Wanneer rijden jullie met sporen?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Carla5111

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-10 22:37

ik rijd altijd met sporen, voor de verfijning van de hulpen met dressuur.
maar als ik in het bos rijd dan heb ik ook sporen aan, mocht ze iets zien en er niet langs durven kan ik haar net iets sneller aanpakken.

veersche

Re: Wanneer rijden jullie met sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:25

Ik rijd ook bijna altijd met sporen, puur om de hulpen duidelijker aan te geven. Ik rijd zelf met wieltjes. Waarom? Omdat wij M2 reden en aan het oefenen waren voor de Z.
Las mijn paard een vakantie heeft gehad en dus een tijdje niet heeft gereden dan begin in eerst 1 a 2 weken zonder sporen totdat ik merk dat hij me weer gaat uitproberen en niet langs bepaalde dingen loopt. Dan pak ik de sporen erbij want daar heeft hij toch iets meer ontzag voor.
Ik ga mijn paard ook niet met de sporen in zijn buik schoppen, als dat nodig zou zijn dan doe ik de sporen af en pak een zweepje erbij.
Toen ik net begon met wedstrijden rijden met mijn huidige paard heb ik zelfs een spoorvrije periode gehad daar hij te fel reageerd op alles en ik hem totaal niet gereden kreeg.

Ezzzyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-10 23:27

ik rij nooit met sporen..

Anieke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-10 16:57

Ik rijd mijn lessen en wedstrijden met sporen. Als ik voor mezelf train rijd ik altijd zonder, heb voor mijn gevoel dan op wedstrijd net iets extra's over.

ChicaxIlke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-03-10 15:14

Ik rijd altijd met sporen. Niet om mijn paarden vooruit te rijden, want ze zijn zeker vlot genoeg, maar echt inderdaad om mijn hulpen te verfijnen. Mijn paarden zijn allemaal voor 90% alleen op benen gereden, mijn hoofdstel heb ik alleen nodig om te corrigeren of om door te trainen. Daarom dus dat mijn beenhulpen zo fijn afgesteld staan.

Met mn groen paardje rijd ik wel zonder spoor, omdat die verkeerd is opgeleerd, en bang heeft van hand en been. Ook als mn reiningpaard té heet wordt durf ik mijn spoor wel al eens uitdoen, maar toch..

grtz

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-10 19:19

ik heb al eerder gepost in dit topic,
Toen reed ik nog met sporen. Maar nu niet meer heb een 4 jarig paard nu en rij nou met een zweepje niet meer met sporen!
Als je ze dood voor het been wilt hebben moet je met sporen gaan rijden nu al

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 10:14

melissaxx94 schreef:
Toen reed ik nog met sporen. Maar nu niet meer heb een 4 jarig paard nu en rij nou met een zweepje niet meer met sporen!

Dat geld als jij je benen niet stil kan houden, geen correcte beenligging hebt OF je sporen gebruikt om je paard voorwaarts te rijden (waar ze niet voor bedoelt zijn). Overigens rij ik een jong paardje ook zonder spoor, eerst de basis erin voordat je gaat verfijnen. Hij moet wel begrijpen WAT je aan het verfijnen bent...

nishrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:01

:o Ik rij Altijd met sporen
blijft Nishrina(mijn topper) lekker actief.
*D Maar waren zou het niet goed zijn voor je pony (en jou) :9

winnietje3

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:41

Vanwege de caroussel rijd ik op de manege tijdens het trainen met sporen. Is soms dan ook echt wel nodig, ik heb al een aantal keer gehad dat tijdens het losrijden het paard prima voorwaards was maar zodra we de proef gingen oefenen was het hard werken om het tempo goed te houden..

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:54

nishrina schreef:
:o Ik rij Altijd met sporen
blijft Nishrina(mijn topper) lekker actief.
*D Maar waarom zou het niet goed zijn voor je pony (en jou) :9

Als je sporen nodig hebt om je paard voorwaarts te rijden is je basis een aanfluiting.
Als je je spoor daarvoor gebruikt ben je niet aan het verfijnen maar aan het verharden.
Het is op de korte termijn een oplossing voor jou (en je paard?) maar op de lange termijn je eigen valkuil.

knaasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 11:56

Wanneer ze het mij gingen verplichten op wedstrijd. :o Hij heeft het trouwens totaal niet nodig ofzo.

nishrina

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 13:47

Okeej,
maar wat is lange termijn??

Dressagegirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:18

Bonita_Bon schreef:
melissaxx94 schreef:

Dat geld als jij je benen niet stil kan houden, geen correcte beenligging hebt OF je sporen gebruikt om je paard voorwaarts te rijden (waar ze niet voor bedoelt zijn). Overigens rij ik een jong paardje ook zonder spoor, eerst de basis erin voordat je gaat verfijnen. Hij moet wel begrijpen WAT je aan het verfijnen bent...

Wist niet dat je kwaad werd *D
Nee me benen hebben idd geen correcte been ligging omdat mijn pony zatik er 6 kilometer onder en kon ik ze niet stil houden waar ik nu dus idd geen profijt van heb!

Bonita_Bon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:54

Nou, das niet boos hoor, haha, kordaat dat wel ;-)

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 18:55

Nooit

Roosje1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-10 20:55

ik rij nooit met sporen want ik vind niet dat natuurlijk is

mijn vriedin rijdt dan wel met sporen omdat haar paard te langzaam loopt maar dat doet ze omdat ze dan wedstrijd rijd en dan krijg ze min punten van de jury dus daarom draag zij sporen :P

maar ik : N O O I T :D
(maar meschien een keer in de toekomst want je weet het maar nooit :o )

Vesceron

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-10 19:44

Roosje1995 schreef:
ik rij nooit met sporen want ik vind niet dat natuurlijk is

mijn vriedin rijdt dan wel met sporen omdat haar paard te langzaam loopt maar dat doet ze omdat ze dan wedstrijd rijd en dan krijg ze min punten van de jury dus daarom draag zij sporen :P

maar ik : N O O I T :D
(maar meschien een keer in de toekomst want je weet het maar nooit :o )

*zucht*

Lieve roosje... vertel mij dan eens welk deel van paardrijden wel natuurlijk is??

En slechte reden van je vriendin om met sporen te gaan rijden omdat haar paard langzaam zou zijn, daar zijn sporen helemaal niet voor.

Als je even een beetje het topic doorleest kan je op meerdere pagina's vinden waar sporen wel voor zijn!

Melanie_B

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-10 10:20

Ik rijd altijd met sporen. Gewoon om ze tijdens wat moeilijke oefeningen net dat kleine beetje meer te geven. En daarnaast, je hoeft ze niet te gebruiken hé ;) ook niet als je ze wel om hebt..

lovesdanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-10 16:55

Ik rijd nooit met sporen, ook nooit gedaan.
't is ook pas sinds kort dat ik met zweep rij, omdat het op
mijn bijrijdpaard toch nodig blijkt te zijn.

Waarom geen sporen?
Omdat ik het simpelweg gewoon niet nodig vindt.

JustOneBite

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 14:35

Ik zelf rij niet met sporen omdat ik het niet nodig vind, Wel vind ik dat sporen ervoor bedoelt zijn om je hulpen te verfijnen en niet om je paard naar voren te krijgen o.i.d

Mereltje90

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 20:35

Ik rij western en mijn paard is heel erg voorwaarts, dus ik gebruik mijn sporen zeker niet om hem naar voren te rijden. Maar echt puur om de hulpen duidelijker te geven. En zoals Melanie_B zegt; dat je ze om hebt, betekent niet dat je ze ook daadwerkelijk gebruikt.

NienSCHaap

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-10 23:00

Ik rij meestal in de les met sporen.
en als ik een dressuurtraining of springtraing ga doen doe ik meestal een kleine stomme knopspoor om.
ze is nogal lui van aard om het zo maar te noemen, het is soms een strijd om der voorwaarts te houden.
ze is dan een stuk fijner aan het been en het rijden gaat met sporen om soms stukken vooruit.
soms heb ik ook laks eraan en heb ik ze niet om en dan na het rijden heb ik er spijt van want dan ben ik dood op :+
mijn andere paard rijd ik totaal niet opsporen die is gevoelig aan het been en nog jong.

Elise95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 07:55

Toen ik naar de L ging ging ik met sporen rijden, zodat ik mijn been nog stiller kan houden. Alleen gebruik ik mijn sporen niet altijd. Meestal alleen op wedstrijd of als ik les heb.

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 15:38

Ik rijd niet met sporen, mijn pony is nu al erg voorwaards.
Heb laatst eens even om me heen gekeken, en je ziet jammer genoeg toch vaak mensen sporen gebruiken om hun paard voorwaards te houden.
Ik zou zeggen: sporen af, zweepje mee.
Eerst een klein kneepje, geen reactie: schopje, en als je daarna nog geen reactie hebt even tikje achter je been.
Je hebt er niks aan als je paard doof voor je been word.

Ik ben zelf van mening dat je alleen sporen hoeft te gebruiken om je hulpen te verfijnen. En dat heb je alleen nodig als je op een hoger niveau wedstrijden rijd/traint.

marisjee91

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-10 18:44

Ik vind dat je er pas mee mag rijden als je er mee om kunt gaan, en ze echt nodig hebt bij je paard. Veel meiden vinden het alleen maar 'stoer' maar later komen ze erachter dat het veel stoerder is als je je paar goed kan rijden zonder hulpmiddelen ;)