Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Oonax

Re: Ik heb geen respect voor mensen met bijrijders.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:54

Ach, paard heeft er geen last van, eigenaar is blij, bijrijder is blij... Ik zie het probleem niet :D

Jenkins

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:55

Ja op die manier :P
En daarom ben ik eigenlijk ook van mening, dat als een eigenaar jou vraagt haar paard te rijden omdat ze er geen tijd voor heeft. Je hier geen vergoeding voor neer hoeft te leggen. Maar mocht je echter zelf aan geven een paard te willen leasen/bijrijden je hier wel een vergoeding voor moet geven. Maargoed dat is weer een andere discussie :P
(al betaal ik nu zelf ook voor een pony, die ik eerst trainde (voor hun, dus ik betaalde niks), omdat de eigenaresse er geen geld voor heeft)

Yeyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 12:56

sofriet schreef:
Jenkins schreef:
Ik heb het topic niet doorgelezen.
Ben het iig niet eens met de stelling.
Maar wat me vaak wel op valt, is dat mensen een paard kopen en dan als ze kijken naar de kosten, de inkomsten van een bijrijder bijrekenen. Dat vind ik dan weer wel fout.
Mocht je nou een paard hebben en dus op de een of andere manier geen tijd hebben, is het logisch dat je een bijrijder neemt.

maar om nou een bijrijder te nemen, omdat je zelf de kosten niet meer geheel kan dekken, dat vind ik niet kunnen. Al snap ik wel weer dat dat je eerste keus is, ipv het verkopen van je paard.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Als je, zoals de eigenaresse van mijn paard, al 13 jaar het paard hebt en plotseling ga je scheiden en heb je dus een kleiner inkomen, en je kunt je paard niet meer betalen, dan ga je toch niet zomaar je paard verkopen maar dan kijk je toch eerst naar andere oplossingen?
Als je geen tijd hebt voor je paard vind ik het juist oneerlijk. Zij houdt van dat paard en heeft er tijd voor, maar zat gewoon even krap. Maar mensen die een paard nemen maar er eigenlijk geen tijd voor hebben, dat vindt ik niet eerlijk tegenover het paard.

Daar ben ik het niet mee eens. Als je thuis woont en een paard koopt/krijgt en je gaat het huis uit, baan, kinderen, dan heb je toch automatisch minder tijd voor je paard? Of moet je dat dan allemaal maar laten omdat het anders zielig is voor je paard?
Daar hebben ze dan bijrijders voor uitgevonden!
Dat je niet de eerste de beste op je paard zet ben ik het helemaal mee eens, maar als je iemand kan vinden met wie je op 1 lijn zit en het klikt leuk met het paard, waarom niet dan? Ik kan er ook niets anders van maken dan een win win situatie.

xLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 15:53

sofriet schreef:
Jenkins schreef:
Ik heb het topic niet doorgelezen.
Ben het iig niet eens met de stelling.
Maar wat me vaak wel op valt, is dat mensen een paard kopen en dan als ze kijken naar de kosten, de inkomsten van een bijrijder bijrekenen. Dat vind ik dan weer wel fout.
Mocht je nou een paard hebben en dus op de een of andere manier geen tijd hebben, is het logisch dat je een bijrijder neemt.

maar om nou een bijrijder te nemen, omdat je zelf de kosten niet meer geheel kan dekken, dat vind ik niet kunnen. Al snap ik wel weer dat dat je eerste keus is, ipv het verkopen van je paard.

Hier ben ik het dan weer niet mee eens. Als je, zoals de eigenaresse van mijn paard, al 13 jaar het paard hebt en plotseling ga je scheiden en heb je dus een kleiner inkomen, en je kunt je paard niet meer betalen, dan ga je toch niet zomaar je paard verkopen maar dan kijk je toch eerst naar andere oplossingen?
Als je geen tijd hebt voor je paard vind ik het juist oneerlijk. Zij houdt van dat paard en heeft er tijd voor, maar zat gewoon even krap. Maar mensen die een paard nemen maar er eigenlijk geen tijd voor hebben, dat vindt ik niet eerlijk tegenover het paard.

Daar ben ik het niet mee eens. Als je thuis woont en een paard koopt/krijgt en je gaat het huis uit, baan, kinderen, dan heb je toch automatisch minder tijd voor je paard? Of moet je dat dan allemaal maar laten omdat het anders zielig is voor je paard?
Daar hebben ze dan bijrijders voor uitgevonden!
Dat je niet de eerste de beste op je paard zet ben ik het helemaal mee eens, maar als je iemand kan vinden met wie je op 1 lijn zit en het klikt leuk met het paard, waarom niet dan? Ik kan er ook niets anders van maken dan een win win situatie.[/quote]

Hier ben ik het wel mee eens, en ik wil er graag iets aan toevoegen:
Misschien heb je je paard al wel jaren, maar gebeurt er iets in je leven dat je er ineens te weinig tijd voor hebt. Ben je dan ook oneerlijk? Ik vind van niet, wat kon jij eraan doen?
Ik weet hoe dit voelt :o

sofriet

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-09 17:39

xLotte schreef:
Hier ben ik het wel mee eens, en ik wil er graag iets aan toevoegen:
Misschien heb je je paard al wel jaren, maar gebeurt er iets in je leven dat je er ineens te weinig tijd voor hebt. Ben je dan ook oneerlijk? Ik vind van niet, wat kon jij eraan doen?
Ik weet hoe dit voelt :o

ja dat is inderdaad ook zo :o

only18

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:15

IK BEN DUS EEN BIJRIJDER :D :D
Neen, mijn vriendin ( de eigenares van Tachine, het paard waarvan ik dus bijrijder ben) vind het héél tof dat ze een maatje heeft om voor haar paard te zorgen. Zeker nu ze op de weide staat is het veel leuker om met twee te genieten van Tachine. Alleen is maar alleen en als je er hulp en plezier kan aan hebben, waarom zou je er dan geen respect voor kunnen opbrengen? :?

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:23

Nou dan ben ik zeker zo'n egoist die een bijrijdster heeft om een keer in de week lekker een keer uit te kunnen slapen en niet naar mijn paard te hoeven. Zou ik zeker ook geen eigen paard mogen hebben. Onzin!! Mijn paard heeft het heel goed bij mij en in vakantietijd en als mijn bijrijdster niet kan dan doe ik mijn paard lekker zelf. Paard vaart er wel bij want mijn bijrijdster gaat erop naar buiten en doet dingen met mijn paard die ik zelf niet durf. Tja ik heb een bijrijdster voor mijn gemak maar vind nu na een paar jaar dat ik ook eens een dag voor mezelf mag hebben en ik schaam me daar absoluut niet voor!

Heb een goede baan maar moet er iedere dag vroeg uit (05.00 uur). Mijn bijrijdster betaald mij niets en ik vind het heerlijk om een dag in het weekend een keer te kunnen uitslapen. Aan de andere kant vind ik het ook niet erg om vroeg op te staan om mijn paardje te doen. De afgelopen 3 weken heb ik haar lekker zelf gedaan omdat mijn bijrijdster niet kon. Is voor mij dus een pure luxe!

odetteke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 20:31

Montreux schreef:
Tja ik heb een bijrijdster voor mijn gemak maar vind nu na een paar jaar dat ik ook eens een dag voor mezelf mag hebben en ik schaam me daar absoluut niet voor!

Groot gelijk hoor :j

Ik denk echter wel dat je bij aanschaf van een paard er wel rekening mee moet houden dat je niet afhankelijk bent van een bijrijder... daarmee bedoel ik dat je paard niet binnen wordt gehaald als de bijrijder ziek is, niemand het beest voert als ze een keer niet komt, of er geen geld meer is voor de hoefsmid als de bijrijder verzuimt te betalen. Situatie's kunnen veranderen waardoor je uiteindelijk wel afhankelijk wordt, je kan nooit in de toekomst kijken, maar om bij het aanschaffen van een paard al afhankelijk te worden vind ik op zijn zachtst gezegd niet verstandig.

Montreux

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:09

Ik heb mijn paard ook gekocht nadat ik eerst alles op een rijtje had gezet. De kosten, de verzorging etc etc. Heb haar nu bijna 10 jaar en ben pas na een paar jaar met een bijrijder begonnen. Van mijn bijrijder vraag ik ook geen bijdragen in de kosten. Het enige dat ik vraag is of ze mij op tijd laat weten wanneer ze niet kan zodat ik daarop in kan spelen en geen plannen maak. Paard gaat nu eenmaal voor alles! Mijn bijrijder heeft ook eerst op haar moeten rijden zodat ik kon zien of er een klik was tussen mijn paard en haar. Het is nogal een klein draakje hahahah.

Abeltje77

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-09 21:17

Zeg TS, heb je dit eigenlijk nog wel eens besproken met die collega?

HT2009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 11:00

Ik heb eerlijk gezegd niet alle acht pagina`s doorgelezen :o
Echter is de reactie van je collega erg kort door de bocht. Hij/zij zal dan waarschijnlijk ook geen kinderen of huisdieren hebben. Die "heb" je namelijk ook niet om naar een oppas of pension te brengen ;)

Persoonlijk heb ik meer moeite met mensen die een paard (of dier) aanschaffen en het niet kunnen bieden wat het nodig heeft (in het kader van dierenwelzijn). Ik denk dat een goede bijrijder net zo goed voor het paard kan zorgen als de eigenaar zelf, het paard ligt er waarschijnlijk niet wakker van wie hem zal rijden of verzorgen.

TolineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:23

ik heb ook een bijrijder omdat ik idd ook zit met mijn 3 jarig zoontje die nog niet hele dagen naar school gaat en ik wil hem niet altijd meeslepen naar stal!!
Mijn bijrijdster rijdt 3x per week!
En ik ben ontzettend blij met dr!!

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 21:27

Ik zie niet echt problemen. Want met een bijrijder heeft de eigenaar van het paard wat meer tijd voor zichzelf, en aan de andere kant helpt hij/zij iemand door de bijrijder een pleziertje te gunnen :D
Zelf zou ik het niet kunnen. Niemand komt aan mijn paard als ik er niet bij ben :o Ben daar te jaloers voor haha! Wil gewoon het liefst mijn eigen paardje doen! Gelukkig heb ik ook alle tijd voor haar. Vooral straks als ze op pension staat (over een week) want dan kan ik tot s'avonds laat gaan :+

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 22:49

Ik zou zelf geen bijrijder willen, ik doe m'n paarden dan ook helemaal zelf. Heb er zelf keihard voor gewerkt, en heb veel laten vallen voor ze. Vind het gewoon moeilijk om iemand een paardje te "geven" waar ze lekker mee kan rijden, en daar niks van terug verwachten qua vergoeding of mee helpen in de dagelijkse verzorging.

Nee mocht er wat gebeuren waardoor ik m'n paarden niet meer zelf kan doen verkoop ik ze. Ze hebben recht op een eigenaar die voldoende tijd en energie in ze wil steken, ze als hun maatje zien en ik wil niet dat er iemand komt die x aantal keer in de week lekker komt rijden. En zo stop kan zeggen als het niet meer uitkomt. Daarbij mis ik tegenwoordig als ik om me heen kijk de motivatie/passie/wil bij de bijrijders.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-09 23:37

Amy__ schreef:
Ik zou zelf geen bijrijder willen, ik doe m'n paarden dan ook helemaal zelf. Heb er zelf keihard voor gewerkt, en heb veel laten vallen voor ze. Vind het gewoon moeilijk om iemand een paardje te "geven" waar ze lekker mee kan rijden, en daar niks van terug verwachten qua vergoeding of mee helpen in de dagelijkse verzorging.

Nee mocht er wat gebeuren waardoor ik m'n paarden niet meer zelf kan doen verkoop ik ze. Ze hebben recht op een eigenaar die voldoende tijd en energie in ze wil steken, ze als hun maatje zien en ik wil niet dat er iemand komt die x aantal keer in de week lekker komt rijden. En zo stop kan zeggen als het niet meer uitkomt. Daarbij mis ik tegenwoordig als ik om me heen kijk de motivatie/passie/wil bij de bijrijders.

Ik kan je mening wel begrijpen zo heb ik er jarenlang ook over gedacht en kon niet begrijpen waarom eigenaren een bijrijdster zouden willen.
Toch als je ooit in een situatie komt waarin je moet kiezen tussen verkopen of een ideale omstandigheid creeeren met een bijrijdster zou je wellicht van gedachten kunnen veranderen.
Ik kon op een gegeven moment niet meer iedere dag rijden/trainen met mn paard vanwege mijn gezondheid, als je chronisch ziek bent (iets wat altijd onverwacht en onhandig op de proppen komt) heb je nog altijd een keuze.
Ik kon kiezen tussen verkopen of een bijrijdster zoeken om op de dagen dat ik oververmoeid en pijn heb te rijden, ik heb voor het laatste gekozen juist omdat mijn paard mijn maatje en uitlaatklep is.
Een maatje verkoop je niet zomaar, maar je wilt ook niet dat het dier iets tekort zou komen, ze is een heel lief en aanhankelijk paard maar onder het zadel een draakje en ik weet dat ik haar niet gemakkelijk kwijt zou raken binnen de verkoop.
Wat zou ik haar aandoen? ze heeft immers 2,5 jaar moeten wennen aan een nieuwe huisvesting en heeft binnen die 2,5 jaar geleerd hoe ze mij en mensen in het algemeen kon vertrouwen.....dat zou ik allemaal weggooien als ik haar in de verkoop zou doen....ze zou naar de 7e eigenaar gaan in 9 jr tijd, dat kan ik gewoon niet over mijn hart verkrijgen.
In dat opzicht vind ik dat ik JUIST aan mijn paard denk en niet aan mezelf, ik zou het mezelf immers veel makkelijker maken als ik haar zou verkopen.
Persoonlijk denk ik dat iedere situatie en iedere omstandigheid op zichzelf staat, zolang de eigenaar het beste met zn paard voor houd en ten alle tijden zn verantwoordelijkheid neemt zie i geen probleem met een bijrijdster.

Ben het zeker met je eens dat het vinden van een betrouwbaar persoon niet makkelijk is, ze liggen niet voor het oprapen, ik vraag aan mijn bijrijdster geen financieele vergoeding, maar ze doet wel schoonmaakwerk op de dagen dat ze komt, erg prettig voor mij want dat houd ik weer meer energie over om de volgende dag zelf lekker te kunnen trainen.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 04:58

Ik ben benieuwd wat al die mensen die roepen nooit een bijrijder te willen doen als ze om weet ik veel wat voor reden een paar maanden (of langer) niet kunnen rijden. Ziekte, ongeluk, omstandigheden, bedenk het maar. Een situatie die wel oplosbaar is, maar op de langere termijn. Zetten jullie dan je paard gewoon een half jaar of langer stil? Verkopen jullie je paard dan? Of zoeken jullie dan alsnog een bijrijder met de kans dat het niet de meest geschikte is (er is dan immers spoed bij)? Iedereen kan een ongeluk krijgen, of langdurig ziek worden namelijk.

Ik heb een bijrijdster voornamelijk voor mijn eigen angst ooit langere tijd uit de running te zijn en ik niet wil dat mijn paardje dan gewoon maar langere tijd niets doet. De voordelen zijn dat ik de bijrijder NU niet perse nodig heb, dus de tijd heb om een echt geschikte te zoeken (heb ik inmiddels), dat ik wat vaker "vrij" kan nemen en me geen zorgen hoef te maken over mijn meisje, die word gecontroleerd en verzorgd en mocht mij wat overkomen weet ik zeker dat ze ook goed verzorgd is en haar conditie/ bespiering op peil blijft.

Amy__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:25

Ik ben niet bang dat m'n paarden dan een langere tijd stil komen te staan, ik doe het samen met m'n vriend namelijk. Het lijkt me heel erg veel toeval als we allebei gelijke tijd een langere tijd uitvallen.

Het zou voor 3 maanden zijn, zou ik ze stil zetten of m'n vriend moet (mits het qua tijd kan) extra paarden rijden. Ik zie hem niet als een bijrijder overigens omdat we de paarden al samen doen en samen van ons zijn ;) En daarbij vind ik het niet erg om ze 3 maand op het land te zetten, gaan ze niet kapot van ze kunnen gewoon lekker paard zijn. Alleen het oppakken daarna zou tijd gaan kosten, maar niet alle paarden worden op wedstrijdniveau getraind en die dat wel worden zou m'n vriend evt. kunnen doen :) Zou ik voor een halfjaar of langer uit de running zijn dan denk ik toch dat we wat verkopen ja..

Ptries

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 11:46

cissie schreef:
Amy__ schreef:

Ik kan je mening wel begrijpen zo heb ik er jarenlang ook over gedacht en kon niet begrijpen waarom eigenaren een bijrijdster zouden willen.
Toch als je ooit in een situatie komt waarin je moet kiezen tussen verkopen of een ideale omstandigheid creeeren met een bijrijdster zou je wellicht van gedachten kunnen veranderen.
Ik kon op een gegeven moment niet meer iedere dag rijden/trainen met mn paard vanwege mijn gezondheid, als je chronisch ziek bent (iets wat altijd onverwacht en onhandig op de proppen komt) heb je nog altijd een keuze.

Helemaal mee eens, ik heb daarom ook mijn bijrijdpaard Demo.
Zijn bazin (vriendin van mij) kan zelf helaas niet meer rijden wegens lichamelijke problemen en ook het gewone stalwerk kost haar veel energie.
Ik sprong al bij met Demo toen ik mijn eigen paard nog had en sinds mijn eigen paard ingeslapen werd (december 2006) doe ik hem fulltime. Het is net of we een deelpaard hebben en het gaat prima zo.
Bovendien is Demo al ietsje ouder en heeft hij flink artrose, stro-allergie en in zijn algeheel een nogal zwak gestel. Met goed trainen, aangepast beslag en precies weten hoe je hem moet verzorgen doet hij het allemaal prima, maar het is geen gezond paard wat je makkelijk verkoopt. Het zou echt zo'n paard zijn wat waarschijnlijk van hand tot hand gaat en uiteindelijk uitgemergeld bij de slacht terecht komt.

Ik denk dat je gewoon mazzel moet hebben. Mazzel als bijrijder met een paard en eigenaar waarmee het klikt en mazzel als eigenaar met een bijrijder die serieus met je paard omgaat en zich ook verantwoordelijk voelt.

Overigens vind ik het, wat de reden ook is, geen probleem als mensen een bijrijder nemen. Tenzij het echt is omdat mensen eigenlijk geen paard kunnen betalen en dan de resterende kosten er via een bijrijder uit willen halen, maar er zijn denk ik maar weinig mensen die dit werkelijk doen.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 17:07

Ik heb ook een bijrijdster voor 1x in de week.
Gewoon het idee dat hij dan net zulke goede zorg krijg als wanneer ik er zou zijn geeft 1x per week een stukje rust.
Op vrijdag is hij altijd vrij en dan heb ik het ook wel gehad na een volle week werken.

Ik vind het heerlijk om die dag in de week vrij te zijn en diegene die hem doet vind het ook leuk.
Mocht ik ziek zijn of echt niet kunnen dan weet ik wel zeker dat hij geentertaint wordt.

Hier op stal komen ze iedere dag buiten, in de winter een paar uur in het paddock weer of geen weer dus een dagje niet komen is helemaal niet erg.

Ik vraag geen kosten aan mijn bijrijdster gewoon omdat ik er mee geholpen ben om lekker even 1 dagje vrij te zijn.

Ik heb voor mijn pony gekozen dus ik betaal hem ook ....

cmatthijssen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 21:30

wat een rare reactie van je collega! een bijrijder lijkt mij juist fijn, even tijd voor jezelf. wel een goede bijrijder zoeken natuurlijk, anders heb je er niks aan.

cemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-08-09 23:45

ik heb in ierland op een manege gewerkt en daar reed ik de paarden van de eigenaars.. en de eigenaars kwamen alleen op zaterdag even langs om te rijden voor een uurtje en daarna zag je ze weer een week niet.. of ze kwamen alleen voor competitie op zondag.. hadden ze niet eens getraind daarvoor.. dat deden ik en mn collega's

ik vond het echt schandalig hoe ze er daar over denken, ik had vaak een betere band met het paard dan de eigenaar zelf.. maar ik was wel blij dat ik elke dag met hun paarden kon doen wat ik zelf wou :P maar het is niet eerlijk tegenover de paarden..

dan wordt er hier in nederland echt veel beter voor de paarden gezorgd en echt gedacht vanuit het paard en vind ik het bijrijder idee juist heel goed ipv zomaar een 'stalknecht' op je paard laten rijden.. of je paard gewoon op stal laten staan..

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:27

Ik heb twee paarden. Die gaan niet weg. Ik ben ook een medische beperking (later gekregen). Ik heb een bijrijdster voor mijn jongste paard.

Mij geeft dat de mogelijkheid om mijn beide paarden te kunnen blijven rijden (ik kan fysiek niet meer alles) en haar geeft dat de mogelijkheid een goed paard te rijden zonder dat het wat kost. Haar eigen paard heeft artrose en is al wat ouder.

Het is een goed werkende constructie voor ons allebei.

AlexandraM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-09 22:34

ik vind het ook onzin!!! is toch niks ergs aan!! als je alleen een paardje wilt om er een te hebben dat pak je een paard dat bv niet meer gereden kan worden daar kun je dan je dingen mee doen en ook daar kun je te weinig tijd voor hebben... het is toch super dat je A een jongen/meisje helpt met dr grote hobby of nog intensiever, je diertje niet alleen maar staat te staan en zo haar/zijn aandacht krijgt en jij iets ontlast word :)

ik vind echt onzin!! :D

ukoldaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 11:47

Joh, dat is toch ieders eigen keuze!!

Niets mis mee, je helpt elkaar zo!!!!

Ikzelf moet niet denken aan een bijrijdster, maar dat is omdat ik gewoon mijn paard niet kan loslaten, ik wil niet dat er iemand anders mee aan de slag gaat. Ik wil niet dat er iemand anders aan mijn kostbaarste bezit zit, haha ik leen mijn man ook niet uit omdat ik even geen tijd heb..geintje..

Nee niets voor mij!!!

Maar als het voor andere mensen wel werkt, mooi toch!

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-08-09 11:54

Abeltje77 schreef:
Zeg TS, heb je dit eigenlijk nog wel eens besproken met die collega?

De collega is ondertussen geen collega meer ;) Hij heeft een andere baan genomen :+ Hij weet ondertussen wel mijn standpunt, en hoewel hij wéét dat ik niet regelmatig meer kan rijden door een ongeluk waarbij ik m'n rugwervels brak, vind hij het nog stééds geen excuus dat ik een bijrijder heb. Dan moet ik maar verkopen vindt hij.

Waarom verkopen als mijn paarden ondertussen gereden worden door iemand anders, maar wel de verzorging/aandacht/hopen liefde/grondwerktraining met mij als eigenaar krijgen?

Ik snap zijn standpunt nog steeds niet :+

@ukoldaatje: zo dacht ik een jaar geleden ook... Mijn paarden zijn mijn alles, zelfs mijn echtgenoot mocht nooit aan amore komen! Maar als het echt MOET, voor het welzijn van het paard? Wat doe je dan? Verkopen of iemand anders laten rijden?

Stel, jij breekt morgen je been, je ligt er 8 weken uit. Ga je dan een doorgetraind paard opeens 8 weken laten stilstaan?
Laatst bijgewerkt door Mi_Amore op 10-08-09 11:55, in het totaal 1 keer bewerkt