Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Titsia schreef:Griebels, met mijn jaarling ga je heus niet fietsen, hij eerder met jou denk ikBeestje had bij de fokkers nog niet echt veel geleerd. Zo flipt die echt op het vastbinden, net als voetjes geven, gaat hij kaarsrecht en kapt hij. Hoefsmid en DA zeiden me al dat ik dit dier niet zelf mocht opleren (levensgevaarlijk werd hij genoemd geloof ik
) en zo snel mogelijk moest castreren, maar meneer heeft zijn ballen nog niet
Hij staat nu in de opfok, tussen andere hengstjes en naar mensen toe op de weide is hij totaal niet dominant ofzo. Houdt netjes zijn afstand, hapt niet, dreigt nietSoit deze week komen ze in de loopstallen en zal ik er toch wekelijks even mee aan de slag gaan, voetjes leren geven, volgen aan een touwtje zonder te steigeren graag, vastbinden etc. Dus eigenlijk zet ik mijn veulen met "dominantie" aan het werk, denk dat jij aan het werk mis begrijpt?
Lijkt me dat het anders gevaarlijk wordt niet?
angelpam schreef:kijk naar het paard. die zegt zelf wanneer hij er klaar voor is. de een is dat bij 2,5 en de ander pas bij 8. en trouwens kijk eens naar de dravers en de galoppers. die lopen al koersen als ze 1,5 jaar oud zijn.
marjoleinft schreef:omdat jonge paarden veel en veel sneller leren dan oudere paarden en je bent ze voor in hun puber tijd, dan beginnen ze vaak te klieren en dan geef je ze sneller op hun donder dan dat het nodig is
Simone1969 schreef:Ik denk dat je een 3 jarige best wel zadelmak kan maken. Als het paard zadelmak is, zou ik hem voor een paar maanden lekker terug in de wei zetten. In het najaar weer rustig oppakken en een keer of 3 per week een half uurtje rijden.
Een paard op zijn zesde zadelmak maken, vind ik persoonlijk een beetje laat, maar soms is het niet anders. Een 6 jarige mist dan natuurlijk ook de nodige "kilometers"in de benen.