Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Professor schreef:lammie2701 schreef:daarna weer 5 min aan ontspanning gewerkt (die was helemaal weg bij haar) en van daaruit de sbw gereden zoals ik hem had geleerd...door zelf in de sbw te gaan zitten (schouders van mij als het ware plaatsen zoals het paard ze moet plaatsen, iets meer druk op de binnenzitbeenknobbel en onderlijf in de richting waar je heen wilt houden (dus rechtuit)) lichte stelling naar binnen VRAGEN (dus niet trekken/afdwingen), laten buigen om het binnenbeen, binnenachterbeen er meer ondervragen en hoppa ik had de sbw...instructrice stond toen met open mond te kijken met verbazing over hoe makkelijk of het ging en dat ik het in stap en in draf kon laten zien...
daarna ben ik ook gestopt met de clublessen...
Snap niet geheel, dat draaien van uw schouders???
De klassiekedressuur die leert, schouders zijn gericht op de heupen van het paard.
De voorhand stuurt men(door middel van de handen), de achterhand (motor) die geef men de hulpen met de zit en beenhulpen.
Bizzybijtje schreef:Maar je lijkt er niet veel van aan te trekken wat de anderen zeggen.
lammie2701 schreef:dat is dus niet volgens de academische rijkunst...de schouders van de ruiter bedienen de schouders van het paard, in combinatie met de teugels. de heupen en bekken van de ruiter bedienen de heupen en bekken van het paard en de benen van de ruiter helpen het paard meet te laten buigen in de achterbenen en het buigen van het lijf...
Elisa2 schreef:Schouderbinnenwaarts is de moeilijkste zijgang omdat de lengtebuiging optimaal moet zijn om het goed uit te voeren.Een paard wat teveel met de hand gereden word en in een SB getrokken word zal blokkeren in het binnenachterbeen.En er is geen buiging in het lijf.
FaberSmid schreef:Zit met verbazing al jullie berichten te lezen, wat jullie geleerd is, ervaring en denkwijze.
Nederland vooruit in de tijd, eerder terug in de tijd en ontwikkeling. Met al de zogenaamde nieuwe uitvindingen, steeds weer opnieuw het wiel uitvinden.
Touwhalster, touwhalster met ringen als kaptoom, sidepull met hulpteugels, het niet gebruiken van longeersingel en longeerzweep bij longeren (ook bij enkele longe met hulpteugel en hulpteugels) en lange teugel, boomloze zadels, cytec beslag, ldr, hyperflexi, rollkur en ga zo maar door.
Hulpteugels bij dubbele longe, stang en trens met hulpteugels, paard straffen wegens het niet behalen van winstpunten, het niet kunnen lezen en begrijpen van boeken en dan de taalgebruik de schuld geven.
De dierenbescherming die een ldr, hyperflexi, rollkur ruiter als ambassadeur neemt? Over die ruiters die dat soort methodes misbruiken ten koste van de paarden, daar mag niet over gesproken worden. Waar zijn we mee bezig, deze vraag ben ik hier op bokt ook tegen gekomen?
Is Nederland nu echt trots met wat ze bereiken in de paardensport? Ik persoonlijk ben totaal niet trots, maar schaam me enorm tegenover de paarden over wat hun aangedaan wordt.
FaberSmid schreef:FaberSmid schreef:Zit met verbazing al jullie berichten te lezen, wat jullie geleerd is, ervaring en denkwijze.
Nederland vooruit in de tijd, eerder terug in de tijd en ontwikkeling. Met al de zogenaamde nieuwe uitvindingen, steeds weer opnieuw het wiel uitvinden.
Touwhalster, touwhalster met ringen als kaptoom, sidepull met hulpteugels, het niet gebruiken van longeersingel en longeerzweep bij longeren (ook bij enkele longe met hulpteugel en hulpteugels) en lange teugel, boomloze zadels, cytec beslag, ldr, hyperflexi, rollkur en ga zo maar door.
Hulpteugels bij dubbele longe, stang en trens met hulpteugels, paard straffen wegens het niet behalen van winstpunten, het niet kunnen lezen en begrijpen van boeken en dan de taalgebruik de schuld geven.
De dierenbescherming die een ldr, hyperflexi, rollkur ruiter als ambassadeur neemt? Over die ruiters die dat soort methodes misbruiken ten koste van de paarden, daar mag niet over gesproken worden. Waar zijn we mee bezig, deze vraag ben ik hier op bokt ook tegen gekomen?
Is Nederland nu echt trots met wat ze bereiken in de paardensport? Ik persoonlijk ben totaal niet trots, maar schaam me enorm tegenover de paarden over wat hun aangedaan wordt.
Schijnbaar niet gelezen, geen reactie niks?
Professor schreef:lammie2701 schreef:dat is dus niet volgens de academische rijkunst...de schouders van de ruiter bedienen de schouders van het paard, in combinatie met de teugels. de heupen en bekken van de ruiter bedienen de heupen en bekken van het paard en de benen van de ruiter helpen het paard meet te laten buigen in de achterbenen en het buigen van het lijf...
De klassieke dressuur, die in de Spaanse rijschool, geven wel aan dat de ruiter nooit met zijn bovenlichaam meedraait.
Wie en waar staat dat beschreven dat van de academische rijkunst, ken dat niet?
Professor schreef:lammie2701 schreef:dat is dus niet volgens de academische rijkunst...de schouders van de ruiter bedienen de schouders van het paard, in combinatie met de teugels. de heupen en bekken van de ruiter bedienen de heupen en bekken van het paard en de benen van de ruiter helpen het paard meet te laten buigen in de achterbenen en het buigen van het lijf...
Wanneer ik mijn schoudersdraai, bv naar links dan gaat het gewicht van mijn zit naar rechts. Het rechterzitbeenknobbeltje word dan meer belast.
lammie2701 schreef:ook bij de spaanse rijschool is dat wel zo maar daar zijn de paarden zo ge-finetuned dat ze maar heel minimaal die schouders indraaien...
ik weet dat marijke de jong ridder in de academische rijkunst is (http://www.paardenbegrijpen.nl) zij lest weer bij grootmeester bent branderup, die overigens zonder teugels al die oefeningen kan rijden...
ik les weer bij een leerling van marijke...www.edelester.nl
modie schreef:Fabersmid, ik ben het er ook mee eens.
Maar om dat hier te bespreken lijkt me niet zo erg logisch.
Misschien een apart topic??
Maar dat zal wel een behoorlijk welles-nietes spelletje worden.
Er wordt gepresteerd en dat zegt de meeste mensen genoeg.
Professor schreef:lammie2701 schreef:ook bij de spaanse rijschool is dat wel zo maar daar zijn de paarden zo ge-finetuned dat ze maar heel minimaal die schouders indraaien...
ik weet dat marijke de jong ridder in de academische rijkunst is (http://www.paardenbegrijpen.nl) zij lest weer bij grootmeester bent branderup, die overigens zonder teugels al die oefeningen kan rijden...
ik les weer bij een leerling van marijke...www.edelester.nl
Dat is dus geen orginele Klassieke Dressuur, dat is die nog voor de tijd van de Spaanse Rijschool, dus nog onderontwikkeld.
Vraag die mevr. Marijke de Jong maar eens naar wat die schouders doen, wat ze doen met het gewicht van de ruiter. Heb haar trouwens een mail gestuurd, over een uitspraak van Klimke, die op haar website verkeerd was vertaald.
modie schreef:Fabersmid, ik ben het er ook mee eens.
Professor schreef:modie schreef:Fabersmid, ik ben het er ook mee eens.
Dat is uw mening, een welles nietes spelletje, lijken ze wel allemaal te doen.
Dat komt omdat er steeds losse kreten worden geuit, en niets gefundeerd onderbouwd wordt.
En als je dat doet zeggen ze weer dat je een mening opdringt.
FaberSmid schreef:modie schreef:Fabersmid, ik ben het er ook mee eens.
Dank voor uw reactie, maar het heeft hier toch echt alles mee te maken helaas.
Door de blindheid van de Nederlandse ruiters wordt dat niet gezien en zeker niet toegegeven. Ondertussen moeten de paarden onder die onwetendheid verder lijden. Er wordt maar ten koste van de paarden op de foute wijze door gereden. Er worden meer grootmeesters genoemd dan er ooit bestaan hebben, Nederland heeft 30 grootmeesters is mij geschreven? Dan is Nederland nog dommer dan ik dacht.
Het is te lezen hoe makkelijk Nederlandse ruiters over schouder binnenwaarts denken en het verwarren met voorhand voor niet te verwarren met schouder voor wat fout is.
Elisa2 schreef:Schouderbinnenwaarts is de moeilijkste zijgang omdat de lengtebuiging optimaal moet zijn om het goed uit te voeren.Een paard wat teveel met de hand gereden word en in een SB getrokken word zal blokkeren in het binnenachterbeen.En er is geen buiging in het lijf.