Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:44

een paard wat de basis beheerst kun je laten lopen hoe of je wilt en in het tempo dat jij wilt
de enige beperking is het geestelijk en lichamelijk vermogen van je paard

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 06:57

J01andA schreef:
Natuurlijk zal het voor een westernpaard nagenoeg onmogelijk zijn het niveau van een dressuurpaard te evenaren in "hun" discipline. Hetzelfde geldt andersom. Daarom bestaan er voor nagenoeg elke TOPsport discipline ook zoveel fok richtingen.
Dit heeft echter met het voorwaarts zijn van deze verschillende disciplines niets van doen. (even terug naar het topic).

Concreet:
Spin: inzet = drijvend & teugelhulp - dient voorwaarts te worden uitgevoerd anders raakt het paard zichzelf - oefening wordt beeindigd door ruiterhulp.
Pirouette: inzet = drijvend & teugelhulp - dient voorwaarts te worden uitgevoerd anders verliest het paard zijn benodigde galopsprong - oefening wordt beeindigd door ruiterhulp.

Bovendien kan gesteld worden dat geen enkel paard beide oefeningen zonder berijder zal uitvoeren. Voor de correcte oefening is een voorwaarts denkend/meewerkend en absoluut gehoorzaam paard nodig.

Zie ik deze samenvatting tot dusver dan zie ik toch niet zoveel verschil?

Veel geblaat maar weinig wol, u beschrijft geen enkele hulp, duidt ze aan.
Met zit? met been? met gewicht?
Dat kan iedereen allemaal schrijven maar er nog niets gezegd over hoe en wat.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 08:45

Goedemorgen allemaal!

Zo, ik heb weer even bij- en teruggelezen. Twee flauwe opmerkingen van volwassen mannen aan mijn adres gezien… _O- .
Gaarne verwijs ik nogmaals naar de eerdere bladzijden voor de omschrijving van de spin en hulpen.
Met name op pagina 5 wordt aangegeven welke hulpen op welke wijze gegeven worden.
Tevens staat op pagina 6 een link naar een interessante uitleg op film.

Even een niet-inhoudelijke bijdrage aan dit topic:

Wat me opvalt is dat dit topic (volgens mij) bedoelt is om de verschillen en overeenkomsten tussen dressuur en western te bespreken.
TS, corrigeer me als ik het verkeerd het aangegeven hoor :o
Dat kan erg leuk en leerzaam zijn, vooral omdat ik (vanuit mijn perspectief als ex-dressur en nu westernruiter) merk dat er nog veel onbekend is rond de westernsport.
Maar dat er ook veel vooroordelen zijn. En ik help graag een handje om die vooroordelen weg te nemen, voor zover ik dat met mijn kennis kan ;)

Waar we voor op moeten passen is dat dit topic niet verzand in een discussie tussen mensen die ‘gelijk’ willen krijgen, of een welles-nietes spel.
Dat gaat immers niet; er zijn verschillen en dat kan alleen worden geconstateerd.
Bijvoorbeeld het verhaal over de spin; vanuit westernperspectief wordt dit als voorwaarts gezien en in dit topic ook aangegeven waarom.
Vanuit dressuur niet, ook gebaseerd vanuit de eigen achtergrond.
Dat lijkt mij geen probleem; we kijken immers beiden met andere ogen en perspectief naar deze oefening.
We moeten open blijven staan voor elkaars achtergrond en beseffen dat juist die achtergrond bepaalt hoe we e.e.a. ‘beoordelen’.

En als er vragen zijn, is dat alleen maar leuk om te bespreken met elkaar.
Neem even de tijd om de antwoorden door te lezen, en toelichtende filmpjes te bekijken.
En als er dan nog zaken onduidelijk zijn, is het handig om even aan te geven wat er precies onduidelijk is.
Dan kunnen anderen daar weer concreet op ingaan.
Nogmaals; ik vind het een (potentieel) leuk topic en bespreek graag mijn favoriete tak van paardensport met anderen die daar geïnteresseerd in zijn!

Overigens, zoals iemand hier al eerder suggereerde: daden spreken vaak voor zich.
Alle ruiters zijn van harte welkom om eens bij ons het westernrijden daadwerkelijk te komen proberen! :D

FaberSmid

Re: Dressuur voorwaarts in oefeningen tot western oefeningen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 09:01

Duidelijk is dat u niet mijn reacties op de beschreven hulpen voor de spin goed heeft gelezen. Als wij 2 heren niet volwassen naar u gereageerd hebben, heeft u mijn volwassen reactie nietgelezen? U heeft een rare wijze van reageren, wat is hier kinderlijk aan. U reageerde persoonlijk naar professor?
Neemt u de hulpen voor de spin nog maarm eens door, teugels neutraal en stoppen binnenbeen?

Lalidan
Hoofd Wiki
Zeg maar Lila-Dan!
Of toch Heidepaars?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:08

Een beetje zelf nadenken zou ook al een heel eind schelen. Teugels neutraal kan niks anders betekenen dan teugels in de basispositie hebben, dus zo als je ze hebt als je niks van je paard vraagt. Met je binnenbeen stoppen lijkt mij ook volkomen duidelijk, om het paard de gelegenheid te geven de spin te maken, haalde je je binnenbeen van je paard. Als stoppen dus met het binnenbeen gebeurt, lijkt mij dat het binnenbeen dus simpelweg weer aangelegd word. Westernruiters, als ik het verkeerd heb, verbeter me gerust. Ik ben geen westernruiter. Maar ik kan dit ook begrijpen, dus neem aan dat het voor iemand anders niet zo heel moeilijk kan zijn als je het tenminste een beetje wíl begrijpen?

FaberSmid schreef:
Begrijp niet waarom western ruietrs voorwaarts "drang" met voorwaarts gang verwarren?

Dressuurruiters doen exact hetzelfde! Misschien niet met een piroutte, die mag op een cirkel van dertig cm. Maar het paard moet bij dressuur altijd voorwaarts blijven, ook in het halthouden en de piaffe. Oftewel, bij de dressuur word ook bedoelt dat het paard altijd de drang naar voren houdt, zelfs als hij op dat moment niet voorwaarts is.

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:38

lalidan +:)+

prof snapt ons ook best en houdt zich dommer als hij is, erg flauw want zo verzand de discussie en dat is jammer

wat betreft het laatste ben ik het ook met je eens

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:45

Goed, ga ik nog een inkoppertje doen. Ik weet dat ik het al wel eens ergens teruggelezen heb op Bokt, maar kan het zo niet meer 123 terugvinden.

Je hoort dressuurruiters wel eens zeggen dat ze vinden dat in een jog de achterhand niet actief is. Als ik daar filmpjes van bekijk dan zie ik wel dat de achterhand niet ondertreed zoals dressuurpaarden dat doen. Maar de westernruiters zeggen dat die paarden zeker wel met een actieve achterhand lopen.

Waar zit dat verschil eigenlijk in?

spatter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 09:54

iris een pleasure paard loopt niet verzamelt(naar mijn mening) maar met het gewicht netjes verdeelt over 4 benen
het mag dus niet op de voorhand lopen!
als het goed is zijn de paslengte van achterbenen en voorbenen precies even groot

eigenlijk wordt alleen het cuttingpaard en de reiner echt tot verzameling van de achterhand gevraagd
die moeten het gewicht echt op de achterhand kunnen plaatsen, buigen in hun knie en hakgewrichten bij de achterbenen en de voorhand lichter maken
het moeilijke in de westernsport is dat er vervolgens ook nog gewerkt moet worden aan een lage hoofdhalshouding
quarters hebben die bouw redelijk van nature , ieder ander ras meestal niet want het voor die rassen extra moeilijk maakt

training van mijn welsh cob ging als volgt
leren lopen op 4 benen
leren verzamelen(met automatisch een hoog ingestelde hals hoofd houding)
hem leren te verzamelen maar toch de hals naar beneden te brengen zonder opnieuw op de voorhand te vallen
dat laatste vraagt heel veel kracht van de achterhand en heel veel evenwicht

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:18

@ Ladidan en Spatter: precies!
@ Iris 82: Western Pleasure is weer een andere discipline binnen de westernsport dan bijvoorbeeld reining. Daar gelden dus ook weer andere utigangspunten voor, zoals Spatter hieronder al even aangeeft.

Doel van de Pleasure = het showen van de kwaliteiten van het western paard.
Dus een snelle, soepele reactie op een (zoveel mogelijk) onzichtbare hulp en vlakke, rustige (over)gangen en gedrag.
De cowboys moesten vroeger immers lang en comfortabel aan het werk kunnen blijven. Mooie, hoog opgooiende dressuurgangen hou je dan niet vol :D

Als ruiter heb je dus de taak om deze kwaliteiten van het paard zo goed mogelijk te showen.
Misschien leuk om te noemen dat bij de discipline Horsemanship het weer juist om de kwaliteiten van de ruiter gaat.

Ook Pleasurepaarden moeten lopen met: ontspanning en verzameling, takt en beweging, een correcte (hoofd)houding.
Of je Pleasure nou mooi vindt of niet; dat is een kwestie van smaak. En referentiekader :D

Onze training sluit erg aan bij wat Spatter hieronder omschrijft.
Wij doen ook veel overgangen rijden, (slange)voltes, voltes verkleinen en vergroten, enzovoorts. Dressuurmatig dus ook.

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:19

spatter schreef:
iris een pleasure paard loopt niet verzamelt(naar mijn mening) maar met het gewicht netjes verdeelt over 4 benen
het mag dus niet op de voorhand lopen!
als het goed is zijn de paslengte van achterbenen en voorbenen precies even groot

eigenlijk wordt alleen het cuttingpaard en de reiner echt tot verzameling van de achterhand gevraagd
die moeten het gewicht echt op de achterhand kunnen plaatsen, buigen in hun knie en hakgewrichten bij de achterbenen en de voorhand lichter maken
het moeilijke in de westernsport is dat er vervolgens ook nog gewerkt moet worden aan een lage hoofdhalshouding
quarters hebben die bouw redelijk van nature , ieder ander ras meestal niet want het voor die rassen extra moeilijk maakt

training van mijn welsh cob ging als volgt
leren lopen op 4 benen
leren verzamelen(met automatisch een hoog ingestelde hals hoofd houding)
hem leren te verzamelen maar toch de hals naar beneden te brengen zonder opnieuw op de voorhand te vallen
dat laatste vraagt heel veel kracht van de achterhand en heel veel evenwicht

als ik naar de lichaams bouw kijkt van een quarter, zie ik een overbouwt paard, dat veel meer aan leg heeft om op de voorhand te lopen dan een barok type of KWPN type paard(uitzonderingen daar gelaten)

naar mijn idee komt hoefkatrol ook meer voor bij de western paardjes.

mol

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:26

Een overbouwd paard? dan moet je toch beter kijken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:29

Ik heb net alle pagina's doorgelezen.
En ik blijf ook meelezen. Ga alleen niet bemoeien met de discussie. Daar heb ik geen zin in en de tijd niet voor.
En heb niet zoveel verstand van reining. Alleen trail, pleasure en horsemanship.

cissy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 11:29

die dikke bilspieren op hun bips maakt vaak dat ze overbouwd lijken maar heel vaak zijn ze dat bottechnisch gezien niet...
Het is wetenschappelijk bewezen dat een quarter een gelijkmatiger verdeling van zijn lichaamsgewicht over voor en achter heeft dan een warmbloed. Normaliter is het 60/40 en bij quarters is het 50/50 (waar stond dat ook al weer, heb het ergens opgeslagen, ga zoeken)

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:25

essiedepessie schreef:

als ik alleen al uw Buckskin mag aan aan halen is het dier toch wat over bouwt niet waar?

mol

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:28

cissy schreef:
die dikke bilspieren op hun bips maakt vaak dat ze overbouwd lijken maar heel vaak zijn ze dat bottechnisch gezien niet...
Het is wetenschappelijk bewezen dat een quarter een gelijkmatiger verdeling van zijn lichaamsgewicht over voor en achter heeft dan een warmbloed. Normaliter is het 60/40 en bij quarters is het 50/50 (waar stond dat ook al weer, heb het ergens opgeslagen, ga zoeken)

ben erg benieuwt naar dat onderzoek, echter als dit het geval zou zijn hoe komt het dan dat er dan hoefkatrol voor komt bij een ras wat totaal in balans is? afgezien van de manier van rijden dan zou het balans onderdeel perfect zijn, dan kan ik niet begrijpen van waar er zoveel moeite gedaan moet worden om het dier zo te rijden zoals er gereden word.

mol

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 12:34

Wat gebeurt er als de western ruiter stopt met hulpen geven in de spin?

misspablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:36

ik denk dat bij dressuur je veel meer tempo controle moet hebben want ook bij knhs wedstrijden enz. is dat van belang! ook hebben western paarden een hele andere manier van lopen mischien heeft het daarme te maken

bij western is het meer zoals je die piaf en bij de western die spin bij de western gaat dat heel snel en in 1 keer die gaan zegmaar gelijk daarin over bij dressuur ga je eerst naar halthouden dan over in de piaff

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:38

Moll schreef:
essiedepessie schreef:

als ik alleen al uw Buckskin mag aan aan halen is het dier toch wat over bouwt niet waar?

mol

Mijn buckskin is op de foto's in mijn profiel 2 jaar en jonger, als hij 6 is mag je kijken hoe overbouwd hij dan nog is.

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:39

misspablo schreef:
ik denk dat bij dressuur je veel meer tempo controle moet hebben want ook bij knhs wedstrijden enz. is dat van belang! ook hebben western paarden een hele andere manier van lopen mischien heeft het daarme te maken

bij western is het meer zoals je die piaf en bij de western die spin bij de western gaat dat heel snel en in 1 keer die gaan zegmaar gelijk daarin over bij dressuur ga je eerst naar halthouden dan over in de piaff

tempocontrole is het keywoord in de reining en pleasure, dus dat is geen verschil.

je piaffe snap ik niet?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:41

essiedepessie schreef:
Mijn buckskin is op de foto's in mijn profiel 2 jaar en jonger, als hij 6 is mag je kijken hoe overbouwd hij dan nog is.

goed graag, maar kunt u mij dan helpen naar een antwoord naar mijn vraag over de hoefkatrol?

mol

misspablo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:43

essiedepessie schreef:
misspablo schreef:

tempocontrole is het keywoord in de reining en pleasure, dus dat is geen verschil.

je piaffe snap ik niet?

maar bij western is dat toch anders als bij dressuur!

ik bedoel bij de piaf dat een dressuur ruiter eerst gaat halthouden dan overgaat in de piaf en een western ruiter gaat bijvoorbeel vanuit de draf gelijk door naar de spin

snapje :D

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-05-10 12:46

Moll heeft dat niet meer te maken met verkeerde voeding, erfelijkheid verkeerd fokken en te vroeg te zwaar trainen?

Moll

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:46

misspablo schreef:
essiedepessie schreef:

je piaffe snap ik niet?

ik bedoel bij de piaf dat een dressuur ruiter eerst gaat halthouden dan overgaat in de piaf en een western ruiter gaat bijvoorbeel vanuit de draf gelijk door naar de spin

snapje :D[/quote]
dat is niet waar hoor de piaffe kan van uit de stap gereden worden en van uit de draf, of terug van uit de pasage

mol

essiedepessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:48

Citaat:

snapje :D

Ik zie niet in wat het verschil is tussen tempocontrole, een paard is een paard..

in de western draven we ook gewoon, verruimen ook, en we verlangen terug komen en versnellen op zit en beendruk... We drijven echter niet continu.

Volgens mij wordt een pirrouette ook gewoon ingezet vanuit de galop, en als ik het me goed herinner kan een piaffe ook vanuit een draf ingezet worden?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 12:49

Citaat:
Dat gaat immers niet; er zijn verschillen en dat kan alleen worden geconstateerd.
Bijvoorbeeld het verhaal over de spin; vanuit westernperspectief wordt dit als voorwaarts gezien en in dit topic ook aangegeven waarom.
Vanuit dressuur niet, ook gebaseerd vanuit de eigen achtergrond.
Dat lijkt mij geen probleem; we kijken immers beiden met andere ogen en perspectief naar deze oefening.
We moeten open blijven staan voor elkaars achtergrond en beseffen dat juist die achtergrond bepaalt hoe we e.e.a. ‘beoordelen’.
Sorry maar ik weet dat er western boeken zijn van o.a. George Maschlani, dat uitgegeven is door de Hoefslag waarin staat dat de spin geen voorwaartse beweging is.
Waar u al uw theorieen vandaan haalt, misschien door de show die de meeste ervan maken, waarbij het paard met het binnenachterbeen niet op de plaats blijft, dus het binnenachterbeen niet de as is.
Voorwaartse drang is geheel iets anders als voorwaartse beweging, denk dat u zoals u beschreef western en moderne dressuur amazone dit deeglijk ut elkaar kunt houden, alhoewel het hier door elkaar gegooid word, waardoor weer een spraakverwarring ontstaat.