Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
J01andA schreef:Natuurlijk zal het voor een westernpaard nagenoeg onmogelijk zijn het niveau van een dressuurpaard te evenaren in "hun" discipline. Hetzelfde geldt andersom. Daarom bestaan er voor nagenoeg elke TOPsport discipline ook zoveel fok richtingen.
Dit heeft echter met het voorwaarts zijn van deze verschillende disciplines niets van doen. (even terug naar het topic).
Concreet:
Spin: inzet = drijvend & teugelhulp - dient voorwaarts te worden uitgevoerd anders raakt het paard zichzelf - oefening wordt beeindigd door ruiterhulp.
Pirouette: inzet = drijvend & teugelhulp - dient voorwaarts te worden uitgevoerd anders verliest het paard zijn benodigde galopsprong - oefening wordt beeindigd door ruiterhulp.
Bovendien kan gesteld worden dat geen enkel paard beide oefeningen zonder berijder zal uitvoeren. Voor de correcte oefening is een voorwaarts denkend/meewerkend en absoluut gehoorzaam paard nodig.
Zie ik deze samenvatting tot dusver dan zie ik toch niet zoveel verschil?
.
FaberSmid schreef:Begrijp niet waarom western ruietrs voorwaarts "drang" met voorwaarts gang verwarren?
spatter schreef:iris een pleasure paard loopt niet verzamelt(naar mijn mening) maar met het gewicht netjes verdeelt over 4 benen
het mag dus niet op de voorhand lopen!
als het goed is zijn de paslengte van achterbenen en voorbenen precies even groot
eigenlijk wordt alleen het cuttingpaard en de reiner echt tot verzameling van de achterhand gevraagd
die moeten het gewicht echt op de achterhand kunnen plaatsen, buigen in hun knie en hakgewrichten bij de achterbenen en de voorhand lichter maken
het moeilijke in de westernsport is dat er vervolgens ook nog gewerkt moet worden aan een lage hoofdhalshouding
quarters hebben die bouw redelijk van nature , ieder ander ras meestal niet want het voor die rassen extra moeilijk maakt
training van mijn welsh cob ging als volgt
leren lopen op 4 benen
leren verzamelen(met automatisch een hoog ingestelde hals hoofd houding)
hem leren te verzamelen maar toch de hals naar beneden te brengen zonder opnieuw op de voorhand te vallen
dat laatste vraagt heel veel kracht van de achterhand en heel veel evenwicht
cissy schreef:die dikke bilspieren op hun bips maakt vaak dat ze overbouwd lijken maar heel vaak zijn ze dat bottechnisch gezien niet...
Het is wetenschappelijk bewezen dat een quarter een gelijkmatiger verdeling van zijn lichaamsgewicht over voor en achter heeft dan een warmbloed. Normaliter is het 60/40 en bij quarters is het 50/50 (waar stond dat ook al weer, heb het ergens opgeslagen, ga zoeken)
misspablo schreef:ik denk dat bij dressuur je veel meer tempo controle moet hebben want ook bij knhs wedstrijden enz. is dat van belang! ook hebben western paarden een hele andere manier van lopen mischien heeft het daarme te maken
bij western is het meer zoals je die piaf en bij de western die spin bij de western gaat dat heel snel en in 1 keer die gaan zegmaar gelijk daarin over bij dressuur ga je eerst naar halthouden dan over in de piaff
essiedepessie schreef:misspablo schreef:ik denk dat bij dressuur je veel meer tempo controle moet hebben want ook bij knhs wedstrijden enz. is dat van belang! ook hebben western paarden een hele andere manier van lopen mischien heeft het daarme te maken
bij western is het meer zoals je die piaf en bij de western die spin bij de western gaat dat heel snel en in 1 keer die gaan zegmaar gelijk daarin over bij dressuur ga je eerst naar halthouden dan over in de piaff
tempocontrole is het keywoord in de reining en pleasure, dus dat is geen verschil.
je piaffe snap ik niet?
misspablo schreef:essiedepessie schreef:
tempocontrole is het keywoord in de reining en pleasure, dus dat is geen verschil.
je piaffe snap ik niet?
[/quote]Citaat:maar bij western is dat toch anders als bij dressuur!
ik bedoel bij de piaf dat een dressuur ruiter eerst gaat halthouden dan overgaat in de piaf en een western ruiter gaat bijvoorbeel vanuit de draf gelijk door naar de spin
snapje
Sorry maar ik weet dat er western boeken zijn van o.a. George Maschlani, dat uitgegeven is door de Hoefslag waarin staat dat de spin geen voorwaartse beweging is.Citaat:Dat gaat immers niet; er zijn verschillen en dat kan alleen worden geconstateerd.
Bijvoorbeeld het verhaal over de spin; vanuit westernperspectief wordt dit als voorwaarts gezien en in dit topic ook aangegeven waarom.
Vanuit dressuur niet, ook gebaseerd vanuit de eigen achtergrond.
Dat lijkt mij geen probleem; we kijken immers beiden met andere ogen en perspectief naar deze oefening.
We moeten open blijven staan voor elkaars achtergrond en beseffen dat juist die achtergrond bepaalt hoe we e.e.a. ‘beoordelen’.