Libera schreef:Urielle, ben niet zo heel goed in uitleggen, maar zal het proberen.
Als ik bijvoorbeeld in arbeidsgalop zit, en ik wil verzamelen. Ik geef been, maar een fractie later geef ik een zit en teugel hulp.
Been is voor iets meer sprong, om de achterbenen voorwaarts te laten treden, onder het lichaam.
Met m'n zit houd ik de sprong kleiner, en met m'n hand begrens ik. De teugelhulp is vergelijkbaar met het optillen van bijvoorbeeld een steen op een trap (qua gevoel): Je pakt de steen op (en spant daarbij je "core" aan-> zithulp) en legt hem een treetje hoger.
Je beweegt je handen in werkelijkheid natuurlijk niet, maar even voor het gevoel...
Dus eigenlijk geef je been, paard wil versnellen, maar hand gaat niet naar voren, versnellen word omgezet in voorwaarts (opgeroepen energie moet ergens naartoe), hand geeft na.
Maar dit gaat dan allemaal in 1 of 2 seconden he
Maar nu vraag voor jou, hoe houd jij die extra energie/impuls "opgesloten" om te verzamelen? (Bedoel niet inelkaar getrokken, een paard moet altijd licht in de hand zijn). Als jij been geeft, hoe snapt jouw paard dan dat je alleen meer voorwaarts wilt, niet sneller?
Hoi Libera,
Bedankt voor je antwoord, zo doe ik het ook.

Ik probeer wel zsm de handinwerking weg te kunnen laten bij het terugrijden, dit omdat de paarden eigenlijk vanzelf gaan leren dat ze bij beeninwerking en bepaalde bekkenpositie omhoog moeten springen ipv naar voren. Als ze toch naar voren vertrekken kun je dat natuurlijk nog corrigeren waarbij je wel hand inzet.
Maar we zaten inmiddels van de verzamelde galop af mbt die ophoudingen en daar ontstond wat meningsverschil over.
Mensen met kennis die zien hele andere dingen