Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Ik ben in de ogen van mijn paard

Poll eindigt op

het baasje
93 (20%)
de leider (van de kudde)
130 (28%)
een kameraad
138 (29%)
een amusant wezen
26 (5%)
trainer
40 (8%)
de meest wijze van ons
35 (7%)

Totaal aantal stemmen: 462

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:15

geerke schreef:
het topic begon interessant,maar ik begrijp er nu niet veel meer van....ligt dit aan mij?

Nee dat ligt niet aan jou... En anders ligt het ook aan mij!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:16

ik denk altijd...hoe meer iemand er van overtuigt is dat hij of zij goeroe is..ik juist altijd het idee heb dat ze het NIET zijn....
maar goed,dat is mijn mening...

Bescheidenheid siert de mens toch?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:19

+:)+ Goed verwoord Geerke.
Verder geeft Jannepauli goed weer waarom dit topic een iets andere invalshoek heeft gekregen, maar wel dezelfde strekking....als jullie nog begrijpen wat ik bedoel....

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:23

Precies en daarom schep ik poep uit de wei en mest mijn eigen stallen uit.
Wat een onzin bij elkaar is dit geworden.

Komop zeg, doe eens normaal het gehalte aan wantrouwigheid stijgt nu toch wel echt naar een peil waar je U tegen zegt. Zegt echt wat over jezelf....

Iedereen doet waar hij zij goed in is, of denkt te zijn.
Daarin zijn we allemaal elkaars gelijke.

Bescheidenheid siert de mens ja, en ik heb ook ooit van andere mensen en van vele dieren van alles geleerd.
Met een open blik en eerlijk en oprecht probeer ik ook van anderen te leren.

Niet door te oordelen of te veroordelen, maar door open te blijven en door nog altijd te kijken en luisteren naar anderen....
;)

(Zou bijna denken dat iemand jaloers is...., bijna hoor... !)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 04-08-09 15:25, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:25

Paardentango schreef:

uhm....snap niet wat dit ermee te maken heeft?

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:26

Ik ook niet ! :+

Maak er samen iets leuks van, ik ga wat nuttigs doen.

;)

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:27

Ik vind dat jij een prachtige visie hebt, heb het hele topic doorgelezen en met jouw post ga ik zeker wat doen, Als emiel voest hier had gereageerd zeiden we allemaal ja je hebt gelijk ja jouw manier is goed, maar Ts is heeft helaas nog geen 10 boeken uitgebracht, iemand die zo veel verder kijkt als zij daar zeg ik "Chapeau" !

Paardentango schreef:

Komop zeg, doe eens normaal het gehalte aan wantrouwigheid stijgt nu toch wel echt naar een peil waar je U tegen zegt. Zegt echt wat over jezelf....

Bescheidenheid siert de mens ja, en ik heb ook ooit van andere mensen en van vele dieren van alles geleerd.

Niet door te oordelen of te veroordelen, maar door open te blijven en door nog altijd te kijken en luisteren naar anderen....
;)

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-09 15:28

uh... Daijano (Nog geen één boekje !)
Laatst bijgewerkt door Paardentango op 04-08-09 15:29, in het totaal 1 keer bewerkt

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:29

wie is emiel voest?

nomorebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:30

[quote="Paardentango"]Precies en daarom schep ik poep uit de wei en mest mijn eigen stallen uit.

;)

(Zou bijna denken dat iemand jaloers is...., bijna hoor... !)[/quote]

Pardon???? :(
Door jouw terughoudendheid van het echt beantwoorden van de gestelde vragen (hier en daar wel een tip van de sluier maar verder veeel sluier), wordt ik (met mij dus meerderen) wat kritischer. Je komt vel halen, maar brengt weinig van wat jou echt beweegt, behalve een stukje levensgeschiedenis. IK was neutraal toen ik mijn vraag over wat jouw praktijkervaringen zijn, stelde. IK sluit me nu volledig bij Jannepauli aan....

Uhm, er zijn genoeg tegenstanders van Emiel Voest hier op bokt hoor.....heb al de nodige discussie gehad.
Pien, Emiel Voest is de nederlandse NHer die het freestylen (bep manier van grondwerk en ook rijden) heeft geintroduceerd.
Laatst bijgewerkt door nomorebokt op 04-08-09 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:30

Weet ik ik bedoel juist daarom , indien je ze had dan zou iedereen het wel best vinden , nu niet want je bent geen echte"" volgens sommigen,.. er daar benik het niet mee eens, er volgens mij ook geen examen goeroe??
Dus Ts ik bewonder je gewoon om hoe je in alle rust en kalmte je ding doet!

_Pilipa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:32

Pienb schreef:
wie is emiel voest?

Keine Ahnung ich bin Deutsch ..
Sorry ik ben niet perfect

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:33

Pienb schreef:
wie is emiel voest?

Een andere natuurlijke goeroe :j

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:41

Paardentango schreef:

Eh... niet zo gestoken reageren hoor! Ik deed alleen maar een poging om de betrekkelijkheid van dit soort vragen aan te kaarten, en ja, op een openbaar forum staat een topic-starter nu eenmaal niet boven de wet. :+
Ik twijfel niet aan je goede bedoelingen, maar waarom zouden wij niet nieuwsgierig mogen zijn naar wat jou beweegt? Enne... om het maar even wat scherper te stellen: als jouw paard je een vraag stelt, beantwoord je die dan ook zo geprikkeld? :=

Dus.. nu is het moment gekomen dat je van toepassing brengt wat je zelf als het hoogste goed beziet en het eens toepast op de menselijke relaties: luisteren oftwel openstaan voor meningen van anderen. Als je dat met paarden kunt, dan moet het ook met mensen lukken! En dan hoort het ingrediënt "boos" of het uitroepen van "iemand is jaloers" niet in dat recept thuis.

_ED_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 15:52

Voor mij is het wel makkelijk om naar me paard te luisteren, aangezien ze heel duidelijk is in wat ze wilt.. Sommige mensen schrikken er bijv van als opeens een paardenkont tegen je aan wordt geparkeerd, ik niet omdat ik weet dat ze daar dan gekriebeld wil worden. Ze schrikt niet van dingen als er van mijn kant ook geen reactie is. Ik voer ook echt hele gesprekken met haar :o omdat ik echt het gevoel heb dat ze mij ook begrijpt!

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 17:03

Ik ben eigenlijk verschillende dingen denk ik :j!
-Elke dag als ik kom hinnekt hij hard, of briest hij, en we kunnen heerlijk samen kroelen of luieren, tutten en crossen, hierin zijn we denk ik maatjes of kamaraden.
-Baasje omdat hij in mij zijn vertrouwen moet leggen, en mij goed herkent, en waarschijnlijk ook weet dat ik goed voor hem ben!
-Leider van de kudde, zeker bij de VD moet hij gehoorzamen, momenteel zijn we in een stand dat hij mij moet volgen, hierbij gaat het om belonen, ofzeggen dat hij iets fout doet, hij loopt achter mij aan, en accepteerd mij als leider!

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 19:33

Paardentango schreef:

;)

(Zou bijna denken dat iemand jaloers is...., bijna hoor... !)

ik ben in mijn hele leven nog nooit jaloers geweest op iets of iemand...ik gun iedereen zijn succes/geld/gezondheid van harte....dus ook jou hoor!

Destino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:27

Dit is wel een interessant topic :j .
Ik vind dat mijn paard mij moet vertrouwen, daarom is het belangrijk om een band op te bouwen.
Ik denk dat door goed naar je paard te luisteren en te kijken dat je kunt zien wat ze bedoelen.
Op die manier probeer ik wel altijd te kijken.
Ik denk dat ze mij wel als leider ziet, maar soms ook wel als maatje :)

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 20:31

Ik ben denk ik ook meer een maatje, iemand die het goed met hem voor heeft en goed luisterd naar wat hij wil.Vandaag ging ik kruiskruid uit de wei steken,en hij kwam niet naar me toe want hij dacht dan gaat ze rijden en ik vind het veel te warm.Ik kijk altijd heel erg wat hij wil en hoe we het samen leuk kunnen hebben.Daarom vertrouwd hij mij ook en dat vind ik ook belangrijk.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:04

Ik probeer altijd zoveel mogelijk te luisteren naar wat hij me te zeggen heeft, maar ik weet dat ik op het moment dat het er op aan komt toch vaak in een reflex reageer. Meestal zijn deze naar mijn idee correct, maar af en toe kan ik ook onredelijk zijn. Vaak probeer ik dit nog goed te maken, maar dit heeft natuurlijk geen zin.
I.M.O. vertrouwd mijn paard mij helemaal, maar nu hij bijvoorbeeld teveel energie heeft omdat hij stalrust heeft, merk ik dat de regeltjes die we normaal zo goed kunnen hebben samen (naast me blijven lopen, me niet overhoop lopen, enz. enz.) aan de laars gelapt worden en dat hij af en toe wandelt met mij ipv andersom. Dus ergens is het leiderschap tussen ons nog niet genoeg bevestigd.
Tjah, je moet toch blijven leren.

Anya

Re: Paard moet luisteren naar de baas, maar..

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 09:04

Eigenlijk doe ik maar wat, door schade en schande wijs geworden. En meestal pakt dat wel aardig uit. Ik heb geleerd hoger in rangorde te zijn als dat nodig is bij mijn merrie. Noodzakelijk omdat mijn merrie de alfamerrie is. Een paard moet op jou kunnen vertrouwen, maar ook voor je aan de kant gaan, respect voor je hebben. Het blijft wel 600 kilo. En die wil je niet over je heen.

Vanuit een dergelijke relatie kun je je ook veroorloven om dingen toe te staan. Bijvoorbeeld. Lan weet al jaren dat ze in de stal moet blijven, ook als de deur open staat. Ze mag niet over de drempel. Maar we weten allebei dat het harstikke leuk is als ik uit het zicht sta.. Lan sluipt dan uit de stal naar het hooi (en je hoort haar echt niet lopen dan). Dan moet ik tevoorschijn komen: "Lahan" roepen, dan neemt zij nog een hap en gaat weer naar de stal. Als paarden kunnen lachen, lacht ze dan. Daar is helemaal niks mis mee. Ik weet dat als het erop aan komt ze doet wat ik haar vraag. Ik kan het doorgaans houden bij vragen. Vertellen is niet zo vaak meer nodig.

Hoe dat heet: trainer, baas, kuddeleider, whatever, zal me eigenlijk aan de billen oxideren. Het moet werken voor zowel mens als paard.

Paardentango

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-08-09 18:54

Tussenstand

Ik ben in de ogen van mijn paard
het baasje 20% [ 82 ]
de leider (van de kudde) 28% [ 113 ]
een kameraad 29% [ 116 ] x
een amusant wezen 5% [ 22 ]
trainer 8% [ 33 ]
de meest wijze van ons 8% [ 32 ] x

Totaal aantal stemmen : 398

Conclusie zou kunnen zijn dat we op een kameraadschappelijke wijze de leiders van kuddes zijn. We zijn de baas zijn en trainers van de paarden. We zijn wijs, in ieder geval de meest wijze van ons en soms zijn een grappig wezentje zijn in de ogen van onze paarden.

Je kunt tot 24 aug je stemmen en als je wil een toelichting geven waarom je die keuzes hebt gemaakt.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-08-09 19:12

Ik denk dat ik toch wel dat ik wordt gezien als baasje want:
- Ik ben geen leider van de kudde, ik voed hem niet op in de wei en ik verdeel ook niet de rang in de wei en daarnaast denk ik dat een leider van een kudde vrijwel altijd een ander paard is.
- Ik ben ook geen 100% kameraad, ze weten dat ze met mij niet hoeven te dollen en ík bepaald altijd wat er gebeurt en een kameraad zie ik als iemand die niet ''boven de ander staat'' en dat sta ik inprincipe wel.
- Ik ben ook geen amusant wezen, ik geloof nooit dat een paard daar namelijk vertrouwen in kan hebben voor mij klinkt 'amusant wezen' als een beetje een persoon die heel erg los staat van zijn of haar paarden.
- Ik ben inpincipe wel trainer maar ik ben er ook vaak als er niets getraint wordt dus alleen trainer ben ik niet.
- De meest wijze van ons, tja ik geloof niet dat een paard denkt à la ''ik weet niet hoe dit moet en zij wel dus zij zal wel de wijste zijn''. Ik vind dit een beetje een krom iets, net alsof een paard op de zelfde manier denkt als een mens en ik geloof daar niet in.

Daarom kom ik op 'het baasje' uit, dat staat vrij centraal want een baasje doet heel veel dingen voor het paard maar hoort niet bij de kudde dus staat los van het paardengedrag vind ik.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 10:50

ehm, nu begrijp ik er helemaal niets meer van. WAAROM is er een einddatum voor dit topic?

Volkoren

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-08-09 11:05

Ik heb er geen goede uitleg voor eigenlijk... Mijn paard communiceert met me, laat zien wanneer ze angstig is, onzeker is, het er niet mee eens is, plezier heeft en blij met me is. Ze verdedigd me tegenover andere paarden, ze kriebelt me terug als ik haar borstel. Maar volgt me ook, volgt mijn instructies op. Ze is een 'kameraad', een maatje waarmee ik plezier heb, waarbij ik het haar naar haar zin wil maken en haar wil begrijpen. Tegelijkertijd is het cruciaal dat zij mij ook op bepaalde momenten als 'baasje' cq 'leider' ziet. Maar dit alles wel met wederzijds respect, ik moet mijn paard ook in haar waarde laten en zij moet ook haar grenzen kennen :)

Lastig hoor :D