Om een simpel voorbeeld te nomen: wijken voor de kuit. Bijna elke ruiter zal vakkundig het been naar achteren leggen waarmee ze het paard naar de kant toe rijden, eigenlijk hoort dit been gewoon op de plek te blijven en hoort het andere been alleen naar achteren te gaan om de achterhand te corrigeren. Ik noem maar een dwarsstraatje. Dit is niet zomaar gegaan, dat heeft met overdracht en dus met taal te maken. Ik denk dat we nog steeds niet telepatisch met elkaar communiceren.
Paarden spreken idd maar 1 taal met elkaar, met de toevoeging van mensen wordt dit een beetje anders, wij zijn geen dieren meer die elkaar een knal verkopen als we het ergens niet mee eens zijn, dat zou Bokt een onmogelijkheid maken

Daarbij, het zou wat zijn zeg, zonder al die boeken zou de dressuur waarschijnlijk niet eens bestaan, hetzelfde geldt voor cultuur, economie, politiek, techniek en noem maar op. Mensen zijn taalwezens, punt uit.
Daarmee wil ik niet zeggen dat als iemand een woordje niet perfect kan uitleggen, dat deze dan de besproken oefening niet zou kunnen uitvoeren, Kiwiko. Ik denk dat deze discussie vooral globaal moet worden besproken, als we het allemaal op voorbeelden gaan gooien en op de man gaan spelen, dan loopt elke goede discussie dood.

Tot zo ver is dat alleszins nog niet gebeurd.
tenminste als ze niet "afgestompt" zijn.