ingereden 3-jarige?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:30

Vorame: ik denk dat de markt wellicht de kennis en het gevoel niet heeft.
Kiwiko: van zo'n paard zou ik wel een foto willen zien :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:33

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:
omdat sommige paarden er letterlijk en figuurlijk helemaal voor klaar zijn............ die liggen bijna op hun knieen voor die nieuwe uitdaging in hun leven...........

Omdat ze zich de pleuris vervelen.... daar zijn andere oplossingen voor.
Los daarvan zijn veel KWPN'ers zo gek als een cent door een losgeslagen fokbeleid, daar zit een betere oplossing dan dat je ze steeds jonger gaat inrijden.
Als ze die geschifte paarden blijven doorfokken moet men ze straks op hun 1ste levensjaar gaan inrijden wanneer ze er niet mee willen verongelukken ;) :D

heee......... het KWPN fokt, wij moeten ermee dealen om het leuke paarden te maken................

niet mijn fout!! :)

en wat ik altijd heb binnen gekregen waren fijne paarden uit de opfok.......... soms kwam er een vroeger omdat de opfokmeneer vond dat die teveel vent werd......

meeste kwamen op 3,5 leeftijd van het land, tenzij de opfokboer vond dat die te brutaal was........ dan kwamen ze eerder....... en de opfokboer heeft het nog nooit fout gehad :)

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:34

Ninx schreef:
KiWiKo schreef:

2,5 jaar vind ik not done, in geen geval.... geschifte Jazz of niet... gewoon niet acceptabel.

zie mijn laatste post :)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:34

Women schreef:
En een paard langer laten staan kost gewoon geld.
*

Dat kost een handelaar wellicht geld. Maar vergeet niet dat veel kids op Bokt gewoon zelf hun paard inrijden (al of niet met hulp) wanneer deze 3 jaar is. Dat kost ze geen cent wanneer ze ze even laten staan. Ze hebben gewoonweg geen geduld, en willen zichzelf laten gelden ten koste van het dier... dat is een hele andere zaak.
Eindeloze reeksen op de voorhand strompelende 3-jarigen met zwabberende achterhand en overdreven krul sieren de pagina's van Bokt... dat zijn ongeduldige jonge meiden die zich willen laten gelden tijdens een of ander onbeduidend dressuurproefje... dat is een ego-kwestie, geen geld-kwestie.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:35

Maar je hebt zoveel kinderen die hierbij niet de juiste begeleiding krijgen (want: marktwerking. Een instructeur moet ook eten tenslotte), zo'n dier in no time naar het Z rijdt en dan...? Misschien gaat het bij 7 van de 10 goed, maar die andere 3 zijn versleten voor ze hun 10de verjaardag vieren. (misschien een beetje gechargeerd)
Moeten we dit niet remmen en de norm optrekken?

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:35

En ik en nog een aantal anderen hier, oa kiwi (ok, heeft gezeten maar ok, zit ik wel mee op 1 lijn) zitten nou eenmaal wel in dat wereldje. En ja, zo is het nu eenmaal zo en het bevalt me prima. Ik zie over het algemeen alleen maar blije mensen als ze een paard bij ons hebben gekocht. En ja, ook op latere leeftijd nog.

En het losgeslagen fokbeleid van het KWPN valt ook allemaal wel iets mee... Ook een friese hengst die 6 is en heeel erg hengt, maak ik liever niet meer zadelmak uit behoud van eigen welzijn.

Het is niet wat de juru mooi vind... Het is waar mensen naar vragen. Meisje die perse een zwarte willen omdat dat mooi is. Mensen die een fries laten dekken met een cremello omdat ze denken dat het zo'n mooi kleurtje wordt, mensen die fokken om het fokken en dus vermeerderen ipv verbeteren, daar worden ook heel, heel veel grote fouten gemaakt. Alles wat er gebeurd in de paarden, de fokkerij en de handel komt voort uit vraag uit de markt. Net zoals in alle andere markten.... Auto's, alcohol, computers, honden, drugs, konijnen. En ik denk dat honden een heel goed voorbeeld zijn.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:36

Ik denk wel dat de markt de kennis en het gevoel heeft.
dat zijn juist de paardenmensen.

Als die zouden merken dat een paard beter en vooral langer presteerd als die met de 6 ingereden wordt dan werd dat gedaan.
beter presteren levert namelijk altijd meer geld op.
Langer leven sowieso.
Piet raymakers wil de grote prijs winnen met een 12 jarige maar ook met een 16 jarige.
dat gaat niet als hij met de 7 kapot is. :)
en zijn portomonee red het ook niet om elk jaar dure getalenteerde paarden naar de eeuwige velden te rijden.

Dus de markt weet heel goed hoe het zit.

Sunrise_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:36

Ninx schreef:
Women schreef:
*

Dat kost een handelaar wellicht geld. Maar vergeet niet dat veel kids op Bokt gewoon zelf hun paard inrijden (al of niet met hulp) wanneer deze 3 jaar is. Dat kost ze geen cent wanneer ze ze even laten staan. Ze hebben gewoonweg geen geduld, en willen zichzelf laten gelden ten koste van het dier... dat is een hele andere zaak.
Eindeloze reeksen op de voorhand strompelende 3-jarigen met zwabberende achterhand en overdreven krul sieren de pagina's van Bokt... dat zijn ongeduldige jonge meiden die zich willen laten gelden tijdens een of ander onbeduidend dressuurproefje... dat is een ego-kwestie, geen geld-kwestie.

Dat zal best, toch zie ik ook genoeg paarden die dit doen van een jaar of 10 :) . IMO heeft dat niks met deze discussie te maken. Je ziet altijd mensen die beter rijden en paarden die beter lopen. Ik ken ook genoeg paarden van 3 die toch echt stukken beter lopen dan menig 10-jarig paard. Overal heb je goede en slechte voorbeelden tussen zitten.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:37

Zoals ik al had aangegeven, rij ik mijn paard nu pas in bij haar 4e jaar, omdat ik haar pas net heb, maar als ik haar eerder had gehad, had ik het ook gedaan, omdat ik merk aan haar dat ze er nu klaar voor is.

Echter ben ik het eens met degene die zeggen sommige paarden met 2,5 zadelmak te maken, bij sommige paarden is dat gewoon noodzakelijk.
Zo heb ik een aantal (nu ook dek) hengsten ingereden, en die moesten wel met 2.5 jaar, omdat ze anders te brutaal werden en gewoon met je sollen.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:37

Ninx schreef:
Women schreef:
*

maar dat zie je ook met later ingereden paarden
En die gaan er net zo kapot aan.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:38

Wij maken de paarden ook zadelmak met 3 jaar, mijn driejarige merrie is nu bijna 3 1/2, en heb hier nu 10 keer opgezeten. Gaat super goed pakt alles mooi aan. We rijden haar nu om de dag, soms wat langer ertussen. Ze kan het aan en we doen het al jaren zo. Onze paarden zijn goed (oudste is nu 21 en nog rad en gaat zo mee het bos in), blij en willen graag werken.
Je moet wel het werk leuk houden, niet te zwaar niet te lang of teveel. Kijk naar je paard, onze vierjarige hebben we op een gegeven moment op rust gezet, hij groeide teveel. Als de driejarige dat gaat doen gaat ze ook op rust.

En las ook dat je wanneer je een b-proef in oktober wilt rijden al met 2 1/2 zadelmak moet maken? Onzin, die driejarige van mij is praktisch klaar voor de B, en dat is alleen omdat ze zo werkwillig is en alles fantastisch aanpakt. En in de krul trekken zit er bij ons niet bij, ze loopt zo naar mijn hand toe en kauwt het bit naar beneden af.

Antwoord op de vraag naar een argument om een paard zadelmak te maken voor hij 4 of 5 is:
Wij hebben een 6 jarige merrie gekocht vorig jaar, een groot drama dus. Niet te rijden. Die denkt gewoon echt dat ze niet hoeft te werken, sterk, veel balans, weet precies hoe hoog ze moet steigeren om niet om te vallen. Paard kent haar lijf veel te goed en weet precies wat te doen om het ons moeilijk te maken (paard is nagekeken door tandarts, fysio, dierenarts (inc. foto's)).
Dus breek ze nou maar in met 3 en kijk goed naar je paard dat maakt het voor paard en ruiter allemaal veel plezieriger.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:38

Ik bedoelde de vraagkant van de markt met wat minder kennis en ervaring. Die willen alleen maar van alles (zoals Women ook schrijft). En dan gaat het nogal eens mis. Dat vraagt om meer (ongevraagde) sturing lijkt mij.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:39

vorame schreef:
En dit is dus een voorbeeld van een post die niets toevoegt, maar ik ook zeker niet vind kunnen.
Als we jullie een stel zweverige theoretische mutsen zonder praktijk ervaring zouden noemen (of wat dan ook)
dan zou de wereld te klein zijn.
maar jullie mogen ons wel mensen zonder verstand noemen.

dat is geen nette vorm van discussie en kan ook zeker anders.

Tegelijkertijd moet de sectie 'zweverige mutsen' accepteren dat het gemeengoed op Bokt is dat men een 3-jarige kleuter aan het werk zet... bijzonder pijnlijk moet ik zeggen. Inhoudelijke bezwaren worden en masse van tafel geveegd, en zelfs mods verzoeken de critici vriendelijk 'alleen rijtechnisch commentaar te leveren'... dat heb ik dan wel: "afstijgen, wegzetten, en over een paar jaar opnieuw beginnen".
Maar goed, touche... je hebt me, ik reageer best een beetje 'geëmotioneerd' op dit onderwerp.
Ik kan gewoon niet geloven dat zo ontzettend veel mensen het acceptabel lijken te vinden.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:40

[quote="uletje"]Wij maken de paarden ook zadelmak met 3 jaar, mijn driejarige merrie is nu bijna 3 1/2, en heb hier nu 10 keer opgezeten. Gaat super goed pakt alles mooi aan. We rijden haar nu om de dag, soms wat langer ertussen. Ze kan het aan en we doen het al jaren zo. Onze paarden zijn goed (oudste is nu 21 en nog rad en gaat zo mee het bos in), blij en willen graag werken.
Je moet wel het werk leuk houden, niet te zwaar niet te lang of teveel. Kijk naar je paard, onze vierjarige hebben we op een gegeven moment op rust gezet, hij groeide teveel. Als de driejarige dat gaat doen gaat ze ook op rust.

En las ook dat je wanneer je een b-proef in oktober wilt rijden al met 2 1/2 zadelmak moet maken? Onzin, die driejarige van mij is praktisch klaar voor de B, en dat is alleen omdat ze zo werkwillig is en alles fantastisch aanpakt. En in de krul trekken zit er bij ons niet bij, ze loopt zo naar mijn hand toe en kauwt het bit naar beneden af.

Antwoord op de vraag naar een argument om een paard zadelmak te maken voor hij 4 of 5 is:
Wij hebben een 6 jarige merrie gekocht vorig jaar, een groot drama dus. Niet te rijden. Die denkt gewoon echt dat ze niet hoeft te werken, sterk, veel balans, weet precies hoe hoog ze moet steigeren om niet om te vallen. Paard kent haar lijf veel te goed en weet precies wat te doen om het ons moeilijk te maken (paard is nagekeken door tandarts, fysio, dierenarts (inc. foto's)).
Dus breek ze nou maar in met 3 en kijk goed naar je paard dat maakt het voor paard en ruiter allemaal veel plezieriger.[/quote]

want immers gaat het ook om het plezier. want wij als particulieren gaan ons brood er niet mee verdienen.

Women

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:40

Ik vind het eigenlijk een beetje een oneerlijke discussie... Wat ik helemaal met ?vorame? eens ben. Wij mogen niet zeggen over de mensen die het NH en het griondwerk verhherlijken, hun zijn geweldig. Wij doen het al jaren op onze manier, alleen wij worden af geschilderd als medogenloos, bot, grof, slecht of we nooit iets goed doen. Terwijl ik zeker weet dat een hele boel van jullie een paard rijdt door een iemand als ons zadelmak is gemaakt.

En ja, ik heb een hekel aan zweverige types die niets onderbouwen en alleen praten in termen van zielig...

En zoals gezegd... de markt bestaat uit paardenmensen, de rest zijn mensen met paarden

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:41

Alet74 schreef:
Vorame: ik denk dat de markt wellicht de kennis en het gevoel niet heeft.
Kiwiko: van zo'n paard zou ik wel een foto willen zien :)

in mijn profiel............. mijn enigste eigenste GROTE meneer Toronto ;)

heeft menig mens de kreukels in geholpen.......... zoooooooooo stout :) er zijn GP ruiters die er nooit meer op gaan, en ik ook ...... ik heb ook gewoon angst voor dit paard........... ik heb hem 1.5 jaar gereden en scheet elke keer voor het opstappen weer in mijn broek.........

maar het is mijn vent _/-\o_ :+:

en hij gaat niet meer weg............. maar hemellief........ echt he, ik kan hem aan geen enkele bokker meegever want daar veegt hij de vloer mee aan........

hij had brommerend als veulen zijnde al zadelmak gemaakt moeten worden :D :D

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:41

Ninx schreef:

Dikgedrukt...ben ik het wel mee eens, zeker weten, al is het ook alleen maar om te zeggen dat ze hun paard zelf hebben ingereden. Vreselijk!!!!
Mijn paard loopt nog lekker met haar neus naar voren (nu 6 weken ohz) en dat nageeflijk worden en wedstrijden komt wel op zijn tijd.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:42

Alet74 schreef:
Ik bedoelde de vraagkant van de markt met wat minder kennis en ervaring. Die willen alleen maar van alles (zoals Women ook schrijft). En dan gaat het nogal eens mis. Dat vraagt om meer (ongevraagde) sturing lijkt mij.

Maar de vraagkant heeft ook geen verstand bij een 6 jarige.
Dendert ook wat rond op de voorhand, zo scheef als een hoepel.
Hoe lang blijft dat paard blessure vrij?
helaas wordt het wel door deze soort mensen pas herkent als hij strompeld en op 3 benen staat.
maar liep al veel eerder onregelmatig.
En geen kundige aan de grond die ze er op wijst.

paarden ellende heb je gewoon.
Heel erg, maar dat is niet anders. ;(
maar heeft totaal niet te maken met de leeftijd van inrijden.
Wel met de kunde.

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:42

Ninx schreef:
Tegelijkertijd moet de sectie 'zweverige mutsen' accepteren dat het gemeengoed op Bokt is dat men een 3-jarige kleuter aan het werk zet... bijzonder pijnlijk moet ik zeggen. Inhoudelijke bezwaren worden en masse van tafel geveegd, en zelfs mods verzoeken de critici vriendelijk 'alleen rijtechnisch commentaar te leveren'... dat heb ik dan wel: "afstijgen, wegzetten, en over een paar jaar opnieuw beginnen".
Maar goed, touche... je hebt me, ik reageer best een beetje 'geëmotioneerd' op dit onderwerp.
Ik kan gewoon niet geloven dat zo ontzettend veel mensen het acceptabel lijken te vinden.

heel veel mensen vinden het ook acceptabel. ieders zijn eigen mening en opvattingen
helaas kun je daar niets aan veranderen.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:45

@ninx: Maar terug zetten en over een paar jaar op nieuw beginnen? Hoe moet ik dat doen dan met mijn nu 7-jarige? Die niets wil?? Het is voor haar helemaal niet leuk om een zadel op haar rug te krijgen. Dit terwijl ik ervan overtuigd ben dat wanneer zij als 3-jarige vakkundig en met beleid zadelmak gemaakt was ze nu wel normaal blij paard onder het zadel had kunnen zijn

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:46

Ninx schreef:

Deze muts is niet zweverig ;-) maar denkt er net zo over.

In HAW topics mag je wel wat zeggen van slofteugels etc, maar als er staat 3 jarige @ work, wordt het meestal niet zo op prijs gesteld als je een dergelijke reactie geeft.

Zou een dergelijke reactie wél geaccepteerd worden (door de mods) als er zou staan 2,5 jarige @ work onder het zadel?

Women

Waarom krijg ik steeds meer het idee dat er twee kampen ontstaan... Voor en tegen.
Er ontbreekt vooral kennis aan de vraagkant ja... Mensen die denken in emotioneel, lief en schattig... Maar deze helpen niet alelen een 3 jarige om zeep. Ook een 6 jarige, Ik ben gister op de frieskampioenschappen geweest... 7, 8, 9 14 jarigen of weet ik veel hoe oud ze waren... Het was om te huilen... Heel veel scheef, onregelmatig, getrek, geduw... En de ruiters maar schreeuwen tegen het beestje en m na de proef aan de kop trekken omdat hij 'niet lief was en zijn best niet wou doen'

En daar liepen vast ook paarden bij die op 6 zadelmak zijn gemaakt en ook poaarden die op 3 netjes opgeleid zijn en daarna gewoon stuk gereden zijn. Stuk rijden gebeurd, vooral aan de vraagkant van de markt, vooral door onkundige mensen die denken het goed te doen.

vorame

Ninx schreef:

Het is je vergeven hoor. :)

ik heb er soms ook moeite mee om het te zien.
Maar dan wel bij de mensen die totaal geen benul hebben van wat ze doen.
Maar daar kan ik ook niet naar kijken bij een ouder paard.
Totaal een paard zonder achterhand, hoofd in de lucht en naar rechts gebogen rond sjeezen op de voorhand stuikelend.

uletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:48

AMEN women

lianne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:48

Arabesk schreef:
Zou een dergelijke reactie wél geaccepteerd worden (door de mods) als er zou staan 2,5 jarige @ work onder het zadel?

misschien moet iemand dat is proberen :+
natuurlijk wel met een niet op waarheid beruste titel.