kimmie88 schreef:Weeg je 180, ja, dan heb je wel een groter rpobleem en houd paardrijden in de meeste gevallen toch wel op.
Nou, het houdt wel iets eerder op..... 180 is bizar...
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Elco schreef:Mannen max 95 kilo, vrouwen max 90 kio..!!!!!!!
Sommige manege's hanteren deze richtlijnen al..
Het maakt namelijk niet uit hoe groot of hoe zwaar het paard is de rug blijft een rug en heeft niets met de groote of zwaarte van een paard te maken..
Boven dit gewicht is het een vorm van dierenmishandeling..
kimmie88 schreef:Elco schreef:Mannen max 95 kilo, vrouwen max 90 kio..!!!!!!!
Het maakt namelijk niet uit hoe groot of hoe zwaar het paard is de rug blijft een rug en heeft niets met de groote of zwaarte van een paard te maken..
Ben ik niet met je eens.
Een belgisch trekpaard of shire kan veekl meer hebben dan een KWPN. Ook qua rug en bespiering ed
Dierenmishandeling vind ik wel erg ver gaan
Yamcha schreef:Dat is een bijzondere redenering, omdat dan de meeste lange mensen dan niet meer kunnen rijden is het onzin?
Ik vind dat je als je zwaarder bent als 90 - 100 kilo, idd niet meer op een paard moet gaan zitten, 't is het paard zijn schuld niet dat je zo zwaar bent, wel?
bandita schreef:Zouden er bepaalde grenzen gesteld moeten worden qua gewicht van de ruiter? (wel afhankelijk van het type paard natuurlijk, groot/klein/dik/dun)
Denken jullie dat er onderzoeksmethoden mogelijk zijn om erachter te kunnen komen wat nog gezond is voor een paard om te dragen?
Dus dan gaat het in deze niet meer om 'over'gewicht, maar om het maximale gewicht van een ruiter wat een (naar type gesorteerd) paard kan dragen..
Adil18 schreef:Yamcha schreef:Dat is een bijzondere redenering, omdat dan de meeste lange mensen dan niet meer kunnen rijden is het onzin?
Ik vind dat je als je zwaarder bent als 90 - 100 kilo, idd niet meer op een paard moet gaan zitten, 't is het paard zijn schuld niet dat je zo zwaar bent, wel?
Daarom zeg ik: Bekijk het per geval. Ga niet roepen: "Boven 90 kilo gaan bij mij de alarmbellen al af" want dat IS onzin. Bekijk nou even serieus de foto die ik van mijn vriend erop zette...een keer op een Fries en en keer op een Koudbloedmix...Die koudbloedmix rijdt hij nu...En als Rano niet meer dan 90 kilo aan kan dan ben ik de paashaas.
Je moet het per geval bekijken, per paard, per ruiter, naar de kwaliteiten van de ruiter, bouw van het paard etc. etc.
jouke_h schreef:Gisteren heeft iemand van 72 kilo op mijn ponie van 1,35 gereden. Ponie sjouwde gewoon lekker weg en had compleet nergens last van. Ging nog beter dan dat het eerst bij mij ging. Houding en zit zijn onwijs belangrijk en of je dan veel weegt of weinig als je in de weg zit is het altijd zwaar. Een goed passend zadel wat de druk goed verdeeld is daarbij ook belangrijk
Yamcha schreef:[jouke_h schreef:Gisteren heeft iemand van 72 kilo op mijn ponie van 1,35 gereden. Ponie sjouwde gewoon lekker weg en had compleet nergens last van. Ging nog beter dan dat het eerst bij mij ging. Houding en zit zijn onwijs belangrijk en of je dan veel weegt of weinig als je in de weg zit is het altijd zwaar. Een goed passend zadel wat de druk goed verdeeld is daarbij ook belangrijk
Ik ga er vanuit dat je een goed passend zadel hebt, met een niet passend zadel heb je zonder meer niks op een paard te zoeken.
72 kilo op een ponietje van 1.35 vind ik veel en veel te veel, echt. Denk dat als je niet wíl zien dat het paard last heeft, dat je het ook niet ziet...... 1000 filmpjes op YouTube van mensen die veel te groot en te zwaar zijn voor de ponies/paarden, die dieren lopen er mee weg...... maar kan je garanderen dat die dieren er zeker wel last van hebben.
Elco schreef:Mannen max 95 kilo, vrouwen max 90 kio..!!!!!!!