Bent Branderup grootmeester?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Lusitano

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 11:02

hopla schreef:
Dit zegt Van Dale er over.

groot·mees·ter de; m,v -s
1 hoogste bestuurder ve ridderorde of hofhouding
2 iem die ergens bijzonder goed in is
3 (houder van) de hoogste titel van bekwaamheid in het schaak- en damspel

Dit is toch voldoende antwoord? Hij heeft zijn lessysteem vormgegeven middels een ridderorde en hij is de hoogste bestuurder van deze orde. Binnen de orde worden ook ridders en squires benoemd. Het is maar net hoe je het aankleed. Binnen zijn eigen academische stroming is hij dus de grootmeester.
Hij is daar overigens ook nog eens bijzonder goed in :-)

Vwb de kleding. Lijkt mij het minst belangrijk...........hoewel die het wat minder toegankelijk maakt voor het grote publiek wellicht.

Ik vind het juist leuk dat er meerdere stromingen zijn, meerdere mogelijkheden om uit te kiezen. De mensen die voor AR kiezen doen dat over het algemeen redelijk bewust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:12

FaberSmid schreef:
Beter is het aan de directe bron te vragen?

Nou, wat let je???

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 12:18

Lusitano schreef:
hopla schreef:
Dit zegt Van Dale er over.

groot·mees·ter de; m,v -s
1 hoogste bestuurder ve ridderorde of hofhouding
2 iem die ergens bijzonder goed in is
3 (houder van) de hoogste titel van bekwaamheid in het schaak- en damspel

Dit is toch voldoende antwoord? Hij heeft zijn lessysteem vormgegeven middels een ridderorde en hij is de hoogste bestuurder van deze orde. Binnen de orde worden ook ridders en squires benoemd. Het is maar net hoe je het aankleed. Binnen zijn eigen academische stroming is hij dus de grootmeester.

Er is nog het aspect vinden en zijn. Een beoordeling door jezelf of je eigen parochie heeft beperkte waarde in absolute zin.

Verder is beter dan anderen niet hetzelfde als goed. Dan ben je relatief goed. het zegt niet of je het betreffende onderwerp meester bent, het beheerst. Een grootmeester beheerst de finesses.
Mbt paardrijden kom je dan op een lastig punt omdat het een stuk biomechanica en neurofysica betreft én onuitputtelijke kennis.
Het is daarom eigenlijk onmogelijk om grootmeester in paardrijden te zíjn. Je kan grootmeester gevónden worden.

De echte meester weet dat hij veel niet weet, nooit alles weet/kan.
Elke toename in kenns en/of vaardigheid brengt je naar een nieuw gebied van kennis en vaardigheid. De meester wéét dat er altijd meer is. Je weet alleen niet wat je niet weet. Het ís er wel; dat is het onbekende, de onbewuste onvaardigheid.
Stap één naar meester worden van dat onbekende is dát begrijpen.

Ik ken Branderup niet, dus heb geen mening anders dan dat ik zijn meesterschap heel smal, nogal eenzijdig en dus relatief vind.

hc

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 13:42

Citaat:
Ik ken Branderup niet, dus heb geen mening anders dan dat ik zijn meesterschap heel smal, nogal eenzijdig en dus relatief vind.

Kijk, en dat vind ik dan op mijn beurt weer een 'beetje dom'... want een oordeel kun je niet geven als je de man en zijn rijden/ theorie etc. niet kent . Het zou dan meer op z'n plaats zijn dat je een voorbehoud maakt en je niet tot - wat je uiteindelijk wél doet - een veroordelende uitspraak laat verleiden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 14:32

Moet even kwijt dat je in Duitsland het Reitmeister noemt.

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:50

Ich hatte angst, denn ich konnte ihn nicht beherrschen.
Ich lernte aber, ihn und meine furcht zu zugeln.
Er hatte keine gehlust, und ich musste sie fur uns beide aufbringen.
Er hatte keine ruhe, und ich musste sie fur uns beide finden.
Ich war jahzornig, und ich schlug mein pferd.
Ich hatte ein schlechtes gewissen und lernte daraus, mich zu beherrrschen.
Denn seine augen waren treu und schwiegen uber meine unzulanglichkeit.

Mein pferd ist mein spiegel, der meine schlechte und gute laune
unerfalscht wiedergibt. Sieh hinein die augen deines pferdes,
aber erschrecke nicht uber die wahrheit.

Dit gedicht staat achterin het boek van Bent Branderup, het zegt naar mijn idee wel wat over de man zelf.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-09 15:55

Jannepauli schreef:
Kijk, en dat vind ik dan op mijn beurt weer een 'beetje dom'... want een oordeel kun je niet geven als je de man en zijn rijden/ theorie etc. niet kent .

Oh.
In het kader van ´Bem Cavalgar em toda silla´ (Goed paardrijden in elke ´zit´) vind ik wat hij in de boeken die van heb/gelezen heb erg smal en eenzijdig.
Daar mag jij dan weer van vinden wat jij wil. Tenzij je het kader waarin dat vind niet kent....

hc

FaberSmid

Re: Bent Branderup grootmeester?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-09-09 21:43

Op welke leeftijd en hoe lang waar is de heer Branderup in de leer gegaan?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-09-09 21:53

kohtje schreef:
Bijna 70 euro om alleen te kijken vind ik toch een pittig bedrag :o

om te kijken wel, ik ga heen om te leren en dan vind ik het zeker waard

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 07:14

Volgens zijn eigen zeggen had hij als kind al veel interesse voor oude paardenzaken en in het boek zie ik een foto van een erg jonge Bent (rond 20)op de buitenplaats van Escuela Andaluza del Arte Ecuestre.
Het is een paard geweest die hem, net als zovelen van ons, pas goed geleerd heeft hoe het moet.
In zijn geval een hengst met echt veel gebreken en ook nog blind.

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 09:49

Bent is een aparte man. Zoals je hem ziet in de boeken en dvd's, zo gaat hij ook rustig naar het postkantoor. Ik denk dat hij het ziet als een 'way of life'

Even in het kort wat ik weet over het ridderschap:
Dit is niet iets wat Bent heeft uitgevonden, eerder iets dat hij nieuw leven in heeft geblazen (en, aangezien hij de laatst overgeblevene is, naar zijn hand heeft gezet).

Hoe lang het daarvóór al bestond, weet ik niet, maar Bent heeft mij verteld dat hij op een gegeven moment samen met Nuno Oliveira en Egon von Neindorff de laatste drie leden vormde. Vergaderen over hoe nu verder was geen optie, want Nuno en Egon konden elkaars bloed wel drinken en weigerden om samen aan tafel te zitten.

Toen Nuno overleed, heeft Bent samen met Egon besproken of ze de oude normen van het ridderschap aan zouden passen aan de huidige tijd. Egon was hier een voorstander van en omdat hij niet zoveel vertrouwen had in het huidige niveau van rijden, stelde hij voor de squiretest op een lager niveau te stellen dan nu het geval is. Bent was hiertegen omdat hij vond dat het ridderschap wel ergens voor moest staan.

Uiteindelijk is er dus de squiretest uitgekomen zoals hij nu is. En de riddertesten etc.

Bent heeft zichzelf benoemd tot grootmeester. Of hij dat gedaan heeft omdat hij stomweg het laatst overgebleven lid was of om het naar zijn hand te kunnen zetten (of allebei) weet ik niet, maar feit is dat hij aan het hoofd van de organisatie staat. Er zijn bevorderingen die alleen via hem kunnen gaan, meen ik. Maar als ik het zo lees, zijn er ook zaken waarover de hele 'tafel' moet beslissen. Het is dus geen dictatuur.

Niettemin weet ik niet zo goed of ik blij moet zijn met het hele 'knighthood'. Het is natuurlijk een mooie manier om gelijkgestemde en -vaardige ruiters bij elkaar te brengen, maar juist door de testen en de hierarchie krijgt het toch een semi-competitief c.q. politiek tintje. Men gaat trainen om als eerste de piaffering te halen, tafelhoofd te worden of weet ik wat. Ik heb weleens bevorderingen gezien die bij mij de nodige vragen opriep. Als je eenmaal ridder bent, ben je ook verplicht jezelf te blijven ontwikkelen.

Ik zou liever zien dat iedereen zijn ego thuis zou laten en gewoon regelmatig bij elkaar zou komen om te profiteren van elkaars kennis, inzicht en kunde - ongeacht rang of stand.

Tegenwoordig hebben we zelfs al natural horsemanship wedstrijden - wie kan er het beste het vriendje van zijn paard zijn. Nou vráág ik je! 8)7

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:54

[quote="BBreedveld"]
Ik zou liever zien dat iedereen zijn ego thuis zou laten en gewoon regelmatig bij elkaar zou komen om te profiteren van elkaars kennis, inzicht en kunde - ongeacht rang of stand.

Hallelujah!! :j

astridelise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 11:58

Amen!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 13:05

BBreedveld schreef:
Zoals je hem ziet in de boeken en dvd's, zo gaat hij ook rustig naar het postkantoor.

Ik ook, optomingsloos op een bepaald niet blinde-gehandicapte dekhengst; ben ik nu overgrootmeester? :P

hc (instructeur boodschappendressuur)

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:25

nee, wil je anders voor sinterklaas door ?

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:25

;)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 14:58

BBreedveld schreef:

Kijk en daarom heb ik een site waarop ik kennis deel. Knap wat diepgaander en onderbouwder dan de boeken die ik van Branderup heb/gelezen heb.
Mijn site is ook gratis. Van Branderup NIETS.
Idem referenties.

Ik geef hem groot gelijk want het betreft zíjn geestelijk eigendom en hij laat er de schooorsteen van roken.
Het heeft echter ook relativerend perspectief; het is voor- en bovenal (groot)meesterlijke marketing.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:27

Ah, kinnesinne HC . Van jou zien we niks meer dan een plaatje van een paard en een meneer in een pak op een heuveltje, en wat jij doet doet de halve derde wereld die met een ezeltje van A naar B en teruggaat. Daar mag het woord boodschappenndressuur niet eens aan te pas komen. :+

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:45

Tjakka, .. ....
Jannepauli illustreert het NLse maaiveldsyndroom en past Boktregel #5. toe _O-

hc

Betteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 15:46

Huertecilla schreef:
BBreedveld schreef:
Zoals je hem ziet in de boeken en dvd's, zo gaat hij ook rustig naar het postkantoor.

Ik ook, optomingsloos op een bepaald niet blinde-gehandicapte dekhengst; ben ik nu overgrootmeester? :P

Volgens mij sta jij te boek als de dorpsgek in de Spaanse bergen. ;)

BabbieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:13

Citaat:
BBreedveld schreef:

Ik ook, optomingsloos op een bepaald niet blinde-gehandicapte dekhengst; ben ik nu overgrootmeester?

Van mij wel, maar ik zeg niet waarvan :D

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:18

Huertecilla schreef:
Tjakka, .. ....
Jannepauli illustreert het NLse maaiveldsyndroom en past Boktregel #5. toe _O-

hc

_O- Ik ga niet zoeken naar regel nr.5 want ik denk eigenlijk dat die in het nog niet gepubliceerde "HC Manifest mbt Valsewijverij "te lezen is.
Maareh.. HC.. denk jij nou écht dat je boven het maaiveld uitsteekt?? :D Trouwens, wij hebben hier nog nauwelijks maaiveld, wel maisveld.. en ja, dan moet je nog een beetje groter groeien hoor!

garny95

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 16:24

Huertecilla schreef:
BBreedveld schreef:

Kijk en daarom heb ik een site waarop ik kennis deel. Knap wat diepgaander en onderbouwder dan de boeken die ik van Branderup heb/gelezen heb.
Mijn site is ook gratis. Van Branderup NIETS.
Idem referenties.

Ik geef hem groot gelijk want het betreft zíjn geestelijk eigendom en hij laat er de schooorsteen van roken.
Het heeft echter ook relativerend perspectief; het is voor- en bovenal (groot)meesterlijke marketing.

Ik denk dat iedereen het op zijn eigen manier doet en dat is toch prima ?
Ik lees ook altijd graag jouw onderbouwd commentaar en soms heb ik er wat aan en soms niet.
Het gaat er volgens mij om waar je zelf voor kiest en op welke weg je zit, ik vind dat wat Bbreedveld het mooi geformuleerd heeft en vind het een goed verhaal erachter.

Marjolein29

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-09 17:35

Ik vind Branderup het prima doen en ik denk dat iedereen die een bijdrage leverd aan meer bewustwording betreffende onze houding tegenover paarden zeer welkom.
Hetgeen ik tegen heb op Branderup en de Nederlandse tak van zijn organisatie is dat zij alleen toegankelijk zijn betreffende hun instructeurs cursussen als je eerst de standaard (KNHS,FNRS) instructeurs cursus hebt gedaan. Deze opleidingen spreken juist zijn manier van doen tegen en dus ben ik niet bereid dit eerst te doen, zo van leer eerst het verkeerde en dan helpen wij je op de goede weg.(Voest doet dit ook, absoluut belachelijk.)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-09 19:10

Jannepauli schreef:
Ah, kinnesinne HC . Van jou zien we niks meer dan een plaatje van een paard en een meneer in een pak op een heuveltje, en wat jij doet doet de halve derde wereld die met een ezeltje van A naar B en teruggaat. Daar mag het woord boodschappenndressuur niet eens aan te pas komen. :+

U kunt het gewoon niet laten persoonlijk aan te vallen, waarom?