Ben je een slechte ruiter als je valt?

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Amaretto27

Re: Ben je een slechte ruiter als je valt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:02

Nou dan ben ik een hele slechte ruiter, ik ben ook gevallen 2 weken terug en heb een klaplong en een gebroken ruggenwervel en ben niet weer op het paard gegaan :P :P

Obelix_Luna

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 15:02

van vallen leer je :) betekend niet dat je niet kan rijden ;) als je vaak valt leer je steeds beter zitten vind ik

NeverGiveUp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-10 22:51

Mijn instructrice zei vroeger altijd:
Als je er 7 keer afgevallen bent, ben je een échte amazone!

Toen waren we ong. 8

stoplicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:40

Nou, die stelling vind ik echt kort door de bocht. Snel vallen heeft vaak te maken met een moeilijk(er) paard, en dus zou je een betere ruiter moeten zijn om erop te blijven zitten. Daarentegen zijn er ook genoeg paarden die je niet laten vallen (om het even zo te zeggen), maar die absoluut niet makkelijk zijn. Kijk, vallen is natuurlijk heel concreet; het resultaat is duidelijk zichtbaar. Dus voor iemand die er verder geen verstand van heeft, zal het snel lijken dat degene die valt minder goed is dan een ander. Maar goed, laten we het er maar op houden dat wij wel beter weten ;)

vickylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-10 21:54

vind het ook onzin .
Je zit is ook een levend wezen .
er kan altijd wat gebeuren .

van vallen leer je alleen maar werd mij altijd gezegd :D

had een super gekke pony die echt kon rennen en ben er 2 keer afgevallen .
echt een wonder :o
kan dankzij die vorige pony wel veel beter blijven zitten , mocht me paardje gek doen .

Lieszn

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 17:41

Westland schreef:
Zojuist las ik hier een bericht over iemand waarvan haar paard de laatste tijd wat meer bokt en zij er ook regelt afvalt. Zij krijgt het antwoord dat ze maar beter moet leren rijden!!!!

Vandaar dit topic!

Het valt mij steeds vaker op dat als je paard/pony bokt en je valt er af dat je dan gelijk een stempel op je hoofd krijgt: KAN NIET RIJDEN! Is dit jaloezie omdat mensen je eigenlijk bewonderen dat je eraf bent gevallen, weer opstaat en verder rijd.... maar dit niet durven zeggen????

Ik heb een pony van 4 jaar (en 1 van 18), allebei zijn het 'vreugde' bokkers. I don't care, ik ben van de generatie 'hoe langer je blijft zitten, hoe dikker de pret'! :D
De 4 jarige is pas sinds december onder het zadel en we zaten er al op te wachten....de 1e x zand happen. Eindelijk afgelopen zaterdag is het hem gelukt, een galop bok, lang uit op zijn nek, pony maakt scherpe bocht naar rechts en ruiter: 'links afslaan alstublieft'........
Een andere griet bij ons op stal heeft haar eigen 2,5 jarige zadelmak gemaakt en dat paard heeft nog geen stap verkeerd gezet. MIJN pony wordt uitgemaakt voor 'wild en kreng' (ook vanwege zijn karakter, eigen willetje) en ik krijg het etiket 'kan niet rijden' alleen maar vanwege een natuurlijke reactie (en natuurlijke karakter eigenschap). Tenslot van rekening vind ik het alleen maar leuk als ze eens met de voetjes van de vloer gaan en ik heb menig bok uitgezeten........ (een helling naar beneden en dan een bok......???)

Ik ben er van overtuigd dat door die bokken, door vallen, opstaan en weer verder rijden, je toch zeer zeker ook wel een goede ruiter genoemen mag worden.

:( Ik zag de titel van je topic en me mond viel echt open.

Ik weet niet wie die onzin geschreven heeft, maar heel eerlijk: IK DENK DAT DIEGENE ZELF EEN WAARDELOZE RUITER IS!!!(Sorry).

Maar goed, ik ben in al mijn rijjaren wel tig keer van mijn pony/paard afgevallen.
Het zij dorr bokken, het zij door wegspringen of wat ook maar.
Maa ik ben zeer zeker van mening dat je er van leert. Niet zo zeer van het vallen, maar hetgeen wat je heeft doen laten valen.
Het laat jou een inzicht krijgen van waar je paard bang voor is waar jij alert op moet ijn of waar jullie aan kunnen werken.
Deze week nog ben ik bijna gevallen, we waren aan ht galloperen in het bos en in 1x sprong mijn paard op zij, als ik niet al eerderdit ad meegmaakt, was ik er zeer zeker af gevallen. Ik viel ook wel bijna hoor,haha. Maar ged, doordat dit dus vaker is gebeurd en ik wel viel, ben ik aan dat punt gaan weken(doe dit nog steeds overigens.
Maar goed, het maakt je alert, en gericht op waar je op datmom. mee bezig bent.
MAAR, laat het je niet in spanning brengen, want dan kun j ervan uit gaan dat het vaker gebeurd, wantdat slaat natuurlijk weer over.

Nou mijn mening dus,hhaha.

Grtjes Lies

Gina_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 20:12

Mijn vader zei een keer tegen mij:
je kunt pas goed rijden als je er 100 keer vanaf bent gevallen
hahaha

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-10 23:56

ginacuprum schreef:
Mijn vader zei een keer tegen mij:
je kunt pas goed rijden als je er 100 keer vanaf bent gevallen
hahaha

Dan zou ik wel geweldig kunnen rijden. Jammer genoeg niet :P

Tja je leert er juist van om steviger te gaan zitten.
Maar als je altijd zelfde paard rijdt leer je wel hoe het paard bokt en wanneer het komt en dan zou je
er toch niet zo snel meer afvallen tuurlijk heb je er bij zitten die echt gemeen bokken.
Mag hopen dat die van mij de bokkensprongen die ze in de wei maakt niet doet als ik ze straks inrijdt want dan
wordt het echt zandhappen.

Maar ik zie ook weleens mensen vallen en dan vraag ik me echt af hoe krijg je dat voor elkaar. Nu ben ik vroeger ook vaak
genoeg op een domme manier gevallen hoor daar niet van. Maar als mensen al zo'n ego van zichzelf hebben dat ze geweldige ruiter zijn en er daarna op een onbenullige manier afvallen tja sorry maar dan lig ik wel in een deuk. Heb eens iemand zien vallen die zichzelf geweldig vond. Ze was aan het draven en maakte een wendig zij wilde links paard ging rechts en daar lag ze. Gebeurde serieus niets raars tja dat vind ik wel een beetje domme manier van vallen zeker gezien zo iemand zich zelf geweldig vindt. En dat vind ik nou niet echt jaloers ofzo.

sumpielover

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-10 00:01

ik leerde altijd van mijn instructeur van vallen leer je rijden (A)
kan ook niet anders natuurlijk met een vervelende shetlander die het altij leuk vond om na de sprong zijn hoofd naar beneden te doen en hoppa weer een salto der af ! ik vind dat je nooit tegen iemadn kan zeggen dat hij of zei niet kan rijden.. iedereeen moet het leren en iedereen valt daarbij wel is van zijn paard tog?

Cahill

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-04-10 10:40

Lieszn schreef:
:( Ik zag de titel van je topic en me mond viel echt open.

Ik weet niet wie die onzin geschreven heeft, maar heel eerlijk: IK DENK DAT DIEGENE ZELF EEN WAARDELOZE RUITER IS!!!(Sorry).

Maar goed, ik ben in al mijn rijjaren wel tig keer van mijn pony/paard afgevallen.
Het zij dorr bokken, het zij door wegspringen of wat ook maar.
Maa ik ben zeer zeker van mening dat je er van leert. Niet zo zeer van het vallen, maar hetgeen wat je heeft doen laten valen.
Het laat jou een inzicht krijgen van waar je paard bang voor is waar jij alert op moet ijn of waar jullie aan kunnen werken.
Deze week nog ben ik bijna gevallen, we waren aan ht galloperen in het bos en in 1x sprong mijn paard op zij, als ik niet al eerderdit ad meegmaakt, was ik er zeer zeker af gevallen. Ik viel ook wel bijna hoor,haha. Maar ged, doordat dit dus vaker is gebeurd en ik wel viel, ben ik aan dat punt gaan weken(doe dit nog steeds overigens.
Maar goed, het maakt je alert, en gericht op waar je op datmom. mee bezig bent.
MAAR, laat het je niet in spanning brengen, want dan kun j ervan uit gaan dat het vaker gebeurd, wantdat slaat natuurlijk weer over.

Nou mijn mening dus,hhaha.

Grtjes Lies

Op pagina 7 heb ik gepost dat de titel verkeerd is. Sorry daarvoor. De 1e zin van de begin post staat eigenlijk vermeld WAAROM ik het topic gestart ben. Aangezien de meeste posts hier antwoorden naar de titel van het topic, heb ik op pagina 7 nogmaals de uitleg gegeven. Er staat duidelijk vermeld wat ik bedoel alleen daar word niet op gereageerd. Beetje verder lezen dus!

Als je uit het zadel valt, is zeker geen rede om je een slechte ruiter te noemen, ABSOLUUT NIET! En Lieszn.... ik weet heel zeker dat ik geen waardeloze ruiter ben :j
:wave:

Zitosh

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 01:26

Hmm ligt eraan waarom je valt :P
Je val kan eruit gezien hebben als iemand die wat teveel op heeft en wiebeldewiebel doet op de knol waardoor hij zijn evenwicht verliest (weet niet of je die zelfs heb als je teveel op hebt :+) en eraf dondert..
Dàn zou ik zeggen: 'Werk aan de winkel :)'
Maar als je valt door een bok, betekent dat niet dat je niet kunt rijden! Ik ben ook eens gevallen door een paardje (net 2 weken zadelmak) die 2 of 3 maal na elkaar bokte en ondertussen op weg was naar de andere kant vd bak. := Toen ben ik er echt mooi afgevlogen maar ben er toen wel weer op geklommen _O-

Ik vind ook (zoals hier al gezegd word) dat je zit verbetert door te vallen :)

Ilsje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 01:27

ik val heel beroerd... val bijna nooit. En ben een paar maanden geleden van me paardje afgevallen en nu nog steeds last van een flinke hersenschudding!

xNursiex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 02:12

Mij is altijd verteld dat je pas echt kunt beginnen met rijden, als je een keer gevallen bent.
Ook van die gedachtengang ben ik ondertussen al genezen :))

Iedereen kan weleens vallen. Op de manege, vroegah, ben ik ook weleens uitgelachen omdat ik van een pony
was afgedondert. Ja het diertje plante zijn voorbenen in de grond, zwaaide naar rechts en ik zwaaide af naar links %)
Ook brave pony's kunnen weleens leuk uit de hoek komen nietwaar.

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 02:42

Ik heb goede ruiters om de meest knullige redenen zien vallen... Achterom kijken, met maar één voet in de stijgbeugel leunen en dan juist die stijgbeugel verliezen. :+ En vervolgens nauwelijks meer kunnen lopen, laat staan rijden. Of afstappen terwijl het paard nog één pas maakt en daarbij struikelt en zelf head first op het beton landen. Au. Twee valpartijen om te illustreren dat het niets met rijden te maken hoeft te hebben.
Maar om meer in te haken op de beginpost: niet iedereen is een rodeo-ruiter. En soms heb je simpelweg niet zoveel te vertellen of uit te zitten, ga je er gewoon af. Iemand die goed kan rijden zit misschien net iets langer wegens beter getrainde knijptang-beenspieren :D en meer balans. Dat laatste is natuurlijk wel van belang, zowel om goed te kunnen rijden als om eventuele gekke bewegingen van het paard op te kunnen vangen. Voor zover dat laatste haalbaar is natuurlijk. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 05:58

Sientje schreef:
Ik heb goede ruiters om de meest knullige redenen zien vallen... Achterom kijken, met maar één voet in de stijgbeugel leunen en dan juist die stijgbeugel verliezen. :+ En vervolgens nauwelijks meer kunnen lopen, laat staan rijden. Of afstappen terwijl het paard nog één pas maakt en daarbij struikelt en zelf head first op het beton landen. Au. Twee valpartijen om te illustreren dat het niets met rijden te maken hoeft te hebben.
Maar om meer in te haken op de beginpost: niet iedereen is een rodeo-ruiter. En soms heb je simpelweg niet zoveel te vertellen of uit te zitten, ga je er gewoon af. Iemand die goed kan rijden zit misschien net iets langer wegens beter getrainde knijptang-beenspieren :D en meer balans. Dat laatste is natuurlijk wel van belang, zowel om goed te kunnen rijden als om eventuele gekke bewegingen van het paard op te kunnen vangen. Voor zover dat laatste haalbaar is natuurlijk. ;)

De kunst is (voor mij teminste) om de bokken uit te zitten zonder je benen aan te spannen. Veelal vatten de paarden die ik rij aangespannen (boven)benen op als nog meer bokken en rennen, en geloof me, er komt een keer een eind aan je rodeo kunsten :')

Sientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 08:58

Asyaa schreef:
Sientje schreef:

De kunst is (voor mij teminste) om de bokken uit te zitten zonder je benen aan te spannen. Veelal vatten de paarden die ik rij aangespannen (boven)benen op als nog meer bokken en rennen, en geloof me, er komt een keer een eind aan je rodeo kunsten :')

Dat er een einde aan die kunsten komt was precies wat ik wilde zeggen. :D En ik bedoelde niet dat je als een gek moet gaan klemmen hoor, maar wel dat je als ervaren ruiter die spieren toch net even wat meer gebruikt om te blijven zitten dan de gemiddelde beginner, bij wie die spieren veel minder zijn ontwikkeld. Kwam alleen even niet op de naam van die spieren, vandaar dat ik ze maar knijptang-beenspieren noemde. :+

pilto

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 09:00

nee dat ben je slechte ruiter vallen en op staan hoort er bij

Vulina

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-10 11:24

Ik ben er al zo vaak afgevallen!

Het blijven toch dieren hé.. Paard dat ik nu heb heb ik in het begin (beleren) 2 keer naast gelegen, één grote bokkerij, nou echt, blijf dan maar eens zitten!

Paard daarvoor, had ik beleerd, nooit gevallen, na een half jaar even een beste rodeo en ja hoor, daar lag ik. Mét een verbrijzelde pols...

http://www.youtube.com/watch?v=I5KIL6HjXP4
Anky; wat een slechte ruiter ;) want ze valt hier..
Nee dus, elke ruiter valt wel eens en ook wel vaker!

unicorn_kiss

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:36

Vulina schreef:
Ik ben er al zo vaak afgevallen!

Het blijven toch dieren hé.. Paard dat ik nu heb heb ik in het begin (beleren) 2 keer naast gelegen, één grote bokkerij, nou echt, blijf dan maar eens zitten!

Paard daarvoor, had ik beleerd, nooit gevallen, na een half jaar even een beste rodeo en ja hoor, daar lag ik. Mét een verbrijzelde pols...

http://www.youtube.com/watch?v=I5KIL6HjXP4
Anky; wat een slechte ruiter ;) want ze valt hier..
Nee dus, elke ruiter valt wel eens en ook wel vaker!

Wat blijft ze lang zitten zeg !

Ik denk dat elke bokker een slechte ruiter is als je die stelling aanneemt :+
Iedereen is toch wel al es gevallen van z'n paard

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:39

ik zeg altijd die niet valt kan niet rijden.
die heeft wel een heel mak paard.
vallen hoort er bij.
ben zo vaak gevallen.
van foute leert men.

blontje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 13:44

Haha, dan ben ik wel heél slecht.. ben al zo vaak gevallen!
De laatste keer hielp het -vergeten extta aan te singelen- ook niet echt mee, maar als een paard er in galop vandoor rent en dan in 1 keer stopt, maar ik zelf weinig kans om te blijven zitten :o

Annemarie17h

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:20

Ik vind niet dat je een slechte ruiter bent als je valt, want van vallen leer je en soms val je ook terwijl je er niks aan kunt doen :$
Mijn mening :$

xxx

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-10 21:52

Haha.. hier nog zo'n 'slechte' ruiter xD. Ik ben er al zo vaak afgevallen. Ik deed zelfs met mijn vriendin val les. Of dan gingen we net doen of we ridders waren en dan moesten we er afvallen etc. xD En ik heb ook een keer gehad toen had ik al een nieuwe pony, maar ging ik nog een keer op mijn oude shet naar buiten. Dus ik effe crossen over het gras, gaat dat beest in eens eten dus vlieg ik zo over der nek heen. En dat gebeurde niet 1x, maar daarna nog een keer. xD. En mijn grotere pony die vloog in het begin overal van weg dus daar ben ik ook heel wat afgevallen. IK heb eigenlijk nog nooit echt iets gehad. Alleen een keer een inwendige bloeding in mijn been, omdat mijn pony schrok van een hertje. Alleen het probleem was dat we die dag er na een weekendje naar Slagharen gingen, dus vonden mijn ouder dat ik in een rolstoel moest, omdat het anders te langzaam ging. Toen had ik wel overal voorrang xD.

Karlijn_xx

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 17:20

Als je valt en weer op je paard klimt kom je terug als een sterker ruiter. Als jij er geen enge angsten aan overhoudt, zal jij sterker in je schoenen staan.

Stel je voor, je valt eraf omdat je een paard net iets te ver doorduwt, doordat je gevallen bent weet je wel waar de grens zit voor dat paard en weet je ook gelijk dat je daar niet meer in de buurt hoeft te komen, als je niet wilt riskeren er nog een keer af te vallen. Als je valt is dat een teken dat je risico durft aan te nemen, en imo ben je pas een goede ruiter als je niet bang bent voor het risico om te vallen, als je alles eerst probeert voor je zegt dat je het niet durft of je niet wilt.

kelly_Utah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-10 19:40

Bijna niemand is een slechte ruiter.
Sommige mensen zijn gewoon behoorlijk hard gevallen, en zijn gewoon een beetje angstig, zou ik ook zijn als mijn paard na de val keiheet is...
Dan geef ik eerlijk toe, dan ga ik er die dag niet meer op... (komt mede door mijn angststoornis... Heel vervelend)
Maar je bent gewoon sterk als je er weer opklimt, en niet gouw heel bang.
Je bent geen slechte ruiter als je valt, en ook niet als je er niet meer op durft die dag.
Kijk, minder goed (niet slecht!!) is als je door een val er nooit meer opklimt.
Maar als je je door een valletje niet laat kisten, rijd je toch goed??