Hoe verzamelt men de galop?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 09:27

Libera schreef:
Urielle, ben niet zo heel goed in uitleggen, maar zal het proberen.

Als ik bijvoorbeeld in arbeidsgalop zit, en ik wil verzamelen. Ik geef been, maar een fractie later geef ik een zit en teugel hulp.
Been is voor iets meer sprong, om de achterbenen voorwaarts te laten treden, onder het lichaam.
Met m'n zit houd ik de sprong kleiner, en met m'n hand begrens ik. De teugelhulp is vergelijkbaar met het optillen van bijvoorbeeld een steen op een trap (qua gevoel): Je pakt de steen op (en spant daarbij je "core" aan-> zithulp) en legt hem een treetje hoger.
Je beweegt je handen in werkelijkheid natuurlijk niet, maar even voor het gevoel...
Dus eigenlijk geef je been, paard wil versnellen, maar hand gaat niet naar voren, versnellen word omgezet in voorwaarts (opgeroepen energie moet ergens naartoe), hand geeft na.

Maar dit gaat dan allemaal in 1 of 2 seconden he ;)

Maar nu vraag voor jou, hoe houd jij die extra energie/impuls "opgesloten" om te verzamelen? (Bedoel niet inelkaar getrokken, een paard moet altijd licht in de hand zijn). Als jij been geeft, hoe snapt jouw paard dan dat je alleen meer voorwaarts wilt, niet sneller?

Hoi Libera,

Bedankt voor je antwoord, zo doe ik het ook. :j
Ik probeer wel zsm de handinwerking weg te kunnen laten bij het terugrijden, dit omdat de paarden eigenlijk vanzelf gaan leren dat ze bij beeninwerking en bepaalde bekkenpositie omhoog moeten springen ipv naar voren. Als ze toch naar voren vertrekken kun je dat natuurlijk nog corrigeren waarbij je wel hand inzet.

Maar we zaten inmiddels van de verzamelde galop af mbt die ophoudingen en daar ontstond wat meningsverschil over. ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:02

Libera en Uriele u beide hebben het mooi beschreven en rijden met aanleuning en ophoudingen etc.
De kunst van de ruiter is dat de hulpen sneller, duidelijker en zachter worden. Zo snel, duidelijk en zacht mogelijk, dat maakt het echte rijden zo moeilijk. De ruiter is ook afhankelijk per paard en niveau. Niveau is naar mijn mening zo een piep woord om te gebruiken, scholing is eigenlijk toepasselijker. Niveau wordt altijd misbruikt door de ruiter zichzelf te ophemelen ten koste van het paard, om anderen af te troeven. Naar mijn mening is het niveau van de ruiter dat van het laagste geschoolde paard. Eigenlijk zo groen als gras, geen niveau omdat een ruiter altijd een paard nodig heeft voor paardrijden. En een paard zich prima kan showen zonder ruiter.

Kadankovitch beterschap, had u ook lekke ijzers?

KiWiKo

Re: Hoe verzamelt men de galop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:12

een beetje dat wat Anky en consorte doet?

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 10:39

KiWiKo mevrouw van Grunsven, Sjef Janssen en de hollandse school ruiters geven niet na die trekken. Dat is geen rijden, maar hobbelen. Dan begrijpt u de aanleuning en ophoudingen verkeerd, u rijdt zelf toch ook niet zonder nageven?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 13:07

dat is wat u ziet :) Mensen met kennis die zien hele andere dingen :)

Je weet wel de mensen die op dat niveau jureren, maar misschien zijn dat in uw ogen ook wel allemaal woensdagmiddag ruitertjes die absoluut bij u in de leer moeten :D

Kadankovitch

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 14:03

Geachte Kiwiko,

Hoezeer U ook hoopt dat die praktijkdag niet door gaat (waarom bent U daar zo verbeten in?), wordt er achter de schermen aan gewerkt. Ook de Professor draagt heel positief daarin zijn steentje bij.
Het mag nu nagenoeg iedereen bekent zijn dat de Zeeredel en bijzonder geleerde Heer Professor en ik niet op beste voet staan. Rijkunstig zijn wij het nauwelijks met elkaar eens. De manier waarop deze Heer zijn standpunten presenteerd, keur ik ten ene male af, dit heb ik hem ook duidelijk te kennen gegeven op de 'voorbereidingsdag'. Echter dat wij toch door een deur kunnen en dus ook kunnen samenwerken, ligt niet in het minst omdat deze Zeerbuitengewoon en Welbijzonderedelgeleerde Heer, hoffelijk erkent dat wij het eens zijn over minstens één ding: NAMELIJK dat we het niet eens zijn. Maar dat dat niet betekend dat we ons onbeleefd tegenover elkaar moeten gedragen.
Bij deze gelegenheid, grijp ik de kans mijn (onredelijke) verbazing kenbaar te maken over het feit dat de heer Professor, zeer sportief en met respect sprak over zijn opponent Horseyfries. En dat uit zijn opstelling duidelijk bleek deze, Horseyfries, in geen enkel opzicht wilde benadelen en voor het overige constructief wilde meewerken aan het ontwikkelen van een werkbaar concept.
Ik gebruikte hierboven het woord "onredelijk" tussen haakjes, omdat ik mijzelf betrapte op de veronderstelling dat de houding van de Professor anders zou kunnen zijn. Het was niet nodig en het is nooit productief om met een sceptische houding naar een ontmoeting te gaan.

Dit spreekt overigen uw opvattingen over paardrijden en het rijden van topdressuurruiters niet tegen.
Ik persoonlijk vind de opmerkingen, door de Nietmindergeleerde Heer FaberSmid, over Janssen c.s. totaal onjuist, zelfs belachelijk. Er zullen wellicht argumenten tegen de rijstijl van deze groep ruiters in te brengen zijn, maar door de manier waarop FaberSmid zijn kritiek uit, wordt hij alleen onserieus bevonden.

De manier waarop U kritiek uit, geachte FaberSmid, noemt men op z'n best : EEN 'SCHIET-IN-EIGEN-VOET' ACTIE.

Met vriendelijke groet,
Kadankovitch

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-09 19:14

Ok terug naar het onderwerp, een oefening kan ook zijn de grote volte verkleinen en vergroten.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:07

FaberSmid schreef:
Ok terug naar het onderwerp, een oefening kan ook zijn de grote volte verkleinen en vergroten.

Afwisselend met oefeningen, mooie uitdaging voor ruiter en paard als combinatie.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:16

Ik weet niet of het al genoeg aan bod is geweest, maar ik realiseer me, dat ik in mijn eigen rijden merk, dat ophoudingen pas echt fijn helpen en een vloeiend resultaat brengen, als mijn paard echt helemaal losgelaten in zijn spieren in hals en rug beweegt en daarbij mooi naar mijn hand blijft lopen (dus niet te licht en ook niet te zwaar). Dus echt mooi nageeflijk, niet alleen in zijn nek, maar in zijn hele lijf.
De halve ophoudingen gebruik ik onder andere, om te zorgen dat mijn paard zich gaat dragen, draagt en blijft dragen (op eigen benen loopt). Als ik alleen maar voorwaarts rij en mijn paard niet opvang, krijg ik veel te veel gewicht/druk in mijn hand en gaat mijn paard eerder op de voorhand, dan op de achterhand. Als ik ophoudingen in het ritme van de galop gebruik (dus zit/been/handhulp EN meteen daarop gevolgd ontspanning) in het ritme van de galopsprongen, dan voorkom ik dat mijn paard te veel leunt op mijn hand en op de voorhand loopt. Daarmee wordt mijn paard energieker, lichter in de hand en beter verzamelt. ;) Dit lukt mij pas, als ik mijn paard dus goed nageeflijk heb gereden. Misschien weer iets voor een ander topic, alhoewel er daar vast al wel tig van bestaan. :o

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:20

vur schreef:
Ik weet niet of het al genoeg aan bod is geweest, maar ik realiseer me, dat ik in mijn eigen rijden merk, dat ophoudingen pas echt fijn helpen en een vloeiend resultaat brengen, als mijn paard echt helemaal losgelaten in zijn spieren in hals en rug beweegt en daarbij mooi naar mijn hand blijft lopen (dus niet te licht en ook niet te zwaar). Dus echt mooi nageeflijk, niet alleen in zijn nek, maar in zijn hele lijf.
De halve ophoudingen gebruik ik onder andere, om te zorgen dat mijn paard zich gaat dragen, draagt en blijft dragen (op eigen benen loopt). Als ik alleen maar voorwaarts rij en mijn paard niet opvang, krijg ik veel te veel gewicht/druk in mijn hand en gaat mijn paard eerder op de voorhand, dan op de achterhand. Als ik ophoudingen in het ritme van de galop gebruik (dus zit/been/handhulp EN meteen daarop gevolgd ontspanning) in het ritme van de galopsprongen, dan voorkom ik dat mijn paard te veel leunt op mijn hand en op de voorhand loopt. Daarmee wordt mijn paard energieker, lichter in de hand en beter verzamelt. ;) Dit lukt mij pas, als ik mijn paard dus goed nageeflijk heb gereden. Misschien weer iets voor een ander topic, alhoewel er daar vast al wel tig van bestaan. :o

Een paard is alleen maar "nageeflijk" in de nek, als er aan andere voorwaarden is voldaan.
Het belangrijkste om een paard in de nek nageeflijk te hebben, is als er van achteruit gereden wordt.

De nageeflijkheid is een gevolg van..... en kan dus nooit andersom bekeken worden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:22

vur schreef:

Juist om de rede wat u beschrijft, is het belangrijk eerst los te rijden, dan pas warm en dan pas te trainen. Hoe kan het paard de hulpen aannemen, zonder los gereden te zijn?

Modie hoe bereikt u dat zonder ophoudingen? Uw manier van rijden blijft toch mijn nieuwsgierigheid trekken.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:31

FaberSmid schreef:
vur schreef:

Juist om de rede wat u beschrijft, is het belangrijk eerst los te rijden, dan pas warm en dan pas te trainen. Hoe kan het paard de hulpen aannemen, zonder los gereden te zijn?

Modie hoe bereikt u dat zonder ophoudingen? Uw manier van rijden blijft toch mijn nieuwsgierigheid trekken.

Zijn we het er over eens, dat nageeflijkheid een gevolg is van..........?
Dat "nageeflijkheid" geen doel is, maar een resultaat???

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 11:51

Beste Clarence ik hoop dat je wens vervuld wordt dat het topic weer terug kan gaan naar het onderwerp.

Ik zal gelijk maar toegeven dat mijn niveau van rijkunst zeer bescheiden is. Ik heb ook veel moeite met de galop.
Ik kan eigenlijk "kiezen" tussen 2 uitersten. Een grote ruime galop met sprong of een soort "namaakverzameling" waarbij hij bijna op de plaats blijft maar volledig de sprong verliest en mijn dochter plagerig zegt "Ga je hem leren achteruit te galopperen?".

Zoals mijn instructrice het beschrijft moet ik het zelf proberen te doen op de manier die Urielle al zo prachtig heeft uitgelegd. Zij is het ook helemaal eens met hetgeen Kadankovitch zei: er is geen standaardrecept voor, je moet het een beetje aanvoelen en de beste manier voor jouw paard vinden.

Ter voorbereiding zodat ik het gevoel kan krijgen en om het binnenachterbeen sterker te maken rij ik haakse wendingen in galop, dus zoiets als het rijden van vierkante voltes in draf. Wenden op de buitenteugel en proberen ritme en sprong te behouden. Het is dus eigenlijk het rijden van een hele kleine kwartvolte afgewisseld met rechte stukken. Ik weet niet wat de hier aanwezige experts van deze oefening vinden.

Over de ophoudingen op de teugel. Naar mijn mening is alles wat je doet met de teugel hoe licht dan ook een "remmend" signaal voor het paard. Ik denk dat zoals vur het beschrijft zij het gebruikt om te zorgen dat de energie niet wordt omgezet in meer snelheid maar in meer verzameling. Dit wordt ook ondersteund door de uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek van bijvoorbeeld Andrew McLean. Of je al dan niet de teugel hoe subtiel dan ook gebruikt voor verzameling of halthouden is heel gemakkelijk voor iedereen zelf te controleren. Als je hem niet gebruikt kun je hem ook helemaal weglaten en toch verzamelen of stoppen op je andere hulpen. Als dat niet lukt dan gebruik je hem dus wel en dan kan het zijn dat wat de ene persoon ophoudingen noemt de andere persoon begrenzen noemt maar dat we het in feite over hetzelfde hebben. Als iemand de teugels echt helemaal weg kan laten en toch kan verzamelen vind ik dat ongelofelijk knap en wil ik het ook heel graag zien.

Modie volgens mij is nageeflijkheid zowel een doel als een resultaat. Het doel van menig ruiter en het resultaat van goed gaan van het paard (door correcte training). ;)

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 13:24

Hermelientje schreef:
Beste Clarence ik hoop dat je wens vervuld wordt dat het topic weer terug kan gaan naar het onderwerp.

Ik zal gelijk maar toegeven dat mijn niveau van rijkunst zeer bescheiden is. Ik heb ook veel moeite met de galop.
Ik kan eigenlijk "kiezen" tussen 2 uitersten. Een grote ruime galop met sprong of een soort "namaakverzameling" waarbij hij bijna op de plaats blijft maar volledig de sprong verliest en mijn dochter plagerig zegt "Ga je hem leren achteruit te galopperen?".

Zoals mijn instructrice het beschrijft moet ik het zelf proberen te doen op de manier die Urielle al zo prachtig heeft uitgelegd. Zij is het ook helemaal eens met hetgeen Kadankovitch zei: er is geen standaardrecept voor, je moet het een beetje aanvoelen en de beste manier voor jouw paard vinden.

Ter voorbereiding zodat ik het gevoel kan krijgen en om het binnenachterbeen sterker te maken rij ik haakse wendingen in galop, dus zoiets als het rijden van vierkante voltes in draf. Wenden op de buitenteugel en proberen ritme en sprong te behouden. Het is dus eigenlijk het rijden van een hele kleine kwartvolte afgewisseld met rechte stukken. Ik weet niet wat de hier aanwezige experts van deze oefening vinden.

Over de ophoudingen op de teugel. Naar mijn mening is alles wat je doet met de teugel hoe licht dan ook een "remmend" signaal voor het paard. Ik denk dat zoals vur het beschrijft zij het gebruikt om te zorgen dat de energie niet wordt omgezet in meer snelheid maar in meer verzameling. Dit wordt ook ondersteund door de uitkomsten van het wetenschappelijk onderzoek van bijvoorbeeld Andrew McLean. Of je al dan niet de teugel hoe subtiel dan ook gebruikt voor verzameling of halthouden is heel gemakkelijk voor iedereen zelf te controleren. Als je hem niet gebruikt kun je hem ook helemaal weglaten en toch verzamelen of stoppen op je andere hulpen. Als dat niet lukt dan gebruik je hem dus wel en dan kan het zijn dat wat de ene persoon ophoudingen noemt de andere persoon begrenzen noemt maar dat we het in feite over hetzelfde hebben. Als iemand de teugels echt helemaal weg kan laten en toch kan verzamelen vind ik dat ongelofelijk knap en wil ik het ook heel graag zien.

Modie volgens mij is nageeflijkheid zowel een doel als een resultaat. Het doel van menig ruiter en het resultaat van goed gaan van het paard (door correcte training). ;)

Hermelientje, allereerst vind ik bovenstaand stuk mooi beschreven.

Wat ik even vet opgemaakt heb.
Ik denk, dat door de juiste oefeningen, de juiste mate van sterk geworden zijn, nageeflijkheid een resultaat is.
Mijn doel is een paard wat durchlässing is geworden door de juiste training, nl door losgelaten te zijn, impuls te hebben en de zit/gewichtshulpen te "accepteren".

Maar nu ik het zo nalees, is een paard dan dus "nageeflijk" in zijn hele lichaam.
Als tenminste durchlässig vertaald kan worden naar "nageeflijk"

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:26

Ik lees al even mee en wil hier graag inhaken.
Durchlässig is niet hetzelde als nageeflijkheid, nageeflijkheid is wel een voorwaarde voor een durchlässig paard, als het paard alle onderdelen van het Skala beheerst dan kan een paard durchlässig worden.
Het is in mijn ogen ook niet zo dat een paard na een bepaalde training durchlässig is, tijdens een training kan je dat soms ervaren en de volgende keer kom je daar zomaar niet.
Die paar keer dat ik dat tot nog toe heb ervaren heeft mijn ogen ook wel geopent, vooral het nadenken over dat ik daarvoor dus eigenlijk niet wist wat het was, maar dacht het wel te weten. ;)

Het echt één zijn met je paard en het gevoel hebben dat het je eigen benen zijn die daar onder je bewegen had ik nooit verwacht dat het zo zou bestaan, de volgende dag weer opstappen en denken; ik ga weer zo rijden helpt helaas niet.

Het verzamelen van de galop blijf ik een moeilijk onderwerp vinden, daar ik ze toch snel wat van voor naar achter in elkaar "trek" (tussen aanhalingstekens natuurlijk, want de druk in mijn handen word op dat moment niet groter, maar de aansluiting van achteruit verlies ik)
Waar ik zelf het beste resultaat mee heb is de volte wat travers achtig sluiten en daarin aan mijn binnenbeen opvangen, maar het blijft moeilijk en ik blijf hier ook graag meelezen wat anderen daar over te melden hebben!

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 14:49

SparklingApp schreef:
Durchlässig is niet hetzelde als nageeflijkheid, nageeflijkheid is wel een voorwaarde voor een durchlässig paard, als het paard alle onderdelen van het Skala beheerst dan kan een paard durchlässig worden.
Het is in mijn ogen ook niet zo dat een paard na een bepaalde training durchlässig is, tijdens een training kan je dat soms ervaren en de volgende keer kom je daar zomaar niet.
Die paar keer dat ik dat tot nog toe heb ervaren heeft mijn ogen ook wel geopent, vooral het nadenken over dat ik daarvoor dus eigenlijk niet wist wat het was, maar dacht het wel te weten. ;)

Het echt één zijn met je paard en het gevoel hebben dat het je eigen benen zijn die daar onder je bewegen had ik nooit verwacht dat het zo zou bestaan, de volgende dag weer opstappen en denken; ik ga weer zo rijden helpt helaas niet.

Het verzamelen van de galop blijf ik een moeilijk onderwerp vinden, daar ik ze toch snel wat van voor naar achter in elkaar "trek" (tussen aanhalingstekens natuurlijk, want de druk in mijn handen word op dat moment niet groter, maar de aansluiting van achteruit verlies ik)
Waar ik zelf het beste resultaat mee heb is de volte wat travers achtig sluiten en daarin aan mijn binnenbeen opvangen, maar het blijft moeilijk en ik blijf hier ook graag meelezen wat anderen daar over te melden hebben!

Ikzelf, vind durchlässig ook niet precies hetzelfde als nageeflijk.
Dus mijn doel is een durchlässig paard :j
En inderdaad is dat niet iedere dag vanzelfsprekend.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 15:08

SparklingApp schreef:

Duidelijk beschreven, voltes met oefeningen combineren afwisselend actief rijden.
Dat is een van de bekende problemen van Nederlandse ruiters, het verkeerd vertalen en door elkaar verwarren van vaktaal. Het Franse en het Duitse met elkaar verwarren, verkeerd vertalen en geen vaktaal dat geeft dit soort misverstanden.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:09

Pas verlengen kan ook met balken en cavaletti, waarom dan niet verkorten en opwaartse gang dan niet? Afwisseling, uitdaging, gymnastiseren en training wat wil de ruiter nog meer? Paard zal de speelsheid van de ruiter waarderen en het spel meespelen.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:20

Het beste verzameld gingen de paarden die iets engs zagen zoals een passerende stoet motoren of jongens die ergens een soortgenoot denken te zien. Op die momenen vaak gedacht, wow, dus hier moet ik naar toe, en hoe gaan we dat samen doen ...

Net als ik het mooist verzamelde paard zie als het vrij loopt en zijn eigen verzamelde galop toont. Die is kort maar roert.
Er zijn maar heel weinig ruiters die datzelfde opwekken.
Helaas ziet vaak een 'technische correct' gereden galop er niet zo uit als de jongen die los galoppeert.

Technisch en theoretisch is alles mogelijk.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:23

Als je er maar op let bij het verzamelen van de galop, dat het een zuivere 3-takt blijft en het paard in de aanleuning mooi van je af gereden blijft en dus de hals op lengte en nageeflijk en/of durchlassig, na ja, nergens zich vasthoudt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:24

Paardentango schreef:
Technisch en theoretisch is alles mogelijk.

nu nog in de praktijk :)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:25

Ja daar heb je een punt.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:39

KiWiKo schreef:
tuurlijk dat snapt iedereen, mag ik hopen.......... maar ben jij nog nooit een paard tegengekomen die zich niet geheel bewust was van zijn benen.......

Ik wel, en zo een paard breekt zijn nek over balkjes die op de grond liggen, ik heb er wel eens een gehad die bij simpel balkjes lopen met een normale pasafstand gewoon op de rug belandde...... dier was iets dommig met dat soort dingen.

Om heel eerlijk te zijn nee, dat probleem heb ik nog niet gehad. Zal er mee te maken hebben, hoe de ruiter de balken en cavaletti gebruikt. Voor het rijden is het paard bekend met longeren dubbele longe en lange teugel. Dus ook al balken en cavaletti, een paard leert niet zoals de mens met vallen en opstaan. Of de ruiter moet het zijn paard te moeilijk maken en overvragen.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:40

vur schreef:
Als je er maar op let bij het verzamelen van de galop, dat het een zuivere 3-takt blijft en het paard in de aanleuning mooi van je af gereden blijft en dus de hals op lengte en nageeflijk en/of durchlassig, na ja, nergens zich vasthoudt.

Net wat u schrijft, tempi kunnen daar bij kunnen helpen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-09 19:44

gewoon aan de longe, en zelfs in vrijheid :)

niet eens onder de man :)

Ik ga trouwens alleen balken lopen onder de man als ik echt 100 % zeker weet dat het paard weet dattie ook benen heeft :)