Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight
Westland schreef:Zojuist las ik hier een bericht over iemand waarvan haar paard de laatste tijd wat meer bokt en zij er ook regelt afvalt. Zij krijgt het antwoord dat ze maar beter moet leren rijden!!!!
Vandaar dit topic!
Het valt mij steeds vaker op dat als je paard/pony bokt en je valt er af dat je dan gelijk een stempel op je hoofd krijgt: KAN NIET RIJDEN! Is dit jaloezie omdat mensen je eigenlijk bewonderen dat je eraf bent gevallen, weer opstaat en verder rijd.... maar dit niet durven zeggen????
Ik heb een pony van 4 jaar (en 1 van 18), allebei zijn het 'vreugde' bokkers. I don't care, ik ben van de generatie 'hoe langer je blijft zitten, hoe dikker de pret'!![]()
De 4 jarige is pas sinds december onder het zadel en we zaten er al op te wachten....de 1e x zand happen. Eindelijk afgelopen zaterdag is het hem gelukt, een galop bok, lang uit op zijn nek, pony maakt scherpe bocht naar rechts en ruiter: 'links afslaan alstublieft'........
Een andere griet bij ons op stal heeft haar eigen 2,5 jarige zadelmak gemaakt en dat paard heeft nog geen stap verkeerd gezet. MIJN pony wordt uitgemaakt voor 'wild en kreng' (ook vanwege zijn karakter, eigen willetje) en ik krijg het etiket 'kan niet rijden' alleen maar vanwege een natuurlijke reactie (en natuurlijke karakter eigenschap). Tenslot van rekening vind ik het alleen maar leuk als ze eens met de voetjes van de vloer gaan en ik heb menig bok uitgezeten........ (een helling naar beneden en dan een bok......???)
Ik ben er van overtuigd dat door die bokken, door vallen, opstaan en weer verder rijden, je toch zeer zeker ook wel een goede ruiter genoemen mag worden.
ginacuprum schreef:Mijn vader zei een keer tegen mij:
je kunt pas goed rijden als je er 100 keer vanaf bent gevallen
hahaha
Lieszn schreef:Ik zag de titel van je topic en me mond viel echt open.
Ik weet niet wie die onzin geschreven heeft, maar heel eerlijk: IK DENK DAT DIEGENE ZELF EEN WAARDELOZE RUITER IS!!!(Sorry).
Maar goed, ik ben in al mijn rijjaren wel tig keer van mijn pony/paard afgevallen.
Het zij dorr bokken, het zij door wegspringen of wat ook maar.
Maa ik ben zeer zeker van mening dat je er van leert. Niet zo zeer van het vallen, maar hetgeen wat je heeft doen laten valen.
Het laat jou een inzicht krijgen van waar je paard bang voor is waar jij alert op moet ijn of waar jullie aan kunnen werken.
Deze week nog ben ik bijna gevallen, we waren aan ht galloperen in het bos en in 1x sprong mijn paard op zij, als ik niet al eerderdit ad meegmaakt, was ik er zeer zeker af gevallen. Ik viel ook wel bijna hoor,haha. Maar ged, doordat dit dus vaker is gebeurd en ik wel viel, ben ik aan dat punt gaan weken(doe dit nog steeds overigens.
Maar goed, het maakt je alert, en gericht op waar je op datmom. mee bezig bent.
MAAR, laat het je niet in spanning brengen, want dan kun j ervan uit gaan dat het vaker gebeurd, wantdat slaat natuurlijk weer over.
Nou mijn mening dus,hhaha.
Grtjes Lies
Sientje schreef:Ik heb goede ruiters om de meest knullige redenen zien vallen... Achterom kijken, met maar één voet in de stijgbeugel leunen en dan juist die stijgbeugel verliezen.En vervolgens nauwelijks meer kunnen lopen, laat staan rijden. Of afstappen terwijl het paard nog één pas maakt en daarbij struikelt en zelf head first op het beton landen. Au. Twee valpartijen om te illustreren dat het niets met rijden te maken hoeft te hebben.
Maar om meer in te haken op de beginpost: niet iedereen is een rodeo-ruiter. En soms heb je simpelweg niet zoveel te vertellen of uit te zitten, ga je er gewoon af. Iemand die goed kan rijden zit misschien net iets langer wegens beter getrainde knijptang-beenspierenen meer balans. Dat laatste is natuurlijk wel van belang, zowel om goed te kunnen rijden als om eventuele gekke bewegingen van het paard op te kunnen vangen. Voor zover dat laatste haalbaar is natuurlijk.
Asyaa schreef:Sientje schreef:Ik heb goede ruiters om de meest knullige redenen zien vallen... Achterom kijken, met maar één voet in de stijgbeugel leunen en dan juist die stijgbeugel verliezen.En vervolgens nauwelijks meer kunnen lopen, laat staan rijden. Of afstappen terwijl het paard nog één pas maakt en daarbij struikelt en zelf head first op het beton landen. Au. Twee valpartijen om te illustreren dat het niets met rijden te maken hoeft te hebben.
Maar om meer in te haken op de beginpost: niet iedereen is een rodeo-ruiter. En soms heb je simpelweg niet zoveel te vertellen of uit te zitten, ga je er gewoon af. Iemand die goed kan rijden zit misschien net iets langer wegens beter getrainde knijptang-beenspierenen meer balans. Dat laatste is natuurlijk wel van belang, zowel om goed te kunnen rijden als om eventuele gekke bewegingen van het paard op te kunnen vangen. Voor zover dat laatste haalbaar is natuurlijk.
De kunst is (voor mij teminste) om de bokken uit te zitten zonder je benen aan te spannen. Veelal vatten de paarden die ik rij aangespannen (boven)benen op als nog meer bokken en rennen, en geloof me, er komt een keer een eind aan je rodeo kunsten
Vulina schreef:Ik ben er al zo vaak afgevallen!
Het blijven toch dieren hé.. Paard dat ik nu heb heb ik in het begin (beleren) 2 keer naast gelegen, één grote bokkerij, nou echt, blijf dan maar eens zitten!
Paard daarvoor, had ik beleerd, nooit gevallen, na een half jaar even een beste rodeo en ja hoor, daar lag ik. Mét een verbrijzelde pols...
http://www.youtube.com/watch?v=I5KIL6HjXP4
Anky; wat een slechte ruiterwant ze valt hier..
Nee dus, elke ruiter valt wel eens en ook wel vaker!