De juiste nageeflijkheid....

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:41

heleen06 schreef:
Ik ben het niet met je eens dat dit paard zonder enig ernstig handgebruik in de juiste nageeflijkheid komt. Dit paard is gewoon "bang" voor de strenge hand van het meisje die uit onbalans van het meisje voortkomt en kruipt daardoor in de krul. Had het meisje bijvoorbeeld met neckrope gereden, dan had het paard zijn hoofd niet op die manier gedragen.

kdenk het wel, alleen is dat voor zon klein ding lastig op vreemd terrein met een hengst lijkt me.
overigens is het strenge ernstig handgebruik niet in vergelijk wat er op wedstrijdterrein op GP in Duitsland te zien was van de week. kzie dit overigens wel liever.
kvraag aan iedere gp ruiter, dit meisje zo zonder zadel eens na te doen :+

nombrado

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 14:48

Lauke

Re: De juiste nageeflijkheid....

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 15:32

Wat een handig en goed topic!

Hier kan ik heel wat van leren en zeker nu ik een verzorgpaard krijg waar ik vaak mee kan rijden :)

Ik heb ook een tijdje les gekregen van een hele fijne instructeur. Op een paardje wat vaak met het hoofdje in de lucht liep en altijd gespannen was. Wat ik niet verwacht had gebeurde wel door het rechtrichten. Hij gaf na, en liep heerlijk!

Ik had toen zo'n goed gevoel na die les en dat wil ik vaker meemaken :)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:09

Eerst het woord nageeflijkheid, wat werkelijk te vertalen is met het Duitse woord Durchlässigkeit.
Een paard is nageeflijk, wanneer het de hulpen van de ruiter zonder dwang en gehoorzaam aanneemt.
Het rageerd direkt op de hulpen van de ruiter, reageert werkelijk direkt op alle hulpen, zowel laterraal als diogonaal, en dat met bijna onzichtbare hulpen. De achterhand lijkt vanzelf aktief te werken.
De teugelhulpen die over de mond via de nek, hals en rug tot aan de achterhand verdergeleid worden, zonder enige spanning of blokkade door wat voor lichaamsdeel ook.(De aanleuning is licht)
Een paard dat zich op elk moment en direkt in elke gang zich verzamelen kan, heeft de hoogste trede van de nageeflijkheid bereikt.
Nageeflijkheid heeft men dan bereikt, wanneer op elke hand het paard gelijkmatig ontspannen en gehoorzaam op voorwaarts drijvende , passieve en zijwaartsdrijvende hulpen direkt reageert.
Dit alles kan alleen wanneer het paard gelijkmatig in de beweging is (Takt) en de aanleuning in orde is.(daar waar men elke dag aan werkt omdat in iedere situatie die veranderd)ontspannen gaat, en swung heeft (dus niet ondertourig gereden word en gaat) rechtgericht is, en de verzameling beheerst.

Nageven:
Nageven is technisch gezien het openen en sluiten van het kaakgewricht.
Het ontspannen van de nek.
Dit nageven beantwoord ik later, het komt nog.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:17

En nu krijg je een paard binnen dat helemaal is verpest!
Nu moet je dit paard weer leren om een bit te gaan aannemen en nog veel belangrijker, hun rug weer goed te gebruiken!
Goed rug gebruik kan alleen als het paard het bit aan neemt en dus over de rug kan en wil gaan lopen.....hoe ga je dit oplossen???????

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:37

Joscaa schreef:
Afbeelding

Ik vind dit een goed moment van nageven. Paard zet het achterbeen er onder, komt vanuit daar wat omhoog met de hoofd/hals houding en loopt netjes op de loodlijn (of iets ervoor) met een ontspannen hand/teugel.
Meningen? (als het goed onderbouwd verteld word, kan ik hier misschien ook gelijk wat mee! :) )

& hier wat lager ingesteld;
Afbeelding

Of men u nu over het hoofd gezien heeft?
Geen onaangename foto's, zo te zien een gewillig paard voor uw hulpen.
Op de eerste foto begrijp ik uw zit niet? Op de 2e foto rijdt u een volte of wending, mis dan de buiging maar dat kan ik verkeerd zien? Kan niet helemaal opmaken wat u precies aan het rijden bent?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 18:39

aerdenhout1 schreef:
En nu krijg je een paard binnen dat helemaal is verpest!
Nu moet je dit paard weer leren om een bit te gaan aannemen en nog veel belangrijker, hun rug weer goed te gebruiken!
Goed rug gebruik kan alleen als het paard het bit aan neemt en dus over de rug kan en wil gaan lopen.....hoe ga je dit oplossen???????

Opnieuw beginnen zoals een jong en groen paard, eerst longeren en dan pas rijden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:01

Het nageven

Het resultaat van de oefening in het nageven moet als volgt zijn:
Wanneer de ruiter de vingers om de op maat zijnde teugels sluit, daardoor de hand een ogenblik wat steviger maakt, waardoor de spanning in de teugels, op de wijze van het weerstand bieden, wordt vergroot, moet het paard op de druk van het bit de mond een weinig openen, en het bit loslaten om het onmiddellijk daarna weer aan te nemen. Het paard heeft dan nagegeven. Deze beweging moet beperkt blijven tot het kaakgewricht en nek(atlas).
De oefening wordt veelal samen met het bijbrengen gevraagd. Het bijbrengen is een beweging in het nekgewricht en dient om het hoofd van het paard te brengen in de juiste houding, d.w.z. de neus een weinig voor de loodlijn.
Zoals reeds gezegd, zullen de paarden door de voorafgaande oefeningen de bijgebrachte houding reeds hebben verkregen. Daarom wordt het bijbrengen niet verder besproken; zo nodig zal het nageven bestaan uit bijbrengen n nageven, waarbij er op gelet moet worden, dat het paard geen verkeerde knik krijgt in de hals, maar de beweging volstrekt beperkt blijft tot het nek- en het kaakgewricht.
De oefening wordt stilstaande uitgevoerd en in de drie gangen.
Stilstaand, om het paard duidelijk te maken wat de ruiter verlangt
en om paard en ruiter de gelegenheid te geven hun volle aandacht aan de oefening te wijden, terwijl bovendien fouten van het paard en ruiter het snelst naar voren komen, zich als het ware openbaren, bovendien in stand is het makkelijker een werkelijk stille hand te behouden makkelijker dan in de beweging.

Behalve voor de buigzaamheid in het nek- en kaakgewricht, is het nageven van overwegend belang voor de soepelheid van het gehele paard. Als enig resultaat van de oefening is verkregen, worden de gangen onmiddellijk ruimer en gemakkelijker, wat zich zeer eenvoudig laat verklaren uit een eenvoudige beschouwing van het spier stelsel (lange rugspier). Alleen bij een paard dat nageeflijk is in nek kaakgewricht, is het mogelijk, dat de aanhouding met de teugels op de juiste wijze door hals en rug wordt overgebracht op de achterhand, d.w.z. dat een kleine aanhouding met de teugels een krachtige invloed op de achterhand uitoefent. Omgekeerd zal dan ook een krachtig aandrijven met de kuiten zodanig door de nageeflijke rug, hals, nek en kaak van het paard worden verwerkt, dat de invloed de hand van de ruiter slechts zeer gering zal zijn.
Geeft het paard niet na in nek- en kaakgewricht, dan worden alle aanhoudingen groot (trekken) en kunnen daardoor niet behoorlijk worden afgemeten, terwijl bij het aandrijven met de kuiten de volle impuls in de hand van de ruiter terechtkomt (weer trekken).
Het eerste nageven kan het best worden onderwezen tijdens de overgang tot het halt houden. De instructeur zal dc ruiters erop wijzen de weerstand, d.i. de meerdere spanning in teugels die voor de aanhouding nodig was, nog een ogenblik te behouden, nadat het paard heeft halt gehouden en daarmee af te wachten. Het zal dan nooit lang duren, voordat het paard die spanning gaat verminderen. Dit is het begin van het nageven, wat onmiddellijk moet worden beloond met een ontspannen van de hand van de ruiter (het nageven van de ruiter). Dit zelfde kan dan enige malen worden herhaald, zodat door het paard spoediger en duidelijker zal worden nagegeven. Daarna kan de ruiter tijdens het stilstaan dezelfde spanning in de teugels aanbrengen zodoende op de plaats het paard enige malen doen nageven. De spanning in de teugels mag niet zo groot zijn, dat het paard terug gaat of het bovenlijf over de benen terugbrengt. Dit teruggaan moet echter het paard niet al te kwalijk genomen worden, daar het een logisch gevolg is van de druk op de oorspeekselklieren. Het paard verdient dan ook geen straf met sporen e.d. maar wordt rustig weer
vooruit gebracht en het wordt opnieuw geprobeerd totdat het paard het begrijpt.
Zodra het paard de mond ontspant, moet dc hand zich ook onmiddellijk ontspannen met de snelheid van een elektrische vonk.(nagevende teugelhulp) Daar na moet het paard worden beloond en het een ogenblik meer vrijheid van hoofd en hals worden toegelaten, waarna de oefening opnieuw wordt aangevangen.
Stilstaande kan de houding van het hoofd van het paard gemakkelijk door de ruiter worden geregeld, waarbij het hoofd vooral niet te laag mag worden genomen, omdat de paarden dan spoedig geneigd zijn te veel in het nekgewricht te buigen of, wat erger is, in de bovenste halswervels. Hierdoor geeft het paard dan niet na in het kaakgewricht, dat buiten de oefening blijft. De neus komt dan achter de loodlijn, wat tot elke prijs moet worden vermeden.

Heeft de africhter het paard geleerd stilstaande en tijdens de over gang tot het halt houden na te geven, dan wordt de oefening in stap begonnen. Het is dus geenszins de bedoeling steeds stilstaande te doen nageven; men overdrijve in dit opzicht vooral niet. Bij het doen nageven in stap is de eerste zorg van dc instructeur dat de paarden vlot doorstappen, omdat het nooit ten koste van de gang mag zijn, daarna gaat men over tot draf en galop.

Kleine bemerking, een ophouding is alleen goed uitgevoerd, wanneer het paard daarbij nageeft, dit houd dus in dat de ruiter ook drirekt nageeft met de hand. (het toestaan van het sluiten van de kaak)
Een konstant bewegen van het bit van het paard, wat Cobie van Baalen eens schreeft is dus een "onecht" losgelaten paard, aangezien de aanleuning er niet is.
Aanleuning is relatief, er zijn paarden die op teugelgewicht al voldoende aanleuning hebben.
Er zijn paarden met minder gevoelige monden die iets meer gewicht aannemen.
Geen paard is gelijk, daarom het verschil in gevoel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:07

Intressant topic :j

Wat vindt men dan van de volgende foto's?

Afbeelding

Afbeelding

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:11

MyWishMax schreef:

Afbeelding

Afbeelding

Kort kommentaar, uw handhouding, de binnenhand werkt terug, doordat de binnenhand achter de buitenhand staat.
Bovendien kan men nageeflijkheid, zie mijn bericht, alleen testen tijdens de punten die ik in dat bericht geschreven heb, misschien neemt u de moeite om het door te lezen, en gaat u een lichtje op , wat nageeflijkheid en nageven is.

Juangi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-05-10 19:12

Professor, heel erg bedankt voor uw uitleg! Erg boeiend en ik ga er even voor zitten.

Fabersmid, voelt u zich al wat beter?

Aerdenhout, jeetje, wat een opgave zeg!

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:18

Professor schreef:
MyWishMax schreef:

Kort kommentaar, uw handhouding, de binnenhand werkt terug, doordat de binnenhand achter de buitenhand staat.
Bovendien kan men nageeflijkheid, zie mijn bericht, alleen testen tijdens de punten die ik in dat bericht geschreven heb, misschien neemt u de moeite om het door te lezen, en gaat u een lichtje op , wat nageeflijkheid en nageven is.

Mijn binnenhand gooi ik altijd los en laat de teugel te lang, daar moest ik op letten dus heb ik hem meer bij me, maar ik heb eerder teveel druk rechts dan links :)

Ik heb alles gelezen, was alleen benieuwd naar de meningen. Enige wat ik doe ik rechtmaken, zelf opletten op linkerhand dat ik die niet losgooi, actief houden en hand op laten zoeken.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:25

MyWishMax schreef:
Mijn binnenhand gooi ik altijd los en laat de teugel te lang, daar moest ik op letten dus heb ik hem meer bij me, maar ik heb eerder teveel druk rechts dan links :)

Ik heb alles gelezen, was alleen benieuwd naar de meningen. Enige wat ik doe ik rechtmaken, zelf opletten op linkerhand dat ik die niet losgooi, actief houden en hand op laten zoeken.

U kunt mij niet voor de gek houden, kijkt u eens naar het bit.
Wat ziet u daar, juist steekt uit aan de linker kant van de mond, en een binnenteugel die te lang is werkt altijd terug, en dan ook nog dieper gehouden dan de buitenteugel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:27

Hoe kan een te lange teugel terug werken als deze de handen op dezelfde hoogte worden gehouden? Als ik mijn hand verder naar mij toe haal, heb ik beide kanten evenveel druk juist, anders 1 lange teugel? zoals hier:
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door MyWishMax op 16-05-10 19:35, in het totaal 2 keer bewerkt

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:29

Bedoel het niet verkeerd, maar kijkt u zelf nog eens goed naar deze momenten, dan ziet het zelf.
Kijken en observeren en corrigeren is mijn beroep, en mijn hobby, het lezen van een foto of tewel moment opname hoort daar ook bij.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:31

Nee, ik snap het wel :j Vind het erg boeiend. Maar het lijkt mij ook niet goed om dan te rijden zoals laatste foto van mij?

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:32

Interessant topic :j

Mijn jonge paard is behoorlijk sensibel en maakt zich in haar 'heet-heid' graag scheef, vooral als ze iets lastig vindt.
Nu merk ik dat ik haar juist recht krijg door niet alleen recht te rijden maar ook wat meer stelling te vragen.
Binnenstelling/buitenstelling, veel figuren en dat in combinatie met stukjes recht rijden.
Is het niet zo dat een paard pas echt recht kan worden als het naar beide kanten ook in kan buigen?

Overigens heb ik heel veel aan het 'kijken waar je heen gaat'. Wat een verschil maakt dat zeg!
Op mijn ervaren pony kon ik het nog wel eens 'verslonzen' maar bij mijn jonge paard is het echt een must. :j

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:37

Ik denk dat ik je probeem wel snap MMM.
Heb er zelf ook last van.
Om gelijke druk in beide handen te hebben moet jij je linkerhand iets meer terugplaatsen.
Plaats jij je handen naast elkaar valt de linkerdruk 'weg'.
Hoe op te lossen?
Veel figuren rijden, tenminste dat doe ik altijd.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-05-10 19:42, in het totaal 1 keer bewerkt

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:39

Ik plaats die hand juist teveel naar voren normaal, nu erop aan het letten en nu is die weer teveel terug :o
Het is echt een probleem van mij en niet van paard, zodra er met les constant op gelet wordt, heeft hij nergens last van qua ongelijke druk :+

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:41

Bij mij precies hetzelfde.
Misschien omdat we er tijdens het 'zelf rijden' teveel aandacht aan besteden.
Met les (bij mij althans) heb ik niet eens tijd om zelf na te denken, bij wijze van spreken, waardoor de druk dan ook gelijk is. ;)

OdiEtAmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:44

MyWishMax schreef:
Ik plaats die hand juist teveel naar voren normaal, nu erop aan het letten en nu is die weer teveel terug :o
Het is echt een probleem van mij en niet van paard, zodra er met les constant op gelet wordt, heeft hij nergens last van qua ongelijke druk :+

Typfout van mij ;) Lichtelijk in de war met rechts/links/los/vast :+
Snap waarom je, je hand naar achteren plaatst (om de druk weer gelijk te maken).
Ik doe precies hetzelfde als jou.
Laatst bijgewerkt door OdiEtAmo op 16-05-10 19:46, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:46

Juangi dank u het gaat iets beter, ijl niet meer en kan weer "normaal" gebukt werken.

Professor schreef:
MyWishMax schreef:

U kunt mij niet voor de gek houden, kijkt u eens naar het bit.
Wat ziet u daar, juist steekt uit aan de linker kant van de mond, en een binnenteugel die te lang is werkt altijd terug, en dan ook nog dieper gehouden dan de buitenteugel.

Professor ik denk dat MyWishMax bedoeld dat daar hard aan gewerkt wordt?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:49

MyWishMax schreef:
Nee, ik snap het wel :j Vind het erg boeiend. Maar het lijkt mij ook niet goed om dan te rijden zoals laatste foto van mij?

Leest u eens na, over zowel het nageeflijk zijn en nog duidelijker bij het nageven, hoe de hoofdhouding van het paard dient te zijn.
Wat is het hoogste punt van de hals?
Juist de nek, en dat is direkt achter de oren, en bij uw paard is de tendens dat hij bij de 3 en 4e wervel het hoogstepunt heeft, bij de laaste foto is het paard achter de teugel.

MyWishMax

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:52

Dat weet ik. Maar het ging nu even over wat ik doe als ik niet op handen let :)

Zijn hoofdhouding is een groot punt om aan te werken, vooral omdat wij sinds 3 maanden weer aan het werk zijn na een jaar stil te hebben gestaan. Oprichting is heel moeilijk en dat komt alleen maar als hij het zelf aanbiedt. Imo is hij nog niet sterk genoeg om achter genoeg te zakken om voor genoeg omhoog te komen om aan het perfecte plaatje te voldoen.

Joscaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-10 19:52

FaberSmid schreef:
Joscaa schreef:
[ig]http://i41.tinypic.com/xc54yc.jpg[/img]

Ik vind dit een goed moment van nageven. Paard zet het achterbeen er onder, komt vanuit daar wat omhoog met de hoofd/hals houding en loopt netjes op de loodlijn (of iets ervoor) met een ontspannen hand/teugel.
Meningen? (als het goed onderbouwd verteld word, kan ik hier misschien ook gelijk wat mee! :) )

& hier wat lager ingesteld;
[mg]http://i39.tinypic.com/2dlony1.jpg[/img]

Of men u nu over het hoofd gezien heeft?
Geen onaangename foto's, zo te zien een gewillig paard voor uw hulpen.
Op de eerste foto begrijp ik uw zit niet? Op de 2e foto rijdt u een volte of wending, mis dan de buiging maar dat kan ik verkeerd zien? Kan niet helemaal opmaken wat u precies aan het rijden bent?

Wat is er mis op de eerste foto aan mijn zit? Ik zie het zelf niet namelijk, haha, dus ben heel benieuwd.
Op de tweede foto ben ik net weer aan het rechtrichten na mijn afwenden voor het van hand veranderen. :)