Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SheeNegro

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:26

Ilja_1997 schreef:
doom schreef:
de blaren op mijn handen zitten en flinke verzuring in mijn armen en kuiten heb.

Komt me heeeel bekend voor! :j
Toch heb ik liever hete paarden.
Wordt echt depressief van paarden die niet vooruit te branden zijn en ongevoelig..... :o
Die passen gewoon écht niet bij mij.
Heb ook bijna alleen hete pony's 'gehad' dus ben er helemaal aan gewent! ;)

Geef mij ook maar pony's en paarden die willen lopen, die ontspanning komt er wel in.
En dan kan ik mij eindelijk op mijn houding concentreren ;)

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:30

Iemand die mij dan kan helpen met advies om een 'te' voorwaartse merrie netjes terug te rijden?
Enkel in draf gaat ze in de hoogste versnelling, na het eerste galopje wil ze enkel nog aangalopperen.
Ben benieuwd, les ga ik nog niet nemen, aangezien ze een vrij slechte conditie heeft op het moment. ;)
Een les van 30-45 min ga ik haar nog niet aandoen, maar wat tips kunnen we best gebruiken!

rainbow8

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:33

Heb niet alles gelezen, maar ik heb liever een relaxed paardje dan een gestressed paardje. Oftewel een slome. Mijn bijrijdhaf is soms niet vooruit te branden en soms niet te stoppen dan blijft ze rennen. Al is dat laatste om onder het werk uit te komen en dan ben ik continu bezig met haar in te houden of hele kleine cirkels te laten rijden, waardoor ze wel gedwongen wordt tot tempo vermindering tot we weer rechtdoor gaan :D. Maar het is wel een schatje. Inmiddels weet ze wat joggen is ipv alleen maar hard draven.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:33

Bij ons op stal staan allebei. Een hittepit, erg gevoelig, snel, vooral als ze opgewonden is. Maar bom-proof. Dan hebben we ook nog een flegmatieke staan, enorm sloom, je moet er echt voor werken om hem aan de gang te houden maar behoorlijk schrikachtig en absoluut niet voor beginners.

Ik wil een kruising tussen die 2 :')

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-10 20:50

rainbow8 schreef:
Heb niet alles gelezen, maar ik heb liever een relaxed paardje dan een gestressed paardje. Oftewel een slome. Mijn bijrijdhaf is soms niet vooruit te branden en soms niet te stoppen dan blijft ze rennen. Al is dat laatste om onder het werk uit te komen en dan ben ik continu bezig met haar in te houden of hele kleine cirkels te laten rijden, waardoor ze wel gedwongen wordt tot tempo vermindering tot we weer rechtdoor gaan :D. Maar het is wel een schatje. Inmiddels weet ze wat joggen is ipv alleen maar hard draven.
Ha, had er hij gezet ipv zij dan had ik je gevraagd of je Haf soms Wieb heette. Erg bekend. :D
Ik rij nu twee paardjes waarvan de een 'prettig voorwaarts' is, soms iets te enthousiast (loopt dan in de bak al rondjes terwijl ik nog met het hoofdstel in mijn handen sta, of ik mag er niet af :') ), maar altijd heerlijk werkwillend in alle gangen en oefeningen, hét perfecte paardje voor bakwerk. Buiten wordt ze wel héél enthousiast en duren buitenritten dus nooit zo lang...
De ander is wat rustiger, die moet je even overtuigen maar als dat lukt loopt ze ook als een treintje. Tot we gaan galopperen, das haar favoriete gang, dan is het werken om haar bij me te houden. Die is buiten juist ook weer erg fijn te rijden.
Persoonlijk heb ik toch liever een iets lui of flegmatiek paardje dan een heethoofd. De luiwammessen zijn met wat kunst en vliegwerk meestal wel te activeren, van hittepetitten krijg ik de zenuwen en dat werkt niet. Luiwammessen ben ik wel gewend, ook van het manegewerk vroeger, en ik vind het altijd wel een uitdaging om die aan het sjouwen te krijgen. :D

Elise95

Re: Liever een TE actief paard of liever een wat slomer paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-10 18:55

Ik heb liever een knol die lekker wil lopen. Wat mijn knol ook wel is. Maar na een tijdje loopt dat er weer uit en als je dat onder controle hebt heb je een Z knol onder je :P.

SuMaGi

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 14:46

Een actiever of heter paard ligt mij het best, vooral omdat ik zelf erg rustig ben.
Maar een paar rondjes op een wat slomer paardje hobbelen is ook wel leuk.

Carlijnx

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-10 20:47

is iets ertussen in ook goed?

en als ik echt moet kiezen, een te actief paard, ik rij nu op een slome en het rijd echt niet lekker! alleen maar aandrijven en tikken met de zweep, bah.

Searcher

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 16:55

Ik heb liever een relaxter paardje. Het is voor mij makkelijker om een slomer paard actief te krijgen dan een hittepetit relaxed. Maar net wat je ligt denk ik.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:53

Voorkeur gaat toch uit naar een actief paard.
Er moet echt wel tempo in zitten. Ben laatst ergens op een stal geweest en wat een slome paarden allemaal. Net zo braaf en rustig. Met het rijden gewoon op een slakkengangetje. Totaal geen vlot tempo. Dat zou ik snel beu zijn hoor.

Mijn eerste pony was een slome. Heb zeker wel enorm veel plezier met hem gehad. Maar nu ik wat meer ervaring heb ga ik toch liever voor een wat pittiger paardje. Maar het moet geen trutmuts zijn die van elk blaadje wegspringt. Maar der moet wel iets inzitten hoor.
Laatst bijgewerkt door Tigra_ op 28-06-10 18:58, in het totaal 1 keer bewerkt

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 18:57

Liever een actief paard, dan een sloom of heet paard...

Muriel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 19:05

Citaat:
Maar ik daar in tegen heb het omgekeerde, een paard dat te graag wilt lopen.
Met als gevolg dat ik soms voor spek en bonen op zijn rug zit...
Gewoon lucht en totaal niets zeggend, het enige wat er gebeurd is we gaan voorwaarts.
Als ik gewoon vanuit draf halt wilt houden, dan moet meneer nog een aantal passen extra zetten.
Wil ik wijken dan lijkt het alsof mijn been niet door komt het enige wat er gebeurd is we gaan (nog) harder.
Volte zetten en in buigen heeft wel wat effect maar ik hoef maar weer recht uit te gaan en we gaan weer hard.
Mijn paard is helaas geen opgever....

Haha, wat komt dat me bekend voor zeg..!
Ik heb ook soms een iets wisselende mening, over het algemeen ga ik toch voor het voorwaartse en actieve, dat vind ik nou eenmaal ontzettend belangrijk! Een paard moet willen lopen voor mijn gevoel en ik moet er niet de hele tijd achter aan gaan.. Nu heb ik zelf een (20 jarige ;) ) zeer actieve pony die ontzettend heet kan worden. Dit laatste gebeurd wanneer ze het ergens niet mee eens is, of er geen zin in heeft (en dan geeft ze absoluut NIET op!! }> ), en bijvoorbeeld op wedstrijd, dan kan ze heel druk en gespannen worden en gewoon in de ring echt keihard gaan rennen, zoals jij ook al zei heb ik dan echt helemaal niks meer te zeggen en kan ik haar alleen nog een beetje in de goede richting ''trekken''.. :\ En op zo'n moment denk ik inderdaad ook, was ze nou maar veel rustiger.. Maar toch ben ik heel erg blij met mijn pony, ze kan soms ontzettend heet zijn en echt uitspattingen hebben, maar wanneer ik op de pony van mijn zusje zit (die is véél rustiger ;) ) dan ben ik blij als ik weer op mijn eigen ga die gewoon van zichzelf al lekker doorloopt! :D

sammyjo2

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-06-10 22:16

zelf heb ik liever een paard wat actief is dan een slome die je vooruit moet branden

LindyTH

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:13

-
Laatst bijgewerkt door LindyTH op 24-08-23 11:49, in het totaal 1 keer bewerkt

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-10 10:27

Hmm, een te sloom beestje is echt niet ontspannend hoor. Mijn verzorgpaardje kan zo tergend langzaam zijn op de heenweg. Nou dan ben ik flink geïrriteerd *zucht*. Kom ik daarentegen een ander paard tegen, ga ik op de terugweg, of wordt ik achternagezeten door een windhond, dan is het een super leuk knolletje! hihi. Ik heb liever een paard dat ik toch iets terug moet rijden. Alhoewel niet de extreem want persoonlijk heb ik en verleden van angsthazerij.. dus te heet gaat het ook wel kriebelen.
Er werdt net gevraagd voor tips met te voorwaartse paarden? Nu weet ben ik geen expert, maar uit persoonlijke ervaring weet ik dat als je zelf ontspannen bent je paard een heel stuk rustiger wordt. Is cliché, maar echt waar, rustig en bewust zelf gaan ademhalen scheelt echt (vooral toen ik nog angstig was). In de draf bewust langzamer gaan lichtrijden dan je paardje loopt wil bij sommigen ook heel goed werken. (En bij anderen totaal niet.) Je buitenhand en je binnenbeen eraan houden, wil ook wel werken. Deze gebruik ik vaak op een buitenrit; ene hand en andere been eraan. En verder terugnemen (of poging tot) en ontspannen, en weer terugnemen en weer ontspannen etc. En in de bak heb ik wel eens een halfingertje gehad die je gewoon vanuit die galop die je niet wilt tegen de bakrand aan moet rijden en even stil moet staan. Weg stappen en op het moment dat ie gaat dribbelen meteen weer stil zetten.

Splinter

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 12:39

tips die ik gebruikt heb bij de mijne zijn telkens terugrijden, tempocontrole
Dus aandraven, gaat ze te hard, terug naar stap ;) Blijven herhalen,
mijne komt na een paar keer stappen goed terug op mn zit in draf,
maar echt heel consequent zijn, zodra ze onder je uit lopen, remmen en weer loslaten

Als ze blijven galopperen ook naar stap ( via draf) weer aandraven, galopperen ze weer aan, weer terugnemen naar stap of halt,
Vooral dus consequent zijn en het tempo controleren, elke pas die je paard maakt :j

milouschka

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 20:31

Ik heb liever hete paarden die ik terug moet rijden dan slome paarden :)

Debbie_N

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-10 21:25

Tja, ik weet wal wat ik wil hebben.
Ik heb verschillende paarden gereden en ga toch liever voor een iets heter paard. Dat komt omdat ik zelf eigenlijk altijd (voor mijn gevoel) ontspannen op het paard zit. Zo heb ik er ook gehad die niet vooruit te branden zijn. Dan heb ik liever dat ik op het begin wat meer werk heb als met een lui paard dat steeds meer werk vergt omdat hij steeds wat luier word..

Lydalfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 09:27

Maar je hebt ook luie paarden die juist even doorgereden moeten worden en dan wel wakker zijn, maar natuurlijk nog niks zijn invergelijking met een heet paard. Ach, wat is kiezen toch moeilijk! :p

Phen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 15:42

Geef mij maar een paard met een regelbaar temperament. Dus 'slomer' als ik het wil en actiever als ik het wil.
Gelukkig heb ik zo een paard op dit moment en ik vind het heerlijk!

MeFlower

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 17:16

Loiz schreef:
Iemand die mij dan kan helpen met advies om een 'te' voorwaartse merrie netjes terug te rijden?
Enkel in draf gaat ze in de hoogste versnelling, na het eerste galopje wil ze enkel nog aangalopperen.
Ben benieuwd, les ga ik nog niet nemen, aangezien ze een vrij slechte conditie heeft op het moment. ;)
Een les van 30-45 min ga ik haar nog niet aandoen, maar wat tips kunnen we best gebruiken!

Schijnovergangen naar halt. Consequent toepassen zodra ze hard wil gaan. Op je zit terug laten komen (langzamer gaan lichtrijden ook al gaat zij snel). Nooit het tempo rijden wat het paard wil. Als zij snel wil kun je langzaam gaan en als jij langzaam wil kun jij snel gaan.

nynke1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-10 20:17

Nou ik heb liever een actieve denk ik, ook al is die van mij juist eerder sloom, loopt liever zo langzaam mogelijk maar dit is al een stuk beter geworden ( door les..) en @ Loiz, denk toch zo veel mogelijk overgangen rijden en in draf gewoon heel veel figuren rijden zodat moeilijk snel kunnen gaan

Movement

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 13:18

Ik kies het liefst er tussenin.
Maar als ik echt moest kiezen koos ik een te actief paard.
Van slome paarden word ik pissig (ja ik ben lui xD)

mlc

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-10 20:16

Ik houd eigenlijk wel van een paard dat er af en toe vandoor schiet. Laatst schoot 't paard waar ik op reed er vandoor en de mensen aan de kant zeiden: volgens mij vind ze dat alleen maar leuk.
En toen kreeg ik een big smile op mijn gezicht, haha.

Te sloom vind ik vervelend, omdat je ze soms gewoon niet vooruit krijgt. Al moet ik zeggen dat het wel een uitdaging is om die paarden dan eens goed door te laten lopen.

xDeems

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-07-10 13:08

Ik vind 'hete' paarden leuker als slomere. Daar word ik echt héél chagrijnig van, als ik steeds moet tikken, aandrukken, aansporen. Ik heb ze liever te snel. ;)