waarom op de achterhand rijden..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:19

Ik merk geen rare / vervelende sfeer hoor... alleen lekker pittig discusieren....

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:20

19LindA83 schreef:
Eigenlijk is er geen discusie nodig.....

Blessures komen door overbelasting van een bepaald deel van het lichaam, duus een paard dat te veel op de achterhand wordt gereden zal daar blessures krijgen, een paard dat te veel op de voorhand gereden wordt aan de voorkant.. de kunst is om het evenwicht daarin aan te voelen tijdens het rijden

Daarbij de opmerking een paard loopt van nature op de voorhand is compleet onzin, mijn paarden lopen van nature zo dat de achterhoef in de afdruk van de voorhoef komt te staan ( en vaak houden ze nog ruimschoots over) dit is een teken dat het paard zijn acterhand eronder zet.

In gewicht is het natuurlijk wel zo. Maar het lijkt me trouwens voor een paard heel oneffectief om zijn rug en achtehand niet te gebruiken bij het vluchten immers kan hij door de rug en achterhand spieren te gebruiken veel beter snelheid op bouwen. Hangt er dus vanaf hoe je dat op de voorhand bekijkt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:21

Ik vind het ronduit intrigerend waarom mensen proberen een statement te halen met beweren dat op de voorhand laten vallen NIET nadelig zou zijn, dat triggert me gewoon. Dus vandaar dat ik ook af en toe bijlees en even reageer...
Maar kennelijk mag er alleen gereageerd worden met posts als dat het gezond voor een paard zou zijn mitsdien we ze op de voorhand zouden gaan rijden, terwijl het tegendeel allang is bewezen?
Ik ga met jou mee, Marr.

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:22

zie een eerdere post van mij, daar had ik het ook al over gehad!

Ik zeg ook niet dat het paard niet zijn rug en achterhand niet moet gebruiken... volgens mij begrijpen we elkaar verkeerd...

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:22

Ik ben erg benieuwd naar jouw bewijzen, Suleilitha.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:23

sul waar is het bewezen dan het tegendeel????? ikzie nergens bewijzen?

19LindA83

Re: waarom op de achterhand rijden..

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:25

Ik heb ook nog geen bewijzen gezien dat juist op de voorhand rijden beter is hoor..... dus zolang die er ook niet zijn blijf je discussieren!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:25

Ik zou zeggen, ga eens een paar klinieken langs, en praat met dierenartsen, instructeurs, hoefsmeden.
Verdiep je verder eens in paarden, waarvan je weet dat ze kapot zijn in de voorhand en zoek uit hoe ze zijn gereden. Need I say more? Zelf een beetje onderzoek plegen en om je heen kijken kan geen kwaad in deze, dunkt me ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:26

dan nog hoe geblesseerd ze ook zijn niet te zeggen dat t komt doordat ze op de voorhand gereden zijn,

hoe zit dat dan met geblesseerde paarden die in de sport zogemaand correct gereden worden en ook artrose hebben?

Dit zijn geen bewijzen maar aanames

Air

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:27

Pittig nieteens, als je soms sommige discussie's ziet :))
Geloof dat dit toch een normale disussie is :)

Maaruh, beetje rustig aan doen mensen, ik ga slapen en ben er morgen pas weer aan het eind van de middag, heb geen zin om heel veelbij te lezen _O-

Cinnepin: ik zie anders ook nergens bewijzen van jou kant :+
Ik denk dat misschien mijn verzorgpaard wel een van de bewijzen is...

Maar ik zie echt niet in waarom gewicht niet verdelen beter zou zijn dan gewicht wel verdelen....

19LindA83

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:28

Ik ga naar bed van discussieren wordt je moe.... :Z

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:29

ik heb ook een vraag stelling in dit topic gezet en niet dat t rijden met iets op de voorhand per definitie beter is ;)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 08-10-09 22:30, in het totaal 1 keer bewerkt

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:29

@19lindA83: Ik bedoelde daarmee te zeggen dat een paard altijd het meeste gewicht op de voorhand heeft. Hierdoor vinden sommige dat je doordat het paard hierop gebouwd is het paard wanneer het een ruiter gewicht moet dragen dus op de voorhand/zonder goed gebruik rug en achterhand 'mag' laten lopen. Je eerste zin het is onzin dat een paard van nature op de voorhand loopt hangt er dus maar net van af of je dat kwa gewicht of kwa waar de 'kracht' vandaan komt bekijkt. Sorry als dat onduidelijk was. Ik denk namelijk dat wanneer cinnepin zegt hij loopt van nature 'op de voorhand' zij bedoeld hij draagt van nature zijn gewicht op de voorhand. Maar opzich is op de achterhand lopen imo iets anders namelijk de (sterke) achterhand zo gebruiken dat de rug en buikspieren de mogelijkheid hebben goed mee te bewegen iets wat niet kan als het paard -zoals de meeste hier bedoelen- 'op de voorhand' loop.

EDIT: woorden omgewisseld }:0 Misschien een beetje lastig uit te leggen maar imo worden hier met dezelfde term soms 2 verschillende dingen bedoeld.

edit. ps. ik moet echt gaan slapen ik heb dit bericht al 3 keer moeten verbeteren omdat het nog niet klopte toen ik het doorlas.
Laatst bijgewerkt door liedje89 op 08-10-09 22:36, in het totaal 5 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:31

idd ik bedoel idd het gewicht dragend op de voorhand

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:37

Nee, bewijzen zijn er dus ook niet... Niet voor, en niet tegen.

Een heel aantal mensen is daarom in dit topic ook niet bijzonder stellig in hun uitspraken maar houdt meerdere mogelijkheden open, waarbij ze een open houding aannemen naar kennis die missschien een nieuw/ander licht op de zaak kan werpen.

Suleilitha, dat is ook weer lekker makkelijk. Ik ken ook paarden die altijd correct zijn gereden die met artrose met pensioen gaan. Dus je opmerkingen zeggen me niets. Bovendien wisselen paarden nogal van eigenaar, en wat het paard bij de ene eigenaar oploopt kan soms pas bij de volgende blijken.

In de praktijk met zekerheid kunnen aanwijzen wat de oorzaak van een bepaalde blessure is (zo zouden paarden die op de voorhand lopen, natuurlijk ook veel eerder peesblessures moeten krijgen) is heel lastig. Want misschien is een paard wel correct gereden, of zelfs niet, maar was de hoefverzorging van slechte kwaliteit, de conditie van het paard slecht of had het paard wel gewoon door slechte fokkerij minder beenwerk. Of werd het op slechte ondergronden bereden.

Overigens werd hier al een paar maal aangehaald dat een paard niet correct nageeflijk kan lopen zonder achterhandgebruik.
Dat ligt er dan maar aan wat je daarmee bedoelt. Een paard kan prima uit elkaar lopen, nageeflijk zijn en actief bewegen. Zo lopen mijn paarden vaak genoeg, vooral de jonge.
Ze brengen niet de achterhand daadwerkelijk onder omdat de graad van africhting gewoon niet zo hoog is. Maar ze zijn wel ontspannen en actief en nageeflijk en daardoor heel makkelijk te rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:38

Cinnepin schreef:
dan nog hoe geblesseerd ze ook zijn niet te zeggen dat t komt doordat ze op de voorhand gereden zijn,

hoe zit dat dan met geblesseerde paarden die in de sport zogemaand correct gereden worden en ook artrose hebben?

Dit zijn geen bewijzen maar aanames

Artrose is deels erfelijk bepaald.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:41

Dus als het paard op de achterhand gereden is, zal de artrose wel aan erfelijkheid te wijten zijn?
En als het paard op de voorhand/uit elkaar gereden is, zal de artrose wel door de ruiter komen?

Overigens vermoedt men van artrose aan het handwortelgewricht dat dat dus niet erfelijk is, maar door overbelasting wordt veroorzaakt, door overgewicht bijv. maar ik kan me ook voorstellen door overbelasting door de ruiter.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:43

hmm idd nu is het weer erfelijk bepaald met rendalinpony eens dus

sul af en toe spreek je je wel tegen

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:45

Cinnepin schreef:
heb overigens nog steeds geen antwoord gehad op de springpaarden die wel dagelijks of bijna dagelijks moeten springen om in hun top niveau te blijven...dat landen steeds op die voorbenen, die hadden dan allang dood moeten zijn van artrose toch? das een vele male zwaarder gewicht dan een paardje dat een uurtje rondhobbelt en wat meer op de voorhand loopt..

Hoe lang duurt de landing na een sprong Cinnepin? En hoe lang (hoe veel langer) duurt een uurtje rondhobbelen op de voorhand?

Ik heb het topic nog niet helemaal doorgelezen en dat ga ik vanavond ook niet meer doen maar wat ik tot nu toe mis in de discussie is dat een paard hoort te lopen met zijn achterbenen. Hij kan niet lekker doorlopen wanneer hij zichzelf voort moet sleuren met zijn voorbenen. Dus als je tempo wil zul je de achterkant aan het werk moeten zetten. En tempo heb je nodig, die energie kun je dan namelijk aan de voorkant weer opvangen, en dan krijg je verzameling. Zonder kan het paard zijn lichaam niet goed gebruiken als rijpaard. Zo simpel is het mensen.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:51

Paarden kunnen heel prima actief lopen en prettig aanvoelen voor de ruiter zonder werkelijk tot dragen te komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:52

ik denk dat het wel verstandig is even het topic door te lezen, dan ben je waat meer op de hoogte van wat er hier besproken word en geef ik ookal meerdere malen een antwoord op jouw eerste vraag, en andere bokkers trouwens ook en ga dat niet nog eens doen ;)

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 22:53

x_Marr

Ik weet wel wat je bedoelt met die scheefheid, maar mijn punt was dat ruiters die veel zonder zadel rijden meestal een prima zit hebben en juist niet inknikken in een heup of zich scheef laten zetten. Ze gaan dus niet mee in de scheefheid van het paard en maken het eventuele probleem niet erger. Het is gewoon iets dat mij is opgevallen dat van die hele natuurlijke ruiters die alles zonder zadel doen (zelfs springen) meestal hun paarden/pony fijn recht hebben ook zonder veel doelbewust te "dressuren" maar gewoon spelenderwijs.

Maar even on topic als wetenschappers er helemaal nog niet uit zijn hoe dat zit met de gewichtsverplaatsing naar de achterhand door dressuurmatig trainen waarom zouden wij als bokkers dan met een beschuldigend vingertje naar elkaar of naar wie dan ook gaan zitten wijzen omdat hij/zij al dan niet zijn paarden met een los teugeltje rijdt, of juist dressuurmatig rijdt, of juist de hals wat ronder instelt. De lichamelijke effecten van die verschillende manieren van rijden zijn helemaal niet duidelijk. Dergelijk soort verbanden zijn wetenschappelijk gezien zo ontzettend moeilijk om te bewijzen.

Je kunt hooguit stellen dat men het erover eens lijkt te zijn dat het voor de ruiter fijner is een dressuurmatig goed afgericht paard te rijden. Maar of het paard er lichamelijk iets mee opschiet is nooit echt aangetoond. Voor het paard is het gewoon zwaarder werk. Voor de ruiter betekent het meer rijgenot.

Ik heb zelf het idee (maar dit is weer maar mijn mening) dat een paard ontspannen op de voorhand laten lopen minder slecht is dan een paard langdurig foutief in een bepaalde houding dwingen. Van het eerste wordt een paard niet beter maar hij zal er waarschijnlijk ook niet veel slechter van worden. Van het laatste kan volgens mij een paard wel slechter worden, maar dat baseer ik dan gewoon op het feit dat ik dan zie dat zijn gangen minder vloeiend worden en dat hij steeds meer moeite krijgt met bewegen.

Persoonlijk vind ik het wel fijn om dressuurmatig bezig te zijn, maar hoeveel lol je daaraan beleeft hangt volgens mij ook heel erg samen met hoe goed jouw instructeur je een en ander kan uitleggen. De meerwaarde zit er dan voor mij persoonlijk puur in dat ik het steeds fijner rijden vind. Je kunt beter zitten, je paard wordt wendbaarder, de balans wordt beter enz.

Het gaat hard hier met de berichten zie ik.

@Suleitha Waarom zou je het niet doen vroeg jij je af, nou ik noem maar wat redenen:
- zoals Randalinpony al zei op M niveau heb je ongeveer horizontaal evenwicht, het is gewoonweg niet voor iedereen weggelegd om dat niveau of zelfs nog hoger te halen
- je hebt geen idee hoe je het moet doen en kunt de juiste persoon om je te helpen niet vinden
- je hebt helemaal geen idee waar het om gaat en denkt dat het hetzelfde is als in de krul trekken en dat wil je niet
- je wilt het je paard niet aandoen, want dan moet hij harder werken en dat vindt hij waarschijnlijk helemaal niet leuk
- je vindt dressuur ontzettend saai en gaat liever door het bos crossen of je paard leren knielen
- je bent er als persoon gewoonweg niet serieus en consequent genoeg voor en het lukt nooit

Het soort bewijs dat jij nu geeft Suleitha voor de samenhang tussen manier van rijden en blessures is geen bewijs. Als ik toevallig koorts heb gekregen nadat ik een dropje heb gegeten kun je ook niet zeggen dat je van dropjes koorts krijgt. Zo werkt dat wetenschappelijk gezien niet. Vaak denken mensen wel zo maar dat is te kort door de bocht.

Er was een paar jaar geleden een mooi onderzoek in Duitsland. Ze vergeleken het aantal geboortes per 10.000 jonge vrouwen in deelstaten waar veel ooievaaars waren met deelstaten waar weinig ooievaars waren. In deelstaten met veel ooievaars lag het geboortecijfer hoger. En de conclusie is dus dat ..........

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:00

Ik zal het nog 1x uitleggen. Artrose is inderdaad deels erfelijk bepaald en het is al helemaal van levensbelang om paarden die er al genetisch mee zijn belast, correct te rijden. Om ze te ontzien.
Rijden met goed achterhandgebruik begint al voor de B, en wordt verward met oprichting vanaf M-nivo. Alleen vanaf M is het voor leken beter zichtbaar, blijkbaar.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:14

Ik ben niet dusdanig medisch onderlegd dat ik een heel medisch verhaal kan neerzetten.
Jaren geleden heb ik eens een paard gekocht wat 5,5 jr was en m2 dress. heb dit paard voor de koop laten keuren, klinisch, met een kleine kanttekening was het paard goedgekeurd.
De betreffende Da vond het paard niet helemaal 'rad' lopen aan de voorhand,. maar dat zou waarschijnlijk geen blijvend iets zijn.
Paard mee naar huis, maar de onregelmatigheid werd alleen maar erger, heb het paard toen laten rontgenen door mijn eigen da.
Het dier bleek een behoorlijke peesblessure te hebben door overbelasting.
Teveel op de voorhand gereden volgens mijn Da, waardoor de voorhand tijdens de toch wel moeilijke oefeningen voor een 5,5 jarige overbelast is geraakt.
Het dier was alleen nog maar geschikt voor de recreatie na een rustperiode....niet geschikt voor mij dus....het heeft wat voeten in de aarde gehad om het paard weer retour te laten gaan naar de verkopers, maar uiteindelijk toch gelukt.

Ik weet niet of teveel op de voorhand rijden altijd en per defentie slecht is, maar bij dit paard werd er volgens mijn da een te grote belasting opgevoerd aan de pezen waardoor het paard afgekeurd werd.

Zelf ben ik van mening dat het gebruik van de achterhand beter is voor het paard, als ik naar mijn eigen haflinger kijk waarmee ik western rijd......voel ik de rug ontspannen als ze haar achterhand er meer onderbrengt..iets wat ze niet of in mindere mate doet als ze volledig op de voorhand gereden wordt.
Maar goed het ligt ook aan de manier waarop je hiermee bezig bent, denk ik. Het paard 'dwingen' op de achterhand te lopen, waarbij er geen sprake is van ontspannenheid en een getraind lichaam is nooit goed.
Mijn haflinger loopt meestal de eerste tijd van het losrijden meer op de voorhand....als ze losser is en wat warmgelopen gaat ze haar achterhand meer gebruiken en komt de totale ontspannenheid naar boven, ze maakt haar passen ruimer en is gemakkelijker in te buigen.
Als ik gelijk na enkele minuten van haar vraag de achterhand eronder te zetten, verkrampt ze en komt er weing tot niks meer uit, ja een stuiterbal..maar daar heeft niemand wat aan....moet wel zeggen dat ze e laatste tijd steeds sneller uit zichzelf haar achterhand er beter onder brengt, maar dat komt door het trainen en waarschijnlijk maar dat weet ik niet zeker doet ze dit ook omdat het voor haar prettiger loopt.
Als ze iets niet prettig vind laat ze dit zeker wel merken, het is geen paardje die het dan maar doet omdat de berijder dat vraagt of graag wilt, ze doet het vaak alleen als ze er zelf beter van wordt en lekkerder door loopt.

Ik kan het helaas niet medisch onderbouwen maar het klinkt naar mijn idee ook ergens wel logisch dat een paard wat het gewicht verdeeld over 4 benen en dus een ruiter naar mijn idee beter draagt tijdens een traing minder kans loopt op been blessures, maar goed dat is mijn eigen denkwijze dan.

Hermelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-09 23:40

suleilitha schreef:
Ik zal het nog 1x uitleggen. Artrose is inderdaad deels erfelijk bepaald en het is al helemaal van levensbelang om paarden die er al genetisch mee zijn belast, correct te rijden. Om ze te ontzien.
Rijden met goed achterhandgebruik begint al voor de B, en wordt verward met oprichting vanaf M-nivo. Alleen vanaf M is het voor leken beter zichtbaar, blijkbaar.

Ja maar jouw vraag was letterlijk: waarom een paard NIET op de achterhand rijden? Nou dan neem ik als leek aan dat jij als expert bedoelt het evenwicht naar achteren verplaatsen. Normaal wordt die fase ongeveer bij de M aangegeven meende ik als leek te hebben begrepen.

Maar nu het punt waar het echt om gaat: zeer gewaardeerde experts in de wetenschap (zoals bepaalde dierenartsen die onderzoek doen bij paarden) kunnen zelfs bij Grand Prix paarden nauwelijks aantonen dat er meer gewicht op de achterhand terecht komt. Men (= de ruiters) denkt wel dat het zo is maar dat is nauwelijks meetbaar. Het idee dat het paard meer gewicht op zijn achterhand neemt zit dus in ons hoofd omdat iedereen dat al jaren roept, maar dat klopt dus helemaal niet met de werkelijkheid. Dan vind ik het niet zo vreemd dat mensen die toch al niet zo'n zin hebben in dressuur zeggen "geef mijn portie maar aan fikkie of aan Suleitha of aan wie dan ook die er meer zin in heeft en het beter kan dan ik".

Het is nooit fijn als mensen verbanden gaan aanbrengen tussen een blessure en een rijstijl, terwijl die verbanden nog helemaal niet zijn aangetoond. Als een paard dat dressuurmatig goed gereden wordt spat krijgt gaat hopelijk ook de hele wereld niet lopen roepen je had zijn achterhand niet zo moeten belasten.

@cissie
Het blijkt dus juist uit onderzoek dat het gewicht anders verdelen over de benen nauwelijks gebeurd. Waarmee ik natuurlijk niet wil zeggen dat jouw verhaal niet klopt, misschien kwam de blessure zeker door verkeerde belasting bij het rijden, maar dat heeft dan hoogst waarschijnlijk niets met gewichtsverdeling te maken maar met andere redenen.