LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:09

Ja, ik bedoel inderdaad Gribaldi. leuk paard is het.

FaberSmid

Re: LDR, Hyperflexie en Rolkur?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:34

Duitse raspaarden zijn mooi, is de basis van kwpn stamboek of vergis ik me daar in?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:35

Daar heb ik eerlijk gezegd geen idee van, mijn kennis van het KWPN stamboek is zeer beperkt :') Ik ken een aantal hengsten maar daar houd het ook op.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:40

Gribaldi is Trakehner dus een Duits raspaard, kwpn bestaat uit verschillende bloedlijnen van verschillende Duitse raspaarden dus een stamboek of denk ik nu verkeerd?

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:45

FaberSmid schreef:
Duitse raspaarden zijn mooi, is de basis van kwpn stamboek of vergis ik me daar in?

Gedeeltelijk waar.
De Gelderse paarden hadden een Franse invloed.
De Groningers Duitse.(vooral Oldenburg)
Later hebben de Geldersepaarden vooral vanaf Amor meer Duitsbloed gekregen.
Tegenwoordig zou je kunnen zeggen dat we een Europees warmbloedpaard hebben.
Veel Duitsbloed.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 12:49

En niet te vergeten de Engelse en arabische volbloeden die gebruikt zijn voor het veredelen van de lanbouwpaarden, zo ook de (duitse) Trakheners. ;)

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:01

Lante schreef:
En niet te vergeten de Engelse en arabische volbloeden die gebruikt zijn voor het veredelen van de lanbouwpaarden, zo ook de (duitse) Trakheners. ;)

De Trakheners die vooral in het begin in Nederland gebruikt zijn, waren geen zuiver ras, ze bezaten Trakhener bloed. Wat overigens normaal is bij de Hannoveraner, omdat deze bijna in alle bloedlijnen Trakhener bloed in de aderen heeft.
De Volbloed inslag zat er eigenlijk in, door de Franse hengsten die naar Nederland kwamen.

Maar ja, vind dat we in Europa maar weinig rassen hebben overgehouden.
Fokgebieden zat, maar werkelijk rassen?

Even een mooie fotoserie van de vader van Gribraldi:
http://www.gestuet-haemelschenburg.de/html/ikosto.html

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 13:34

Nee, het zijn sportpaarden, kruisingen tussen verschillende 'rassen'/stamboeken om tot het 'ideale' sportpaard te komen, maar echte rassen zijn er inderdaad niet veel meer.

Maar goed; zelfs de meeste 'echte rassen' zijn ooit ontstaan uit kruisingen met andere rassen omwille van een bepaald doel.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:48

Wat zijn de verschillen tussen ras en stamboek?

vur

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 14:57

O wat een mooie fotoreportage van de vader van Gribaldi. Echt prachtig. Heeft u er ook 1 van Bismarck toevallig? En is dat dan een raszuivere trakhener of niet. Nou weer on topic. Ik zou de swung en afdruk willen hebben van onze moderne topruiters en de goeie ondergebrachte achterhand en het durchlassige van sommige minder spectaculair ogende paarden. Dat lijkt me een onmogelijke opgave met de rollkur. Veel Nederlandse topruiters zie je geen uitgestrekte draf rijden, maar een voorbenenzwaaierij, wat volgens mij zonder pardon hoog wordt gewaardeerd door het jurygilde, of ik moet me erg vergissen. Toch zie ik dat Parzival wel doen. Hopenlijk blijft dat zo. Ook hoop ik dat Scandic goed blijft, want die was in Windsor akelig aan het opkrullen en diep gaan. Misschien een gevolg van de rollkur? Ik zag het Anky's lichte tour paard, ik ben even zijn naam kwijt, ook veel doen. Zonde.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:06

Vur daar vergist u zich niet in, u heeft dat wel goed gezien.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 15:19

Dat overdreven gedoe met de voorbenen, komt door Hypperflexie, de achterhand stuwt niet meer, grijpt niet onder, maar drukt weg.
Daarom als men goed kijkt, heeft Totilas een doorgezakte rug, de buikspier die de rug naar bovenwelft, die is niet goed gespannen, omdat de achterbenen niet ondertreden.
Deze spier is de verbinding vanaf achterkant schedel door het borstbeen, over de buik naar Heup Knie en spronggewricht.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 16:10

Is toch een afschuwelijk beeld, kun je na gaan hou nadelig dat voor de gezondheid van het paard moet zijn.
Hoe oud zijn de gp paarden nu, onder de 10 jaar? Als we er grof van uit gaan dat een paard met 7 jaar op de kracht van zijn leven is. Hoe snel wordt een paard dan gedwongen op topniveau te komen? Nog even en de mens stuurt de peuters al naar de universiteit in plaats van de peuterschool? Heeft een paard ook niet de tijd nodig alles lichamelijk en geestelijk te verwerken en zo tot oude leeftijd te blijven presteren en dan 30 of ouder te worden als het paard de sport verlaat? Hoe lang duurt de weg van groen naar gp?

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:13

Wát een ontzettende bullsh*t professor.... Meer kan ik er niet van zeggen. Dit paard heeft zijn rug niet eens 1/4e zo hol als de rug van het paard van meneer Rainer Klimke. En dat dier liep zogenaamd perfect :+

Wel geinig dat we bij gebrek aan argumenten huidige toppaarden af gaan breken en zelfs over leeftijd gaan beginnen.... Voor mij houd het op... Zelfs ik vind deze discussie nutteloos geworden.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:19

pharagirlke schreef:
Wát een ontzettende bullsh*t professor.... Meer kan ik er niet van zeggen. Dit paard heeft zijn rug niet eens 1/4e zo hol als de rug van het paard van meneer Rainer Klimke. En dat dier liep zogenaamd perfect :+

Wel geinig dat we bij gebrek aan argumenten huidige toppaarden af gaan breken en zelfs over leeftijd gaan beginnen.... Voor mij houd het op... Zelfs ik vind deze discussie nutteloos geworden.

Wanneer u niet het verschil ziet is dat jammer voor u, en als u et niet begrijpt wat ik schrijf dan is dat jammer.
Dan ziet u ook niet dat de achterbenen niet naar achteren drukken. Dus is die discussie met u voorbij.

Dat laatste heb ik trouwens niet geschreven, dus even beter lezen in het vervolg.
Dat dier heeft een naam, net zo als u een naam heeft.
Zeg toch ook niet mens tegen u??
Beetje meer respect graag voor de Paarden.

Het gaat niet alleen om het paard, het gaat om de harmonie van de combinatie.
En die is er, en hoe.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:32

Je mag mij gerust met "mens" aan spreken hoor :') Gezien je mijn echte naam niet kent lijkt me dat op dit moment de meest beleefde vorm.

Nog een laatste iets dat ik wil meegeven, een quote van u professor:
Wat men niet wil zien... Dat ziet men niet.
En die oogkleppen zijn in deze discussie dusdanig verpletterend.... Zonde. Het had leerzaam kunnen zijn.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 17:46

U verwijt meneer Professor van oogkleppen, maar u kan er ook wat van.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 18:13

Professor schreef:
Dat overdreven gedoe met de voorbenen, komt door Hypperflexie, de achterhand stuwt niet meer, grijpt niet onder, maar drukt weg.
Daarom als men goed kijkt, heeft Totilas een doorgezakte rug, de buikspier die de rug naar bovenwelft, die is niet goed gespannen, omdat de achterbenen niet ondertreden.
Deze spier is de verbinding vanaf achterkant schedel door het borstbeen, over de buik naar Heup Knie en spronggewricht.

Dat overdreven gedoen met de voorbenen komt niet van hyperflexie, dan zouden de paarden van anky, adelinde dat toch ook moeten hebben? Totilas is van zichzelf gewoon een erg los paard.

Doorgezakte rug? Ik zie hem niet
http://www.edwardgal.nl/?p=51&id=14&l=NL
en zeker niet onder de man

Wat betreft dr.klimke, Ik heb hem vaak "live" gezien met biotop en echt soepel op zijn paard zat hij niet, maar dat had vast ook met zijn leeftijd te maken. Ben sowieso niet echt gecharmeerd van de zit van veel mannelijk dressuurruiters.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-09 19:30

Zoals u meneer klimke omschrijft verward u het met een trotse statige zit. Kijk naar de theorie zoals de zit wordt omschreven, dan is meneer Klimke die daar aan voldoet.
Ik heb ergens een foto gezien van meneer van Gal, daar is een weg gedrukte rug duidelijk te zien. Als ik die kan vinden, plaats ik die.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:45

Weet je wat ik soms zo raar vind? ik heb ook mijn favorieten in de paardensport maarkan heel goed ook iemands tekortkomingen zien en ook toegeven. Om maar een voorbeeld te geven, ik vind Coby en Marlies van Baalen twee topamazones, maar ik vind persoonlijk dat Ojay het beter deed onder coby dan onder Marlies en ik vind de laatste er zelfs soms aan hangen. Ook ik vind dat Edward Gal vreselijk zit maar blijkbaar hindert hij zijn paard niet zodanig dat het topscores in de weg zit en hij zijn paard zeer goed voorstelt.
Ik heb op youtube verschillende filmpjes gezien van dr. Klimke en buiten dat er geniale stukjes bijzitten komt de beste man ook vaak zeer grof in met de hand. Maar waarschijnlijk knippert u precies op die momenten met uw ogen

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:53

zipje71 over wat u schrijft heb ik al het een en ander beschreven, dat kunt u alle terug lezen.
Als uw mening en smaak meer naar meneer Gal en de dames van Baalen uit gaat prima is uw mening en smaak.
En zo is het mijn mening en smaak dat mijn voorkeur naar meneer Klimke uit gaat en andere ruiters, instructeurs en jury die zo rijden. De dressuur van Nederland is voor mij pure show geworden en geen uitvoering meer, daar is niks van over gebleven. Over de schouder weg lopen, noemen ze dan schouder binnenwaarts.

Professor

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:57

zipje71 schreef:
Weet je wat ik soms zo raar vind? ik heb ook mijn favorieten in de paardensport maarkan heel goed ook iemands tekortkomingen zien en ook toegeven. Om maar een voorbeeld te geven, ik vind Coby en Marlies van Baalen twee topamazones, maar ik vind persoonlijk dat Ojay het beter deed onder coby dan onder Marlies en ik vind de laatste er zelfs soms aan hangen. Ook ik vind dat Edward Gal vreselijk zit maar blijkbaar hindert hij zijn paard niet zodanig dat het topscores in de weg zit en hij zijn paard zeer goed voorstelt.
Ik heb op youtube verschillende filmpjes gezien van dr. Klimke en buiten dat er geniale stukjes bijzitten komt de beste man ook vaak zeer grof in met de hand. Maar waarschijnlijk knippert u precies op die momenten met uw ogen

Weet u dat u nu dingen door elkaar zegt.
Van de ene is het niet fout en van de andere wel.
Bovendien die score op wedstrijden zegt niets, helemaal niets, in het vergelijk Dr. Reiner Klimke - van Gal, gaat alles zowie zo mank.
Leest u dit eens:

Citaat:
"Dressur"? Es hat mit "Pudeldressur" so wenig zu tun wie mit dem "Dressierten Mann" und der deutsche Sprachgebrauch verwirrt eher nur als das er klärt. Das Wort "Dressur" ist aus dem französischen "Dresser" abzuleiten und bedeutet "Lehren" und zwar im eindeutigen Sinne von "Ausbilden".

Egon von Neindorff bedauerte oft, dass in den Riegen der heutigen Richter und bei den zahlreichen Ausbildern kaum noch Ausnahmen aus der Masse ragen, deren Schulung auf die korrekte Lehre zurückgeht - Grundkenntnisse werden heute nicht mehr verlangt, sie werden sogar vernachlässigt und außer Acht gelassen. Die moderne Sportpferdezucht kommt diesem Trend sehr entgegen: "Der kann aber treten!" und das ist von Natur aus schon vorgegeben. Wie lange die Gelenke das bei einer

unsachgemäßen Behandlung wirklich aushalten, zeigen die "Halbwertzeiten" der Turnierpferde, die oftmals noch nicht einmal 10 Jahre (!) betragen.

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 14:58

@ FS. u begrijpt het werkelijk niet. U kunt en WILT de tekortkomingen van uw "idool" gewoonweg niet zien. komt een beetje penny-achtig over als je het mij vraagt.
Laatst bijgewerkt door zipje71 op 13-09-09 15:02, in het totaal 1 keer bewerkt

zipje71

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:01

Professor schreef:
zipje71 schreef:

Weet u dat u nu dingen door elkaar zegt.
Van de ene is het niet fout en van de andere wel.
Bovendien die score op wedstrijden zegt niets, helemaal niets, in het vergelijk Dr. Reiner Klimke - van Gal, gaat alles zowie zo mank.
Leest u dit eens:

Citaat:
"Dressur"? Es hat mit "Pudeldressur" so wenig zu tun wie mit dem "Dressierten Mann" und der deutsche Sprachgebrauch verwirrt eher nur als das er klärt. Das Wort "Dressur" ist aus dem französischen "Dresser" abzuleiten und bedeutet "Lehren" und zwar im eindeutigen Sinne von "Ausbilden".

Egon von Neindorff bedauerte oft, dass in den Riegen der heutigen Richter und bei den zahlreichen Ausbildern kaum noch Ausnahmen aus der Masse ragen, deren Schulung auf die korrekte Lehre zurückgeht - Grundkenntnisse werden heute nicht mehr verlangt, sie werden sogar vernachlässigt und außer Acht gelassen. Die moderne Sportpferdezucht kommt diesem Trend sehr entgegen: "Der kann aber treten!" und das ist von Natur aus schon vorgegeben. Wie lange die Gelenke das bei einer

unsachgemäßen Behandlung wirklich aushalten, zeigen die "Halbwertzeiten" der Turnierpferde, die oftmals noch nicht einmal 10 Jahre (!) betragen.

Ik zeg helemaal niet dat het bij de een goed is en bij de ander fout!! Ik wijs u er alleen maar op dat dr klimke ook niet zo'n superzit had als u wel beweerd en ook met die zit kon hij zijn paard super laten bewegen. Het een sluit het ander dus blijkbaar niet uit.
Ik wordt zo moe van dat zwart-wit gel..

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-09 15:08

zipje71 schreef:
@ FS. u begrijpt het werkelijk niet. U kunt en WILT de tekortkomingen van uw "idool" gewoonweg niet zien. komt een beetje penny-achtig over als je het mij vraagt.

U hoeft niet uw mening aan mij op te dringen, zoals dat u van mening bent dat ik de fouten niet zie. Dan heeft u niet alles gelezen wat ik geschreven heb. Feit blijft dat ruiters zoals meneer Klimke beter aan de theorie en praktijk voldoen dan uw idolen zoals meneer Gal. Wat betreft uw penny opmerking, dit soort taalgebruik ben ik nu echt wel gewend.