Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:19

Nee, niet de behoeft om te slaan maar ook niet om het NIET te doen, ze denken er niet over na, zijn daar niet mee bezig...............ze zitten op de pony om te rijden, dus die pony moet lopen. Voor en na de les, heeft de pony een andere functie, dat zijn volgens mij voor kinderen twee heel gescheiden onderdelen van het ponyrijden

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 10:26

Tja het blijft een feit natuurlijk maar denk dat je het op verschillende manieren kan brengen.

Ik vertel altijd dat een paard een vluchtdier is, en dat komt omdat als hij een keer te weinig vlucht hij wordt opgegeten. Wij mensen eten graag vlees en we zien eruit als een roofdier en ruiken ernaar. Maar als wij paardentaal gaan spreken dan wil het paard omdat het ook een kudde dier is toch graag bij ons zijn.
Meestal sta ik dan in de bak te dansen en laat met mijn lichaamstaal al de verschillen zin tussen sluipen en loeren en lopen, etc.
Dan doe ik er vervolgens een aantal weken niets meer mee (lekker laten bezinken) en gaan we de basis van rijden leren. Dus zitten en voelen, hulpen geven, lichtrijden, etc. Dan komen er vanzelf wat probleempjes als ze meer zelf gaan doen en dan val ik weer terug op het verhaal en ga ze ding voor ding uitleggen wat ze ermee kunnen. Iemand mag best bang zijn en huilen, wordt dit veel dan vertel ik ook wat dit voor het paard doet en dat het paard eigenlijk aan hun vraagt of ze willen helpen om het goed te doen, maar als ze dan bang zijn dan gaat dat zien, en als ze huilen ook niet. Vervolgens vraag ik wat ik kan doen om hun te helpen dat zij de pony kunnen helpen. Meestal willen ze dan dat ik de pony vasthou of alleen in de buurt ben.
Daarbij vraag ik altijd of mijn pony's mij willen helpen, vraag dit altijd al voor de les, en soms willen ze niet. Nou dan gewoon een keer niet. Heb ook wel eens mijn dag niet. Dan moet een ander een keer meedoen. Kan ook eigenlijk op elke pony lesgeven. Alleen soms verkoop ik ze dan toch omdat ze liever met een ervaren ruiter leuke drukke spelletjes willen doen, etc. Dan is het dus meer het belang van het paard en mogen ze van mij een nieuw baasje uitzoeken en meestal komt er dan ook wel een passende baas. Ik heb nu 1x meegemaakt dat een pony niet met zijn nieuwe baas mee wilde, en nu achteraf begrijp ik ook waarom, ze was hier gewoon nog niet helemaal klaar (zakelijk gezien was het fijn geweest als ze voor de winter weg was geweest maar helaas werkt dat zo dus niet).

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:27

Fidele schreef:
Nee, niet de behoeft om te slaan maar ook niet om het NIET te doen, ze denken er niet over na, zijn daar niet mee bezig...............ze zitten op de pony om te rijden, dus die pony moet lopen. Voor en na de les, heeft de pony een andere functie, dat zijn volgens mij voor kinderen twee heel gescheiden onderdelen van het ponyrijden

Ik denk dat dat een stukje "macht" is dat een instructeur heeft.
Voor een 6 jarige zijn de ouders de baas, op school zijn de leerkrachten de baas en op de manege is de instructeur de baas. Veel kleine kinderen zullen enkel en alleen slaan omdat het hun wordt opgedragen. Niet omdat ze ervoor kiezen.
Veel kinderen van 6 zullen niet zo snel protesteren denk ik. Maar nadenken doen ze wel en dan kan het zo'n kleintje toch behoorlijk dwars gaan zitten.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:32

Malakay schreef:
Fidele schreef:

Ik denk dat dat een stukje "macht" is dat een instructeur heeft.
Voor een 6 jarige zijn de ouders de baas, op school zijn de leerkrachten de baas en op de manege is de instructeur de baas. Veel kleine kinderen zullen enkel en alleen slaan omdat het hun wordt opgedragen. Niet omdat ze ervoor kiezen.
Veel kinderen van 6 zullen niet zo snel protesteren denk ik. Maar nadenken doen ze wel en dan kan het zo'n kleintje toch behoorlijk dwars gaan zitten.

Tja dat zou...kunnen, dat ligt aan het kind misschien, maar mijn kindeen hebben er echt niets van. De pony's op de manege zijn echt niet van het mee werkende soort, die willen gewoon niet dus als de kinderen niets doen staan de pony's steeds bij elkaar stil te staan.

Dit gedrag heb ik bij 2 andere maneges in de buurt ook gezien

Malakay

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:36

Fidele schreef:
Tja dat zou...kunnen, dat ligt aan het kind misschien, maar mijn kindeen hebben er echt niets van. De pony's op de manege zijn echt niet van het mee werkende soort, die willen gewoon niet dus als de kinderen niets doen staan de pony's steeds bij elkaar stil te staan.

Misschien is dat wel een deel van het probleem. Pony's die jaren op een manege staan raken er denk ik ook wel aan gewend dat er kleine beentje zijn die in hun zij porren. Dan zullen ze toch minder snel reageren dan een jonge pony die er net is.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 10:53

Malakay schreef:
Fidele schreef:

Misschien is dat wel een deel van het probleem. Pony's die jaren op een manege staan raken er denk ik ook wel aan gewend dat er kleine beentje zijn die in hun zij porren. Dan zullen ze toch minder snel reageren dan een jonge pony die er net is.

Dat is absoluut zo, thuis hebben we een 5 jarige goed beleerde nrps pony, en die doet alles voor de jongens komt geen zweep of spoor aan te pas!!!

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:41

justkid schreef:
Ik herken mezelf in de kids van Zilfstar.
Mijn moeder vertelt nog steeds het verhaal over mij van toen ik een jaar of 2 was. Ik liep altijd op alle paarden en honden af. Het paard ging ik gewoon voeren en aaien. Toen mijn vader er even later bij kwam staan, heel rustig om mij te redden :D werd er een flinke hap uit zijn jas gebeten.
T was niet zo'n lief paard. Met honden was het precies zo. Ik viel ze allemaal om hun nek en ze vonden het allemaal goed. Ik was gek op dieren en ik vloeide er in over, ik weet niet zo goed hoe ik het anders moet uitleggen. Je eigen ik is misschien nog niet zo vast omlijnt.
Je verliest dat vermogen wel als je ouder wordt. Omdat ik nog weet hoe het voelde kan ik het soms nog wel terug halen.
Bij veel kinderen zie je het ook. Kinderen worden vaak bang gemaakt en soms zit kennis gewoon in de weg.
ha wat klinkt dit zweverig, ik heb dat echt niet zo ervaren en ik ben een heel nuchter tiep.
Misschien als je kinderen en pony's gewoon laat, zouden die elkaar dan niet gewoon kunnen ontmoeten?
Angst en macht zijn denk ik veroorzakers van boze pony's en slecht zweepgebruik.
Kinderen willen aan verwachtingen voldoen; Als de juf zegt dat de pony vooruit moet, tsja wat doe je dan, je gebruikt de middelen die je aangereikt krijgt.
Kunnen pony's die taak van instructeur niet een beetje overnemen?
Het vraagt wel een andere benadering. Instructeurs mogen ook wel eens kritisch naar zichzelf kijken. Het onderwijs is voortdurend in ontwikkeling waarom de instructeursopleiding niet.
Kinderen zijn geweldig, pony's ook, daar moet toch iets leuks van te maken zijn?

Ja, jij haalt precies de woorden aan die ook gebruik: versmelten, overgaan in elkaar, elkaar ontmoeten! Ook ik ben erg nuchter maar hier sta ik open voor. Als mijn zoon met een dier bezig is knalt de energie je gewoon tegemoet. Ze zijn dan echt in elkaar opgegaan, hun energien. En nee ik ben helemaal geen zweverig tiep, wel erg gevoelig haha. En dit overkwam mij als kind altijd al en nu als volwassene als ik em er bewust voor openstel. Onlangs nog mijn paardentandarts aan het werk gezien (Olav) en dat heeft mij te denken gezet. En heb 2 dagen later mij de vraag gestald wanneer ik mijn paard voor het laatst had ontmoet. Heeft een mooi gevolg had. Maar dat gaat Off Topic haha.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:45

Fidele schreef:

Hier bij mij niet. Maar dat is met ons eigen paard dan. Zowel tijdens het borstelen, zadelen als het rijden en erna: ik zie mijn kinderen hetzelfde op hem reageren. Als hij door moet lopen sporen ze hem aan of doen ze dat met hun zit (dochter vooral) En ze hebben vooral op allerlei manieren LOL met hun KNOL :+ En als je lol maakt hoort daar slaan niet bij. Maar dat is dus geen afgestompte manegepony. Ik heb ook bijna de zweep neit nodig op hem. Rij zonder, met longeren heb ik hem in mijn hand al vraag ik me soms af waarom. En met Lange Teugel gebruik ik hem wel als extra hulp, wantd an mist hij de been hulp nogal. Maar dat zijn aaitjes en geen tikken.

Voor mijn kinderen heeft het rijden dus dezelfde functie als voor en na de les. Als vriend/partner waar je iets leuks mee doet.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:51

Mij werd in het begin ook verteld, als het paard niet luistert gewoon een mep geven. Ik zie zelf het nut er nogsteeds niet van in. Vrijwel altijd ligt het aan de ruiter.
Als jij je pony goed aan je been weet te houden, gaat 'ie ook niet zomaar in het midden stilstaan. Vooral manegepony's moeten gewoon weten wie er de baas is. En in mijn ogen los je dat niet op met de zweep. Een goede instructeur hoort niet die kinderen aan te leren dat met de zweep slaan goed is, want daar komt het wel op neer.

Anoniem

Re: Kinderen en pony's: Waarom zou je slaan waarvan je houdt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 11:58

Even uit interesse:

Hoe bedoel je "moeten weten wie de baas is?"

Ik weet bijna zeker dat jij het anders bedoelt dan het op mij overkomt, de rest van je post heeft een heel andere strekking namelijk :)

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:32

IK sluit me aan bij de TS.
Mijn buurmeisje gaat al vanaf haar 3e elke vakantie mee naar mijn paarden. Daar is ze zó vreselijk lief voor, ze is inmiddels 9.
Nog steeds is het een knuffel hier, respect voor de ruimte van de paarden, de paarden worden bedankt voor de leuke middag etc etc...
Nu zit ze sinds een jaar op paardrijden en de klappen met de zweep vliegen rond, eigenlijk wil ze niet, maar ja.. het moet!
Ze wil toch graag blijven rijden, dus tsja... dan zit er niets anders op dan de zweep te moeten gebruiken.

De scheiding die ze maakt tussen de manegepaarden en tussen die van mij is bizar en haar gedrag die ik bij mijn knollen zie is veel meer vanuit haarzelf.

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:52

Mmm, herinner me net dat ik laatst de dochter van vrienden (zij is 11 en rijdt al enkele jaren op een manege) op één van onze pony's gezet heb. En zij zei dat ze nog moest leren hoe ze haar moest "aanpakken", dit schoot mij even in het verkeerde keelgat, bijna alsof ze geleerd had, dat als er iets niet lukte, dit aan onwil van de pony zou liggen en niet aan onkunde van de ruiter.
Wat het in mijn ogen, in dit geval wel was.

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 12:55

_rosita_ schreef:
IK sluit me aan bij de TS.
Mijn buurmeisje gaat al vanaf haar 3e elke vakantie mee naar mijn paarden. Daar is ze zó vreselijk lief voor, ze is inmiddels 9.
Nog steeds is het een knuffel hier, respect voor de ruimte van de paarden, de paarden worden bedankt voor de leuke middag etc etc...
Nu zit ze sinds een jaar op paardrijden en de klappen met de zweep vliegen rond, eigenlijk wil ze niet, maar ja.. het moet!
Ze wil toch graag blijven rijden, dus tsja... dan zit er niets anders op dan de zweep te moeten gebruiken.

De scheiding die ze maakt tussen de manegepaarden en tussen die van mij is bizar en haar gedrag die ik bij mijn knollen zie is veel meer vanuit haarzelf.

Heb ik maar 1 woord voor: ZONDE!!!

En 1 advies: andere les of priveles...

Weet zeker dat mijn zoon het niet over zijn hart zou kunnen verkrijgen om Jippe met een zweep te slaan.

Maar ja er IS wel een verschil tussen manege paarden en eigen paarden. Zo moet ik er zelf nog aan wennen hoe ontzettend gevoelig mijn eigen paard op mijn been en teugelhulpen reageert... even de kuiten aanknijpen en Zoefffffff volgende versnelling in draf (hij heeft er een stuk of 4, in de draf dus)

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:23

Malakay schreef:
Marc, ik kan me prima vinden in de manier dat jij kijkt naar de leef en denk wereld van een paard. Op veel punten ben ik het zelfs met je eens. Maar voor een 6 jarige gaat dit alles te ver. Daar ging toch dit discussie punt over. :o
Dat jij 4 jaar geleden het rijden en omgaan met paarden anders bent gaan zien is heel mooi, alleen die leerweg hebben kleine kinderen nog te gaan.
Moeten we nu 6 jarige kinderen leren dat zij als mens een natuurlijke vijand van de pony's zijn?
Ik ben bang dat een tik uitdelen dan misschien wel eens minder schade kan brengen dan verhalen hoe een kind een natuurlijke vijand is van zijn/haar vriendje. Er is al meer dan genoeg ellende in de wereld waar kinderen mee geconfronteerd worden. Omgang tussen pony's en kinderen hoort te bestaan uit plezier, niet uit verhalen over vijanden en uit slaan. Op die manier krijgt het kind een positieve ervaring zonder trauma's.
Uit de reacties van kinderen hier boven is duidelijk te halen dat kleine kinderen van nature helemaal niet de behoefte hebben om een pony te slaan.

Instictief zien paarden ons als roofdieren dus moeten wij ons gedragen alsof we GEEN roofdieren zijn : hun rustig benaderen, niet lopen roepen en gillen, niet fixeren met onze ogen, enz. Dit moeten we wel leren aan kinderen die, in hun jeugdig enthousiasme, onbewust roofdier gedrag vertonen : rond rennen, met gespreide armen op een pony toelopen, enz. Als een kind op de juiste wijze leert omgaan met een goed opgevoede pony zal de kans veel kleiner worden dat hij ooit in een traumatische situatie terecht komt en zal hij veel meer plezier beleven aan de omgang met paarden.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:26

Plus dat we het hier hebben over jonge kinderen, die logischerwijs bijna altijd beginner zijn, er is dus nog geen sprake van kunde of kennis. Die pony's vertikken het te lopen, ook weer heel logisch, want dat moeten ze 3 of meer uren op een dag. En het enige wat rest is het zweepje, uit onmacht.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 13:50

Fidele schreef:
MarcR ik wordt nu toch wel heel nieuwsgierig waar jij je buik van vol kreeg mbt tot 'de engelse wereld'

En wat je nu dan zo wezenlijk anders doet, ik wil het graag begrijpen ;)

De volledige sfeer van in de engelse wereld, de manier waarop met paarden werd omgegaan, het feit dat men het normaal vond dat paarden lastig waren en dat de zweep steeds klaar stond, enz begon ons meer en meer te storen. Wij hadden zelf een bwp'er die ons heel wat problemen gaf die maar niet opgelost geraakte op de gangbare wijze met zware bitten, veel zweep gebruik en proberen hem de baas te zijn.
Op een moment was het ons te veel en zijn wij opzoek gegaan naar andere manieren om hem aan te pakken en zijn zo eerst bij grondwerk uitgekomen en dit hielp al een beetje. Zo zijn we ons meer gaan verdiepen in de leefwereld van paarden en op een moment zij mijn dochter "ik wil overstappen naar western rijden".
Wij zijn dan terecht gekomen bij een trainster die op een rustige wijze met haar paarden omging en daar hebben we geleerd hoe de denk- en leefwereld van een paard in elkaar zit en hoe wij ons daar moeten in plaatsen en mee omgaan. We hebben onze bwp'er verkocht en een jonge paint merrie gekocht en zijn haar beginnen opvoeden door een duidelijke lijn (wat wel en wat niet kan) te trekken en dit consequent toe te passen.
Vroeger was de relatie met ons paard een machtstrijd gebaseerd op geweld en dwang.
Nu is de relatie met onze merrie gebaseerd op onderling vertrouwen en respect. Zij vertrouwd en respecteerd ons omdat wij ons positioneren als goede "leiders" en wij vertrouwen en respecteren haar omdat ze rustig en betrouwbaar is.

Om het helemaal te begrijpen moet je eens gaan kennismaken met een aantal western ruiters, dan begrijp je de gans andere sfeer die hier heerst.

Fidele

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 14:08

Marc ik moet toegeven dat ik niets van Western weet, deels omdat ik nooit de moeite genomen heb me er in te verdiepen en deels omdat het me simpelweg niet trekt.

Zelf rijd ik al een jaar of zes niet meer actief, maar mijn dochter des te meer. Dressuur is mijn grote passie en taferelen zoals jij die omschrijft zijn mij volkomen vreemd, zulke dingen heb ik nog nooit meegemaakt, niet op pensionstallen waar wij vroeger stonden en ook niet op de pesionstal die ik zelf 10 jaar runde. Al met al ben ik nu 25 jaar zeer actief in de paarden (de manege jaren ervoor vergeet ik even) En heb zulke toestanden nooit gehoord of gezien.

Wel kan ik mij voorstellen dat jullie frustratie deels voortkwam uit de omgang met jullie BWP, die misschien ook door gebrek aan ervaring en of begeleiding zulk gedrag ging vertonen?

Fijn is het voor jullie dat jullie nu een paard en een manier van omgang hebben gevonden die voor beide prettig is, en als het werkt op deze manier dan is dit voor jullie de juiste manier.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 15:08

ha, als ik het een beetje samenvat. Kinderen willen eigenlijk in beginsel helemaal niet slaan, het wordt ze geleerd. Ze praten dan de instructie,ouders, andere kinderen na; je moet ze aanpakken, laten zien wie de baas is etc.
Komen ze in een andere situatie waar deze mentaliteit niet heerst, dan denk ik dat ze heel graag op een fijne manier met de pony omgaan.
Als mijn kinderen zouden willen leren paardrijden dan zou ik ze graag bij lailapri op les willen, helaas willen ze niet -O-
Ik heb trouwens ook een westernpaard en ik ben ook omgeschoold, een beetje om dezelfde reden als marc. Maar het verschilt nogal hoor waar je les hebt. Ik heb ook wel eens een les gevolgd en dat was nog erger dan de "engelse" manegeles. Western rijden op zich kan je ook net zo hard of zacht maken als je zelf wil.
Het is toch wel een kwestie van je verdiepen, veel rondkijken en vooral ook je eigen gevoel volgen.
Lailapri kun je geen topic starten met; hoe goed lesgeven aan jonge kinderen. Volgens mij heb je een heleboel kennis om te delen! :j

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 15:38

Kan het doen.
Ik zat zelf te denken aan een serrie kinderen en pony's serie hahah en dan maandelijks een ander thema om te discuseren.

Wat betreft het lesgeven moet ik je telleur stellen, ga ermee stoppen (helaas) want ga never nooit mijn niveau 2 halen, snap gewoon niet van het betere pluk en trekwerk, laat staan dat ik er les in kan geven...

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 16:23

Ik vind het ook niet normaal hoe snel deze kinderen een tik moeten geven.
Ik zelf heb op mn 12e wel een huilend op het paard gezeten, omdat ik moest slaan tot hij in middengalop zat maar ik vertikte het.
Ik bepaal zelf wel waarneer mijn paard een tikje krijgt, en zeker alleen als hij zich echt misdraagt.

justkid

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 17:14

Jammer lailapri. :(:) Maar dat betekent wel dat je een opleiding tot instructeur hebt gevolgd? Ik weet daar helemaal niks vanaf maar ik ben erg benieuwd naar de didactiek (hoe je mensen/ kinderen iets leert.)
Of gaat het vooral om je eigen vaardigheid?
Zo'n serie is leuk! ik kan er vast wel een bijdrage aan leveren vanuit mijn onderwijsachtergrond. :7

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 17:51

Ik heb dat hier idd liggen en dat zijn idd de wel interessante dingen. Moet eigenlijk in april examen doen maar krijg het niet in mijn kop wat ik moet zeggen op praktijk. Willen zou nou werkelijk dat ik ga zeggen van achter bijdrijven en van voor opvangen hoewel het paard niet van achter naar voor onder de ruiter door kan en het vervolgens ga belonen als die in een valse knik gaat? Vind de sfeer er ook .....
ben niet snel ingedimpt maar ik zeg daar niets meer, krijg dus ook niets uit mijn keel als ik les moet geven. Wil dus gaan stoppen maar heb al weer heel andere plannen. Dan maar geen lesgeven in paardrijden, ga bij de verzekering navragen of ik wel les mag geven in omgang met paarden en volg nog de opleiding van www.hofstedeoostrijk.nl en als ik dat over 3 jaar gehaald heb is er misschien ook wel een verzekering voor degene die die opleiding gedaan hebben. En anders ga ik op andere wijze aan de slag. Een tegenslag hoeft geen beperking te zijn, als ik dit namelijk niet gedaan had, had ik geen nieuwe ideeën gehad.

Fenna_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:14

Yamcha schreef:
Even uit interesse:

Hoe bedoel je "moeten weten wie de baas is?"

Ik weet bijna zeker dat jij het anders bedoelt dan het op mij overkomt, de rest van je post heeft een heel andere strekking namelijk :)

Dat het paard moet weten wie de baas is, maar dat je dat niet moet oplossen door met zweep (of sporen) te gaan rijden.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-10 18:41

Fidele schreef:
Zelf rijd ik al een jaar of zes niet meer actief, maar mijn dochter des te meer. Dressuur is mijn grote passie en taferelen zoals jij die omschrijft zijn mij volkomen vreemd, zulke dingen heb ik nog nooit meegemaakt, niet op pensionstallen waar wij vroeger stonden en ook niet op de pesionstal die ik zelf 10 jaar runde. Al met al ben ik nu 25 jaar zeer actief in de paarden (de manege jaren ervoor vergeet ik even) En heb zulke toestanden nooit gehoord of gezien.

Wel kan ik mij voorstellen dat jullie frustratie deels voortkwam uit de omgang met jullie BWP, die misschien ook door gebrek aan ervaring en of begeleiding zulk gedrag ging vertonen?

Fijn is het voor jullie dat jullie nu een paard en een manier van omgang hebben gevonden die voor beide prettig is, en als het werkt op deze manier dan is dit voor jullie de juiste manier.

Een paard dat met behulp van twee longes op een trailer wordt gedwongen.
Een paard dat voor de zoveelste keer een ruiter afwerpt.
Een paard dat langst een "bakspook" wordt gedwongen met de zweep.
Een ruiter die hangend aan een halstertouw door de weide wordt gesleurt.
Een hele groep mensen nodig hebben om een paard uit de weide te halen.
Een paard zadelmak maken op enkele dagen tijd.
Paarden die bijten, trappen, schooien, kopstoten geven.
Een top dressuur wedstrijdpaard dat bij applaus na de wedstrijd uit zijn bol gaat.
En zo kan ik nog even door gaan, heb je dit echt nooit gezien ? Of heb je er nooit bij stilgestaan dat het anders kan ?
Inderdaad kwam een deel van onze ontevredenheid voort uit onze bwp'er maar wij zijn gaan zoeken naar iets anders en met wat we nu weten hadden we het toen helemaal anders aangepakt.

De wijze waarop we nu met paarden omgaan heeft geen verband met het western rijden, je kan dit bij elke rijstijl toepassen en zal bij iedereen goede resultaten geven.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-10 18:58

Ik wordt ook niet gelukkig op een dressuurwedstrijd, en weet niet of ik dat wel op een westernwedstijd wordt. Ik wordt ook niet gelukkig op veel stallen. Als een hulpteugel strakt wordt aangetrokken en vervolgens paard klap op zijn donder krijgt? Als sporen er eens flink ingetrapt worden, etc. Heb het nu over een zeer grote gloednieuwe stal. Stal gemaakt van hokje, matig verlicht. 3 hoge wanden en een half met tralies. Hoofd kan dus niet buiten het hok en door de tralies kan je je overbuurman zien maar niet je zijburen...