De 'Hollandsche school' wat is dat ?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:45

Professor schreef:
Allen die geloven dat het maar minuten zijn, kunnen geen klok kijken.

Ah, nee, dat heb ik inderdaad nog nooit geleerd. :)

Over kaken en knieën, ik ben absoluut geen turner, nooit geweest ook. Maar mijn lichaam kent ook heel wat haken en ogen. En waarom? LENGTE!!!

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-09 23:46

En de pennymeisjes betalen het, financieren het.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 01:48

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 09:52

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 10:07

Waarom moeten mensen die zich zorgen maken over welzijn van dieren en het wangedrag van anderen (mensen) zich altijd verdedigen?

Het is net als de zeehondenknuppelaars en de walvisvangst. De jacht op walvissen is uit de tijd en het doodnuppelen van zeehondjes ook (mag ik toch hopen...). De walvisjagers en de knuppelaars hoeven zich niet te verdedigen. Die doen gewoon wat ze al jaren doen. Fuitend.

De actievoerders wel, die moeten zich al jaren verdedigen door argumenten aanvoeren en te blijven strijden.

Gelukkig maar dat mensen keuzes kunnen maken, en hun gezond verstand kunnen gebruiken.
Dieren kunnen dat niet, die zijn zoals ze zijn.
Dat weten wij mensen héél goed, en daar maken we graag gebruik en hier en daar wel eens misbruik van.

(Dat filmpje van Sanne83 is wel héél erg grappig !)

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:08

Professor schreef:
zipje71 schreef:
Het feit dat ze ontploffen lijkt me juist een aanwijzing dat ze niet murf zijn gereden. Er wordt nu net gedaan alsof paarden vroeger niet schrokken of wel eens gingen rennen.

Dit heeft u wel ongenuanceerd geschreven, wanneer men zelfs geen ereronde meer rijdt, omdat het paard er vandoor gaat, dan is dat niet alleen schrikken, het paard staat niet meer in de hand, dwz: is niet meer gehoorzaam, heeft geen gezond respekt meer voor zijn ruiter.
En dit is juist wel een kwalijke zaak, dan voldoet dat niet aan de regelementen van de FEI waaronder zij rijden.
zipje71 schreef:
Als de paarden zoals u beweerd zo onderdrukt worden dan lijkt het mij dat ze ook tijdens een ererondje in bedwang zouden moeten kunnen worden gehouden

Weer een losse flodder van u, in Nederland is de dressuur meer in het middelpunt gekomen.
Het was is andere landen zeer populair.(quote)

Ik heb het toch over Nederland? Ik spreek immers over Jumping amsterdam en amsterdam ligt nog steeds in Nederland. Niks losse flodder dus

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:18

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
Volgens mij is het echt niet stil in de draf en rensport hoor :+
Ik zie het bijna wekelijks op de BBC, probleem is alleen dat je steeds hetzelfde rondje ziet. Is dat leuk voor de kijkers?

Dat gaat ook helemaal niet over paarden, dat gaat over gokken. De nationale loterij is in België ook iedere dag op tv en radio.
Citaat:
Bewijs maar eens dat iets moreel niet kàn.

Dat is helemaal niet nodig, veranderende normen en waarden zijn iets waar vanzelf door de tijd mee afgerekend wordt. Al dat onderzoeken kan net zo goed achterwege gelaten worden, de belangrijkste factor in beeldvorming is ... beeld. Zo gauw mensen zien dat iets niet "goed" (als in lief, vriendelijk, positief, verantwoordelijk en in lijn met je geweten) is, is er geen weg terug.

Maar waarom hoor ik de tegenstanders van de HS hier op bokt nooit over de springsport? Ook daar worden de meest "vreselijke martelwerktuigen" aan de paarden gehangen en hangt menige tong buiten boord of lopen de paarden sterrekijkend door het parcours.
Even voor de goede orde, bovenstaande is getikt uit het oogpunt van de normen en waarden van de tegenstanders van de HS.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:22

Huertecilla schreef:
Janine1990 schreef:
De vraag over flyball was naar HC toe gesteld.

Hondensport kent geen equivalent in de ruitersport.
Dit woordgebruik legt het verschil al uit.

Ook zijn veel hondensporten zelfmotiverend.
In de paardenwereld is er alleen een enkele circusartiest die zijn paarden zo aan de gang heeft en dat is de uitzondering die de trieste regel bevestigt.

Het zou een geweldige uitdaging en een dimensie in denken vooruit zijn als de ruiterij de hondensport als voorbeeld en maatlat zou nemen.
Wanneer het nú vergeleken zou worden, met flyball als maatstaf, was alle ruitersport verboden. FEI dressuur met afstand tien stappen voorop als eerste en de Hollandse School als schoolvoorbeeld van dwaalweg.

Weet je hoe hoog het stresslevel is bij een hond die hysterisch ballen aan het ophalen is? Heel hoog. Ik denk niet dat je honden en paarden moet gaan vergelijken. het enige dat ze overeen hebben is dat het dieren zijn.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:26

Bandida schreef:
Janine1990 schreef:
Bandida: Flexen kan wel in een goede conditie van het lichaam. Als ik elke dag (ben heel stram, mede door mijn lengte) met mijn vingers mijn tenen aanraak, en dat telkens een klein stukje oprek, doet dit later geen pijn meer.
Dit is ook geen heftige pijn, maar een bevrijdende pijn, zoals ik het voel.

Nee, maar nu dus wel. En het grote verschil is dat jij begrijpt waarom je jezelf die pijn aan doet.

dat is een dooddoener want je kan niks uitleggen aan je dier. Dat moet er altijd maar op vertrouwen dat je het beste met hem voor hebt, of het nu gewoon hobbelen met je boodschappenmandje is of een parcourtje springen is

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 11:37

Zipje71 het gaat hier om de vraag 'wat is de Hollandse school'.
Open gerust een topic over springen, draf- en rensport of ... flyball met paarden.

Als we op een ontledende manier gaan beredeneren komen we rationeel op hetzelfde uit. Maar is de benaming Hollandse school correct en terecht? Is het een school?

Persoonlijk vind ik de vergelijking van honden en paarden nergens over gaan. Het zijn twee compleet verschillende diersoorten.

Het gaat er om wat mensen doen, en wat moreel en estetisch correct is. Zijn er ergens grenzen, of zijn die verdwenen. Als er grenzen zijn waar liggen die dan?
Simpel voorbeeld, de slofteugel mag niet, maar je paardje in een kromme houding inrijden wat men liever losrijden noemt met twee bitten mag wel.
Onder het motto 'ik weet precies wat ik doe'. :P

Martelaars 'weten' in de hele geschiedenis precies wat ze doen, en doen dat doelgericht. Is het daarmee in orde?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 05-12-09 11:44, in het totaal 1 keer bewerkt

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:43

zipje71 schreef:
dat is een dooddoener want je kan niks uitleggen aan je dier. Dat moet er altijd maar op vertrouwen dat je het beste met hem voor hebt, of het nu gewoon hobbelen met je boodschappenmandje is of een parcourtje springen is

Precies, en dat doet een paard aanvankelijk ook.
En gezien je niets kan uitleggen hoort het vermijden van pijn in alle activiteiten samen juist een basisprincipe te zijn. Daar over over heen gaan in functie van je eigen ambities is respectloos (in sport of wat anders, ik zie ook wel eens niet zo paardvriendelijke trektochten of rijlessen). De enige uitzonderingen zijn gevallen waarin je je paard pijn mag doen omdat je als mens in tegenstelling tot het dier kan inschatten dat het een noodzaak is. Gevaarlijke situaties, medische behandeling, revalidatie enz..

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:44

[quote="Paardentango"]Zipje71 het gaat hier om de vraag 'wat is de Hollandse school'.
Open gerust een topic over springen, draf- en rensport of ... flyball met paarden.

Mijn opmerking was ook eigenlijk meer gericht op alle topics waarin de tegenstanders van HS op reageren. Zij staan voor het welzijn van paarden maar komen elke keer weer teug bij de HS als het meest vreslijke wat je je paard kan aandoen en ja daar wordt elke keer weer Sjef bij genoemd. En dat begrijp ik dus niet, als je zo voor welzijn bent ga dan sportbreed en niet alleen HS

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:47

zipje71 schreef:
En dat begrijp ik dus niet, als je zo voor welzijn bent ga dan sportbreed en niet alleen HS

Wil je nu slecht met meer slecht bedekken?
Dit topic gaat toevallig over de 'Hollandse School' zijnde Sjef zijn dwangdressuur (meer is het niet voor mij).

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:49

Bandida schreef:
zipje71 schreef:
En dat begrijp ik dus niet, als je zo voor welzijn bent ga dan sportbreed en niet alleen HS

Wil je nu slecht met meer slecht bedekken?
Dit topic gaat toevallig over de 'Hollandse School' zijnde Sjef zijn dwangdressuur (meer is het niet voor mij).

Maar er zijn al zo veel Topics over HS. Waar een willekeurig topic ook mee begint het eindigt vaak in een discussie over HS.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-12-09 11:51

Zipje71 er zit zeker wat in jouw stelling.

Het is denk ik ook zeker een relevante vraag om stil te staan bij wat mensen doen met dieren.

Maar dan klopt de titel van dit topic in ieder geval.

Zo lang ik kan schrijven, lezen en zelfstandig kan nadenken zal ik in ieder geval me er mee bezig houden. Waarom?
Omdat ik paarden respecteer en ze vreselijk mooie dieren vind, die wat mij betreft een waardig bestaan verdienen. We spreken toch niet voor niets in onze taal over hoofd en benen?
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 05-12-09 11:53, in het totaal 1 keer bewerkt

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:51

Janine1990 schreef:
FaberSmid schreef:
Waarom is weer zo een valse kat nodig, u bent toch geen valse kat?

Je wilt het niet weten :)

Dan laat u zich wel erg kennen, jammer had u anders ingeschat.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:55

zipje71 schreef:
Maar er zijn al zo veel Topics over HS. Waar een willekeurig topic ook mee begint het eindigt vaak in een discussie over HS.

Dat geeft alleen maar aan dat het verschil in denken over wat kan en wat niet (meer) kan meer uitgesproken wordt, en er dus discussie nodig is om de verschuiving in normen weer duidelijk te hebben.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 11:58

Janine1990 schreef:
Die prikband bij honden is een stuk vriendelijker dan een reguliere sjorketting. Maar dat wil men ook niet zien. Vergelijk het met de wielspoor en de gewone spoor. De eerste richt veel minder schade aan bij goed gebruik... :)

Overigens doen honden ook gewoon mee in een circus, dus paard of hond, het is beide raar. Als we het dan toch over het circus hebben...

Die onzin hoeft u mij niet wijs proberen te maken. Ik heb van alle marteltuigen de wantoestanden gezien. Sjorketting met stikkende hond, prikband met geperforeerde hond, teletac met spastischw hond, veldtelefoon (stroom) met geëlektrocuteerde hond. Ik heb ook zat "geleiders" gegrepen zien worden door hun eigen honden of anderen honden, gericht en ongelukjes. Minder schade? De schade richt de mens toe door middel van marteltuigen. Omdat ze het persoonlijk alleen niet kunnen redden. Hoeveel honden en paarden "verdwijnen", hoeveel honden en paarden redden de africhting, hoeveel honden en paarden kunnen hun dienst hun gehele leven draaien?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:01

zipje71 schreef:
Weet je hoe hoog het stresslevel is bij een hond die hysterisch ballen aan het ophalen is? Heel hoog. Ik denk niet dat je honden en paarden moet gaan vergelijken. het enige dat ze overeen hebben is dat het dieren zijn.

U weet toch wel het verschil tussen die stress van een paard met hyperflexi en een hond die apporteren wil? Bent u bekend met honden, die ter plekke flauw vallen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:02

Bandida gefeliciteerd, voor u dubbel cadeaus.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:04

Paardentango schreef:
Waarom moeten mensen die zich zorgen maken over welzijn van dieren en het wangedrag van anderen (mensen) zich altijd verdedigen?

Het is net als de zeehondenknuppelaars en de walvisvangst. De jacht op walvissen is uit de tijd en het doodnuppelen van zeehondjes ook (mag ik toch hopen...). De walvisjagers en de knuppelaars hoeven zich niet te verdedigen. Die doen gewoon wat ze al jaren doen. Fuitend.

De actievoerders wel, die moeten zich al jaren verdedigen door argumenten aanvoeren en te blijven strijden.

Gelukkig maar dat mensen keuzes kunnen maken, en hun gezond verstand kunnen gebruiken.
Dat weten wij mensen héél goed, en daar maken we graag gebruik en hier en daar wel eens misbruik van.

Sorry? Er wordt een trainingsmethode keihard afgebrand, doe dat voor de neus van Sjef en Anky, die zullen zich ook verdedigen, aangezien een normaal gesprek niet mogelijk is.
Als ik samen met nog wat dressuurprikkers het natural zijn helemaal zouden afbranden, zouden zij zich ook keihard gaan verdedigen...

Beetje een rare vraag, nietwaar?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:05

FaberSmid schreef:
Janine1990 schreef:
Je wilt het niet weten :)

Don't worry, je kan me niet leren kennen via het internet. Laat staan me dan inschatten.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:06

FaberSmid schreef:
zipje71 schreef:

U weet toch wel het verschil tussen die stress van een paard met hyperflexi en een hond die apporteren wil? Bent u bekend met honden, die ter plekke flauw vallen?

Honden kunnen dagen na stressverhogend incident nog zoveel stress hebben dat zij bijv.uit kunnen vallen naar bijv.kinderen, iets wat zij wellicht normaliter nooit zouden doen.
Je moet honden en paarden niet vergelijken. Totaal andere dieren.
En waarom zou stress bij een paard erger zijn danbij een hond?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:08

Janine1990 schreef:
Paardentango schreef:

Sorry? Er wordt een trainingsmethode keihard afgebrand, doe dat voor de neus van Sjef en Anky, die zullen zich ook verdedigen, aangezien een normaal gesprek niet mogelijk is.
Als ik samen met nog wat dressuurprikkers het natural zijn helemaal zouden afbranden, zouden zij zich ook keihard gaan verdedigen...

Beetje een rare vraag, nietwaar?

Kunnen de paarden zich verdedigen?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 12:08

Janine1990 schreef:
FaberSmid schreef:

Don't worry, je kan me niet leren kennen via het internet. Laat staan me dan inschatten.

Dus ik kan geen beeld vormen, hoe u zich nu laat leren kennen?
Laatst bijgewerkt door FaberSmid op 05-12-09 12:14, in het totaal 1 keer bewerkt