Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
). Doordat de rest zo boers was, werd ik daar in mee getrokken!
)
rondcrossen op de shetties, springen, indiaantje en cowboytje spelen, ook buiten en soms kregen we les van meisjes die veel wisten want die reden op de manege
Er waren wel zadels, maar die gebruikten we niet op de shetties. Wel op de welshes die er kwamen en later kwam er een new forest, waar ik ook zonder zadel op mocht... was een hele eer. 
) of zorgte ik dat ik uit de weg was voordat ik ze weer aan deed. En raakte niet in paniek of viel niet van het paard....
manishdra schreef:Tegenwoordig zien kindjes Anky, willen ze dat ook. Nemen een 10 ritten kaart op de manege. Denken dat ze dan wel paard kunnen rijden en als paps of mams de manege niet verder willen betalen gaan zo op zoek nara verzorg pony's. Niks mis mee, maar vervolgens lezen ze iets op internet als een join-up en gaan ze het ook ff uitproberen of zo. Enneh in de penny hoefen ze ook niet uit te mesten...
Al moet ik zeggen dat ik waarschijnlijk als kind ook een heleboel gedaan heb, die eigenlijk niet door de beugel konden. Pony's hebben er ook niks aan over gehouden

En hoe het wel moet offcourse. 
Miss_Malfoy schreef:Dusja, eigenlijk een oproep aan alle paardenmensen op bokt. Jullie zijn zelf ook niet zomaar uit de lucht komen vallen. Iedereen moet het ergenst leren! Dus opleiden die jonge talentjes, eruit plukken in de manegeles, en rijden met je donder!
.
Altijd tegenspreken en alles in twijfel trekken en dan ook nog zeggen, dat het misschien beter is om toch even een tijdje zelfstandig te rijden, want ik ben nu eenmaal streng richting degene die erop zit...Dus wil ze het even alleen proberen. Niveau manegeruiter komt meteen weer boven en ik zie het paard weer terug gaan in zijn lopen... Aan de ene kant kan ik haast niet zonder bijrijder, maar echt... als het niet hoefde, dan deed ik het niet meer...
Ik zou er eerlijk gezegd niet aan moeten denken! Nee, ik ben zelf niet perfect, maar er komt maar 1 iemand op mijn pony en dat ben ikzelf. En de arrogantie heb ik ook nog wel dat ik overtuigd ben dat ik het het beste doe..... Sterker nog - als Edward Gal straks op de stoep staat en een rondje wil, dan zal ik hem met zéér toegeknepen en nauwlettende blik iedere beweging blijven nagluren, ha ha ha!
Ik ben niet de beste van de wereld, maar ik heb een super stille hand, een stille en meegaande zit, zachte benen en daar ben ik ook trots op. Mijn Tinker heb ik weliswaar niet zadelmak gemaakt, maar wel zelf doorgereden dus die kent alleen mijn manier van rijden, en is dus ook zo sensibel als het maar zijn kan. Met een bijrijder die niet zo gedoseerd zou rijden, zou dat zó voorbij zijn, en dat zou ik eeuwig zonde vinden. Nee, niks voor mij
Barmat schreef:Ik heb geen bijrijder nodig en daar ben ik heel blij meeIk zou er eerlijk gezegd niet aan moeten denken! Nee, ik ben zelf niet perfect, maar er komt maar 1 iemand op mijn pony en dat ben ikzelf. En de arrogantie heb ik ook nog wel dat ik overtuigd ben dat ik het het beste doe..... Sterker nog - als Edward Gal straks op de stoep staat en een rondje wil, dan zal ik hem met zéér toegeknepen en nauwlettende blik iedere beweging blijven nagluren, ha ha ha!
Slecht he, ik weet het, maar zo denk ik er wel over. Het is mijn paard, mijn rijstijl, mijn fluwelen handjes, mijn minime hulpen, en dat wil ik niet verpest zien, no way!Ik ben niet de beste van de wereld, maar ik heb een super stille hand, een stille en meegaande zit, zachte benen en daar ben ik ook trots op. Mijn Tinker heb ik weliswaar niet zadelmak gemaakt, maar wel zelf doorgereden dus die kent alleen mijn manier van rijden, en is dus ook zo sensibel als het maar zijn kan. Met een bijrijder die niet zo gedoseerd zou rijden, zou dat zó voorbij zijn, en dat zou ik eeuwig zonde vinden. Nee, niks voor mij
) maar als ik soms zie wat er rond loopt, dan zucht ik toch echt diepshireen schreef:Vroeger was paardrijden alleen voor mensen met veel geld, de maneges waren ook netter en er werd nog op een commando wijse manier les gegeven.
Tegenwoordig kan je overal paardrijles krijgen en overal paarden stallen.
En iedereen kan tegenwoordig ""rijden""
Ik zeg niet dat het vroeger beter was maar ik denk wel dat je meer paardenmensen had.
Heino schreef:Ik kom dit redelijk vaak tegen op Bokt, dat er steeds minder mensen zijn die écht kunnen rijden en echt paardengevoel hebben. Mensen die bij wijze van door het vuur gaan voor een verzorg/bijrijdpaard, die heel gemotiveerd zijn en door weer en wind komen.
Nu ben ik een best 'broekie' met mijn 22 jaar, maar wás vroeger dan echt alles beter? Hoefde je toen niet 5 bijrijders te verslijten voor je een fijne gevonden had? En leerde je toen nog wel echt rijden op de gewone manege?
Ik vraag me af hoe, als dat zo is, dit komt
LDRD schreef:Miss_Malfoy schreef:Dusja, eigenlijk een oproep aan alle paardenmensen op bokt. Jullie zijn zelf ook niet zomaar uit de lucht komen vallen. Iedereen moet het ergenst leren! Dus opleiden die jonge talentjes, eruit plukken in de manegeles, en rijden met je donder!
Makkelijk gezegd.
Ik kan ze niet vinden hoor die talentjes zonder grote mond en met een nimmer aflatende drang om op z'n minst in de buurt van paarden te verkeren. Ze zullen er best zijn, maar dikgezaaid niet echt.
Karin schreef:De 'pennymeisjes' van tegenwoordig halen dezelfde dingen uit als wij vroeger. Zonder zadel en cap springen over hindernissen die te wankel voor woorden zijn, met z'n tweeën op een pony en de hele wei door crossen... Showen ze vervolgens vol trots hun foto's op Bokt, dan krijgen ze te horen dat ze 'onverantwoord bezig zijn' en 'eerst maar eens goede les moeten gaan halen'. Maar wat deden wij vroeger dan?
blackpegasus schreef:Karin schreef:De 'pennymeisjes' van tegenwoordig halen dezelfde dingen uit als wij vroeger. Zonder zadel en cap springen over hindernissen die te wankel voor woorden zijn, met z'n tweeën op een pony en de hele wei door crossen... Showen ze vervolgens vol trots hun foto's op Bokt, dan krijgen ze te horen dat ze 'onverantwoord bezig zijn' en 'eerst maar eens goede les moeten gaan halen'. Maar wat deden wij vroeger dan?
hihi, ja idd. Ik sprong ook over die hekjes in het bos waar verboden toegang op staat, reed altijd zonder cap, ook over de straat en naar het strand, sprong op de rug zonder zadel en hoofdstel en ging in rengalop de wei door, zonder zadel met z'n 2en op een hengst een buitenrit maken, achterstevoren rijden, enz
maargoed ik moet mijn grote mond dan houden
KiWiKo schreef:vroegah......... in mijn tijd was het inleveren, inlevern en nog een keer inleveren............. en dan nog 5 keer inleveren............
was een harde leerschool............. maar het hele principe van opoffering en inleveren is er niet meer............ en daarom mist de huidige generatie gewoonweg de discipline............ want daar draait het om........ de discipline

Tja, heb toen gezegd dat ik op zoek was naar een bijrijdster/verzorger en dat ik het daar niet over had gehad. Nou, ze werd op dat moment best een beetje boos, want mijn paard zou dan namelijk erg veel waard worden en dat was ook weer goed voor ons... Nou vraag ik je.... wat moet je nou met zoiets... ik heb haar vriendelijk de deur gewezen en haar veel geluk gewenst met de verdere zoektocht naar haar wedstrijdpaard...