Lovely schreef:Sanne83, die objectieve gegevens zijn er al heel erg lang en wat er tegenwoordig onder gedragswetenschap wordt geschaard, voegt niets toe aan de kennis die er al lang was. Het is ook al heel erg lang bekend hoe het paard zich geevolueerd heeft en die gegevens zijn niet geisoleerd van de kern van het wezen paard, hoe die van nature leeft en gedijt. Al die kennis is al heel erg lang aanwezig en zou iedereen ook moeten hebben omdat deze evenzolang al voorhanden was via diverse kanalen. De afgelopen 20 jaar (ik begin bij Sidorak grofweg) zijn er allerlei stromingen onstaan met claims naar zaken die eerst de wezenlijkheden vaag maken en ze vervolgens gaan uitleggen (en uitbuiten). Al die stromingen zijn uitvloeisels van een plotselingen herinterpretatie van het wezen paard, maar wel allemaal met een commerciele bedoeling. Misschien moet je met mij mee proberen te denken om te begrijpen wat ik bedoel, voordat je het zomaar afwijst. Tenzij jij kunt aangeven welk nieuws de gedragswetenschap in de afgelopen jaren heeft gebracht? Nieuws wat nog niet eerder ontdekt was, bedoel ik dan natuurlijk.
Anky schat haar publiek dom in.
Die stromingen hebben naar mijn mening niets te maken met wetenschappelijk onderzoek, meer met een veranderde mentaliteit van de mensen en een ander gebruikdoel van de paarden. Daar wordt op ingespeeld.
Aangezien iedereen nog steeds een andere mening heeft over wat goed is voor een paard, is het mijn inziens nuttig om dat eens objectief vast te leggen, zodat daaruit bepaalde wetgeving voor welzijn kan voorvloeien. Dat is namelijk hard nodig.
Ik vraag me toch af of anky het zelf allemaal wel weet
Dit kan je toch niet met een strak gezicht zeggen