Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:12

kimmie88 schreef:
Weeg je 180, ja, dan heb je wel een groter rpobleem en houd paardrijden in de meeste gevallen toch wel op.

Nou, het houdt wel iets eerder op..... 180 is bizar...

kimmie88

Re: Overgewicht van de ruiter, negatief effect op het paard..

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:18

Ja maar goed... even een voorbeeld.

Bij mij op stal weegt iemand ruim 120 kilo en zij rijd (weliswaar 2x in de week rustig) op haar tinker. Tinker is zowat even rond als dat ze groot is.
Ruim 1.60

Vond het in het begin echt raar, maar misstaat echt niet en valt helemaal niet extreem, op dat ze zoveel zwaarder is.
Vandaar dat ik ook zij, dat de bouw va het paard ook meespeelt.

Sommige rassen kunnen gelukkig wel zwaardere mensen dragen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:19

Schrik toch wel een beetje van de gewichten die ik hier hoor.
Nu heb ik zelf ook wel overgewicht maar zou toch wel een heel stuk eerder stoppen met rijden dan een grens als 90/100 kilo. Okey misschien klink ik heel erg "pennyachtig".
Maar vet zit los en vind ik wel degelijk een verschil van iemand die 1.90 is en 90 kilo weegt en iemand die mede door overgewicht 90 kilo weegt. Weet niet meer wie het zei maar vet vertraagd en heeft een paard dus in zekere zin meer last van dan iemand die als gezond gewicht 90 weegt. Gezien die persoon strak in z'n vel zit en er niets los van degene beweegt.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:20

Hmm, dat ligt eraan natuurlijk, een kind van 8 kan ook overgewicht hebben, maar hoeft dan nog niet te zwaar voor 't paard te zijn. Ik geloof wel dat iemand TE ZWAAR kan zijn voor een paard en dat dat dan inderdaad een negatief effect voor het paard heeft. Daarbij, ik heb GEEN overgewicht, maar ik zou zeker te zwaar zijn voor een a-pony'tje en dat zou zeker een negatief effect hebben ja. Vraag is, is iemand te zwaar voor een paard? ja? dan is het nogal logisch dat 't een negatief effect heeft!

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:23

Mannen max 95 kilo, vrouwen max 90 kio..!!!!!!!
Sommige manege's hanteren deze richtlijnen al..
Het maakt namelijk niet uit hoe groot of hoe zwaar het paard is de rug blijft een rug en heeft niets met de groote of zwaarte van een paard te maken..

Boven dit gewicht is het een vorm van dierenmishandeling..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 00:26

Elco schreef:
Het maakt namelijk niet uit hoe groot of hoe zwaar het paard is de rug blijft een rug en heeft niets met de groote of zwaarte van een paard te maken..

Ben ik niet met je eens.
Een belgisch trekpaard of shire kan veekl meer hebben dan een KWPN. Ook qua rug en bespiering ed

Dierenmishandeling vind ik wel erg ver gaan

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 04:00

kimmie88 schreef:
Elco schreef:

Ben ik niet met je eens.
Een belgisch trekpaard of shire kan veekl meer hebben dan een KWPN. Ook qua rug en bespiering ed

Dierenmishandeling vind ik wel erg ver gaan

Toch wordt dit de insteek.. En ik sta hier volledig achter..
Dus jij wilt beweren dat iemand met een gewicht van 100 kilo iemand op z'n eigen rug kan nemen en iemand die 80 kilo weegt niet..

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 04:11

Ik snap jou redenatie even niet.
Wat ik bedoel te zeggen is dat een belgisch trekpaard of een shire of iets in die trant veel meer kan hebben qua gewicht dan een arabier bijvoorbeeld.

Nog een vergelijking.... Een haflinger kan over het algemeen een wat zwaarder persoon op zijn rug verdragen dan een (van de zelfde maat) welsh pony

kimmie88

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 04:12

Dus als je overgewicht hebt, hangt het ervan af, hoeveel overgewicht je hebt, hoe zwaar je dus bent, wat voor paard je rijd, ed

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:37

Ninx schreef:
Een man 1.90 zal zo rond de 90 kilo zitten met een gezond gewicht denk ik?

Imo wel ja...!

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 09:41

Yamcha schreef:
Dat is een bijzondere redenering, omdat dan de meeste lange mensen dan niet meer kunnen rijden is het onzin?
Ik vind dat je als je zwaarder bent als 90 - 100 kilo, idd niet meer op een paard moet gaan zitten, 't is het paard zijn schuld niet dat je zo zwaar bent, wel?

Daarom zeg ik: Bekijk het per geval. Ga niet roepen: "Boven 90 kilo gaan bij mij de alarmbellen al af" want dat IS onzin. Bekijk nou even serieus de foto die ik van mijn vriend erop zette...een keer op een Fries en en keer op een Koudbloedmix...Die koudbloedmix rijdt hij nu...En als Rano niet meer dan 90 kilo aan kan dan ben ik de paashaas.

Je moet het per geval bekijken, per paard, per ruiter, naar de kwaliteiten van de ruiter, bouw van het paard etc. etc.

bandita

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-05-10 09:56

Zouden er bepaalde grenzen gesteld moeten worden qua gewicht van de ruiter? (wel afhankelijk van het type paard natuurlijk, groot/klein/dik/dun)

Denken jullie dat er onderzoeksmethoden mogelijk zijn om erachter te kunnen komen wat nog gezond is voor een paard om te dragen?

Dus dan gaat het in deze niet meer om 'over'gewicht, maar om het maximale gewicht van een ruiter wat een (naar type gesorteerd) paard kan dragen..

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:49

bandita schreef:
Zouden er bepaalde grenzen gesteld moeten worden qua gewicht van de ruiter? (wel afhankelijk van het type paard natuurlijk, groot/klein/dik/dun)

Denken jullie dat er onderzoeksmethoden mogelijk zijn om erachter te kunnen komen wat nog gezond is voor een paard om te dragen?

Dus dan gaat het in deze niet meer om 'over'gewicht, maar om het maximale gewicht van een ruiter wat een (naar type gesorteerd) paard kan dragen..

Dat zou imo veel eerlijker en realistischer zijn ja :j

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 10:54

laten we heel simplistisch zijn..............

als de gevestigde orde de problemen aan gepakt hadden ........... dan had de PVV niet in opmars geweest :) :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:00

KiWiKo schreef:

als de gevestigde orde de problemen aan gepakt hadden ........... dan had de PVV niet in opmars geweest :) :)

Verkeerde topic fritsie!

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 11:05

Denk eigenlijk dat veel het niet willen weten, en moest het geweten zijn dat er toch niks zou veranderen. Dat voel je nu ook al, dat mensen weten dat het anders beter is maar toch niks doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:07

Ik vind de stelling "90 kilo is te zwaar" toch wel erg oppervlakkig. :o
Ik meng me zelden in discussies, maar ik wil hier toch iets over kwijt.
Mijn hele leven ben ik zwaar geweest, niet dik, maar wel zwaar.

Zo woog ik op deze foto ong. 90 kilo, maar ik was absoluut niet dik. :)
En dit Hafje was het gelukkigste paardje dat ik ooit heb gezien en is in haar hele leven nog geen dag ziek of kreupel geweest en heeft nooit last van d'r rug gehad.
Ik kan met volle overtuiging zeggen dat ze nog nooit last van mijn gewicht heeft gehad.
Afbeelding

Dus ja, die stelling vind ik absoluut niet op gaan. :n

jouke_h

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 12:50

Gisteren heeft iemand van 72 kilo op mijn ponie van 1,35 gereden. Ponie sjouwde gewoon lekker weg en had compleet nergens last van. Ging nog beter dan dat het eerst bij mij ging. Houding en zit zijn onwijs belangrijk en of je dan veel weegt of weinig als je in de weg zit is het altijd zwaar. Een goed passend zadel wat de druk goed verdeeld is daarbij ook belangrijk

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 13:00

Tuurlijk kan overgewicht leiden tot problemen met rijden. Logisch ook. Maar als ik dan iemand zie - en dan neem ik koudbloedkim nu als voorbeeld - die ook zen paard aanpast naar haar gewicht (ik bedoel dit niet zo vervelend als dat het hier staat) dan heeft het paard er geen last van. Zou zij ervoor kiezen arabieren te rijden wordt het verhaal anders.

Ik heb ooit eens (enkele jaren geleden) een onderzoek gelezen waaruit gebleken is dat volwassen normale warmbloedpaarden max. 90kg. zouden mogen dragen. Méér gewicht kunnen ze wel dragen, maar dan wordt het minder prettig voor het paard.

En ik denk dat mensen ook vaak de mist in gaan met het kopen van paarden. Zo hoor ik vaak dat mensen met overgewicht graag een heel groot warmbloedpaard willen kopen. Ik snap hun beredenering, maar anderszijds is het ook zo dat grote paarden vaak een stuk slapper en onstabieler zijn (ongetraind) wat dus ook weer problemen kan geven.

Ik ben er dan ook helemaal voorstander van dat veel maneges nu maximum gewichten stellen aan hun ruiters.

Ik denk dat als je overgewicht hebt en toch graag wil paardrijden gewoon voor een koudbloed moet gaan. Deze zijn vele malen sterker en kunnen veel meer gewicht dragen en verplaatsen dan bijvoorbeeld de bloederige kwpnertjes.

Ik wil niemand aanvallen met mijn post, laat dat iig duidelijk zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:01

Adil18 schreef:
Yamcha schreef:
Dat is een bijzondere redenering, omdat dan de meeste lange mensen dan niet meer kunnen rijden is het onzin?
Ik vind dat je als je zwaarder bent als 90 - 100 kilo, idd niet meer op een paard moet gaan zitten, 't is het paard zijn schuld niet dat je zo zwaar bent, wel?

Daarom zeg ik: Bekijk het per geval. Ga niet roepen: "Boven 90 kilo gaan bij mij de alarmbellen al af" want dat IS onzin. Bekijk nou even serieus de foto die ik van mijn vriend erop zette...een keer op een Fries en en keer op een Koudbloedmix...Die koudbloedmix rijdt hij nu...En als Rano niet meer dan 90 kilo aan kan dan ben ik de paashaas.

Je moet het per geval bekijken, per paard, per ruiter, naar de kwaliteiten van de ruiter, bouw van het paard etc. etc.

Absoluut mee eens, ik vind de combi van jouw vriend en Rano mooi :) Die op die Fries vind ik persoonlijk minder.

jouke_h schreef:
Gisteren heeft iemand van 72 kilo op mijn ponie van 1,35 gereden. Ponie sjouwde gewoon lekker weg en had compleet nergens last van. Ging nog beter dan dat het eerst bij mij ging. Houding en zit zijn onwijs belangrijk en of je dan veel weegt of weinig als je in de weg zit is het altijd zwaar. Een goed passend zadel wat de druk goed verdeeld is daarbij ook belangrijk

Ik ga er vanuit dat je een goed passend zadel hebt, met een niet passend zadel heb je zonder meer niks op een paard te zoeken.

72 kilo op een ponietje van 1.35 vind ik veel en veel te veel, echt. Denk dat als je niet wíl zien dat het paard last heeft, dat je het ook niet ziet...... 1000 filmpjes op YouTube van mensen die veel te groot en te zwaar zijn voor de ponies/paarden, die dieren lopen er mee weg...... maar kan je garanderen dat die dieren er zeker wel last van hebben.

KBK: Sorry, maar ik vind je echt te groot voor die Haf, spijt me wel.

Skoofer

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 17:12

Ik vind dat het aan de lengte ligt de pony's kunnen veel dragen.

gr_roos

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 18:27

Yamcha schreef:
[
jouke_h schreef:

Ik ga er vanuit dat je een goed passend zadel hebt, met een niet passend zadel heb je zonder meer niks op een paard te zoeken.

72 kilo op een ponietje van 1.35 vind ik veel en veel te veel, echt. Denk dat als je niet wíl zien dat het paard last heeft, dat je het ook niet ziet...... 1000 filmpjes op YouTube van mensen die veel te groot en te zwaar zijn voor de ponies/paarden, die dieren lopen er mee weg...... maar kan je garanderen dat die dieren er zeker wel last van hebben.

Dacht ik ook meteen. Iemand met dat gewicht komt niet eens op mijn pony van 1.53 en ik twijfel of ik der op mijn paard zou laten :o

beantsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:26

Elco schreef:

Ja hoor.....
totaal nergens op gebaseerd.

Dus een vrouw van 92 kg is te zwaar voor een paard en een man van 92 kg kan nog?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:29

Een vrouw van 92 heeft denk ik geen smal bibsje en dan is een passend zadel ook niet makkelijk te vinden op een manege. Als iemand als beginner op de lepel van het zadel bupst, niet fijn voor het paard, dat een uur lang en als hij pech heeft 2 uur lang, dat een paar keer per week en dan heb je een paard dat snel rug problemen heeft.

Vraag mij soms ook wel eens af of ruiters/amazones zelf niet beseffen dat ze het paard met hun rij ambitie niet iets aan doen?
Je hoeft dan toch niet gekwetst of beledigd te zijn om te weten dat het niet kan?

Je hebt grote koudbloeden die daar goed mee weg kunnen, het beeld is dan ook meteen weer leuk. Een kleine iele op een reus van een paard is ook geen gezicht.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-10 19:32

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

Verkeerde topic fritsie!

hahaha, is het met of zonder hoofddoek met over overgewicht op het paard??? :+