Ongeluk met slof --Wat nu?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:27

Amadeo schreef:
Larissa3 schreef:
Grappig dat mensen hier beweren dat als je goed kunt rijden je geen slof nodig hebt... :+

Mijn mening is nog steeds dat als je een slof verkeerd vind dat je er zelf dan heel verkeerd mee omgaat. :)

Hahahahahahahahaha, mag ik even heeeeel hard lachen? Jij bent grappig met deze uitpraak!

Ja hoor, maar k denk dat er geen reden voor is.
Laatst bijgewerkt door Oeless op 30-09-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

jannie8

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:27

springen met een slof is erg gevaarlijk je paard zo na de sprong maar met ze voor benen er in hangen :(:)
ik vind mensen die met slof rijden niet kunen paardrijden je kan het ook anders op losen
en als egt niet gaat 1 keer hulpteugel gebruiken het heet niet voor niets hulpteugel maar somige mensen rijden er elke dag mee kan ik het geen hulp teugel meer noemen

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:28

Viootjuh schreef:
Nee ben ik ook niet van mening, maar het valt wel op dat veel mensen die tegen een slof zijn er gelijktijdig bij vermelden dat ze er ook totaal niet meer kunnen rijden!

Dan zeg ik: Zelfkennis is het begin van alle wijsheid...
Want het beeld vandaag is immers dat het merendeel de slof niet correct gebruikt. Vraag aan 10 ruiters waarom ze het gebruiken en wat ze willen bereiken en dan moet je hetgeen ze antwoorden met de realiteit matchen. Dan zie je dat dit vaak in schril contrast staat met elkaar
Laatst bijgewerkt door bulck op 30-09-09 11:29, in het totaal 1 keer bewerkt

Destiny22

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:28

Viootjuh schreef:
Nee ben ik ook niet van mening, maar het valt wel op dat veel mensen die tegen een slof zijn er gelijktijdig bij vermelden dat ze er ook totaal niet meer kunnen rijden!

En dan is het ook een on ding.... Ik geef het toe dat ik het ook niet kan waardoor ik het een rot ding vind en als ik mijn zus ermee zie rijden is het toch wel een fijn hulp middel :-)

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:29

Amadeo schreef:
Dat is heel iets anders dan van mening zijn dat mensen die tegen een slof zijn er zelf niet mee kunnen rijden!

Nee dat klopt gewoon, want als je er wel mee kunt rijden is er niks maar dan ook niks slecht aan een slof.
Maar goed als er iemand met slof gaat rijden, die alleen het hoofd naar beneden dwingt tja dan is het inderdaad niet goed, maar dat is als nog de schuld van de slof niet.
Laatst bijgewerkt door Oeless op 30-09-09 11:30, in het totaal 1 keer bewerkt

Suus

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:29

Probeer zelf eens een hindernis te springen, met iemand op je rug en met je hoofd omlaag gedwongen. Denk dat je dan meteen het antwoord op je vragen weet.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:30

KiWiKo schreef:
nee hoor :) maar ik laat met die foto zien dat je een slof niet gebruikt om een paard in een krulletje te dwingen, en dat is alles wat ik daar wil laten zien. Als jij dan toch nog dat wil blijven zien dan heeft het voor mij geen zin meer om dat stukje nog een keer uit te leggen, dan zeg ik heel simpel "look again"

Ah, toch gewoon de definitiekwestie en langs elkaar heen banketstaaf dus.
Ik heb namelijk niks tegen goed gebruik van een slof en ik heb ook nergens beweerd dat een slof gebruikt wordt om een paard in de krul te dwingen. Ik dacht dat ik me toch vrij genuanceerd had uitgedrukt maar de nuance wordt nogal eens overheen gelezen op het moment dat mensen zich gelijk in de verdediging gedrukt voelen. Dat woordje "dwang" roept blijkbaar gelijk emoties op.

Het is gewoon een zwaar middel door die hefboomwerking, en dat veroorzaakt een zekere mate van dwang. Dat wil niet zeggen dat je het niet goed kan gebruiken (dus dat hoeft echt niet uit en te na verdedigd te worden, dat weten we) maar de aard van het instrument vergroot het risico op verkeerd gebruik en er moet dus terughoudend mee worden omgegaan. That´s it en volgens mij is bijna iedereen het daar wel over eens hier.

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 11:42

Mensen:

Eigenlijk zoals ik al eerder zei, eigenlijk is het toch met alles zo dat iets een martelwapen kan worden als je het verkeerd gebruikt: kijk maar naar een bit, een zadel, sporen, een maringaal, een elastiek enz. enz. Toch kunnen al deze middelen (behalve een elastiek maar dat is mijn mening) bij goed gebruik positief werken.

Ik zal zelf maar bekennen dat ik mijn paard bijna dagelijks met een slof rijd. Soms krijg ik haar hiermee net een beetje beter in balans. Nu kan je denken: "maar daar is een slof helemaal niet voor bedoeld?" Nee! Misschien niet maar voor ons als combinatie werkt het wel. Ik vind het gewoon niet redelijk dat er mensen zijn die slofgebruik (op de goede manier of niet) altijd afkraken. Ik ben van mening dat mijn paard een heel blij beest is die ontzettend goed haar best doet en spieren op de juiste plaats heeft. Ik ben er ook van overtuigd dat ik haar ook zonder slof kan rijden (doe ik trouwens ook weleens). Maar soms is het, misschien door mijn onkunde/onzekerheid, net iets handiger om het met slof te doen. Ik gebruik trouwens geen slof met springen en buitenrijden, enkel bij het "serieuze" werk.

Haha ik hoop dat dit verhaal nog een beetje te begrijpen is voor iedereen.

PS; ik heb mijn slof trouwens niet zoals op die ene foto maar gewoon in het midden, maakt dit nog verschil?

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:05

Viootjuh schreef:
Mensen:

Eigenlijk zoals ik al eerder zei, eigenlijk is het toch met alles zo dat iets een martelwapen kan worden als je het verkeerd gebruikt: kijk maar naar een bit, een zadel, sporen, een maringaal, een elastiek enz. enz. Toch kunnen al deze middelen (behalve een elastiek maar dat is mijn mening) bij goed gebruik positief werken.

Ik zal zelf maar bekennen dat ik mijn paard bijna dagelijks met een slof rijd. Soms krijg ik haar hiermee net een beetje beter in balans. Nu kan je denken: "maar daar is een slof helemaal niet voor bedoeld?" Nee! Misschien niet maar voor ons als combinatie werkt het wel. Ik vind het gewoon niet redelijk dat er mensen zijn die slofgebruik (op de goede manier of niet) altijd afkraken. Ik ben van mening dat mijn paard een heel blij beest is die ontzettend goed haar best doet en spieren op de juiste plaats heeft. Ik ben er ook van overtuigd dat ik haar ook zonder slof kan rijden (doe ik trouwens ook weleens). Maar soms is het, misschien door mijn onkunde/onzekerheid, net iets handiger om het met slof te doen. Ik gebruik trouwens geen slof met springen en buitenrijden, enkel bij het "serieuze" werk.

Haha ik hoop dat dit verhaal nog een beetje te begrijpen is voor iedereen.

PS; ik heb mijn slof trouwens niet zoals op die ene foto maar gewoon in het midden, maakt dit nog verschil?

Ach meid dat is een onbegonnen verhaal hier. ^)

Coentjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:10

geerke schreef:
met een slof springen is levensgevaarlijk...ik dacht dat iedereen dat wel wist..
met dressuur alleen als begrenser...hangt in boogjes,en doet pas wat als het paard het erg 'bont' maakt...

Idd springen met bijzetteugels vind ik zoiezo niets :N

Martingaaltje oke, maar slof!

Lees de reactie van SUUS nog maar eens, zo is het wel!

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:17

ik weet dat een paard die ik ken van de manege met een slof gereden werd, bij het springen moest ik afstappen en hem afdoen... Ik weet wel dat ik haar nooit graag ermee gereden heb

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:31

Larissa3 schreef:
Amadeo schreef:
Dat is heel iets anders dan van mening zijn dat mensen die tegen een slof zijn er zelf niet mee kunnen rijden!

Nee dat klopt gewoon, want als je er wel mee kunt rijden is er niks maar dan ook niks slecht aan een slof.
Maar goed als er iemand met slof gaat rijden, die alleen het hoofd naar beneden dwingt tja dan is het inderdaad niet goed, maar dat is als nog de schuld van de slof niet.

En wat nou als je er WEL mee kan rijden, maar om andere reden erop tegen bent? Dat kan dus volgens jou niet?

Oeless

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:33

Waarom zou je er uberhaupt op tegen zijn als het goed gebruikt word, daar kom ik met de kop gewoon niet bij hoor...

Viootjuh

Re: Ongeluk met slof --Wat nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:36

Amadeo, waarom ben je tegen de slof, daar ben ik benieuwd naar? (no offence)

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:41

Nee? Daar kun je niet bij? Dan zal ik je mijn visie hierop geven;

De basis van het hele rijden is gebassert op wederzijds vertrouwen en respect. Bij het goed rijden samen is het de kust om het paard te leren meer gewicht op de achterhand te krijgen (nou, dat hele verhaal ken je, neem ik aan). Dat betekend dat dit tijd kost, immers de spieren en pezen moeten deze verschuiving van het gewicht van de voorhand naar de achterhand aan kunnen. MAAR naast dit fysieke gebeuren is er ook nog de psyche van het paard! En die kan meer tijd nodig hebben dan het fysieke gedeelte van het paard. Als je dan dus een paard DOOR WAT VOOR EXTERN middel tot iets dwingt OF verhindert dat het paard iets door, ben je m.i. verkeerd bezig.

Maar wat nou als je paard "verreden is en er geen mens meer opdurft en hij met 2 benen in het slachthuis staat"? Geldt m.i. hetzelfde voor. Je moet eerst de psyche weer op orde krijgen, grondwerk waarschijnlijk eerst, en niet er meteen op stappen. En dan volgt een (langdurige) periode van herstel, revalidatie! Daar komt geen hulp/dwang of voorkom middel aan te pas!

Maar dit alles kost tijd, en dat hebben mensen niet meer. Alles moet snel, sneller, snelst. Dus ook de problemen moet niet vandaag, niet morgen, maar gisteren opgelost zijn!

Kun je daar met je kop bij, Larissa3?
Ah, ook meteen antwoord op de vraag van Viootjuh ;-)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:43

Amadeo schreef:

De basis van het hele rijden is gebassert op wederzijds vertrouwen en respect. Bij het goed rijden samen is het de kust om het paard te leren meer gewicht op de achterhand te krijgen (nou, dat hele verhaal ken je, neem ik aan). Dat betekend dat dit tijd kost, immers de spieren en pezen moeten deze verschuiving van het gewicht van de voorhand naar de achterhand aan kunnen. MAAR naast dit fysieke gebeuren is er ook nog de psyche van het paard! En die kan meer tijd nodig hebben dan het fysieke gedeelte van het paard. Als je dan dus een paard DOOR WAT VOOR EXTERN middel tot iets dwingt OF verhindert dat het paard iets door, ben je m.i. verkeerd bezig.

Maar wat nou als je paard "verreden is en er geen mens meer opdurft en hij met 2 benen in het slachthuis staat"? Geldt m.i. hetzelfde voor. Je moet eerst de psyche weer op orde krijgen, grondwerk waarschijnlijk eerst, en niet er meteen op stappen. En dan volgt een (langdurige) periode van herstel, revalidatie! Daar komt geen hulp/dwang of voorkom middel aan te pas!

Maar dit alles kost tijd, en dat hebben mensen niet meer. Alles moet snel, sneller, snelst. Dus ook de problemen moet niet vandaag, niet morgen, maar gisteren opgelost zijn!

_/-\o_ mooi verwoord

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:45

ik vind het niet correct dat er met een slof gesprongen word dit is uitermate slecht het paard krijgt dan toch helemaal geen ruimte van voren!?

als ik de eigenaaresse was had ik hem er per direct weg gehaalt
ik REED zelf ook wel eens met slof ik heb hier profecioneel les mee gehad ik vind als je weet hoe je hem goed gebruikt en als je hem goed kunt gebruiken dat het geen probleem moet zijn

maar dat vind ik met alle hulp dingen met paard rijden als je niet weet hoe je het moet gebruiken moet je er niet aan beginnen
met sporen rijden vind ik daar ook een goed voorbeeld bij ik zie soms mensen rijden met sporen waar ik zelf knettergek van word nietnadenkent schoppen en noem maar op
ik rijd mijn eigen paarden ook met sporen (30 mm) mijn springpaard is een paard wat hier heel sterk op reageerd ik heb ze bijna nooit nodig maar soms is een beetje hulp wel handig net wat meer power maar kun je er niet mee rijden dan moet je die dingen in de winkel laten hangen het zelfde als met een slof teugel
ik zie ook vaker paarden die net onder het zadel zijn die met slof gereden worden hier krijg ik al helemaal rillingen van!

ik ben het hier met verschillende mensen in het topic eens!
als je goed kunt rijden heb je infijte voor de basis geen hulpteugels etc nodig

Gentlegiant

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:48

Amadeo schreef:

daar ben ik het helemaal mee eens!
tegenwoordig moet het allemaal zosnel mogenlijk gebeuren liever vorige week dan vandaag zeggen wij dan altijd
maar of het dan goed gebeurt...

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:50

Amadeo schreef:

Aha dit gaat dus over de basis, en als je al verder bent dan?
En naar mijn mening is een slof slechts een hulpmiddel, voor als je het op een moment even nodig hebt, niet om hem ergens naar toe te dwingen om het maar sneller te laten gaan, want daar heb je dan weer het verkeerd gebruiken van de slof.
Laatst bijgewerkt door Oeless op 30-09-09 12:52, in het totaal 1 keer bewerkt

Viootjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:51

Okee, als je een slof verkeerd gebruikt is jouw verhaal naar mijn mening helemaal juist. Maar als je een slof goed gebruikt hoeft het toch geen dwangmiddel te zijn? Ik heb mijn slof eigenlijk nog geen enkele keer echt strak gehad (ja misschien als ze een keer een sprong maakte uit schrik) meestal wijzen mensen mij erop dat ik m juist iets strakker moet pakken omdat ze er anders in zou lopen, het ding zit er puur voor mijn eigen zekerheid en soms voor het behoud van de balans. Ik dwing mijn paard nooit door middel van de slof in een bepaalde houding te lopen als ik dat zou willen dan kan ik dat ook prima met alleen het bit. Keur je mijn gebruik dan ook af?
Ik stuur je met alle liefde een foto van mijn paard onder het zadel. Ik ben van mening dat je dan geen fysiek/psychisch gedwongen paard ziet. En geloof mij, ik heb een echte merrie, dwang is een van de dingen die totaal averrechts werken bij haar.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:52

Als je verder bent dan de basis? Dan heb je mi zeker niets meer nodig. Waarom zou je nog wat nodig hebben, dan?????

Oeless

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:53

Amadeo schreef:
Als je verder bent dan de basis? Dan heb je mi zeker niets meer nodig. Waarom zou je nog wat nodig hebben, dan?????

Voor de ondersteuning op sommige momenten.

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:56

een slof kan een handig hulpmiddel zijn als je er goed mee om kan gaan. Dat een paard gaat staken wanneer hij met springen een slof omheeft..GROOT gelijk, paard heeft punt 1 door de slof al geen goed zicht op de hindernis. Normaal komt het hoofd iets omhoog om in de schatten hoe en wat. punt 2 is het onmogelijk om zijn hoofd ruim genoeg naar voren te brengen en zich te strekken boven de sprong..

Levensgevaarlijk dus..!

edit: een martingaal is ook niet altijd zo veilig hoor :Y) Zijn ook paarden die hier heel heftig op reageren, van de week in levende lijve ondervonden
Laatst bijgewerkt door vencedor op 30-09-09 13:01, in het totaal 1 keer bewerkt

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 12:58

of het ongeluk door de slof komt of niet, daar kan ik niet veel over zeggen. een paard dat veel steigert gaat vroeg of laat wel eens achterover. Nu hoe harder je begrensd/trekt hoe groter de kans.

Nu wat het slof gebruik betreft. Hoe kan je paard deftig springen met een slofteugel eraan?!?! Levensgevaarlijk in mijn ogen of op z'n minst rotslecht voor het paard z'n mond en ruggebruik.

Dressuurmatig KAN een slof een goed hulpmiddel zijn mits DOORDACHT en DESKUNDIG gebruik. Maar veel wegen leiden naar Rome, dus veel kan je zonder slof ook oplossen, misschien iets trager maar degelijker.

Amadeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-09 13:01

Viootjuh schreef:
Okee, als je een slof verkeerd gebruikt is jouw verhaal naar mijn mening helemaal juist. Maar als je een slof goed gebruikt hoeft het toch geen dwangmiddel te zijn?

Nee, geen dwang middel, maar wel een "beperkend" middel, en dat is volgens mij ook niet correct. Rijden is geen kracht, dus voor 'dat beetje extra' hoeft het niet.