Friezen in de dressuursport

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 12:52

Marliesvr schreef:
FriesWytske schreef:
Ik kreeg meestal veel te weinig punten.

Heb het al gecorrigeerd. Maar dit is natuurlijk ook niet waar, er zitten dezelfde juryleden. Wat natuurlijk wel zo is is dat de jury op een friezenwedstrijd veel beter het verschil tussen de friezen kan zien. Maar als jij je paard gewoon correct hebt lopen dan moet dit niet veel uitmaken. En anders nog even dooroefenen. :P

Hier ben ik het gedeeltelijk wel mee eens, die jury´s die daar zitten kun je ook gewoon tegen komen op "normale" wedstrijden. Zijn echt niet speciale jury's voor opgeleid ofzo, zijn gewoon KNHS jury's. Dus kwa punten zul je het dan wel enigszins verdienen :o.

Horsea_nl

Re: Friezen in de dressuursport

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:21

ik heb eigenlijk wat betreft punten weinig verschil meegemaakt tussen friezen en kwpeners.. hoevaak wordt een fries wel niet op nummer 1 gezet!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:34

Saskia505 schreef:
Het valt mij op dat er tegenwoordig steeds meer Friezen in de dressuursport worden gereden. Voor velen is de Fries het ideale paard gezien zijn brave karakter, stoere voorkomen en spectaculair gangwerk, maar zelf vind ik dat de Friezen niet thuis horen binnen de dressuur. De Fries werd in het verleden gebruikt als werkpaard (voor de ploeg e.d.). Verder lopen Friezen ook voor de Sjees, en eigenlijk vind ik dat de Fries daar mee in thuis hoort.

Let op, met deze discussie wil ik niet de mensen die Friezen rijden beledigen, maar ik ben gewoon benieuwd hoe andere mensen hier tegen aan kijken. Neem me dus niet iets kwalijk, want ik wil jullie er absoluut niet mee beledigen en ik heb respect voor het feit hoe de Fries het doet in de dressuursport. ;)

Omdat het ondertussen een heel lang topic is geworden zie ik, reageer ik alleen op de beginpost.
In de Baroktijd was de Fries in onze gebieden het rijpaard bij uitstek en werd gebruikt als rijpaard voor koningen en de adel. Verder was de Fries een zeer geliefd oorlogspaard. (en zoals menigeen weet, is de dressuur ontstaan uit de krijgskunst te paard, zaken als levade, passage en piaffe komen voort uit de oorlog)
In de tijd van de oprichting van het FPS, 1879 gesticht in Herberg De Trije Romers in het Friese Roordahuizum, was het Fries ras een zeer geliefde harddraver en koetspaard voor de meer welgestelde boeren. (dus geen ploegpaard) Na verloop van jaren ontstond er meer behoefte aan een zwaar landbouwpaard en werd er bínnen het Fries ras geselecteerd op zwaardere paarden die geschikt zouden zijn voor het zwaardere boerenwerk. Men kwam bedrogen uit want het karakter van de sjiekere Fries van weleer bleef wel behouden en ze waren kwa temperament helemaal niet zo geschikt voor het zware werk. De boeren maakten liever gebruik van zware Oldenburgers en Groningers, die veel evenwichtiger waren in het werk. Nadien raakte het ras aan lager wal. Het kende een opleving toen er vraag kwam na recreatiepaarden waar ook een beginner mee uit de voeten kon. En alles wat zwart was en sokken had, werd gebruikt voor wat ik noem vermeerdering. Er werd ook niet gelet op inteeltpercentages door menig hobbyfokker.
De hedendaagse Fries die je momenteel steeds meer ziet, is niet meer dan een "revival" van het paard uit de 19e eeuw, alleen zijn zaken als voedings- en trainingsomstandigheden uiteraard ontzettend verbeterd, waardoor je automatisch grotere en mooiere paarden krijgt.
Verder is de Fries van heden niet meer dan terug naar de roots, in een verbeterde vorm, en ook zeker een zeer aansprekend dressuurpaard wat goed mee kan komen.

Ik lees hier een aantal keren dat bijv. Tietse fouten zou maken in de proeven, maar dit is niet gerelateerd aan zijn afkomst. Er zijn meer Friezen dan Tietse, die in alle gangen en oefeningen wél hun tact weten te behouden.
Om een lang verhaal kort te maken, sommige Friezen kunnen prachtig voor de sjees, anderen weer niet, en niet elke Fries is een geschikt dressuurpaard maar dat is ook bij lange na elke KWPNer dus niet.
Onze Friezen zijn veelzijdige mooie paarden, waarvan de fokkerij de goeie weg in slaat en ik hoop dat we dit zo houden, zo niet dat er nog meer zal worden gestreeft naar perfectie binnen ons eigen enigste inheemse ras.

vbl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 13:50

ja hoor kan prima zie wel vaker friezen voor bij komen

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:45

Ik rijd al meer als 20 jaar dressuurwedstrijden, dus weet best wel of mijn punten verdiend zijn of niet. En op de meeste friezenwedstrijden krijg ik niet de punten die ik verdien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 14:46

Het nadeel van die Friezenwedstrijden vind ik, dat het lijkt alsof de paarden met de hoogste knieheffing er met de prijzen en de punten vandoor lijken te gaan.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:00

_Lott schreef:
ik heb eigenlijk wat betreft punten weinig verschil meegemaakt tussen friezen en kwpeners.. hoevaak wordt een fries wel niet op nummer 1 gezet!

Tsja, dit had ik ook vaak, kwam ik als enige met fries maar kaapte wel de oranje lintjes weg!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:35

suleilitha schreef:
Het nadeel van die Friezenwedstrijden vind ik, dat het lijkt alsof de paarden met de hoogste knieheffing er met de prijzen en de punten vandoor lijken te gaan.

Als je goed rijd kunnen ze niet om je heen, maar bij de toppers horen is nu eenmaal niet zo makkelijk..

het zijn er maar een paar, maar die zijn verdomd goed!

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:36

FriesWytske schreef:
Ik rijd al meer als 20 jaar dressuurwedstrijden, dus weet best wel of mijn punten verdiend zijn of niet. En op de meeste friezenwedstrijden krijg ik niet de punten die ik verdien.

maar waarom jij niet? en andere wel..

ze kijken heus niet naar jou persoonlijk

uiteindelijk zijn de ruiters die de lintjes wegkapen.. ook bij het begin begonnen!

havermout

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:37

suleilitha schreef:

Nee hoor, ook niet waar. Althans, zo is mijn ervaring niet. Heb met mijn Leffert merrie vele achtten gehaald voor de middendraf, zowel op friezenwedstrijden als bij 'gewone' wedstijden. En die merrie knieheft niet echt, is echt een strekker.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:46

denk dat je bij zulke uitspraken eerder jezelf achter je oor mag gaan krabben

Ruin van mijn zusje die heeft alles behalve knieactie. eerder gewoon helemaal niet! nou ze krijgt vaak zat goede punten, en ook wel eens niet. dat is toch menselijk? of niet soms..

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:48

jup :D :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:49

Ik heb geen jeuk achter de oren, maar ik denk dat mijn uitspraak er een gevolg van is dat ik dit jaar geen enkele Friezenwedstrijd heb gezien. Echter ging het een tijd geleden wel zo..

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 15:50

had je naar kootwijk moeten gaan.. kon je zien dat de beste wonnen

en dat de rest afviel :)

wolf359

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:04

FriesWytske schreef:
FunkyMistiC schreef:
Sorry maar die "rasgebonden" wedstrijden zijn gewoon gejureerd door KNHS juryleden, die gaan echt geen winstpunten weggeven aan combinaties die het niet verdienen. Dat vind ik zo'n rare opmerking.

Had je dat tegen mij. Want dan heb je niet goed gelezen. Ik had geschreven dat ik op gewone wedstrijden meestal hogere punten kreeg dan op de friezenwedstrijden. En ik weet ook wel dat het de normale juryleden zijn die daar jureren. Maar wat ik dan niet vind kloppen is dat er mensen zijn die in de reguliere wedstrijden geen punten scoren met een gelijkwaardige proef op een friezenwedstrijd wel de punten krijgen. Dat klopt niet. Daarom zul je mij ook niet meer zien op de selectiewedstrijden voor het NK Friese Paarden.. Net zoals je mij niet op de eurobotlecup zult zien. Is meestal doorgestoken kaart wie er gaat winnen. En dat is mijn mening en van meerdere om mij heen.

Nee, ik had het tegen wolf. ;)[/quote]

Wil hier wel even op reageren.
zoals frieswytske ook al zegt, het is gewoon erg raar dat combinaties in reguliere wedstrijden geen punten rijden dat ineens wel doen als ze op een rasgebonden wedstrijd rijden, en dan maakt het mij niet uit of je nou op een shire fries kwpn nrps ofwat dan ook rijd, ik ben gewoon van mening dat rasgebonden wedstrijden niet horen mee te tellen voor de reguliere punten telling.

En echt voor al die mensen die denken dat ik een hekel heb aan friezen, sorry maar heb er geen hekel aan, maar ik vind ze zelf gewoon mooier voor de kar. geef mij maar een mooi fries 4span prima maar onder het zadel heb ik zelf liever een kwpn.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:17

maar ik snap dat niet. het zijn toch gewoon jury's van het KNHS. geen Friese jury's ?

waar ligt het verschil dan :=

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:20

Misschien toch vriendjespolitiek. Maar daar geloof jij niet in dat dat op deze wedstrijden gebeurt.

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:22

ojah wel hoor.

alleen als er 3 jury's bij de kampioenschappen zitten

zullen ze dan alle 3 omgekocht zijn?

Charica

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 16:28

Mijn eerste reactie is wanneer ik dit lees: Tsja, waar maak je je druk om? En ten tweede; wat maakt het allemaal uit? Klinkt een beetje vaag als je zegt dat een bepaald ras 'ergens niet thuis hoort'...

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 17:20

Zelf heb ik het eigenlijk nooit echt ervaren dat er voorgetrokken werd, Niet op de gewone wedstrijden maar ook niet op de friezen wedstrijden.
En dan bedoel ik met de gewone wedstrijden , ook de grote zoals eerst agterberg en hagestein.
Zat in het L2 meestal bij de eerst 5 en in het M2 bij de eerst 3.
Tuurlijk heb ik ook wel eens geen punten gehad in het L2 maar dat kan gebeuren.
Tja ik had dan ook kunnen zeggen, ja maar het is een fries of hij is al 21.
Onze afsluiting was kootwijk 2006, helaas zonder dat we het zelf wisten onze laatste wedstrijd
Of je wel of geen liefhebber bent van een fries ieder zijn ding, het is lol met je knol.
Ik bedoel te zeggen dat als het goed is dan is het goed of het nu een concours is of een wedstrijd voor alleen friezen.
Moet er wel bij zeggen dat ik het wel altijd leuk vond om soms tegen je eigen ras te rijden te rijden

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 19:53

suleilitha schreef:
suleilitha schreef:
Ik heb geen jeuk achter de oren, maar ik denk dat mijn uitspraak er een gevolg van is dat ik dit jaar geen enkele Friezenwedstrijd heb gezien. Echter ging het een tijd geleden wel zo..

Niet alleen bij Friezenwedstrijden, en niet alleen een jaar geleden..... Totilas :D

p.s
niet negatief bedoeld.... ik heb erg genoten van zijn proeven...

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:20

wolf359 schreef:
Wil hier wel even op reageren.
zoals frieswytske ook al zegt, het is gewoon erg raar dat combinaties in reguliere wedstrijden geen punten rijden dat ineens wel doen als ze op een rasgebonden wedstrijd rijden, en dan maakt het mij niet uit of je nou op een shire fries kwpn nrps ofwat dan ook rijd, ik ben gewoon van mening dat rasgebonden wedstrijden niet horen mee te tellen voor de reguliere punten telling.

En echt voor al die mensen die denken dat ik een hekel heb aan friezen, sorry maar heb er geen hekel aan, maar ik vind ze zelf gewoon mooier voor de kar. geef mij maar een mooi fries 4span prima maar onder het zadel heb ik zelf liever een kwpn.

Zij zegt het juist andersom ;)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:27

Nee, ik zei ook dat er combinaties zijn die in reguliere wedstrijden geen punten krijgen maar op rasgebonden wedstrijden wel.

Boelles

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:33

Vind dat zo'n rare opmerking hea, waarom zou iemand daar wel een wp rijden en op normale niet. Zijn gewoon zelfde jury's hoor :?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-09 20:33

En toch gebeurt het.