Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 11:39

Zo ik ga't even op volgorde doen.

Allereerst Kim1207, ik had dus helemaal niet gezien dat er een dubbele teugel aanzat, hihi.
Maar hoe je die op deze manier apart zou kunnen "bedienen"... heu? Het lijkt alsof je ze beide in je vuist hebt, maar dat is dus niet zo begrijp ik uit je tekst? Ik vind de kaptoom nogal los zitten, je teugel hangt vrij los maar toch "hangt" de kaptoom naar je toe. Is dat niet hinderlijk? Het lijkt me erg moeilijk trouwens om bij zo'n groot paard de boel bij te benen, dan is zo'n klein paardje als ik heb handiger! Je instructrice houdt de teugel vast zoals ik'm ook het liefst heb (ja, niet dat ik 'm altijd zo heb, ik rommel nog erg veel hoor), volgens mij, met de duim erop. Op die foto zie je wel dat achterbeen heel goed doorkomen. Zij vraagt trouwens ook veel stelling, maar zoals ik ergens eerder al zei, mijn eigen instructrice zei dat dat in het begin nodig zal zijn, om die buiging er in te krijgen. Wil je instructrice trouwens wel met 'r hoofd op internet???

Je vraag had ik al beantwoord, zal proberen om een foto te laten maken van mijn teugelvoering.

Ann-e, als je met rechtrichten wilt beginnen is het echt wel aan te raden om wel een paar beginnerlesjes te nemen van een goede instructrice/instructeur. Aan tips in zo'n topic heb je echt niet genoeg, en het is erg belangrijk dat je het goed uitvoert, alleen dan gaat je paard er van profiteren, ik denk dat als je ermee begint zonder dat je een goed idee hebt van hoe het moet, dat je je paard er schade mee zou kunnen doen. Dus dat alvast als eerste tip.

Dan over je paardje, ik heb de foto's uit je link nu even bekeken. NB "overbouwd" betekent dat de achterhand op het oog wat hoger ligt dan de voorhand, dus dat voor- en achterhand niet helemaal op 1 lijn liggen, zoals je wel ziet bij veulens die in de groei zijn, die krijgen dan opeens zo'n hoge kont. Ik ben geen expert hoor, maar dit is wat me opvalt: je paardje buigt zijn achterbenen eigenlijk heel mooi en hij heeft een goeie kont met spieren. Vooral in draf zie je best veel buiging in dat achterbeen (in stap wel veel minder). Maar hij loopt wel met een vreselijk holle rug, het lijkt alsof hij z'n benen achteruit/omhoog optilt ipv vooruit/omhoog. Net als een mens die met een holle rug loopt.
Op foto 1 zie je dat hij zijn achterbenen bijna helemaal niet naar voren brengt en dat het binnenachterbeen heel ver achterblijft. Dus ik schat zo dat zijn achterhand behoorlijk stijf zal zijn naar opzij, anders kwam dat been wel verder naar voren.
Op foto 2 en 4 zie je goed dat hij z'n been wel buigt maar niet naar voor brengt. Hij trekt'm naar achteren op juist!
Op foto 3 en 5 en 6 lijkt dat stijve een stuk beter trouwens.
Dan neem ik een sprong naar de allerlaatste foto, ook daar zie je eigenlijk dat achterbeen niet voldoende onder de massa komen, maar hier komt het been wel goed naar voor.

Tsja, als ik er zo wat van zou mogen zeggen, voorzichtig (vraag het ook dus aan een instructeur!): ik denk te zien dat je paard vooral linksom (op de linkerhand) een probleem heeft, dat hij wat rechtsgebogen is. Maar hij lijkt me sowieso erg stijf in z'n achterhand en het lijkt me dat hij moeite zal hebben om een beetje met swung te lopen (z'n achterhand naar links en rechts te wiegen). Als dat zo is, dan zou hij ook nogal "hobbelig" moeten lopen en vooral pijnklachten in de lendenen hebben. Voorzichtig gokje hoor ... Wat vinden anderen hiervan? Ann, ga niet alleen op mijn mening af hoor!

Fransje, leuk om een foto van travers te zien want dat heb ik nog niet gehad. Maar hihi, ik snap het dus nog helemaal niet hoor, "traversknop" ???? Hahaha, is dat serieus?

Foto 3 ziet er idd uit alsof je toch een mooie lengtebuiging hebt.
Ik zal erg benieuwd zijn hoe mijn paard travers gaat doen en of er bij hem ook een knoppie op zit. Ik hoop dat we dat volgende keer krijgen, ik heb over een paar weken pas weer les.

Nog even opmerking terzijde en als aanvulling op de info bij mijn paard: ben gisteren voor orienterende rontgenfoto's naar de kliniek geweest. Ik wilde gewoon graag weten hoe die voorbenen erbij staan. Hij kreeg op beide benen een 2-3tje (vooral kwaliteit straalbeentje, verder helemaal geen artrose gelukkig of enge kantelingen). Vertelde dat we met RR bezig waren, maar kreeg de opmerking terug dat hij dat alleen maar "paardje pesten" vond. Hmmm? Lijkt mij zelf toch dat als je zelf jarenlang met een kronkel in je rug gelopen hebt en je gaat voor de eerste keer naar yoga en doet wat lekkere rek- en strekoefeningen dat je ook het idee hebt dat je op de pijnbank ligt (mensje pesten). Maar dan zeg je toch ook: och de boel moet ff weer los. Maar goed, verder heule aardige en kundige man hoor, maar er wordt dus toch wel heeeel verschillend over gedacht, over rechtrichten.

Def

Re: Tips en commentaar over rechtrichten (klassieke dressuur)

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 16:20

Ik kom me eindelijk even 'goed' voorstellen.
Helaas nog geen foto's of filmpjes, ik ben altijd alleen tijdens mn les! Hopelijk volgen die snel!

Naam paard : Donya (kruising groningerxhaf)

Leeftijd: 5 jaar

Hoe lang bezig met RR en wat voor oefeningen: Ik ben ongeveer een jaar bezig, maar heb niet heel vaak les wegens tijdgebrek. Ik ben bezig nu met loswerken op de volte, schouderbinnen, travers en een klein beetje renvers, maar die laatste heb ik zelf nog niet helemaal door :D. Verder ben ik heel erg bezig met het op de achterhand plaatsen van Donya, die houdt van lekker drammerig tegen mijn hand in en vanuit daar op de voorhand komen. Dit heeft gedeeltelijk wel een reden, zie onderstaande..

Aanleiding RR: Ik kan door gezondheidsproblemen niet meer rijden. Ik zocht iets om mijn paard toch los te maken en dressuurmatig te trainen. Ik train dus ook alleen maar vanaf de grond. Mijn bijrijdster rijdt op ongeveer L niveau,maar niet op deze manier. Grappige is dat Donya hier totaal geen moeite mee heeft.

Specifieke probleem: Donya is tijdens haar eerste jaar als veulen in het draad beland en haar pees was totaal doorgescheurd. Dit is geopereerd en na 1.5 jaar revalideren, is ze genezen verklaard. Dit betekent dat zij dit been moeilijk onder kan brengen, geen hele scherpe bochtjes kan maken en veel meer moeite moet doen voor een bv. een schouderbinnen. Ook lengtebuiging aan de kant van het 'slechte' been is moeilijk. De paardenarts heeft destijds gezegd dat ze waarschijnlijk alleen maar rechtuit bosritjes kon maken..

Verder kan het nogal een heethoofd zijn, waardoor ze haar hele spaanse rijschool trukendoos opentrekt, alles met een ontzettend opgekropte hals en nijdig gezicht :D

Wat al bereikt: Ze was niet erg scheef, dus ze is recht gebleven! Verder schouderbinnen gaat veel beter, met meer lengtebuiging. Travers vindt ze erg leuk om te doen. Verder is ze losser en leniger geworden. We hebben al meer bereikt dan we ooit hadden gedacht te bereiken.

Doelen: Een los, recht, gezond paard.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-08-09 18:20

Leuk dat je je even voorstelt Def. Wat een goed idee om het dan vanaf de grond te proberen als het in het zadel niet meer gaat.
Ben toch wel benieuwd naar foto's. :D Wie weet heb je ooit toch nog gelegenheid een paar te laten maken.

Heb zelf wel weer nieuwe foto's en filmpje maar nu ff geen tijd die te plaatsen, komt nog!

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 21:49

Voor ik meningen zal gaan medelen zal ik me ook even voorstellen.
Klinkt toch beter dan commentaar leveren. Want ik vind het wel een leuk topic.

Ik ben Oona mijn knapperd is een connemararuin van inmiddels alweer 9 jaartjes.
En hij is 1 m51 groot.

Ik ben bij A.R terecht gekomen omdat eamonn zeer flegmatiek was door de traditionele lessen die we al een flink aantal jaren volgende.
Mijn doel is altijd geweest om netjes te leren rijden.
Echter besefte ik meer en meer dat dressuur zonder actieve voorwaartse drang niet kan.

Dus met nog als enig doel op dat dieptepunt waar we toen beland waren was mijn paard een gas geven.

En toevallig vernam ik dat ik nog klassieke dressuur zou kunnen vergaren dat was dus helemaal toppie.
Mijn zeer grote kleine voorbeeldje is de prachtige Bo van marion van de klundert ( de paardenbasis)
Met zijn 1m53 vosje en karrepaardje heeft die me helemaal in bekoring gebracht .
En zo dat ik voor de eerste keer helemaal in de ban was van Bo in plaats van altijd maar naar de drukke ruiter te kijken.

Problemen daar loop ik niet echt super tegen aan. Ik maak mijn huiswerk elke maand netjes en knopje voor knopje puzzel ik alles aan mekaar.
En zijn we nu exact 1 jaar met A.R bezig.

Van niks naar :
Een gas zo zacht als een vlieg .
richting, met achterbeen onder het zwaartepunt in stap en draf
stelling ,stap draf
buiging ,stap draf
sb,stap -begin naar draf vind het rechtsom het moeilijkst om zacht te blijven en in draf te blijven
travers in stap met stelling
,halt houden ,jaja want dat is nog niet zo makkelijk

De buitenschouder begrenzen dit is momenteel in zijgangen mijn favorieten oefening en hier worden ze super zacht van.

Ik ben nu benieuwd waar ik volgend jaar deze tijd ben.

Nog wat tips die ik jullie kan geven.
Bij het handwerken wees bewust van je handelingen die je doet en om hier nu echt bewust van te worden vertel heel het verhaaltje tegen jezelf.
Hoofd lijf benen heel de rim ram.

Hoe ik altijd het rijden start.
Ik begin met mijn tempo te controleren is dit van mij? goed-> dan gaan we naar richting binnen vallen buiten vallen goed -> stelling -> zijgangen enz....

Hier 2 foto's .
1 maand bezig agustus 2008
Afbeelding

16 april. nog genoeg fouten maar het krijgt vorm.
Afbeelding

Tallout

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-08-09 22:16

Okay, ik heb enorm slecht bijgelezen. Kom alleen even melden dat is a.s. dinsdag les heb een fotograaf! Hoop dat er een beetje leuke foto's uit komen rollen.. En vooral ook duidelijk voor hier en evt een HAW topic.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:04

Def en worteltje, leuk dat jullie je zo uitgebreid voorstellen!

Def, fijn dat je op deze manier met je paard bezig kan zijn en dat ze er lekker los van blijft.

Worteltje (leuk die Boktnamen :D ), jij bent al iets verder! Jou probleem is wel weer net anders dan wat ik heb. Ik heb een verre van flegmatiek paard....mijne is erg voorwaarts en heet. Goede tip om alles ook daadwerkelijk op de noemen.

Ik vind het erg leuk om hier ervaringen te delen!

HannahFrouk schreef:
Fransje, leuk om een foto van travers te zien want dat heb ik nog niet gehad. Maar hihi, ik snap het dus nog helemaal niet hoor, "traversknop" ???? Hahaha, is dat serieus?

Foto 3 ziet er idd uit alsof je toch een mooie lengtebuiging hebt.
Ik zal erg benieuwd zijn hoe mijn paard travers gaat doen en of er bij hem ook een knoppie op zit. Ik hoop dat we dat volgende keer krijgen, ik heb over een paar weken pas weer les..

De "traverknop" Is natuurlijk geen echte knopje maar welk een herkenbare plek op de hals. Als je daar op druktt maak je gebruik van een soort reflex waardoor je het begin van de traver krijgt De juiste stelling, het vooruitgaan etc moet je nog wel zelf doen :D

Op you tube staat een filmpje van Marijke de Jong op de Horse Event waarin ze het uitlegt.

Foto 3, is ook genomen toen ze na de lang en laag oefening wat losser was.

HannahFrouk schreef:
Nog even opmerking terzijde en als aanvulling op de info bij mijn paard: ben gisteren voor orienterende rontgenfoto's naar de kliniek geweest. Ik wilde gewoon graag weten hoe die voorbenen erbij staan. Hij kreeg op beide benen een 2-3tje (vooral kwaliteit straalbeentje, verder helemaal geen artrose gelukkig of enge kantelingen). Vertelde dat we met RR bezig waren, maar kreeg de opmerking terug dat hij dat alleen maar "paardje pesten" vond. Hmmm? Lijkt mij zelf toch dat als je zelf jarenlang met een kronkel in je rug gelopen hebt en je gaat voor de eerste keer naar yoga en doet wat lekkere rek- en strekoefeningen dat je ook het idee hebt dat je op de pijnbank ligt (mensje pesten). Maar dan zeg je toch ook: och de boel moet ff weer los. Maar goed, verder heule aardige en kundige man hoor, maar er wordt dus toch wel heeeel verschillend over gedacht, over rechtrichten.

Ach, dierenartsen hebben ook niet altijd het juiste beeld bij wat je verteld en sommieg hebben de neiging om een beetje bij hun oude stijl te blijven.Mijn eigen dierenarts heeft ons destijds doorverwezen naar een osteopaat maar er zijn er zat die dat onzin vinden. Bij sommige dingen moet je ook je eigen gevoel volgen.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:25

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 00:54

Ook leuk dat jij even komt kijken Worteltje ;-) (gevaarlijke naam voor een paardenmens :D ) Ik vind het zelf tot nu toe ook een leuk en leerzaam topic (zie je wel, het kan dus best op bokt). Ik vind het ook leuk om de tips uit te proberen en te kijken of dat dan beter c.q. handiger werkt. En door wat anderen schrijven, leer je ook weer beter te kijken naar je paard en naar wat je zelf doet.

Als ik naar je foto´s kijk denk ik: wauwie. Ik zie op die eerste foto toch echt wel een achterhand die mooi buigt, zou willen dat ik dat al zo had! En je rijfoto daar zou ik ook voor tekenen als ik dat al zo voor mekaar had! Een flegmatiek paard, jah, dat lijkt mij soms nou juist zo mooi, vooral op die momenten dat mijn paardje weer eens niet kan ontspannen (lees: net braaf doet alsof hij ontspant maar het eigenlijk niet echt doet en alles in de gaten houdt). Maar ik mag zeker niet klagen hoor, tot nu toe over de concentratie bij mijn paard. En een flegmatiek paard heeft natuurlijk ook weer z´n eigen problemen, dat zie ik ook wel in. Je lijstje van wat je bereikt hebt, klinkt mij al best indrukwekkend in de oren hoor! Wauw! Daar ga ik ook voor!

Chantal: ben erg benieuwd naar je foto´s.

Fransje, joh ik had daar echt geen enkel idee van dat er een `traversknop` was. Ik had het filmpje net opgezocht op youtube en vond er idd eentje met een zwarte KWPN-er, waarbij ze die travers ook in draf liet zien. Zag er erg mooi uit.

Wat die DA betreft, ja nou ja, er zit ook niet anders op dan m´n eigen gevoel te volgen. En iedereen mag z´n eigen mening hebben. Ben alleen wel bang dat dit wel een geval is van de klok-en-de-klepel, maar goed, je kunt ook niet van alles het fijne weten natuurlijk.

paarden115

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 00:56

hoi even off topic maar het is ook klassieke dressuur dus :d
hoe leren jullie je paar beter in balans te houden?

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-08-09 22:32

Paarden115, je bedoelt hoe je tijdens klassieke dressuur je paard beter in balans houdt? Dat hangt denk ik in alles af van de paard en ruiter in kwestie. Ik bedoel er zal toch een reden zijn waarom het paard uit balans raakt. Als je dat eenmaal weet, kun je er pas gericht iets aan doen, lijkt me?

Ik had foto´s beloofd van teugelvoering. Wel met de opmerking dat het best kan zijn dat ik het later toch weer anders ga doen hoor, ik probeer op dit moment vooral nog dingen uit. Wel vind ik dit tot nu toe de handigste teugelvoering omdat je zo EN de schouder kunt besturen, EN het zweepje kunt bedienen, EN het hoofd kunt richten, en dan ook nog allemaal tegelijk. Ik doe het even in links, omdat ik maar twee foto´s mag plaatsen en had nog twee andere.

Ik trek ahw een lus om m´n paard, zodat ik hem van me af kan laten of naar me toe kan halen door de lus wat meer op te spannen. Hier sta ik stil hoor, dus het ziet er wat raar uit, maar het gaat om het idee. Het bevalt mij tot nu toe wel goed, maar het is lastiger als je heel nadrukkelijk wilt nageven. Op de foto´s die in beeld staan zie je dezelfde teugelvoering bij sbw.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-W6KN4OUU.jpg

(hihi, hij sproetjes, ik ook sproetjes ... :+ )
http://www.mijnalbum.nl/Foto-IQC6D37F.jpg

Dan twee foto´s van schouderbinnenwaarts die ik zelf nogal duidelijk vond. Heb nog meer, maar de rest moet ik nog uploaden.

De betere kant, hoewel hier zie je dus ook een behoorlijk stijf achterhandje, dat achterbeen komt niet echt ver naar voren en buiging zit er sowieso al nauwelijks in. En dan is het nu zelfs al een stuk beter dan dat het was (kunnen jullie je voorstellen dat je op dit paard dus niet kon doorzitten!)
Afbeelding

Dan de slechtste kant, en hier kun je volgens mij toch echt duidelijk het verschil zien tussen links en rechts.
Afbeelding
Het blijft natuurlijk een momentopname, en er zitten wel betere passen bij, maar op foto´s is wel heel goed te zien dat bij deze oefening de rechterhand in de achterhand een stuk lastiger gaat dan de linkerhand. En dat hij vooral op de rechterhand telkens dat hoofd dan omhoog moet doen omdat hij anders dat been er niet lekker onder krijgt.

Hij liep hier trouwens wel een stuk beter op 3 sporen. Juist daarvoor vind ik deze teugelvoering ook fijn, omdat je van alles tegelijk kunt sturen.

Ik ben nu al een tijdje bezig natuurlijk met rechtrichten. En merk veel vooruitgang. Maar ik vraag me dan wel af in hoeverre je hier nog een soepel bewegend achterhandje van kunt maken!!! Daar heb ik toch echt een hard hoofd in. Ik ben voor de oefeningen ook altijd een tijdje bezig met opwarmen, masseren en rekken (achterbenen, nek, schouders ... ja, van m´n paard dan he ....). Ik vraag me af of ik hier nog meer in zou kunnen doen, weet dat eigenlijk zelf niet te bedenken. Of gewoon maar doorgaan zo ... ?

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-08-09 23:37

Hannah, zoals jij je handen houd, in ieder geval die bij het hoofd, ziet het er voor mij zo vrij gespannen uit. Of heb je je vuist normaal losser? Ik heb de teugel daar echt alleen tussen duim en wijsvinger, heel luchtig.

Heb je ook weleens geprobeerd om je paard lang en laag op de volte te laten lopen? Gewoon in het spoor met als doel de ontspanning zoeken.

Zoals je paard nu de sbw doet kan hij zijn achterbeen ook niet helemaal goed door laten treden omdat hij zijn rug hol maakt. Waarschijnlijk als hij wat lager en met meer ontspannen loopt zal het beter gaan.

HannahFrouk schreef:
Ik ben nu al een tijdje bezig natuurlijk met rechtrichten. En merk veel vooruitgang. Maar ik vraag me dan wel af in hoeverre je hier nog een soepel bewegend achterhandje van kunt maken!!! Daar heb ik toch echt een hard hoofd in. Ik ben voor de oefeningen ook altijd een tijdje bezig met opwarmen, masseren en rekken (achterbenen, nek, schouders ... ja, van m´n paard dan he ....). Ik vraag me af of ik hier nog meer in zou kunnen doen, weet dat eigenlijk zelf niet te bedenken. Of gewoon maar doorgaan zo ... ?

Heb je hem weleens na laten kijken door een osteopaat? Als er ergens iets niet helemaal lekker los zit kan je blijven oefenen maar nooit helemaal het gewenste resultaat krijgen.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 00:14

Heu ...... ik DEED sbw dus eerder juist zo laag en rond mogelijk, maar toen kreeg ik als tip dat ik het eens wat hoger moest proberen .... :+

Ik kopieer de oude links hier even voor de duidelijkheid, nb het is niet allemaal sbw hoor! (ook niet op de hoefslag, we doen ook alleen stelling nemen op de hoefslag), sbw probeer ik normaal gesproken dus ook zo laag mogelijk en met wat stelling, maar dat lukt hem dus bijna niet. NB hier heb ik de teugel dus heel anders.
1. http://www.mijnalbum.nl/Foto-FOMQMDVF.jpg
2. http://www.mijnalbum.nl/Foto-HFKLBBAT.jpg
3. http://www.mijnalbum.nl/Foto-X34WD8NA.jpg
4. http://www.mijnalbum.nl/Foto-AAWU8TZO.jpg
5. http://www.mijnalbum.nl/Foto-4NKMDJHR.jpg

Ons eerste doel is op dit moment sowieso nog om alleen maar te ontspannen. Dat wil mijn instructrice dus ook zien op dit moment, hij moet eerst leren ontspannen en loslaten, op de cirkel zijn we dus ook alleen nog maar lang en laag bezig (ook al valt hij dan nog steeds wel op de voorhand, maar dat kan nu ook nog niet anders, eerst moet hij die achterhand sterker krijgen). Maar ik dacht voor deze keer: ik probeer die sbw dan eens wat hoger, kijken of hij er dan juist minder moeite mee heeft.

Misschien is dat dan juist niet beter.

Die hand is normaal gesproken zeker niet gespannen hoor, dat is bij hem ook helemaal neit nodig. Hij was nu alleen wat aan´t kijken en ik wilde hem op 1 plek houden juist voor een goede duidelijke foto.

Hij is regelmatig nagekeken door een osteopaat (twee verschillende) en heeft sowieso altijd een gevoelige rug met spieren die snel vast gaan zitten, maar nooit echt serieuze problemen. zijn achterhand is gewoon niet erg soepel en flexibel en hij heeft snel de neiging om zich wat op te spannen. Hoewel dat nu wel steeds beter wordt nu hij wat op leeftijd komt, het is lang niet zo´n hittepetit meer als vroeger, komt ook omdat mijn bijrijdstertje erg lief en rustig met hem omgaat, je ziet dat dat hem veel goed doet: weinig gewicht op z´n rug, weinig eisen, veel mensen die lief voor hem zijn (rustige stabiele stal met lieve mensen) en ik ernaast voor de mentale ondersteuning, DAT heeft hij graag :+ . Het wordt overigens al wel een heel stuk beter met zijn rug de laatste tijd! Dusehh, we moeten toch wel wat goed doen :+

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 04:30

PS je ziet hopelijk wel aan de oude links dat die druk op die teugel wel meevalt.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 12:48

HannahFrouk schreef:
Heu ...... ik DEED sbw dus eerder juist zo laag en rond mogelijk, maar toen kreeg ik als tip dat ik het eens wat hoger moest proberen .... :+

:D

tja, dat weet je het ook niet meer. Maar er zit wel een middenweg tussen de hoofd/halshouding op degister geplaatste foto's en die eerdere foto's. Een meer horzontale halslijn.
Alles gaat natuurlijk beter vanuit ontspanning en loslaten. maar goed aar ben je toch ook naar op zoek :)

Verder vind ik het ook lastig om het juist te doen en moet je soms even wat anders proberen.

Je teugelvoering en handen zien er op de normale foto's niet gespannen uit maar op die close-up leek het wel wat gespannen.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-08-09 14:09

@ hanne frouke.

Je schrijft dat je op zoek bent naar een comfortabele houding voor jezelf zodat je al je tools makkelijk kunt gebruiken en hanteren. mee akkoord MAAR:
Zie volgende foto.
5. http://www.mijnalbum.nl/Foto-4NKMDJHR.jpg
Het is een moment opname en het maakt niet uit wat je daar nu juist aan het doen bent.

Ik vind dat je centrum teveel naar het paard gericht is.
Wat storingen kan veroorzaken,
*je paard gaat trager gaan net omdat je hem afblokt.zelf wanneer jij dit nog niet ervaart als afblokken.
Je schouder naar je paard draaien is al een minieme vorm van afremmen zekere bij sensibele paarden.
Wees blij je kan je subtiel gaan bewegen en wanneer die te snel gaat draai je een beetje en het tempo word terug zachter.
*je kan niet de hele tijd op deze manier het achterbeen blijven ondersteunen om het meer te doen ondertreden.
Ook hier geld actie reactie en je paard moet zijn best blijven doen.

Hoe ik het geleerd heb.

Je bent aan het stappen met stelling en buiging.
En de nek is zo laag als nodig dit kun je leren zien. Want de onderhals moet altijd zacht blijven en de bovenhals moet aangespannen zijn dit zijn je controle punten.
De hoeveelheid stelling is dan weer afhankelijk van wanneer je paard loslaat en je paard laat los wanneer hij zijn achterbeen ondertreed.

Dus je stapt op je volte en jij vind hij treed niet genoeg onder het zwaartepunt dan neem je dus meer stelling desnoods plooi je hem dubbel . oke dan gaat hij over de buitenschouder wegvallen mee akkoord.
Maar hij treed wel onder. En je kan je zweep een keertje laten aanwijzen echter heeft die in het begin stdium gewoon nog veel meer stelling nodig om de achterhand richting het zwaartepunt te laten grijpen.
Dat is je eerste stap . loop hier zo maar een maand mee rond .
Later ga je minder stelling nodig hebben .
En nog later dan komt pas het begrenzen van de buitenschouder erbij.
En dan ben je al goed richting rechtrichten bezig.
Ik vond in begin dta eamonn helemaal nog niet met recht richten bezig was maar wel de weg ernaartoe.

De stelling mocht ik ook gebruiken wanneer eamonn op de volte liep en naar binnen viel.
Dan plooide ik hem letterlijk dubbel en dan valt die over zijn schouder weg .
Zo heb ik de richting leren bepalen.

En altijd opnieuw beginnen met eerst je tempo afspreken harder of zachter.
Dan je richting door je stelling valt ie meer naar binnen of naar buiten.
is je richting goed dan is je stelling goed kijk dan maar eens naar je buiging die achterhand dus waarschijnlijk stapt die dan waar je wil.

http://www.mijnalbum.nl/Foto-4SOXHGWE.jpg
Op deze foto plooide ik hem bijna dubbel . die buietnschouder komt later wel.
Als het niet duidelijk is dan leg ik het met veel pelzier nog is uit.

Succes.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-08-09 18:49

Ja, we blijven gewoon proberen hoor, dat sowieso!
Sbw blijf ik een erg lastige oefening vinden, maar ik denk dat dat natuurlijk ook komt omdat dat juist de oefening is waar mijn paard het meest moeite mee heeft. Dat geeft ook niet, we vinden onze weg vanzelf.

Worteltje, dat verhaal van "dubbel plooien" klinkt misschien niet zo vriendelijk maar denk wel dat ik snap hoe je het bedoelt en het sluit wel aan bij hoe het mij ook uitgelegd is, dat je in het begin meer stelling nodig hebt. Ik krijg dan alleen nu gaandeweg wel het probleem dat hij met de achterhand buiten de massa gaat stappen. Denk dat DAT dan weer het punt is, dat je toch minder stelling moet gaan vragen.

Maar het blijft allemaal echt zoeken he :D

Maar hartstikke bedankt in elk geval voor jullie bijdrage weer. Hopelijk willen anderen ook foto's blijven plaatsen zodat we met z'n allen kunnen blijven kijken en leren.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-08-09 18:27

De stelling is afhankelijk van het ondertreden van het binnen achterbeen. Je gaat hem helpen.
Zolang dat die niet ondertreed kun je niet minderen met stelling.
Echter zou je de binnenschouder kunnen naar buiten plaatsen want doordat die naar binnen valt zwaait de achterhand naar buiten.
En dan heb ik het alleen nog maar over rechtdoor lopen op de rechte lijn.

En de hoofdhoogte is afhankelijk van de ontspanning van de onderhals

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-08-09 22:03

Dat probleem heb ik inderdaad ja. Ik vind dat erg moeilijk om op te lossen. Ik hoop dat ik daar weer wat verder mee kom als ik les heb, daar kijk ik nu wel naar uit, want ik heb 1001 vragen alweer!

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:43

die blijf je nog wel een tijdje hebben.

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 20:08

Waar ik steeds tegen aanliep.

Was om het probleem te omschrijven. De plaatsing van het hoofd met aanleuning in combinatie met oefeningen.

Nu zullen jullie denken hoe die is toch al een jaar bezig .
En heeft al best wat oefeningen onder de knie.
Klopt ja.

Echter heb ik mijn oefeningen voor mekaar met een bijna constant teugelcontact .En met de zijgangen die ik er de laatste maand begon bij te voegen werd dat contact zeer licht.

Ik liep altijd tegen het volgende probleem aan.
Pony was flegmatiek heeft nu een zeer fijne gas echter bij het aannemen van aanleuning zakt de voorwaarste drang nog steeds in mekaar.

Afgelopen zaterdag had ik les in mijn bloktraining die ik volg bij angela remi.
En ging onze les over voelen en rijden vanuit je lichaamspositie.
Eamonn liep mooi door de baan.
Echter kreeg ik regelmatig te horen dat ik teveel bitcontact had.
En meer moet doen met de kaptoom.

een oefening was halthouden en je paard zijn hoofd helemaal laten zakken .
Vanuit deze oefening kwam vanmij uit de vraag.
Hoe moet ik nu vertrekken als ik stilsta?
En was het antwoord het paard moet het hoofd alvorens laag en zacht in de hand voelen voor dat die mag vertrekken.

Wel hier bak ik dus niks van.
Bij mij is het steeds flinke ophouding en hupsakee vertrekken.

Vandaag in mijn eentje terug aan de slag gegaan met de info van afgelopen zaterdag.
En ineens voelde ik waar het mis ging.
Als ik in het zadel zit en ik neem stelling met de kaptoom dan moet die uiteindelijk zakken.
Wel dat kent die dus niet.
Ik af gestapt en aan de hand gaan staan. Als ik voor hem sta kent die de oefening dus wel zeer goed.
Sta ik echter langs hem doet die het niet.
Hij doet het wel als ik een flinke ophouding maak en dan ga ik altijd verder met wegstappen.
Dus hij weet nu eigenlijk nog steeds niet dat een ophouding van de kaptoom wil zeggen hoofd laag.

Ik ben hier vandaag alleen maar mee bezig geweest en om de hulp zo snel mogelijk zo zacht mogelijk te kunnen uitvoeren.
Ook nog onder het zadel.
Wel als ik hier goed mee aan de slag ga komt het zeker goed.

Ik wilde dit even mee delen aan jullie.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 21:25

Heb even een vraagje Worteltje: wat is `bloktraining` eigenlijk?

Misschien is een tip voor je dat je niet moet blijven vragen maar moet vragen totdat het paard geeft en dan geef je terug. Dat heeft op zich niet zoveel met RR te maken natuurlijk, maar toch kwam dat in mijn rechtrichtlessen ook continu aan de orde. Dus ook als je nageeflijkheid vraagt, niet blijven vragen maar als je je paard voelt reageren weer loslaten. En als hij er dan weer uit schiet, weer vragen (en vergeet natuurlijk de achterbeentjes niet) en weer loslaten. Waarschijnlijk weet je dat allang, maar misschien houd je er in sommige dingen die je doet dan net niet genoeg rekening mee?

Die overgangen goed rijden (van stilstaan naar stap, van stap naar draf) en dat het paard ontspannen blijft, oeiiii, dat vind ik dus echt het moeilijkste wat er is. En hoewel ik het in stap, draf en galop op zich allemaal nog redelijk voor mekaar krijg (OHZ) valt het toch uiteen als ik een overgang rijd, dat valt altijd tegen. Dus om met jouw woorden te spreken: daar bak ik ook niks van!

Je paard doet dus niet z´n hoofd lager als je stelling neemt begrijp ik? Of doet hij dat adh wel en ohz snapt hij het niet? Dat stukje begreep ik even niet hoor.

Toevallig krijgen wij binnenkort op stal een workshop Centered Riding, daar heb ik me ook voor opgegeven, heb ik erg veel zin in, want het sluit heel mooi aan bij waar ik mee bezig ben. En ik ben erg benieuwd wat we daar van gaan bakken, je rijdt dan toch met meer paarden in de bak en daar wordt hij altijd toch wel wat meer door afgeleid. Er is veel belangstelling voor bij ons op stal, ze zijn al een tweede datum aan het plannen!!! :D

Ben trouwens nu zelf ook bezig dingen te zoeken die gericht zijn probleem helpen aanpakken (= te weinig flexibiliteit in die achterhand). En bedacht dat een pessoateugel voor hem weleens handig zou kunnen zijn. Die heb ik nu dus aangeschaft, heb het ding heeeeel losjes gezet hoor, hij kan dus heel gewoon z´n hoofd omhoog doen hoor, hij hoeft ook echt geen gesjor aan z´n hoofd, daar wordt hij alleen maar geirriteerd van. Maar er gebeurde precies wat ik al hoopte. Hij loopt uit zichzelf al graag laag/rond, dus dat deed hij nu ook meteen, hij valt alleen dan normaal gesproken altijd op de voorhand. Maar dat corrigeerde die pessoa heel mooi omdat het toch meer activiteit van die achterbenen geeft. Alleen dat bontje achter z´n benen was al voldoende om dat wat meer te stimuleren. Vind ik toch wel even makkelijk om dat zo daar wat meer en gerichter op te kunnen trainen, ipv alleen met werken aan de hand.

Dus dat was weer zo’n leuk stapje vooruit.

Ben inmiddels zo enthousiast geraakt dat ik een extra les rechtrichten heb ingepland, ik les normaal om de 4 weken, straks een keertje om de 2 weken (en zou eigenlijk best elke week even willen tot ik de basis goed snap).

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 23:02

Worteltje, zo loop je inderdaad telkens tegen wat anders aan. Wel fijn dat je nu door hebt op welke plek het puzzelstukje hoort.

Hannahfrouk: Centered riding is confronterend en leuk en een mooie aanvulling op de klassieke dressuur, vind ik. :)

Goed idee die pessoa en ook meteen een mooie afwisseling.

Ik heb gisteren weer even geoefend maar het blijft lastig om haar op de volte te met een goede buiging. Ze zwaait heel er makkelijk haar achterhand uit. Laag, ontspannen en voorwaarts is geen probleem.

Aankomende zaterdag heb ik weer les. Dit keer een deel aan de hand en een deels onder het zadel.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 23:26

Ja, dat probleem van uitzwaaien heb ik opeens ook. En ik snap er niets van hoe ik dat nou kan oplossen, heb al geprobeerd minder stelling vragen of juist meer stelling vragen of juist meer aandacht besteden aan de andere kant, maar niets lijkt te helpen. Maar ja, ik wanhoop nog maar even niet, omdat ik wel merk dat het over de hele linie toch echt goed vooruit gaat.

Wat probeer JIJ om dat beter te krijgen???

Ik heb 26 augustus weer les, ook deels ADH de hand en deels OHZ.

Centered riding lijkt mij idd ook heel confronterend hihi. Maar daar kan ik wel tegen hoor, hahaha.

Lukt het om een paar foto's te maken? Zou wel erg leuk zijn ;-). Hebben we weer wat te bespreken.

Ik heb nog een paar foto's die mijn bijrijdstertje gemaakt heeft. Maar die moet ik nog uitzoeken nu nog even geen tijd voor. En ik wil nog foto's maken van m'n andere paard, leuk om te beoordelen is weer eens wat anders.

fransje23

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 09:34

HannahFrouk schreef:
Wat probeer JIJ om dat beter te krijgen???

Ik zet haar dan weer recht en probeer het opnieuw. Dus even geen stelling vragen etc soms zelfs even het hoofd naar buiten plaatsen en vandaar uit weer opnieuw beginnen.

Ik heb overigens een vermoeden dat het bij mijn paard ook komt omdat ze verwacht sbw te moeten doen i.p.v lang en laag en in het spoor op de volte lopen. Wachten op hulpen is voor haar nog weleens lastig. Ze weet zelf toch al wat we gaan doen....denkt zij... :D

worteltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 15:19

HannahFrouk schreef:
Heb even een vraagje Worteltje: wat is `bloktraining` eigenlijk?

Misschien is een tip voor je dat je niet moet blijven vragen maar moet vragen totdat het paard geeft en dan geef je terug. Dat heeft op zich niet zoveel met RR te maken natuurlijk, maar toch kwam dat in mijn rechtrichtlessen ook continu aan de orde. Dus ook als je nageeflijkheid vraagt, niet blijven vragen maar als je je paard voelt reageren weer loslaten. En als hij er dan weer uit schiet, weer vragen (en vergeet natuurlijk de achterbeentjes niet) en weer loslaten. Waarschijnlijk weet je dat allang, maar misschien houd je er in sommige dingen die je doet dan net niet genoeg rekening mee?

Dat is wat ik altijd deed.
Alleen hij werd hier erg hangerig van.
En ik deed het alleen altijd te groot.
Te grote ophoudingen maken zowel aan de hand als onder het zadel.
Waarschijnlijk denk ik dan dat eamonn denkt dat die grote ophoudingen net de bedoeling zijn en pas dan reageert. Zoals bijvoorbeeld een paard is afgestompd omdat die net gewend is van harde schoppen of beenhulpen te krijgen en ze juist denken dat die die de bedoeling zijn.
Dus ik moet met veel zachtere kneepjes gaan werken maar wel op een manier dat ik reactie krijg en zo vaak doen dat die gaat weten wat de bedoeling is .

Bloktraining zijn Academische rijden lessen die worden gegeven in blokken van 4 maanden.
elke maand 1.5 u les 1 uur rijden en 30 minuten theorie . 1 blok is 4 maanden en de laatste les moet je laten zien dat je de leerstof onder de knie hebt en krijg je een certificaat.van deelname en slagen.

In principe lopen we doorheen alle oefeningen en worden ze oorspronkelijk helemaal uitgelegd .
Jij moet dan thuis aan de slag .
je gaat zo snel als je paard aangeeft .
Maar je moet kunnen aantonen dat door de oefeningen jij je paard kan trainen.
Dus ook veel zelfstudie .
Momenteel zitten we met 4 in 1 blok.
Maximum van leerlingen is 6.
Je kan ook als theoriedeelnemer meedoen.

http://www.avalonsruiterbegeleiding.nl/nieuws.html vind je alle info