waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BinkieDusty

Re: waarom kan een PUBER geen paard opleiden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 13:47

Ik ben nu 21 en heb in mijn 'pubertijd' ook heel wat paarden en pony's zadelmak gemaakt.. Niet doorrijden dus :P
Haha, was altijd een makkie en ik vond mezelf dan ook bijna een echte prof :P

Nu rij ik een paardje van 4, ze is zadelmak maar door mij moet ze verder doorgereden worden. Wat ben ik blij dat ik goede begeleiding heb !!

Mevrouw begint ook inderdaad te 'puberen' en probeert me regelmatig af te gooien. In het begin dacht ik dan, 'ok we gaan stappen, naar de ontspanning werken en weer opnieuw.' Dit ging van kwaad tot erger. Tot ze het in de les ook deed. Ik dus weer stappen en aan de ontspanning werken. Kreeg toch op mijn kop van mijn instructeur !! Waar ik wel niet mee bezig was?!? Wat bleek, ik moest niet rustig aan doen, maar juist voorwaarts rijden ! Dit heeft mij dus ontzettend geholpen. Als ik geen begeleiding had, goh wat had ik dit paardje dan verpest zeg.. Nu weet ik wat ik moet doen.. En nu heb ik ook veel meer plezier van haar :)

Ik weet niet of leeftijd iets uitmaakt, ik denk dat het er omgaat.. Zadelmak maken kan iedereen, door rijden is iets anders. En daar is niet echt een leeftijd voor, maar lef daarintegen wel :)

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 13:50

Cassidy schreef:
@ Bitje, dit was de vraag:

Cassidy schreef:

Graag advies hoe jij rijtechnisch bij een net in te rijden paard wilt voorkomen dat hij gaat bokken? En als hij gaat bokken, hoe wil jij dat rijtechnisch gaan oplossen? Hou even in je achterhoofd dat dit de eerste keer is dat je in dat zadel kruipt, dat het paard geen ruitergewicht gewend is. En meestal ook nog geen hoofdstel. In mijn ogen valt er bij een net in te rijden paard die gaat bokken bij de eerste keer dat je in het zadel kruipt weinig anders op te lossen dan proberen te blijven zitten en er voor te zorgen dat hij je er niet afwerkt. Laat staan dat er rijtechnische truukjes bij komen kijken. Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen.

je kunt nooit verkomen als een paard gaat bokken, steigeren of iets dergelijks.
Maar je kunt het risico wel verkleinen dat hj dat gaat doen. Beginnen met grondwerk voordat je het gaat bereiden voor de eerste keer.
laten wennen aan het zadeltje, aan het hoofdstelletje, al met 2,5 jarige leeftijd wat longeren. noem maar op!
dat het paard zich vertrouwt voelt met de baas, de toekomstige ruiter.
en als hij dan nog gaat bokken, tja dan moet je maar zorgen om te blijven zitten. In dat geval altijd een halstertouw om de hals doen
, voor het geval dat kun je je altijd nog ergens vast klemmen!
het zit hem vooral in het vertrouwen ;)

wil je meer weten over mijn kennis?
(of terwijl: moet ik nog meer vertellen hoe ik het zou doen/heb gedaan?)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-09 14:21

Nee, het is duidelijk. Op grond van je eerdere reacties dacht ik dat je een wondertruuk in petto hebt om bokgedrag te voorkomen, en dat heb je dus niet. Rijtechnisch is dit dus ook in jouw ogen, zonder voorbereiding vooraf en zonder een paard met rem, gas en stuur niet op te lossen. Die indruk wekte je in je eerder reactie wel. Bedankt voor je antwoord.

_Bitje_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-11-09 15:37

Cassidy schreef:
Nee, het is duidelijk. Op grond van je eerdere reacties dacht ik dat je een wondertruuk in petto hebt om bokgedrag te voorkomen, en dat heb je dus niet. Rijtechnisch is dit dus ook in jouw ogen, zonder voorbereiding vooraf en zonder een paard met rem, gas en stuur niet op te lossen. Die indruk wekte je in je eerder reactie wel. Bedankt voor je antwoord.

ik heb het even nagelezen (mijn 1e reactie) en ik moet je gelijk geven, een rare en domme reactie :')

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 14:57

Hmm interessant onderwerp. Ik heb zelf toen ik 12-16 was paarden zadelmak gemaakt en ingereden. Ik kon daar goed genoeg voor rijden en had veel kennis.
Ik ben nu bijna 25 en als ik terugkijk dan 'voelde' ik het paardrijden en het paard veel minder dan dat ik nu doe. Je hebt inderdaad gewoon minder ervaring en net die 10 jaar maken erg veel verschil, je voelt en weet gewoon VEEL meer, dat kan ook niet anders. Zou vreemd zijn als jij over 10 jaar niet veel meer weet dan dat je nu doet, toch?

Ik zeg niet dat je het niet kan. Ik zeg wel dat je over 10 jaar dat paard veel meer en veel verfijnder kan beleren. :)

LVNN

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 15:11

Misschen klinkt het raar hoor wat ik zeg.
Ik ben 2 jaar ouder dan jou, maar ik vind pas dat als je rond de 16-17 loopt dat je dan gewoon NET iets meer weet.
Ik zeg niet dat je het NIET kan.
En dat je het NIET, niet moet proberen.
Als je het word aangeboden neem het dan aan.
Maar ik zou zelf iemand die net iets ouder is dan 13-14-15 is een paard laten beleren.
Maar als je zeker bent van dat jij het kan ook al ben je 10 jaar dan moet je het gewoon doen :)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:33

Misschien omdat een "puber" te jong is in de ontwikkeling en ervaring van de grote paardenwereld? En meer als valdummy misbruikt wordt?

LinSa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:37

ik ben 13 en ik heb een welsh a merrie van 3.5 jaar.
Ik heb haar op 2.5 jarige leeftijd gekocht op een paardenmarkt en helemaal zelf opgevoed.
Ze luistert perfect, is heel lief.

Ik denk dat het wel kan, maar dat niet iédereen dat kan..;)

ekelienh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:41

Nou , ik ben ook 13, heb al vanaf me 4e een eigenpaard , nu ben ik ook een fries helemaal aan het inrijden , enzo , waarom niet!!??

hafjelinger

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 21:45

Yamcha schreef:
hafjelinger schreef:
Hier stoor ik me nou ook vreselijk aan! Met goede begeeiding kan ik dat wel. Op mijn 12e heb ik met begeleiding mijn haflinger (inmiddels verkocht) ingereden en dat is hartstikke goed gegaan. Ik heb daar heel veel van geleerd.
I merk het ook wel dat als je ok eens wat wilt zeegen over rijden van jonge paarden, dat je dan zo reactie krijgt van ''maar jij ben nog maar 13 dus dat weet jij niet'' dat gebeurd niet echt bij mij, maar ik zie het wel bij andere gebeuren.

Hartstikke goed gegaan? Dus het paard en jij hebben het overleefd. Dat is prachtig.

Ik heb daar haal veel van geleerd, dat is nou net wat mij een beetje tegenstaat. Het gaat er namelijk helemaal niet om dat jíj er veel van leert, als jij het paard opleidt, ben jij de leraar, het paard de leerling.
Het paard is degene die heel veel moet leren, en niet jij. En als je dat niet inziet, en niet bereid bent om jezelf opzij te zetten om een optimaal leerproces en optimale leeromstandigheden voor het paard te creëren, en dus niet voor je zelf, want het gaat helemaal niet om jou, dan ben je imo niet geschikt om een paard op te leiden.

Degenen die het verdedigen dat een puber een paard zou kunnen opleiden, lijken totaal niet in te zien, dat het niets te maken heeft met rijtechnische vaardigheden (a natuurlijk spelen die wel mee, maar daar draait de discussie niet om) maar met een stuk geestelijke volwassenheid, jezelf opzij kunnen zetten, problemen oplossen, nadenken hoe het paard het beste leert, creatief daarmee zijn.
Ik lees hier: IK kan het, IK heb veel geleerd, IK moet ervaring opdoen, IK.........
En dat is nou net het hele punt, het gaat niet om de ruiter, niet om je ego, maar om dat paard. Als je dat niet inziet, moet je geen paarden gaan opleiden. De reactie van de pubers hier onderstreept de stelling in de OP wat dat betreft wel.

Mm, tja, ik snap je reactie wel. Maar ik had begeleiding, dus ik had zoeiets van ooh, werkt dat zo. Snap je? Gelukkig had ik een paard wat zoiets had van, ''het zal wel... zeg maar wat ik moet doen'' Dus ik heb ook veel geluk gehad. rijtechnisch heb je ook wel gelijk, maar ik dacht daar ook echt wel overna, en voerde ook uiut wat ik dacht. Bijv. ik moet zo zuinig mogelijk doen met het bit, zodat ie daar positief gevoelig op blijft. En zo rustig mogelijk met mijn benen zijn, zodat ie al op kuitdruk reageert. Maar natuurlijk, ik liep ook tegen problemen aan. Daarom begeleiding, die heb ik er zélf bij gehaald. Zij heeft mij goed geholpen. Ze wist oplossingen ect. Uiteindelijk hebben we Safier goed ingereden, en na 2 maanden kon ik er alleen op naar buiten :)

Maargoed, ik sanp je punt.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-11-09 23:29

hafjelinger schreef:
Maargoed, ik sanp je punt.

Ik hoop dat jij nu dus ook bewust bent dat jij een vreselijk lieve pony had!
Bij sommige jonge paarden is te laat met je reactie echt te laat en verpruts je de opleiding van het paard. Paarden leren sneller nieuwe dingen dan de ruiter leert om zichzelf te verbeteren én om het probleem op te lossen zelfs met de beste begeleiding..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:07

Hafjelinger: ik ben heel blij dat je mijn punt goed hebt begrepen, denk ook dat je heel veel geluk had met een heel lieve pony en goede begeleiding.
Té vaak gaat het wel mis, en het is altijd het paard dat er de dupe van is, de ruiter gaat vrolijk door......

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:08

Ik ben een puber, en ik heb wel 2 shetters aan de lange teugel in opleiding :))

Maar ohz kan ik best zadelmak maken en inrijden, heb ik dus ook succesvol gedaan bij mijn eigen pony's en nog andere dieren (eigen pony's uiteraard niet zelf opgekropen ;) ).

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-11-09 14:17

Zo ik heb niet alles gelezen alleen de eerste pagina.

Ik wil alleen even zeggen dat ik vind dat het prima kan. ik ben 17, ik train paarden voor particulieren. Ik maak ze zadelmak, ik corrigeer ze, maak ze verkeersmak. Doe eigenlijk van alles. Ik ben toen ik klaar was met de VMBO op een africhtingsstal wezen werken, ik was toen 15 en ik was diegene die overal opstapte, uiteraard onder begeleiding. heb daar anderhalf jaar gewerkt, dus heb wel de nodige ervaring.

Nu maak ik ze zelf zadelmak, doe ik gewoon in mn eentje. Pas met het doorrijden haal ik mijn instructie erbij. En bij mij werkt dit heel goed.

Vaak doen mensen ook niet echt moeilijk dat ik nog niet volwassen ben, maar dat komt volgens mij doordat ik op een stal al als stalruiter gewerkt heb. :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-11-09 21:31

Als dertienjarige heb je simpelweg nog niet genoeg ervaring en kunnen op een jong paard een succesvolle opleiding te bieden. Dat is zonde voor het paard, maar minstens zo zonde voor jezelf. Als je tot aan bijvoorbeeld je 16e een leerpaard rijdt, kun je ervaren hoe dingen in elkaar zitten, wat je wel en niet bij een paard kan doen en kan je leren gevoel ontwikkelen. Op die manier kun je een juist ruitergevoel ontwikkelen en dan heb je een goede basis, waar je veel profijt van hebt als je daarna een jong paard wil opleiden. Bij het opleiden van een jong paard komt echter veel kijken: je moet veel gevoel, kennis en handigheid hebben. Een jong paard opleiden is een vak apart waar veel bij komt kijken, en ervaring is daarbij een must. Als er bij het opleiden misschien iets misgaat, schaadt dat misschien het vertrouwen van het paard, maar ook het vertrouwen van de jonge ruiter.

Om die reden zie ik liever dat jonge mensen zelf geen jong paard opleiden.

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:37

Ik zou mijn paard toch ook laten beleren door iemand die daar ook echt verstand van heeft (evt. diplomas als Orun etc).. Je gaat mij niet vertellen dat een meisje van 13 de kennis heeft van een persoon die al minstens 10-15-20 jaar verder is.. Je kan je paard wel zadelmak maken, dat kan een kind van 8 nog (mijn vorige vz-pony is ook zadelmak gemaakt door een meisje van 8/9) maar inrijden is een tweede..

xMoreill

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:39

BinkieDusty schreef:
Ik ben nu 21 en heb in mijn 'pubertijd' ook heel wat paarden en pony's zadelmak gemaakt.. Niet doorrijden dus :P
Haha, was altijd een makkie en ik vond mezelf dan ook bijna een echte prof :P

Nu rij ik een paardje van 4, ze is zadelmak maar door mij moet ze verder doorgereden worden. Wat ben ik blij dat ik goede begeleiding heb !!

Mevrouw begint ook inderdaad te 'puberen' en probeert me regelmatig af te gooien. In het begin dacht ik dan, 'ok we gaan stappen, naar de ontspanning werken en weer opnieuw.' Dit ging van kwaad tot erger. Tot ze het in de les ook deed. Ik dus weer stappen en aan de ontspanning werken. Kreeg toch op mijn kop van mijn instructeur !! Waar ik wel niet mee bezig was?!? Wat bleek, ik moest niet rustig aan doen, maar juist voorwaarts rijden ! Dit heeft mij dus ontzettend geholpen. Als ik geen begeleiding had, goh wat had ik dit paardje dan verpest zeg.. Nu weet ik wat ik moet doen.. En nu heb ik ook veel meer plezier van haar :)

Ik weet niet of leeftijd iets uitmaakt, ik denk dat het er omgaat.. Zadelmak maken kan iedereen, door rijden is iets anders. En daar is niet echt een leeftijd voor, maar lef daarintegen wel :)

Voor mij hetzelfde verhaal, begon op een pony die ik nog niet zo zeer hoefde te rijden, (uit eindelijk wel maar het eerste jaar was het meer hobbelen).. Nu rijd ik een 5jarige merrie die net onder het zadel is en mijn instructeur vertelde mij dus doodleuk dat ik veel strenger moest zijn.. En dat is ook zo, links is links en rechts is rechts..

Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:40

Bomba schreef:
Als dertienjarige heb je simpelweg nog niet genoeg ervaring en kunnen op een jong paard een succesvolle opleiding te bieden. Dat is zonde voor het paard, maar minstens zo zonde voor jezelf. Als je tot aan bijvoorbeeld je 16e een leerpaard rijdt, kun je ervaren hoe dingen in elkaar zitten, wat je wel en niet bij een paard kan doen en kan je leren gevoel ontwikkelen. Op die manier kun je een juist ruitergevoel ontwikkelen en dan heb je een goede basis, waar je veel profijt van hebt als je daarna een jong paard wil opleiden. Bij het opleiden van een jong paard komt echter veel kijken: je moet veel gevoel, kennis en handigheid hebben. Een jong paard opleiden is een vak apart waar veel bij komt kijken, en ervaring is daarbij een must. Als er bij het opleiden misschien iets misgaat, schaadt dat misschien het vertrouwen van het paard, maar ook het vertrouwen van de jonge ruiter.

Kijk deze uitleg vind ik echt goed onderbouwd!

zodiacje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:44

Heb niet alle pagina's gelezen.
Voor mijn eigen paard zou ik er niet zo snel voor kiezen, gewoon omdat jong vaak ook onervaren betekend.
Echter moet ik wel zeggen; hoeveel "oudere" meiden denken niet de wijsheid in pacht te hebben en verstieren daarmee de hele boel.
Leeftijd doet er dus wel een beetje toe maar karakter nog véél meer!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-09 21:57

zodiacje schreef:
Heb niet alle pagina's gelezen.
Voor mijn eigen paard zou ik er niet zo snel voor kiezen, gewoon omdat jong vaak ook onervaren betekend.
Echter moet ik wel zeggen; hoeveel "oudere" meiden denken niet de wijsheid in pacht te hebben en verstieren daarmee de hele boel.
Leeftijd doet er dus wel een beetje toe maar karakter nog véél meer!

Amen :D

Jemila

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:13

Ik ben van mening dat de leeftijd niet uitmaakt. Zolang je zelf weet waar je mee bezig bent, netjes te hulpen aangeeft en het paard rustig laat leren en niet gelijk je sporen er in te douwen, en vaak nog onder goede begeleiding.

Zo heb ik misschien wel een voorbeeld van een paard bij ons op stal, paard was nog niet zadelmak, meisje van 26 ging hem verzorgen, en wou hem zelf inrijden, zónder enige ervaring. Ze hebben er zo'n 2 jaar overgedaan en nog zelfs toen was die niks meer dan 'zadelmak', paardje schrok bij onverwachte bewegingen en ging aan de longe net zolang door tot je er afsprong, en bij het losrijden sprong die gewoon over het bakhek.
Meisje moest er mee stoppen, en een meisje van 14 jaar is hem gaan rijden. Al vanaf het begin af aan ging het eigenlijk al netjes. Paard probeerde nog wel wat truukjes uit te halen maar is er gauw mee gestopt. Paard is netjes ingereden, doorgereden en is nu een hartstikke leuk dressuur paard, met enorm veel potentie voor het springen, en loopt een leuk rondje voor de kar.

Mijn mening is dus dat de leeftijd niks uitmaakt, maar dat het gaat om de ervaring, en inderdaad om het karakter. :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:26

Ervaring maakt helemaal niets uit. Leeftijd maakt niets uit. Het is de dosis lef die een ruiter heeft, de durf om over grenzen heen te gaan, van jezelf en die van het paard. Ik weet van 14 jarige ruiters die in hun broek schijten bij ieder onverwachtte beweging die een paard maakt. En ik ken oudere ruiters die niet zo snel onder de indruk zijn en het paard wel een stapje verder kunnen brengen....

Thenexttry

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:28

ik ben 16 en mijn paard is ook 3.5 jaar nu, 't is een draverXarabier dus aardig druk, maa gaat prima hoor :)

Bomba

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:34

Cassidy schreef:
Ervaring maakt helemaal niets uit. Leeftijd maakt niets uit. Het is de dosis lef die een ruiter heeft, de durf om over grenzen heen te gaan, van jezelf en die van het paard. Ik weet van 14 jarige ruiters die in hun broek schijten bij ieder onverwachtte beweging die een paard maakt. En ik ken oudere ruiters die niet zo snel onder de indruk zijn en het paard wel een stapje verder kunnen brengen....

Hoezo maakt ervaring niks uit? Dat is juist van heel groot belang. Waarom dat is heb ik hierboven ook al eens geschreven. Zal het nog eens quoten.

Bomba schreef:

Eight

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-09 00:39

Weet je wat het probleem is.
Je hebt problemen gehad met het kopen van paarden, en je hebt een beperkt budget.
Met dat budget kan je alleen de afval van anderen kopen, of een veulen (die kosten minder).

Ik heb ook een jong paard gekocht, en ik ga die ook zelf beleren.
Ik ben 16 jaar oud, en ik ga proffessionele hulp krijgen.
Ik rijd sins van 4e, en ervaring moet je krijgen door dingen te doen.
Ik ga niet als een kip zonder kop op een paard zitten.
Ik ga proffesionele hulp gebruiken en ik verwacht dat het goed gaat komen, ik heb een enorm goede band met het paard ontwikkeld, en ik heb nog 2 jaar voor ik er op ga stappen.

Edit: Ik rijd nu al 8 jaar op mijn 'leerpaard'en heb daar zoals het hoort veel van geleert.