De "Hollandse School"

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 13:32

Horseyfries, dat een jury de beelden niet vertraagd kan bekijken, snap ik.

Bij Totilas valt één en ander gewoon zó op.
Wie het niet wil zien, geeft niet, maar dan is schermen met één klein artikeltje, terwijl de rest wel redelijk goed is (bij Goldstern)
natuurlijk een beetje "raar" in mijn ogen.

Ik vind dat Totilas maar op één puntje redelijk voldoet.

En ik heb al gezegd, dat Totilas een "klasse-paard" is, maar hij voldoet niet aan de basis-elementen, zoals ik tenminste de Basis-elementen voor mezelf uitleg.
Vertaal de andere artikeltjes van het reglement van de piaffe maar eens.
Maar nogmaals zo zie ik het en wil totaal niemand mijn mening opdringen.
Maar vraag me wel af, hoe jij tot een conclusie van de basis-elementen zou komen bij Totilas?

En prima van Totilas dat het optillen van zijn benen zo goed is.
Dat was het bij Salinero ook in Athene.

Horseyfries, ben je zelf ook jury-lid?

Anoniem

Re: De "Hollandse School"

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:37

Modie, ik heb anders foto's van de piaffe van Salinero in Athene dat hij op drie benen staat. In beweging zag ik er iets raars aan en toen ben ik vertraagd gaan kijken en zag ik dus dat.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 13:43

Lovely schreef:
Modie, ik heb anders foto's van de piaffe van Salinero in Athene dat hij op drie benen staat. In beweging zag ik er iets raars aan en toen ben ik vertraagd gaan kijken en zag ik dus dat.

Die foto's heb ik ook, Lovely

Maar ik bedoelde dat Salinero ook zijn benen zo hoog optilde ;) Ze kwamen bijna boven de hekjes uit.
Eén van de commentatoren toendertijd (volgens mij EG) jubelde er nog over.

Als het optillen van de benen, één van de belangrijkste kenmerken is, van een piaffe, dat zakt mijn broek af :+

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 13:55

Zal de kenmerken van de piaffe in het Nederlands hier even typen

- De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging op de plaats.

- De piaffe geeft de indruk van een draf op de plaats, met tegelijkertijd een duidelijk zichtbare voorwaartse drang.

- De rug van het paard is soepel en elastisch.

- De achterhand daalt licht, de heupen en spronggewrichten zijn actief, goed ondergebracht en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en beweeglijkheid.

- Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde tact en cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment

- De toon van de hoef van het opgeheven voorbeen reikt tot het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen. De toon van de hoef van het opgeheven achterbeen reikt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen.

- De hals is in oprichting en het hoofd nadert de verticale loodlijn.

- Het lichaam van het paard rijst en daalt in een elastische , gecadanceerde en harmonieuze beweging.

Nu weten we waar we over kunnen discussiëren ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 13:56

Diagonaal was die dus al niet bij Salinero, maar desondanks hoge cijfers.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 13:58

Lovely schreef:

En evenmin bij Parzival.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:00

en evenmin bij monica

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:06

modie schreef:

- De piaffe is een zeer verzamelde, gecadanceerde, verheven, diagonale beweging op de plaats.

- De piaffe geeft de indruk van een draf op de plaats, met tegelijkertijd een duidelijk zichtbare voorwaartse drang.

- De achterhand daalt licht, de heupen en spronggewrichten zijn actief, goed ondergebracht en geven aan de schouder en de hele voorhand een zeer grote lichtheid, vrijheid en beweeglijkheid.

- Ieder diagonaal benenpaar wordt om en om opgetild en weer neergezet in dezelfde tact en cadans en met een enigszins verlengd zweefmoment

- De toon van de hoef van het opgeheven voorbeen reikt tot het midden van het pijpbeen van het andere voorbeen. De toon van de hoef van het opgeheven achterbeen reikt tot juist boven de kogel van het andere achterbeen.

- Het lichaam van het paard rijst en daalt in een elastische , gecadanceerde en harmonieuze beweging.

Dus logisch dat Totilas met kop en schouder er bovernuitsteekt e

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 14:08

bulck schreef:
modie schreef:

Ook goed :D

Waardoor denk je dat die "beweeglijkheid" ontstaan is bij Totilas???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:09

modie schreef:
Lovely schreef:

En evenmin bij Parzival.

Maar er valt niet te ontkennen dat beide paarden een heel ander beeld geven in piaffe.

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 14:12

Ik denk, Lovely dat dit misschien komt door hun opleiding?

Parzival heeft een "klassieke" opleiding gehad.
Ben benieuwd hoe Parzival is, over één of twee jaar.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:36

modie schreef:

Ook goed :D

Waardoor denk je dat die "beweeglijkheid" ontstaan is bij Totilas???

Euhm grotendeels talent... Heb je dat paard gezien als 3 jarige hengst? Toen nog onbereden. Beest wist zich geen blijf met zijn benen en lichaam, dat KWPN bang was dat hij niet in het plaatje pasten. Iedereen keek toen om en iedereen stond met zijn mond open, want wat een kracht en expressie had dat beestje
En verder is parzival plots klassiek geschoold omdat Adelinde nog maar 3-4 jaar bij Sjef traint. Toti liep tot zijn 6-7 jaar ook onder een amazone die dit systeem niet toepast en ook toen was het al een topper. Zie finale plaats verden bij 6 jarigen(is toch een dikke Z2 proef)

We nemen hier ook wel de moeilijkste oefeningen even onder de loep e. Die beweging kan elk paard, maar de maten waarin is afhankelijk van heel wat factoren.
Aanleg, bouw, de wil en ijverigheid en het atletisch vermogen.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:38

verder was parzival tot voor enkele jaren een moeilijk te controleren paard. lees: Alles of niets.
En dat is nu toch verbeterd. Sinds ze traint bij sjefis ze door de subtop en lichte tour gevlogen en nu succesvol op het hoogste FEI niveau

cherie78

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-09-09 14:44

Ik heb al meerdere malen "gezegd", Bulck, dat Totilas een geweldig paard is.

Maar een aantal elementen kloppen gewoonweg nog niet. En zeer zeker, in mijn ogen, niet voor een 9 of een 10.

Eén van de criteria is een hals in oprichting met een hoofd dat de verticale loodlijn nadert.
Een achterhand die goed wordt ondergebracht.
Tact en regelmaat.

Kijk, dit vind ik nu essentiele onderdelen van een piaffe.
Deze punten laten zien, hoe "sterk" en gymnastisch een paard is getraind.

De beweeglijkheid van de voorbenen zie ik, maar niet door een "verzameld" paard.
Dus kan het die hoge punten eigenlijk niet verdienen.

Dat bedoel ik.

En geen "afzeiken" van een wereld-paard....

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:54

Ik zie wel verzameling, sterke achterhand gebruik en een hoofd dat op de loodlijn staat.
Verder mogen we ook niet vergeten dat het ook nog eens een combi is tussen overgangen van Pi en Pa en dan doet dit paard het gewoon super en er is praktsch geen enkel dier in de huidige topsport die en die souplesse, die kracht heeft en speelt met de oefeningen alsof ze niets zijn

anneve

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 14:57

Professor schreef:
horseyfries schreef:
Voor jou dezelfde vraag: waarom? Wat zijn de punten waar je op gelet hebt wat het voor jou mooi maakt?

http://www.youtube.com/watch?v=bURYhVMK ... re=related

Nog een leuke (zijn ook héél slechte filmpjes van te vinden maar dit is wel één van zijn beste momenten denk ik)

Prachtige wendingen, rechtsachter???
Is toch geen eenheid, de stap daar kunt u het toch ook zien, vanaf de knie het been afgestoken van het paard????
Wendingen als een boot.
Paard gaat alleen gebogen in de hals in de wendingen, geheel geen lengtebuiging.
Appuyeren, kijkt u eens waar het gewicht is van de Amazone, het Appuyeren vooral naar links??
Dan die Piaffe, verschrikkelijke toch die onderbenen?????
Wanneeer u dit nog één van zijn beste momenten vind.
Wat heeft dat paard trouwens met het rechterachterbeen??
In de wendingen in de hoeken treedt hij in de verzamelde draf hanentred achtig.
Men kan zien dat het LDR gereden is, eenvoudig daaraan dat de Hankenbiegung geheel niet voorhanden is.

Nou daar valt u toch echt door de mand. Ferro is nooit LDR gereden!!! Hij is nl. een typisch voorbeeld van klassiek geschoold paard en daar zijn ze bij v. Baalen altijd trots op geweest.
Marlies lest inmiddels wel bij Sjef, maar daar was 10 jaar geleden nog geen sprake van!

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:06

Idd Anneve en dat bedoel ik dus met hypocrisie wat er heerst binnen deze discussie van de 'hollandse' school en klassieke manier. Al wat fout en niet goed is wordt nu op de hollandse school afgeschoven...

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:16

Volgens mij liep Parzival al GP toen ze nog bij Hamminga leste hoor en heeft niet Sjef haar naar de GP geloodst.
Ferro en Coby trainden bij Hinneman, hoe klassiek wil je het hebben?

En dan nog even mijn rijtje:
piaffe: Totilas 1, Goldstern 2, Parzival 3 en Whisper 4 (Klimke en die van 1960 niet meegenomen).

Totilas gaat mooi zitten en is erg actief (mag nog iets beter durchlassig blijven en dus tactmatiger).
Goldstern is heel taktmatig en straalt rust uit.
Parzival is erg actief, maar de achterhand zakt voor mij niet genoeg en de achterbenen worden af en toe naar links en rechts uitgezwaaid bij het opbeuren.
Whisper: zwaar oliebol. Lijkt nog niet eens op een voorwaartse trainingspiaffe. Neemt totaal geen last over en houdt zijn rug keistijf.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:19

Nee tot voor enkele jaren was ze nog Z2

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:23

Toch reed ze al GP hoor toen ze bij Sjef kwam. Als dat niet zo is, dan moet ik me toch wel erg vergissen. Ze is toch pas nadat ze in een kader kwam, bij Sjef gaan lessen.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:30

Dit staat op haar site:

"Trainer. Johan heeft mij geholpen op het niveau te komen waar ik nu ben. Zonder hem zou dit absoluut niet gelukt zijn!

Op dit moment train ik bij bondstrainer Sjef Janssen."

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:37

Ja vind het nergens expliciet en ben Belg dus voordeel voor jouw. Tot 3 jaar geleden kende ik haar niet :-)

Ik ga om het jaar naar London christmas show en in 2007 werd ze toen toch al omschreven als de pupil van Sjef.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:39

Dan zal het misschien toen net zo zijn geweest. De exacte datum wanneer zij is overgegaan weet ik ook niet hoor. ;)

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:41

vur schreef:
Dan zal het misschien toen net zo zijn geweest. De exacte datum wanneer zij is overgegaan weet ik ook niet hoor. ;)

Doet er ook niet toe, feit is gewoon dat die paarden dus een klassieke basis hebben en dit systeem als extra trainingstechniek daarop resultaat boekt.

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-09 15:43

bulck schreef:
vur schreef:

Doet er ook niet toe, feit is gewoon dat die paarden dus een klassieke basis hebben en dit systeem als extra trainingstechniek daarop resultaat boekt.

Klopt.