Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

piezze

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:10

Och ja, verbeter de wereld begin bij jezelf. Ik geloof niet dat met wat voor petitie dan ook, mensen die het niet willen zien (wat ik denk dat ze zouden moeten zien) hun methodes zullen veranderen. Daarbij is ook niet gezegd dat mijn zienswijze de juiste is dus tja...
Maar weet nou iemand waarom de huidige dressuurwereld onder de loep ligt en niet de western of de drafsport. Die hebben net zo goed de mindere kanten. Uiteindelijk heeft de dressuur toch als doel om het paard te gymnastiseren en dat is een nobel streven toch?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:43

piezze schreef:
en, wat maakt het verschil volgens jou dan? Als paard 20 is hoeft tie niet meer te presteren en als hij dan pijn in zijn nek heeft, zal het de ruiter toch een worst zijn? En als hij zich psychisch niet meer zo prettig voelt omdat hij jaren een soort van vernederd is, zal het ook geen mens boeien lijkt me.

voorlopig staan de voormalige os paarden van Nederlandse bodem nog steeds fijn oud te worden in de weide :)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:54

KiWiKo schreef:
piezze schreef:
en, wat maakt het verschil volgens jou dan? Als paard 20 is hoeft tie niet meer te presteren en als hij dan pijn in zijn nek heeft, zal het de ruiter toch een worst zijn? En als hij zich psychisch niet meer zo prettig voelt omdat hij jaren een soort van vernederd is, zal het ook geen mens boeien lijkt me.

voorlopig staan de voormalige os paarden van Nederlandse bodem nog steeds fijn oud te worden in de weide :)

Kiwiko, het is nog maar één os paard, wat oud staat te worden in de wei 8-)
Van de ander kan ik echt nog niet zeggen, dat die "oud" is, wat is 15 jaar nu :+

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:56

MarcelDufour schreef:
modie schreef:
Het wetenschappelijk onderzoek is in de Cavallo gepubliceerd.

Deze weg heb ik al veel vaker bewandeld hier, maar zodra het een onderzoek is dat 'ze' niet past, wordt het steevast afgedaan als niet wetenschappelijk, geen kennis van zaken of belachelijk onderzoek. Dan weet je, als je dat soort reactie's leest, dat er geen enkel argument is dat 'ze' van mening zal doen veranderen. Het enige waar ze op wachten is dat Mr. Ed, het sprekende paard ze vertelt dat hij er echt niks aan vindt. Omdat 'ze' weten dat dat nooit zal gebeuren.

Bah, loop je hier zieltjes te winnen. Ben jij mister Ed? Het sprekende mens/paard? Mister Ed bewoog alleen zijn lippen en wij als mens gaven invulliing. Met je ondertitel, petitie ondertekenen? Never nooit zal een paard kunnen spreken! Dat maken wij niet meer mee. Sorry, mutsengedrag. Zieltjeswinning onder een verdeeld dressuurvolk. Het lijkt wel een jacht, schieten, verwonden en kapot maken.

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-02-10 23:58

KiWiKo schreef:
piezze schreef:

Kiwiko, gelijk of op respectabele leeftijd overleden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:00

modie schreef:
KiWiKo schreef:

Van de ander kan ik echt nog niet zeggen, dat die "oud" is, wat is 15 jaar nu :+

pardon :D er staan er wel meerdere hoor :)

niet alleen Anky haar paarden lopen op de OS mee :) ze winnen wel, dat dan weer wel :)

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:02

modie schreef:

Uh er zijn meer os paarden dan salinero en bonfire ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:10

Leuk, we blijven als zgn gelijk gestemden over.

c_alsemgeest

Re: Waarom ligt alleen de dressuursport onder een vergrootglas..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:10

Is het weer niet gezellig :D

clarence

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:13

Ja, ben het eens met de paarden leeftijd. Of moderne, grote paarden nou klassiek of ldr gereden worden, tegen de tijd dat ze 17-18 jaar zijn, kunnen ze niet meer op het hoogste niveau mee. Wat dat betreft zijn het natuurlijk hele andere paarden dan de Lippizaners die soms nog op 25jarige leeftijd meelopen in de uitvoeringen.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:17

Ik weet niet echt of het niet meer mee kunnen draaien op eigen niveau is?
De nederlandse dressuur wereld gaat hard, de paarden en de bewegingen veranderen continu.
Het paard dat het ene moment met open mond wordt nagestaard kan een laar later erg grijs afsteken tegen een nieuw dressuurwonder. :)
Ik denk dat dat ook mee speelt :j
Daarbij draaien de lippizaners e.d. hun show af... ze hoeven geen beker te halen met alle oefeningen.
Je ziet vaak bij de spaanse rijschool dat de echt ouderen niet alle sprongen uit voeren, of maar 1 enkele keer.
Een dressuurpaard kan in de ring niet gespaard worden... die moet alles laten zien, dus lijkt het me logisch om deze dan te sparen door het terug te trekken uit de sport.
Dat wil natuurlijk niet zeggen dat ze nooit meer ohz komen ;)

setteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:23

Sorry Clarence, Inspekteur loopt nog lekker mee en Lest Best liep ook lekker lang mee en zo kan ik er meerdere noemen. Daar gaat het wederom niet om. Waarom heeft het dressuurvolk zoveel commentaar op hun eigenste dressuurvolk?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 00:25

clarence schreef:
Ja, ben het eens met de paarden leeftijd. Of moderne, grote paarden nou klassiek of ldr gereden worden, tegen de tijd dat ze 17-18 jaar zijn, kunnen ze niet meer op het hoogste niveau mee. Wat dat betreft zijn het natuurlijk hele andere paarden dan de Lippizaners die soms nog op 25jarige leeftijd meelopen in de uitvoeringen.

klopt een prof voetballer is ook (trouwens elke topsporter for that matter) uitgerangeerd na zn dertigste om de doodsimpele reden dat OOK bij paarden de natuur zijn werk doet en je dus gewoon aftakeld als paard zijnde als je ouder word........ dan kan je niet meer mee in de top..... zo werkt het :)

wat lippizaners doen noem ik niet topsport :) valt bij mij onder de categorie kunstjes, leuke kunstjes dat wel....... maar technisch niet OS waardig :)

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 01:28

Vind die plaatjes er niet uitzien. Maar ik vraag me altijd af hoelang die paarden zo gereden worden

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 02:08

Er zit een groot verschil tussen de spaanse rijschool en wedstrijddressuur. Op dezelfde manier als er een wereld van verschil tussen een ijsrevue en wedstrijd kunstschaatsen zit. Een ex-wedstrijdschaatser kan na zijn sportcarriere nog jaren meedraaien in een ijsrevue, omdat de gevraagde belasting veel lager is. Het verschil zit in één oefening laten zien, waarna de spotlights weer op een andere schaatser/paard gericht zijn, tegenover alle oefeningen achter elkaar met snelle overgangen laten zien.

Wat de wetenschappelijke onderzoeken betreft. Er wordt nu ook weer een onderzoek aangehaald over botwoekeringen in de nek. In dat onderzoek zijn groepen paarden uit verschillende disiplines met elkaar vergeleken en was er niks bekend over hoe individuele paarden getraind werden. Het is dus de grootste onzin om te stellen dat uit dat onderzoek is gebleken dat LDR en botwoekeringen in de nek een oorzakelijk verband hebben. Voor hetzelfde geld waren het juist de niet LDR getrainde paarden die botwoekeringen kregen, het is niet onderzocht, dus is het gewoonweg niet bekend. Op dit soort manieren een onderzoek uit zijn context trekken heeft geen enkele zin en geeft geen bewijs.

Het onderzoek van het Graf-Lehndorff-instituut, daar valt op dit moment nog weinig over te zeggen, aangezien het onderzoek nog niet klaar en gepubliceerd is. Ik hou mijn mening over dit onderzoek dus nog even op zak, totdat er vanuit het instituut meer openheid over gegeven is.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:01

KiWiKo schreef:
Ja....en in Roemenie zijn tientallen dansende beren die nu ook lekker oud staan te worden. Wat een onzin zeg!!! Dus in jouw ogen kan het niet zo zijn dat die paarden rottigheid hebben meegemaakt, 'omdat ze nu lekker oud staan te worden?' Bij stichting AAP zijn er ook een heel zooitje die nooit mishandeld zijn, want ook die zijn nu zo lekker oud aan het worden!!

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:03

ik zeg alleen dat als het zo schadelijk is zoals mensen beweren dat die dieren, met hun carriere achter zich, niet als ouwetjes op het land zouden staan........... die hadden minstens op hun 18de kapot moeten staan of overleden moeten zijn aan allemaal rug, nek en beenproblemen

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:07

setteke schreef:
Bah, loop je hier zieltjes te winnen. Ben jij mister Ed? Het sprekende mens/paard? Mister Ed bewoog alleen zijn lippen en wij als mens gaven invulliing. Met je ondertitel, petitie ondertekenen? Never nooit zal een paard kunnen spreken! Dat maken wij niet meer mee. Sorry, mutsengedrag. Zieltjeswinning onder een verdeeld dressuurvolk. Het lijkt wel een jacht, schieten, verwonden en kapot maken.

Daar gaan we weer op de man spelen. Het is je karakter, je kan er niks aan doen. Hoop alleen voor je kinderen dat je ze niet hebt of neemt!......dit is nu de allerlaatste keer dat ik op jou reageer, want jij bent het meest hardleers van allemaal. Al ligt je paard helemaal in de kreukels, dan zal jij nog zeggen dat het wetenschappelijk niet bewezen is dat hij stress heeft.
Vanaf nu boer je maar in de ruimte, ik speel niet meer met jou. Die betonnen plaat voor je kop houdt toch alles tegen.

*Setteke weggejorist*

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:11

Een goede ruiter hoort zijn paard fluisteren, een minder goede ruiter hoort zijn paard praten, maar een verblinde ruiter hoort zijn paard niet eens (meer) schreeuwen.

Waarom zou je ook, het zijn maar paarden...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:41

Paardentango schreef:
Een goede ruiter hoort zijn paard fluisteren, een minder goede ruiter hoort zijn paard praten, maar een verblinde ruiter hoort zijn paard niet eens (meer) schreeuwen.

Waarom zou je ook, het zijn maar paarden...

Maar uiteraard geldt dit niet alleen voor dressuurruiters :P

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:46

KiWiKo schreef:
ik zeg alleen dat als het zo schadelijk is zoals mensen beweren dat die dieren, met hun carriere achter zich, niet als ouwetjes op het land zouden staan........... die hadden minstens op hun 18de kapot moeten staan of overleden moeten zijn aan allemaal rug, nek en beenproblemen

Dat is niet waar, Kim, want je hoeft natuurlijk niet te sterven aan deze manier van trainen. En hoe weet jij of die beesten versleten zijn of niet? Staan ze in jouw wei of heb je misschien doktersrapporten of Rontgenfoto's waaruit blijkt dat alles toppie is met ze, en ze niets geleden hebben? Zo niet, hoe weet jij dan zo zeker dat die beesten allemaal gezond in de wei staan?

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:50

Zo zeg,wat een pagina's discussie.
En zo gezellig hier en daar.

Kim het argument dat oud worden niets zegt over de mate van mishandeling, is echt wel valide.

Er zijn voorbeelden van volkomen dood getrainde reiners en pleasure paarden die ondanks hun keiharde training ongelofelijk oud zijn geworden. Net zoals er netjes getrainde paarden zijn die met 5 jaar met artrose staan omdat ze het gevraagde fysiek niet aankonden.

En als ik heel eerlijk ben dan vindt ik de plaatjes van flexen er gewoon heel beroerd uitzien. Voor de gemiddelde leek o.g.v. paardrijden ziet dat er denk ik nog beroerder uit. Dus ja: ik snap heel goed dat er veel negatiefs over die vorm van 'flexen' wordt geschreven. Zoals ik ook heel goed snap dat sommge pleasureruiters of reiners niet positief in het nieuws komen. Laten we eerlijk zijn de lope die tot voor kort bij AQA-shows werd gezien en niet meer leek op galop maar op een hobbelpaard met houtrot ziet er ook niet lekker uit. En als het dralop wordt is het nog erger.

Ik vind dat je niet met droge ogen kunt zeggen dat die paarden daar niks van krijgen. Ik denk wel dat de betere paarden het fysiek beter kunnen opvangen.
Laatst bijgewerkt door Anya op 05-02-10 10:00, in het totaal 2 keer bewerkt

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:52

@Marcel
Hoe weet jij zo zeker dat dat niet zo is? ;) Heb jij die rapporten en foto's wel? En hoe weet jij zo zeker dat ze níét gezond in de wei staan?
En dan bedoel ik geen tekeningen of weet ik veel welke theoretische voorbeelden, maar dan bedoel ik concrete voorbeelden van échte paarden die écht op die manier gereden zijn.
Die vraag stel ik niet om vervelend te doen, trouwens. Probeer het gewoon van twee kanten duidelijk te krijgen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 09:58

Je kent de uitdrukking 'ieder huisje heeft zijn kruisje' vast wel.

Het is maar goed dat we niet precies weten wat sommige mènsen allemaal hebben meegemaakt, er zal geen enkel 'wetenschapelijk bewijs' worden gevonden over hun ellende. Maar wat we niet zien is er wel.
Alleen we zien het niet....

Of willen het liever niet zien, succes verhalen doen het altijd beter dan minder succesvolle verhalen nietwaar. We zien liever het oogverblindende goud. Ik zie niet of een vrouw zes keer is verkracht, dagenlang is mishandeld en misschien wel gemarteld en oorlogssachtoffer was, zeer niet als ze haar eigen kindje oppakt. Ik zie er niks aan.
De wonden zijn genezen, mooi hè die natuur. Het lapt je lijf weer op. Mooi die natuurwetten.

Wetenschappelijk bewijs nodig om aan te tonen dat paarden er een beetje last van kunnen hebben. Het is niet te geloven. Heel aparte gedachtengang eigenlijk, hoe ver kun je zijn gaan afstaan van je eigen gevoel voor normen (normaal) en waarden.
Hoeveel schapen volgen braaf de herder, onnadenkend en gewoon braaf volgend.

(In de menselijke geschiedenis heeft dat vele levens al verwoest)

Kon het even niet laten, ik ga weer aan het werk.

Springert

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-10 10:12

ilse86 schreef:
@Marcel
Hoe weet jij zo zeker dat dat niet zo is? ;) Heb jij die rapporten en foto's wel? En hoe weet jij zo zeker dat ze níét gezond in de wei staan?
En dan bedoel ik geen tekeningen of weet ik veel welke theoretische voorbeelden, maar dan bedoel ik concrete voorbeelden van échte paarden die écht op die manier gereden zijn.
Die vraag stel ik niet om vervelend te doen, trouwens. Probeer het gewoon van twee kanten duidelijk te krijgen.

Ik vind je ook niet vervelend, hoor. Op de toon waarop jij schrijft blijft het een normale discussie. En ook al ben ik het niet met iemand eens, dat is dan geen reden om op de man te gaan spelen. Er is er maar een die dat doet hier. Je vraagt mij of ik foto's of bewijzen heb dat ze versleten zijn. Nee, die hoef ik ook niet te hebben, want ik stel nergens dat dat zo is. Ik wilde alleen ontkrachten wat KiWiKo zei over dat ze gezond zijn omdat ze zo lekker oud worden in de wei. Dat beweert ze namelijk met zekerheid waarvan ik me vraag hoe ze dat weet. Maar ik daarentegen heb nooit beweerd dat ze ongezond in de wei staan. Dat weet ik namelijk niet. Wel weet ik dat het onderzoek dat gedaan is en waaruit bleek dat paarden letterlijk de adem ontnomen wordt als ze zo diep getrokken worden, voor mij al genoeg is om het af te keuren. Komt bij dat uit publieksoogpunt het ook een gedrocht is, deze manier van rijden. En het oog wil ook wat.
Daarbij moet ik je er op wijzen dat ik in mijn 35-jarige loopbaan nog nooit zo'n grote publiekelijke verontwaardiging ben tegen gekomen alsdat nu het geval is omtrent de Rollkur. Dat zegt ook wel iets, denk ik. Meer dan 10.000 anti handtekeningen op een dag!! Dat is ongeevenaard.