hoe denken jullie over deze uitspraak?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:46

mickydo schreef:
Zeeuwtje68 schreef:
Ach droom maar lekker verder hoor.
Ik heb er nooit problemen mee gehad met mijn paardjes.
want die gaan niet als ze iets engs vinden. Die vertrouwen op hun baas. Mij dus.. Zou ik het eng vinden zou het een ander verhaal zijn. zo zit een paard in mekaar, tenminste de mijne wel.

Heel fijn voor jou dat jij er nooit problemen mee hebt gehad , en dat je paardjes op je vertrouwen en jou als hun absolute leider zien , daarom luisteren ze ook zo goed naar je !
En nee jou paarden vallen buiten het wij zijn van nature vluchtdieren , begrijp ik helemaal !!
Jij paarden zijn speciaal , kunnen alles en luisteren alleen naar jou..

Wie droomt er hier nou ??

Ik kan er niets aan doen dat het een keiharde feit is dat een paard een vluchtdier is en dus ten alle tijde in paniek zou willen vluchten , dat wij daar als ruiter daar geen mogelijkheid aan geven op wat voor een manier ook, zal een paard gaan vechten , wat zich zal uiten in protest tegen de ruiter . of natuurlijk een schop tegen die hond die je paard opgejaagt heeft of weet ik veel wat.
En tsja dat we het niet allemaal op jou manier doen wil niet zeggen dat we fout zijn toch ...
Ik zeg toch ook niet dat jou manier fout is enkel dat je uitspraak over vertrouwen gewoon niet klopt..

sweet dreams !!

Een paard is een prooidier en heeft als een van de opties in geval van paniek; vluchten ;)
Dat kan je gewoon trainen, want vluchten is gedrag. Dan moet je wel iets verder willen kijken dan je paard alleen fysiek willen trainen en lichamelijk in bedwang willen houden.
Je paard mentaal en emotioneel trainen en er gaat een wereld voor je open ;) Zorg dat je paard WIL luisteren.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:47

ben ik met je eens , maar laat ik meteen even duidelijk melden dat ik geen problemen heb met mijn paard en dus ook heerlijk buiten kan rijden met bit ja dat wel want aan bitloos doe ik niet

Ik bereik heel veel met mijn paard en dat wordt alleen nog maar meer. En dat allemaal op basis van respect en wederzijds vertrouwen. Maar dit topic ging over de slof als hulpmiddel in de zin van een rem , en nee daar ben ik helemaal niet tegen.
Laatst bijgewerkt door mickydo op 07-05-10 19:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:47

Brittje schreef:
mhmh.... en jij denkt echt dat jouw paarden jouw als leider zien ;(

Zeker als ik bij ze ben zeker weten. :D

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:54

Ik vind het echt onzin om te adviseren altijd buiten te rijden met slof. Met mijn eigen paarden doe ik dat nooit. Die zijn zo goed getraind, dat ze ten alle tijde te controlleren zijn, ook als ze ergens van schrikken en weg willen vluchten. Daar heb ik echt nooit een slof voor nodig. Een onbetrouwbaar slecht opgevoed beest, tja, als het echt zou moeten dan ja, maar dan zou ik met zo'n paard liever in de bak blijven en door trainen. ;)

Brittje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:54

als een paard een mens als leider gaat zien dan kun je het paard opruimen want dan is hij niet helemaal goed ;)
want een mens is geen leider van het paard (tuurlijk hem aan een touwtje rondleiden oke als je dat als leider bedoelt klopt jij neemt hem overal mee naar toen)
maar een paard ziet een mens echt niets als leider
en als een paard wil zet hij je gewoon daar waar hij je hebben wil dat je paarden dat neit doen dat is een 2de

en nee ik heb ook geen problemen met mijn paarden

Zack

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:41

Zo even ontopic.
Ik vertrouw mijn paard voor de volle 100%
Maar netzoals ik kan schrikken, kan hij dat ook.. Dat hij nou ong. 450 kilo zwaarder weegt kan hij ook niks aan doen ;)

Een paard kan altijd schrikken.
Dus ook die van mij, al gooi ik er geen slofteugel omheen.
Ik vind een slofteugel in zijn geval nog veel gevaarlijker, als je in 1 keer je teugels ophijst trek je hem vol naar beneden dus op de voorhand.
De kans is dus vrij groot dat hij vol op zn waffel gaat.

Ik heb een goede band met mijn paard en krijg hem zonder slof ook wel aan de stop.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:41

Ja, ik kan me op zich wel inleven in de stelling. Hoe betrouwbaar een paard ook is, op buitenrit kan er van alles misgaan. En dan liever de veiligheid eerst, dan maar met slof, dan het risico lopen dat je je paard niet terug kan nemen. En dat kan iedereen overkomen...

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:49

Ik denk wel dat er een kern van waarheid in zit.
Maar mij zal je het niet snel zien doen.

amber_1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:52

Als ik zo'n uitspraak hoor dan zou ik zelfs twijfelen of deze man wel echt een 'natural horsemanship' ruiter is. Ik kan mij niet voorstellen dat zo iemand dat zou zeggen. Vreselijk eigenlijk. Met slofteugel naar buiten? onbegrijpelijk gewoon. Ik hoop dat jij beter weet dan zo'n man

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:54

mickydo schreef:
En mensen die hun paard voor die volle 100% vertrouwen , die weten dan gewoon even te weinig van paarden en hun natuurlijke gedrag af..

_/-\o_

overigens is blinde paniek niet eens nodig :n
ik heb een arabier gehad die gewoon een snelle jelle was......hij was aan 1 oog blind
en als een groep in galop ging moest en zou hij voorop, en of je hem nou niks liet zien (hoofd dus zo draaien dat hij niks meer zag)
of slof of wat je ook om in en op hem gooide
hij stopte niet :n

ik ben een echte sloftegenhanger
maar ben wel van mening dat als je ergens op een goede verantwoorde manier je veiligheid mee kan verhogen ,dat je dat dan zeker moet doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:54

amber_1993 schreef:
Als ik zo'n uitspraak hoor dan zou ik zelfs twijfelen of deze man wel echt een 'natural horsemanship' ruiter is. Ik kan mij niet voorstellen dat zo iemand dat zou zeggen. Vreselijk eigenlijk. Met slofteugel naar buiten? onbegrijpelijk gewoon. Ik hoop dat jij beter weet dan zo'n man

Onbegrijpelijk :) ? Waarom?
Iets meer argumenten is wel handig ;)

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 20:57

deze wou ik ook al quoten Bizzybijtje ,

ben wel benieuwd waarom iedereen dan zo fel tegen een slof is.

essie_blue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:00

Asyaa schreef:
Niet vereist, wel handig ;)
Zijn redenatie klopt wel, als alles goed gaat heb je het niet nodig, maar op die bepaalde moment dat het nodig is heb je wat meer. En voordat er reacties komen als 'je moet niet naar buiten gaan als je je paard niet onder controle heb', het kan honderd keer goed gaan, maar het hoef maar 1 keer fout te gaan, en het kan héél fout uitpakken.

mee eens :j
alhoewel ik wel vind, dat je met een slofteugel niet perse je paard echt terug kan nemen,
het ene paard gaat met een opgekrulde nek nog als een gek met je aan de haal..
als een paard echt op hol slaat, heb je echt niks aan dat extra stukje touw.
Al is het wel zo, dat als je er snel bij bent, je feller erbij bent met een slofteugel,
maar kans dat je paard dan op z'n achterste benen staat.

Vind zo'n stelling erg verschillen per paard, al vind ik meneer een punt hebben,
het is altijd handig om een extra noodrem te hebben :))

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:02

Zeeuwtje68 schreef:
Nou sorry hoor ik vind het bs.
Ik rij alle drie mijn paardjes waarvan 2 jonkies.
Bitloos met een los teugeltje buiten.
En als je je paard vertrouwd, en je paard vertrouwd jou dan kan dat gewoon.
Vertrouw je je paard niet en andersom, heb je buiten niks te zoeken.
want dan helpt een bit je al niet, en ook geen slof!!

Waarom niet? Een bosrit zou misschien wel een band van vertrouwen kunnen scheppen!
Als je door een ongeluk bang bent om het bos in te gaan, en toch je angst overwint en een heerlijke bosrit achter de rug heb kun je toch trots zijn?

Soms hangt een slof er ook voor het symbool.. Soms hoef je hem niet te gebruiken maar geeft het idee dat er een slof om zit toch nog net dat stukje vertrouwen..

Bloem24

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:03

En buiten dat.. ik vertrouw mijn paard 100 %, maar ook zij kan nog van iets heel stoms schrikken.

Met strandritten heb ik zoiezo een borsttuig om, geeft mij net het gevoel dat ik wat veiliger zit.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:04

ikdoemaarwat schreef:
ik heb een arabier gehad die gewoon een snelle jelle was......hij was aan 1 oog blind
en als een groep in galop ging moest en zou hij voorop, en of je hem nou niks liet zien (hoofd dus zo draaien dat hij niks meer zag)

De veilige oplossing is dus om niet in galop te gaan met een groep ;) of dat te gaan trainen zodat het wel gaat.

Nogal onzinnig om onveilige dingen te doen en dan de slof er als een soort van lapmiddel aan te hangen..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:06

ikdoemaarwat schreef:
mickydo schreef:
En mensen die hun paard voor die volle 100% vertrouwen , die weten dan gewoon even te weinig van paarden en hun natuurlijke gedrag af..

Hm. Hier ben ik het toch niet helemaal mee eens. Ik vertrouw mijn pony echt voor de volle 100% maar dan ook ECHT. Ik weet waar hij van schrikt en hoe hij dan reageert. Natuurlijk is het een vluchtdier en kan ik het een keer niet aan zien komen maar om hem dan terug te nemen heb ik echt geen slof nodig hoor.

Maar dat is dan bij mijn pony en kan ik wel begrijpen dat sommige met slof naar buiten willen.. Al is het maar voor het idee!
Ik rijd ook een andere pony waar ik ook echt niet mee naar buiten zou gaan zonder iets om hem heen..
Laatst bijgewerkt door Lauura op 07-05-10 21:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Illusion

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:06

fel tegen de slof? nee?

maar ik zie het zeker niet als een oplossing of een veiligheidsmaatregel om buiten te rijden.
kun je je paard niet onder controle houden, heb je niets buiten te zoeken
als je paard te kletter gaat, houd zo'n slofteugeltje je paard echt niet tegen en kan het imo meer kwaad doen dan goed.

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:09

Marian_ schreef:
fel tegen de slof? nee?

maar ik zie het zeker niet als een oplossing of een veiligheidsmaatregel om buiten te rijden.
als je paard te kletter gaat, houd zo'n slofteugeltje je paard echt niet tegen en kan het imo meer kwaad doen dan goed.

Dat is z'n dooddoender de uitspraak dat als je je paard niet onder controle kan houden je maar niet buiten moet gaan rijden.
Ieder paard kan schrikken hoe mak ook...
Dan kunnen we beter allemaal niet meer gaan buiten rijden..

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:10

Marian_ schreef:

Wel een beetje kort door de bocht..

mickydo

S__L schreef:
Dus? 29 of niet hij is een paard en dus een vluchtdier. Hij kan ook schrikken hoor.

Dus kan je hem ook niet voor de volle 100% vertrouwen ;)

Illusion

ieder paard kan schrikken ja, helemaal mee eens. maar daar moet je mee om kunnen gaan.
niet iedereen kan namelijk een paard onder controle houden als die schrikt.

tussen schrikken en te kletter gaan zit ook nog 'n heel verschil.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:11

ach ik doe er nog een tandje bovenop :) ik heb mijn enigste eigenste paard een slof omgeknupt EN een streepje sedalin gegeven toen ik voor het eerst met hem buiten ging rijden :D :D :D

zo zie je maar, het kan altijd erger :D

Lauura

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:11

mickydo schreef:
S__L schreef:
Dus? 29 of niet hij is een paard en dus een vluchtdier. Hij kan ook schrikken hoor.

Dus kan je hem ook niet voor de volle 100% vertrouwen ;)

Als je het op zo'n manier bekijkt miss niet nee. Maar ik denk wel dat vertrouwen een grote rol speelt als ie aan de kletter slaat..

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 21:12

sanne83 schreef:
ikdoemaarwat schreef:

De veilige oplossing is dus om niet in galop te gaan met een groep ;) of dat te gaan trainen zodat het wel gaat.

Nogal onzinnig om onveilige dingen te doen en dan de slof er als een soort van lapmiddel aan te hangen..

nou je kent hem en het hele verhaal niet, dus je vooroordeel is niet nodig ;)
ik geef aan dat het niet alleen blinde paniek hoeft te zijn en dat dieren nooit voor 100% te vertrouwen zijn

dacht je soms dat ik voor de lol mijn leven ging wagen met een groep omdat ik het zo leuk vind?
nee daar kom je pas achter als het gebeurd ;)