Daan_Ordeal schreef:Vudress schreef:Dan nog een kleine cursus conditionering voor Daan_Ordeal:
Als je met een jong paard begint begin je eerst aan een longeerlijn in een afgesloten ruimte. Het eerste wat je hem daar leert is dat hij naar voren moet lopen. Op dat allereerste moment is er maar een ding belangrijk en dat is dat hij voorwaarts is. Gaat hij niet naar voren, dan jaag je hem naar voren met je zweep. Een beetje paard zal daar op reageren maar ze krijgen allemaal wel eens een klap met die zweep. Tegelijkertijd met de klap van de zweep (of met het zwiepen ervan) klik je met je tong en/of gebruik je een stemhulp.
Dit werk je later onder het zadel uit. Maar elke keer als je je stemhulp gebruikt zal die geconditioneerd worden met je zweep. Op een gegeven moment neemt je been die stemhulp over maar die conditionering blijft.
Een gratis cursus, dank u, dank u!
Maar wat moet ik hier mee? Dit is jouw methode, dat wilt niet zeggen dat dat DE methode is en niets anders mogelijk is. Daar buiten, waarom zeg je dit? Heb ik ergens aangegeven dat ik een probleem heb met mijn paard? Nee! Dus ik heb helemaal geen cursus "hoe krijg ik mijn paard voorwaarts" nodig.
Een cursus conditionering is wat anders den een cursus voorwaarts.
Ik denk dat heel veel methodes overeenkomen met de mijne.