Spelen met je vingers of stille hand?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:12

Zagen is in mijn ogen het bit door de mond heen rossen, en gewoon ontzettend ruw rijden. Maar mijn handen houd ik dus ook niet stil, want ik knijp soms zacht aan de buitenteugel.
Maar ik denk dat tussen wat ik doe en mijn geleerd is en zagen een heel groot verschil zit.
En ik moet wel zeggen, ik zie genoeg meiden die hun paard wel in de krul rijden met niet stille hand, maar die zitten dan ook aan de binnenteugel te klooten, en blijven maar door gaan. In mijn ogen is een kleine ophouding genoeg aan de buiten kant, en als hij omhoog wilt weer.

Maar als je een "stille hand" hebt, maak je toch ook een ophouding als hij naar boven komt,
dus eigenlijk zit daar ook niet zoveel verschil in toch?

Kunnen jullie alsjeblief zeggen wat jullie hier van vinden?
Want mij is het zo geleerd, en ik vind het wel lekker rijden en zeker lekker ontspannen,
maar als het zo helemaal verkeerd gaat om een of andere reden hoor ik het graag !

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:17

Petulan schreef:
Ik snap NIET dat mensen vanaf de binnenteugel rijden. Ik snap de hele gedachte (welke eigenlijk?) daar achter niet, hoe begrens je zoiets? Hoe begeleid je dan het tempo en de buiging? Teugels eraan (contact maar geen echte druk), voorwaarts rijden en door gericht door te vragen voor buiging verkrijg je een constante nageeflijke verbinding met beide teugels maar bij mij vn de buitenteugel.. Lastig zo uitleggen zeg!

Ik snap wel wat je bedoeld. (denk ik :+ )
Voorwaarts rijden, dat opvangen, nou dat doe je uiteraard met je buitenteugel, stelling en buiging vraag je met je binnenteugel, en voila paard lekker aan het lopen.

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:18

Miss_Malfoy schreef:
Petulan schreef:
Ik snap NIET dat mensen vanaf de binnenteugel rijden. Ik snap de hele gedachte (welke eigenlijk?) daar achter niet, hoe begrens je zoiets? Hoe begeleid je dan het tempo en de buiging? Teugels eraan (contact maar geen echte druk), voorwaarts rijden en door gericht door te vragen voor buiging verkrijg je een constante nageeflijke verbinding met beide teugels maar bij mij vn de buitenteugel.. Lastig zo uitleggen zeg!

Voorwaarts rijden, dat opvangen, nou dat doe je uiteraard met je buitenteugel, stelling en buiging vraag je met je binnenteugel, en voila paard lekker aan het lopen.

als je vanaf je binnenteugel rijd kan je je paard toch ook nooit goed laten buigen/stelling aan vragen of heb ik dat verkeerd? :o

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: Spelen met je vingers of stille hand?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:21

Nee, want dan word het verwarrend lijkt me.
Met die binnenteugel doe ik wel iets, maar dat is stelling vragen. En als het paard dan lekker met stelling en buiging loopt gaat het ook nageven.

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:22

Wat dacht je van spelen met je hand..?

Elliebelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:22

dubbelpost

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:25

Elliebelle schreef:
Wat dacht je van spelen met je hand..?

Licht er aan wat je met spelen bedoelt?
Met beide teugel of alleen met de buiten teugel?

Als je aan de binnenteugel loopt te klieren, kan je het paard toch ook niet goed over zijn rug laten lopen?
Dat is mij igg geleerd. Dus binnenteugel gewoon druk, buiten teugel licht spelen maar niet de spanning / een gevecht opzoeken
als jullie snappen wat ik bedoel.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 12:31

@ Horseswoman: bereid je dan maar voor op wereldoorlog 3 die weldra op je af zal komen. Ik geef nl. ook kneepjes: ik neem 0.5 cm en ik geef 0.5 cm, maar dat wordt hier afgestraft met woorden als zagen, rossen, flossen, snokken, weet ik het.
Dus ik hoop niet dat jij een gevoelig zielletje hebt, want in dit topic zitten enkele moraalridders, die koste wat het kost iedereen wil doen bekeren tot het uit elkaar laten vallen van het paard en het paard dan weer helemaal bij elkaar moeten rapen en weer het paard uit elkaar laten vallen, want oei oei ik heb 100 gram in me hand....

Amaryllis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:15

Miss_Malfoy schreef:
Petulan schreef:

Ja :+ Postte half slapend vanuit bed en vanaf mn mobiel.. Niet ideaal ;) Ik rij de wendingen vooral op mn benen en vraag door met binnenkant.. Natuurlijk neem je soms wat meer of minder druk (ik ga uit van een contactteugel die door middel van druk iets vraagt van een paard) om te kijken of de boel bevestigd is, maar niet constant. Kan imo ook niet, dan heb je een onrustige verbinding en krijg je nooit echte ontspanning..

Moet wel zeggen dat ik bij sommige mensen die het over kneepjes hebben hun principe wel begrijp, bijvoorbeeld x_Quinta_x. Wanneer je die 0.5 cm teruggeef gooi je de boel niet los maar ga je (neem ik aan?) terug naar je contact?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:34

x_Quinta_x schreef:
@ Horseswoman: bereid je dan maar voor op wereldoorlog 3 die weldra op je af zal komen. Ik geef nl. ook kneepjes: ik neem 0.5 cm en ik geef 0.5 cm, maar dat wordt hier afgestraft met woorden als zagen, rossen, flossen, snokken, weet ik het.
Dus ik hoop niet dat jij een gevoelig zielletje hebt, want in dit topic zitten enkele moraalridders, die koste wat het kost iedereen wil doen bekeren tot het uit elkaar laten vallen van het paard en het paard dan weer helemaal bij elkaar moeten rapen en weer het paard uit elkaar laten vallen, want oei oei ik heb 100 gram in me hand....

Ik post hier alleen maar om te leren, en ik sta dus open voor tip's enzo als het maar op een vriendelijk manier blijft.

Ik doe ontzettend hard mijn best, om inplaats van mijn paard te dwingen, het alleen maar te vragen en juist heel vriendelijk te blijven,
en vooral zacht te zijn met mijn hand en niet met mijn teugels te "sturen".

Ik begin trouwens de les altijd met voltes enzo in stap, en mijn paard los te krijgen, en begin ik met buiging vragen met mijn benen ( binnenbeen vraagt buiging buitenbeen houd het paard op de volte ), dan zakken ze meestal al een stuk en vanuit daar rijd ik de meeste gewoon lekker ontspannen, en natuurlijk moet het paard eerst lekker actief en warm worden.
En dan doe ik in draf en galop voltes enzo om hem lekker los te krijgen en meestal beginnen ze dan al met zakken,
en dan als ze lekker laag en nagevelijk lopen en ze willen omhoog komen knijp ik zacht in mijn buitenteugel.
Maar dit dan ook niet zoals sommige meiden doen,namelijk de hele tijd lang, ik doe het echt alleen als hij omhoog wilt komen en dat verschilt dus per paard hoevaak maar meestal om de 2 min of langer.

2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:54

Ik houd mijn handel stil, rijd het paard naar mijn handen toe alsware. Laat het paard eerst maar lekker voorwaarts lopen en zelf mijn hand opzoeken. Als ik meteen mijn teugels korter zou nemen en zou gaan vragen blijf je meestal met een paard rijden wat net niet lekker zijn achterbenen en rug gaat gebruiken of andere problemen.
Vervolgens vraag ik wel af en toe wat met mijn hand of ik begrens even. Maar alles gaat meteen weer naar de ontspanning. Dan weer voelen hoe het paard loopt en daarop bepalen wat je gaat doen. Constant kneden snap ik niet, als je paard een stukje zakt dan moet je toch ook ontspannen, duidelijk maken dat hij de goede kant op gaat zeg maar :D . Dat je vrij snel erna soms weer een hulp geeft ok, maar non stop kneden heeft in mijn ogen geen zin. Je moet een paard niet vertellen waar die zijn hoofd moet houden, je moet hem zo rijden dat dat hoofd vanzelf mooi gedragen wordt. Daar mag je best af en toe wat duidelijkheid bij geven of iets meer vragen, als dat nodig is! Maar bij dat constante gekneed ben je imo alleen maar bezig met een hoofdhouding en niet meer met echt rijden.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:55

Ik heb zaterdag tijdens de les geleerd dat ik stelling moet rijden door het paard om mijn been heen te buigen tegen mijn buitenteugel aan. Dus buitenteugel eraan houden en lengtebuiging vragen door been en mijn lichaamshouding, binnenteugel mocht ik niet aan zitten...die hield mijn instructrice voor de zekerheid maar vast ;-).

Maar toen uiteindelijk moest ik iets doorvragen en toen snapte ik het niet meer...Vraag het nog wel de volgende les hoe dit hoort.

Ik moet wel eerlijk zeggen dat ik het heel moeilijk vind om puur op de buitenteugel te rijden en de binnenteugel los te laten (die mag ik pas weer in contact nemen als ik ooit heb geleerd er geen druk op te nemen).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 13:57

x_Quinta_x schreef:

Ja, je hebt het zwaar, voel met je mee hoor :(:)

Vraag me af wat er nu zo vreselijk moeilijk is aan je hand stilhouden? Denk dat die 0,5 cm op de tandvlees een stuk vervelender is dan in je hand..... kan voor het paard nl heel vervelend zijn, vooral met een gevoelig mondje. Ja, ik vind dat zagen. Probeer een stil contact te houden, dat is veel fijner voor je paard. Je geeft hoogstens 1 keer een heel snelle ophouding, en been erbij, maar NIET om je paard nageeflijk te maken, hoogstens om hem iets beter op jou te laten letten, en zeker niet continu. Verder hou je een stille hand t.o.v. de mond van het paard.

Moraalridder zal best :D ik probeer ook altijd iedereen te bekeren tot geen vlees meer eten en niets van dieren gebruiken :D hoofstel van nylon, kunststof zadel, ja ja. En alles synthetisch he :D

Dat een hoop grondmateriaal daarvoor van de Rendac vandaan moet komen, vertel ik er maar niet bij, dan is mijn mooie imago zo weer weg.......

En 100 gram in je hand? Mocht je willen....... als het 250 gram is, is het al een superlicht contact. De meeste ruiters hebben eerder een paar kilo in handen...... ;(

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:14

@yamcha: ik leer ook om mijn handen stil te houden t.o.v. de mond van mijn paard. Ik mag dus niets doen met mijn handen/teugels, ik moet mij door het paard laten leiden. Dus geen 'echte stille hand' maar meegaan in de beweging van zijn mond en voelen wat hij doet met zijn mond en daarin meegaan.

En meegaan gaat vanuit de schouder. Vind het wel erg moeilijk, moet alles opnieuw leren en voel me echt een beginner...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 14:36

Kan er me alles bij voorstellen, lijkt me heel lastig om alles opnieuw te moeten leren. Ik heb gewoon mazzel gehad denk ik, ik heb het in één keer zo geleerd, en dan is het veel makkelijker.

Ik snap wel dat je je een beginner voelt, is niet verkeerd bedoeld, maar dat ben je ook. Je kon wel rijden, maar op een heel andere manier. Nu ben je het opnieuw aan het leren, en daarin ben je nog maar net begonnen, dus dat bén je ook. Ik vind het knap als het je lukt, veel mensen lukt het niet om hun fouten af te leren, en nieuwe dingen aan te leren.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 15:27

Ik heb mijn hand nooit echt stil. Ik beweeg altijd mee met de mond van het paard. En dat is vaak afhankelijk van de gang (in stap vaak meer dan in draf) en het opleidingsniveau van het paard (meer of minder constante aanleuning). Zo probeer ik het bit zo stil mogelijk in de mond van het paard te laten liggen. Als er niets gebeurt, hoeft het paard ook niets te voelen van het bit en mijn handen.

Daarnaast maak ik in mijn rijden ook nog gebruik van hele en halve ophoudingen. Wanneer ik naar een overgang toerij, geef ik een kneepje / halve ophouding om attentie te vragen. Zo ook wanneer ik een wending of zijgang voorbereid.

Ook biedt mijn hand even weerstand wanneer het paard tegen de teugel dreigt te komen, en natuurlijk meteen daarbij been om het paard weer vanachteruit naar de hand toe te rijden.

Maar nee, mijn handen zijn niet stil. Ik denk ook niet dat ik echt 'speel' met mijn vingers, maar dat is maar hoe je het uitlegt op internet. Of je iets nou een halve ophouding, een kneepje, weerstand bieden of een spelen noemt....

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:22

Lieve Bok-dinnetjes ofwel snap ik het niet, ofwel ben ik het niet eens. Maar wat ik wel kan is mij een scenario voorstellen van hoe het met mijn paard zou gaan als ik een muisstille hand zou hebben en een ophouding van 0.5 al een superboosdoener is. Wat mijn paardlief doet, omdat het graag op de voorhand stieselt: paardje neemt 500 gram, paardje neemt 1 killo, paardje neemt 10 kilo, paardje neemt 20 kilo. Moet ik dit zaakje maar blijven vasthouden? Nee want hangen vind ik al helemaal niks. Dan ben ik binnen dit en nieuwjaar een bodybuilder.
Dan maar loslaten en been geven: dan gaat hij toch gelijk lekker op de voorhand lopen, helemaal uit elkaar gevallen en sneller lopen in plaats van naar boven komen en mooi in zijn frame lopen.
Hoe los ik dit dan op? (Tot nu toe werkt inderdaad nog het beste een kort kneepje linksrechtslinksrechts en been been been)...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:38

Snelle ophouding, been geven, heel kort, dan weer je lichte contact.

Gaat het paard weer hangen, weer been erbij, dan weer een lichte ophouding. Ik heb niet zozeer problemen met een keer een kneepje, wel met linksrechtslinksrechts. Beter 1 keer iets sterker inkomen dan afwisselend op beide kanten.
Vasthouden is idd geen goed idee, dan geef je het paard ook niets om op te blijven hangen.

Wat ik in jouw geval vooral zou doen is je paard goed aan het been maken, tempowisselingen, overgangen, schakelen. Maak je paard sterker van achteren, dan heeft het geen 5e been meer nodig. Wel heel streng en consequent zijn, je geeft been, geen reactie = tik en wel direct. Dus niet been been been tik, maar direct. Je kunt bv op 1 lange zijde 5 overgangen maken van stap naar draf.
Waar je wel op moet letten is dat je paard actief aandraaft, dus niet steeds sneller stappen totdat hij in draf moet, dan kukelt hij alsnog op de voorhand. Been is voorwaarts en actief en snel.

Ik zou me als ik jou was ook even niet te druk maken over dat frame, je paard is (blijkbaar) niet sterk genoeg om zichzelf goed te dragen, aan jou dus om hem sterker te maken. Dan verdwijnt het probleem aan de voorkant ook.

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:44

Maar seg wat zit ik toch ook de hele tijd te zeggen. Juist de zelfde methode als dat jij omschrijft en ik word hier nog slechter bevonden als Dutroux!!
En hoe werk ik dan aan het versterken van de achterhand als ik hem niet op de achterhand mag zetten, want dat is zijn frame, maar daar moet ik vanaf blijven zeg je. Dat versta ik niet goed.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 16:47

ik gebruik ophoudingen om het paard waar ik vaak op rijd rustig te houden in plaats dat ze gaat crossen..
dan is het toch niet erg ?

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:22

x_Quinta_x schreef:
Maar seg wat zit ik toch ook de hele tijd te zeggen. Juist de zelfde methode als dat jij omschrijft en ik word hier nog slechter bevonden als Dutroux!!
En hoe werk ik dan aan het versterken van de achterhand als ik hem niet op de achterhand mag zetten, want dat is zijn frame, maar daar moet ik vanaf blijven zeg je. Dat versta ik niet goed.

dat is best heel grof!

Daarbij vond ik jouw omschrijven niet lijken op wat daarboven is geschreven.
Prima als jij het wel op die manier doet, ook prima als jij het anders doet.Het is imo wel belangrijk dat je begrijpt hoe je zelf werkt en waarom en is het belangrijk om te begrijpen hoe anderen het doen om eventueel van te leren..
Nu ben je imo onzinnig aan het schoppen tegen de mensen die het anders deden dan jou en reageerde op jouw reactie.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:25

Een stille hand is wel veel logischer dan kneepjes, in feite.. althans, als je wilt dat je paard zijn kaak- en nek loslaat dan lijkt het me onhandig om steeds het bit stukjes te bewegen met 'kneepjes'; ik zie niet in hoe dat ontspanning uitlokt?

HorsesWoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 17:33

Maar er zit toch ook een heeeel groot verschil tussen de hele tijd kneepjes geven en hem naar onder "dwingen" en tussen alleen een kneepje als hij opeens omhoog komt en hem "nagevelijk krijgen door voltes met buiging enzo?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:18

x_Quinta_x schreef:

Imo heb ik juist uitgelegd dat je hem wel op de achterhand moet zetten, juist wel, alleen als hij op de voorhand dendert, wil je dat oplossen met kneepjes, aan de voorkant, terwijl het probleem aan de achterkant zit. Daar moet je het dus ook oplossen, en niet met die voorkant gaan klooien.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-12-09 18:19

Yamcha: Rij jij dan helemaal met een stille hand (natuurlijk wel meegaand met de mond van het paard)? Ook geen (halve) ophoudingen of weerstand bieden?