Lesgeefster op je paard laten rijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DanielleLau

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:48

mijn instructrice heeft nog nooit op mijn paard gereden.
ik heb een moeilijk paard waar je de nodige ervaring voor nodig hebt.
maar tijdens de lessen gaat het altijd redelijk goed.
dit vooral omdat mijn instructrice precies alles kan zien. dus het is helemaal net nodig om ff te voelen hoe het paard aanvoelt,
zorg gewoon voor een goede instructrice

KimE

Re: Lesgeefster op je paard laten rijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:52

Mijn instructrice heeft er ook een paar keer opgezeten, inderdaad om te voelen. Friesje kan nog wel eens héél sterk worden terwijl je er eigenlijk niets aan ziet. Toen mijn instructrice erop ging zitten deed hij het ook en nu kunnen we het steeds beter samen oplossen :)

appelflap2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 10:56

ik ben zelf instructrice en stap regelmatig even op de paarden en pony's van mijn les klanten
zo kan ik zelf even voelen wat het probleem precies is
en er ook nog even wat aan doen
mijn klant kan daarna op haar paard gaan zitten om te voelen wat nu eigenlijk de bedoeling is en hoe het voelen moet
het is vervolgens makkelijker voor haar om dat lekkere gevoel weer op te zoeken
ik zie vaak dat dan de vooruitgang net iets sneller gaat

SuperSvala

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 14:10

ik bood het nooit aan, maar als de instructrice daarom vraagt mag ze best wel even.
dan weet ze ook even waarover ik praat.
en als ik dan iets zeg dat het paard dat niet kan/wil...
en hij doet het bij haar dan wel...
tja daar kun je ook alleen maar weer van leren.

Brillant

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:19

ik heb mijn lesgeefster ook wel eens op mijn pony laten rijden als het niet zo goed ging ofzo.
dan kon zij er wat aan doen. en daarna liep mijn pony vaak ook wel fijner :P

Emmy2

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:21

Is volgens mij wel eens goed..
Zeker ook in het begin.
Ze geeft jou toch les en heeft iedere keer met jou en natuurlijk je paard te maken.
Zo voelt zij jou paard ook aan en kan ze misschien nog meer verduidelijking geven.

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:28

Mijn lesgever stapt ook af en toe wel eens op mijn paard. Een keer of 3 per jaar of zo, vooral als het mij echt niet lukt om iets voor mekaar te krijgen. Zo voelt hij hoe ze is, en als ik er daarna weer opstap voel ik ook hoe het hoort te zijn.

Ik vind het persoonlijk een vereiste voor een goede lesgever. Hoe kan je nu iets aanleren aan iemand als je het zelf niet kan? Een lesgever die niet op mijn paard kan stappen en voordoen wat hij/zij bedoelt hoeft mij geen les meer te geven want die kan het niet beter dan ik zelf.

salato

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:32

mijn instructeur ook, daarna rijd hij wel veel fijner omdat hij hem wat strenger aanpakt zegmaar, meestal ben ik té lief :P

Getup

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:35

Waarom niet? Als ze weten hoe het paard aanvoelt, kunnen ze je misschien net even daar verder helpen waar het moeilijk wordt en kun je zelf ook gewoon ( ook als er geen probleem is, en het gewoon fijn aanvoelt) even kijken hoe het er uit ziet.

kelselientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:41

Ik zou het niet erg vinden vooral als ik tegen een probleem aanloop kan zij voelen wat ik moet doen en daarbij helpen, bij ons op de manege was ooit een keer een clinic van Femke beljon ging na die tijd op mijn pony rijden en iets wou niet lukken toen kwam ze naar me toe of ze me mocht helpen. Dus zo van ja, ze vroeg ook even of ze op m'n pony Joy mocht zodat ze kon voelen waar ik mee zat. Dus opzich heb ik er geen problemen mee. zolang ze maar helpen

Ladyson

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-05-10 19:46

Zolang wij allebei niet het idee hebben dat het nodig is, zie ik geen reden waarom ze op mn paard moet. Maar op een gegeven moment had ik t idee dat ze niet precies zag wat ik ook voelde, in haar ogen lag het aan mij. Toen zij er op ging zitten, verminderde het wel, maar het was nog steeds duidelijk aanwezig. Toen zag ze in dat deze keer (meestal niet natuurlijk) de fout ook bij het paard lag, en zijn we het paard op een andere manier gaan trainen.

Paarde_bloem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 06:56

.
Laatst bijgewerkt door Paarde_bloem op 27-05-22 17:21, in het totaal 1 keer bewerkt

cvmele

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:04

Ik vind het altijd wel handig om ze er af en toe eens eventjes mee te laten rijden. Zo heeft het paard eens een meer ervaren ruiter op zijn rug en ik vind het voor mezelf ook goed dat ik kan zien hoe het volledig moet.

Marleen74

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 08:12

Mijn bijrijdster is mijn instructriese......heul handig :D

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 11:53

Lijkt me juist erg handig als het kan, ze kan vanaf de grond wel aanwijzingen even, maar als ze zelf ook even voelt hoe het paard reageert op bepaalde dingen, wordt het toch een stuk makkelijk! Mijn instructrice kan wegens lichamelijke beperkingen er helaas niet op.

Steph_anie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 12:07

Ik laat mijn instructeur ook op mijn paard rijden tijdens de privéles, dit om met name aan te voelen waar ik met trainen tegenaan loop. Soms is het inderdaad zo dat je instructeur beter rijdt met je paard dan jij zelf, maar daar zou ik me niet druk om maken... Mijn instructeur ondervind hetzelfde probleem als hij erop stapt als ik zelf... en komt er net zo min gemakkelijk doorheen, opsteker voor mij :D
Toch is het een kwestie van zelf aanvoelen of je het wel/niet fijn vindt denk ik!

Gucci_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:01

Mijn instructrice reed ook wel eens even op mijn paard. Om even aan te voelen wat mijn pony allemaal kon. Want ze wilde niet in draf, maar bij haar wel. Dat kwam gewoon door angst, ik was bang dat ze in galop zou gaan. Ik heb er verder niet zoveel moeite mee, als iemand anders even op mijn paard rijdt.

Claudia78

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:05

Ik geef zelf les. Soms is het wel handig om even op het paard te stappen als bijvoorbeeld iets niet lukt.
Ik kan het paard dan beter voelen zodat ik weet wat mijn leerling voelt. Zo kan ik haar beter begeleiden.
Of ik kan juist het paard er doorheen rijden zodat hij weet wat de bedoeling is

evie21girl

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 17:16

nee nog nooit laten doen
maar als je paard/pony niet luistert
zal ik het mischien wel doen

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-05-10 20:36

Mijn lesgeefster zegt zelf dat ze er helemaal niet makkelijk opkruipt tijdens het lesgeven. De bedoeling van het lesgeven is dat ze mij leert hoe ik met elke situatie om moet gaan, moeilijk of makkelijk. Ze kan mij beter uitleggen waarom en hoe ik iets moet doen, dan dat zij er op kruipt om het voor te doen.
Daarom kan het bij haar wel lukken, maar bij mij nog altijd niet. Aan voordoen heb ik niets, ik moet het zelf kunnen doen.
Ik heb mijn paardje zelf zadelmak gemaakt en doorgereden met haar hulp, maar wat er ook was (hebben nog geen grote problemen gehad, buiten in het begin een keer of 2) heeft zij me altijd gewoon gezegd wat ik moest doen.

ilonapakes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-05-10 21:08

myn insturctrice rijd laika wel es wnt dn is ze gewoon niet te houden en dan rijd zei er ff op en dan klaar:D

Faringo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-05-10 10:19

Mijn instructrice heeft ook een keer op mijn paard gezeten. Vond dit zelf wel fijn. Ze kan dan goede tips geven omdat ze weet hoe mijn paard aan voelt.

sibobeestjex

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-10 16:03

ik laat mijn lesgeefster er ook soms op niet vaak want dat is mijn lesgeefster van verplaatsing . Mijn paard ziet er namelijk makellijk uit maar dat is ze helemaal niet . zo voelde zij het ook is en heeft ze mij zeer goed kunnen helpen

xZingaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-05-10 17:17

Beetje egoïstisch altijd van mezelf, maar ik wil niet zomaar jan en alleman op mijn paard. Van de 4 instructrices/instructeurs die ik heb versleten heb er 1 opgereden, en 1 heeft er 1 rondje op gestapt. :D

Dagmar_1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-10 12:23

Mijn instructrice gaat ook wel eens op mn paard.
Voor haar makkelijker om te voelen tegen welke probleme n ik aanloop, zodat zij me daar weer beter mee kan helpen.