Handige ruiters/amazone's

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 21:14

daniella74 schreef:
Anoeska schreef:
Sorry, maar ik vind jouw beeld van de gemiddelde manegeruiter wel heel negatief hoor. Dat is niet wat ik in mijn omgeving en als FNRS jurylid zie. Ik zie wel veel verschil (in niveau, in de manier waarop ze les hebben gehad), maar dat het alleen maar schoppen en trekken is, dat geloof ik gewoon niet. Kan natuurlijk in jouw omgeving heel anders zijn, dat kan ik niet weten. Maar dat is niet wat ik zie.

Blijkbaar komen wij op dezelfde bedrijven want ik zie er ook echt elke wedstrijd wel een paar rijden waar ik echt blij van wordt.
De schoppers en trekkers zijn juist uitzondering is mijn ervaring. Stallen willen vaak juist graag manegeruiters dus het zal best meevallen met het niveau gemiddeld genomen. Verder wordt dit altijd een beetje zinloze discussie met de vingertjes naar de manegeruiters en bovendien eigenlijk niet terzake doende in dit topic. Denk dat ts binnenkort wel tegen iemand aanloopt die goed geschikt is voor wat zij wil.

Voor een snel sportpaard is een keer tikken met de benen al schoppen.
Dat heb ik al eerder uitgelegd.
Een zachte knijp met de kuit daar zie ik geen een manege paard op reageren.

Maar als dat verschil niet gezien wilt worden en dan maar meteen te zeggen dat sportpaarden eigenaars niet open staan is wel erg kort door de bocht.
Ik wil gewoon geen ongelukken, niet voor de ruiter en niet voor het paard.
En mijn ervaring is ver genoeg om te kunnen oordelen wat wel en niet past. :)

Lagency

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-09 23:34

laetitia schreef:
Ik denk dat het niet vinden van een goede bijrijder ook deels KAN liggen aan de houding die de eigenaresse aanneemt.

Een eigenaar die een houding heeft van "een manegeruiter komt never nooit op mijn sportpaard want die rijdt mijn paard geheid naar de k*l*t*" is denk ik niet een toegankelijke instelling die een onzekere, wellicht nog onervaren maar wel verantwoordelijke bijrijder kan treffen.

TS heeft nog steeds niet duidelijk gemaakt wat zij nu te bieden heeft aan de jonge talentvolle amazone en wat zij van deze amazone daadwerkelijk verwacht.

Daarnaast is het zo dat met goede les, minstens 2 keer in de week, een beginnend bijrijder heel veel goeds kan leren en dat dit echt zijn vruchten af kan gaan werpen.

Maar wat wel belangrijk is, is dat de les gegeven wordt door een onafhankelijk persoon. Niet door de eigenaar zelf, aangezien de ruiter bijna altijd onzeker wordt als de eigenaar de ruiter beoordeeld op zijn of haar rijkunst.

Ik ben 32 en heb het nog steeds! Eigenaar is vriendin van me, maar toch word ik onzeker als ik haar paard rijd en ze is erbij.
Want vind ze mijn manier van rijden wel goed? Vind ze dat ik het paard te veel doorpak of juist te weinig?

Ik ben trouwens vroeger gewoon manegeruitertje geweest, tot mijn 16e.
Daarna ben ik 10 jaar gestopt met paardrijden en op mijn 26e begonnen met bijrijden. Jawel op een draver die nog bijna alles moest leren (draver was dus niet verkloot maar kende gewoon alleen maar hard rennen).

Door 2 x in de week les te nemen (1x groepsles op de vereniging en 1 x priveles) zijn we samen,inclusief de eigenaresse die ook 1x in de week les had gegroeid.
Ik in mijn rijtechnische niveau en het paard in de training.

Ik ben geen topruiter, maar door de lessen heb ik heel veel geleerd en zijn we uiteindelijk, heel langzaamaan, op M-niveau gekomen qua training (wedstrijden reden we niet).

In feite was dit dus ook een combinatie van 'groen met groen', maar met goede instructie moet dat geen problemen opleveren.

PS: rijd nu op een ander paard en ook daar gaan we weer helemaal terug naar de basis.

Zo is het nou precies +:)+
Ik zou bijna gaan denken dat je zelf ervaring met TS hebt.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 07:23

Ik ben zelf ook altijd onzeker als de eigenaar erbij is. En wordt nog onzekerder als ze les gaan geven en ik het gevoel krijg dat het op de persoon gespeeld wordt. Oftewel, dat ik het allemaal verkeerd doe in plaats van dat we "elkaar" niet begrijpen en er gewerkt wordt aan die communicatie op een manier die voor zowel paard als ruiter prettig is. Dat merk ik ook met instructie. Als het op een te negatieve manier gedaan wordt, dan klap ik dicht, wordt gespannen en dan gaat het alleen maar nog meer achteruit. Als zo'n periode te lang duurt, vind ik het niet leuk meer en houdt er mee op. Ofwel met lessen, of met het betreffende paard rijden.
Voor mij, om op mijn best te kunnen zijn (en dat betekent nog niet dat het goed hoeft te gaan) is dat ik me helemaal veilig voel op emoitoneel vlak bij een eigenaar of instructeur.

Mijn eigen paard rijd ik dan gewoon een periode thuis. Proberen zonder iemand om me heen hoe ik het paard fijner en meer ontspannen krijg, en als ik het zelfvertrouwen dan weer meer heb opgebouwd, ga ik pas weer lessen. Bij een eigenaar of instructeur die je aanmoedigt en je beiden als combinatie positief benaderd en probeert te helpen/ondersteunen, houd je het langer vol als het niet goed gaat. Dan voel je je juist gesteund en kun je groeien.

Het is een stukje perfectionisme/goed willen doen, wat doorslaat in faalangst als het niet wil zoals jij het graag zou willen kunnen.

De mensen die hier absoluut geen last van hebben, horen vaker bij de groep die zich niets van een eigenaar aantrekken en gewoon hun eigen gang gaan. Al dan niet op een juiste manier.

Het vinden van een geschikt persoon is in mijn ogen dus heel gecompliceerd omdat je te maken hebt met heel veel variabelen.

De ervaring van de ruiter, de klik met een paard, het karakter en de rijdbaarheid van het paard, de omstandigheden en mogelijkheden bij het paard om lekker te kunnen rijden/trainen/verzorgen en van de eigenaar om passende begeleiding of juist vrijheid te bieden, het karakter van de eigenaar en de klik daarvan met de ruiter, de plaats waar het paard staat en de mogelijkheden van de ruiter in tijd en afstand. En tenslotte nog of er een bijdrage wordt gevraagd en diegene die geschikt zou zijn ook nog in staat is, of de wil heeft, om die bijdrage te vragen.

Hoe meer eisen jij zelf hebt, en hoe moeilijker je paard is, en hoe slechter de omstandigheden zijn op stal en in de omgeving om lekker met het paard bezig te zijn, hoe moeilijker het wordt. en als dan ook nog een bijdrage wordt gevraagd dan haken nog meer mensen af.

Dan lijkt het zoeken naar een naald in een hooiberg.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 08:55

Wat jij in het begin van je bericht omschrijft herken ik ook wel Joyce. Wat ik ook heel lastig vind is als je als bijrijder een andere instructeur hebt als de eigenaar (of de eigenaar geen les heeft) en deze niet op één lijn zitten.

Ik zou mezelf niet willen omschrijven als een talent maar ik heb wel ervaring met het hebben van een eigen paard (waar ik bewust geen bijrijder voor had maar wel eens incidenteel een ander op heb laten rijden) en bijrijden. Mijn ervaring is dat de mensen die ik op mijn paard heb laten rijden allemaal meer ervaring hadden dan alleen op manegepaarden (en dan was mijn paard nog niet eens jong, verreden oid). Mijn voordeel was dat ik op een manege stond waar dus ook pensionklanten stonden en ik dus veel mensen zag rijden/omgaan met paarden en over het algemeen wel kon inschatten wat wel kon en wat niet. Maar, ook ik heb 2 keer meegemaakt dat mijn paard het op een rennen zette met een andere ruiter omdat er teveel been gegeven werd. In 1 geval raakte de ruiter in paniek, waardoor mijn paard (uiteraard) alleen maar harder ging. In het andere geval bleef de ruiter gelukkig rustig waardoor het op een normale manier opgelost kon worden. Ik snap dus wel dat Vorame, zeker bij een jong sportpaard, niet zomaar iemand op haar paard wil zetten (nou ging mijn paard in een dergelijk geval gelukkig alleen maar hard dus iemand die zelf rustig bleef zou er niet snel afvallen).

Wat betreft bijrijden heb ik gemerkt dat de omgang tussen eigenaar en bijrijder misschien wel één van de belangrijkste dingen is. Misschien ligt het aan het feit dat ik snel een beetje onzeker ben maar ik kan het erg waarderen als de eigenaar laat blijken blij met mij te zijn (en dat hoeft geen geld te kosten) en mij te vertrouwen. Daarnaast het hebben van duidelijke afspraken en je daar ook aan houden.

Op de manege waar ik als pensionklant, als bijrijder en later zelfs nog als manegeruiter heb rondgelopen was het vaak zo dat de eigenaren die een bijrijder zochten de (in hun ogen) beste manegeruiters vroegen. Als het bijrijden dan ophield vonden ze vaak wel weer een andere bijrijpaard. In mijn ogen zou een dergelijke ruiter best in het profiel van aerdenhout kunnen passen. En omdat mijn ervaring is dat niet veel bijrijders de mogelijkheid krijgen om officieel te starten denk ik dat er misschien ook wel zo iemand is die intresse heeft. Ik denk wel dat het verstandig is om je advertentie/website te herformuleren, zoals eerder ook is aangegeven.

Wat betreft Vorame: vraag jij een bijdrage? Anders moet het misschien wel lukken om bijvoorbeeld een student te vinden die een eigen paard heeft gehad maar daar geen tijd/geld meer voor heeft. Ligt ook wel aan de locatie van je paard natuurlijk.

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:08

Ik begrijp het punt onzekerheid wel als het erom gaat dat de eigenaar erbij staat als je als bijrijdster aan het rijden bent. Aan de andere kant, het is zijn paard, dus hij heeft ook alle recht om toe te kijken. Bovendien, hij heeft vertrouwen in jou als bijrijder om je op zijn paard te laten rijden, dan mag je als bijrijder er ook wel op vertrouwen dat hij je niet zit af te kraken, anders zou hij je immers toch niet op je paard laten rijden? Ik probeer het dan ook gewoon als leermoment voor mezelf te zien, om zelf wat minder onzeker te zijn. Als de eigenaar toch "kritiek" heeft op je rijden, tja dat is niet altijd leuk, maar als het terecht is moet een beetje kritiek toch wel kunnen.

Pluutje schreef:
Wat betreft bijrijden heb ik gemerkt dat de omgang tussen eigenaar en bijrijder misschien wel één van de belangrijkste dingen is. Misschien ligt het aan het feit dat ik snel een beetje onzeker ben maar ik kan het erg waarderen als de eigenaar laat blijken blij met mij te zijn (en dat hoeft geen geld te kosten) en mij te vertrouwen. Daarnaast het hebben van duidelijke afspraken en je daar ook aan houden.

Ja dat is zeker waar, dat het belangrijk is om niet alleen maar te zeiken, maar ook te laten merken als het wel goed is, maar dat is met alles zo. En ik weet uit ervaring dat dat bij TS óók gebeurt ;)

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:09

Nee ik vraag geen bijdrage.
Ik kan iemand een leuk sportpaard bieden een ander kan mij zijn tijd bieden.
Mes snijd aan 2 kanten.
Hoeft geen vergoeding tegenover te staan. :)

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:18

SuperRupsje schreef:
Ik begrijp het punt onzekerheid wel als het erom gaat dat de eigenaar erbij staat als je als bijrijdster aan het rijden bent. Aan de andere kant, het is zijn paard, dus hij heeft ook alle recht om toe te kijken. Bovendien, hij heeft vertrouwen in jou als bijrijder om je op zijn paard te laten rijden, dan mag je als bijrijder er ook wel op vertrouwen dat hij je niet zit af te kraken, anders zou hij je immers toch niet op je paard laten rijden? Ik probeer het dan ook gewoon als leermoment voor mezelf te zien, om zelf wat minder onzeker te zijn. Als de eigenaar toch "kritiek" heeft op je rijden, tja dat is niet altijd leuk, maar als het terecht is moet een beetje kritiek toch wel kunnen.

Ja tuurlijk, daar heb je helemaal gelijk in. Maar het ligt wel aan de omstandigheden vind ik, en aan de manier waarop het gebracht wordt. Ik ben ook niet in alle gevallen onzeker als de eigenaar erbij staat. Maar zeker de eerste keer vind ik vaak lastig, al helemaal als je de eigenaar verder niet kent en geen idee hebt hoe diegene zijn/haar paard rijdt. Ik heb ook iets minder fijne ervaringen gehad met bijrijden (ook wel fijne gelukkig), dat heeft denk ik ook niet echt geholpen ;)

@ Vorame: hum, zoals je het hier allemaal omschrijft klinkt het allemaal prima. Jammer dat je de juiste persoon nog niet tegen bent gekomen, gewoon maar door blijven zoeken denk ik... :+

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:22

Ik ben een paar leuke mensen tegen gekomen, maar helaas toch niets geworden.
1 meisje komt hier nog steeds op stal, maar had meer een klik met een ander paard.
Een ander meisje dat ging er goed, maar een oude blessure van haar ging opspelen en ze had net een nieuwe baan en was bang in de ziektewet te komen.
Dus is begrijpelijk gestopt.
Een ander meisje was ook heel erg leuk, maar had gewoon echt de klik niet met mijn paard.

En dan een paar wat gewoon niets was.
Grote mond in wat ze kunnen, maar gewoon echt niet kunnen rijden.
Die heb ik dan zelf verzocht te gaan.
En 1 daarvan heb ik op hyves gezien dat ze schreef dat het paard verkocht was, anders klopte haar mond natuurlijk niet meer bij haar verhaal dat ze zo goed was. :D

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:34

vorame schreef:
En 1 daarvan heb ik op hyves gezien dat ze schreef dat het paard verkocht was, anders klopte haar mond natuurlijk niet meer bij haar verhaal dat ze zo goed was. :D

:wow: Das wel heel erg, en zegt ook wel genoeg over die persoon :+

Maar het kan dus wel... Adverteren jullie trouwens zelf op bijv bokt/marktplaats? Zo niet dan is dat misschien wel een idee. Kan me zo voorstellen dat sommige eventuele bijrijders zelf niet adverteren maar alleen reageren als ze iets zien dat ze aanspreekt. Of misschien rijfoto's/filmpjes vragen? Of als iemand heeft gereageerd en op een manege rijdt een keertje naar de betreffende les gaan kijken?
Laatst bijgewerkt door Pluutje op 16-07-09 09:36, in het totaal 1 keer bewerkt

SuperRupsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:35

Pluutje schreef:
Maar zeker de eerste keer vind ik vaak lastig, al helemaal als je de eigenaar verder niet kent en geen idee hebt hoe diegene zijn/haar paard rijdt.

Ja dat is op zich logisch, net zo goed dat het logisch is dat de eigenaar er de 1e keer bij blijft. Ik moet zeggen, als de eigenaar niet begrijpt dat ik niet zo 1 2 3 een paard de sterren van de hemel kan laten lopen, dan ben ik zelf al snel weg want dat betekent geheid bonje op den duur. Maar slechte ervaringen zullen inderdaad wel niet helpen, ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik die nog niet heb gehad.

vorame schreef:
Grote mond in wat ze kunnen, maar gewoon echt niet kunnen rijden.

En vlgs mij is dat dus precies waar TS op doelt, en dan vind ik het begrijpelijk dat je als eigenaar iemand dan maar gelijk weg stuurt.

Pluutje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 09:43

SuperRupsje schreef:
Pluutje schreef:
Maar zeker de eerste keer vind ik vaak lastig, al helemaal als je de eigenaar verder niet kent en geen idee hebt hoe diegene zijn/haar paard rijdt.

Ja dat is op zich logisch, net zo goed dat het logisch is dat de eigenaar er de 1e keer bij blijft. Ik moet zeggen, als de eigenaar niet begrijpt dat ik niet zo 1 2 3 een paard de sterren van de hemel kan laten lopen, dan ben ik zelf al snel weg want dat betekent geheid bonje op den duur. Maar slechte ervaringen zullen inderdaad wel niet helpen, ik mag mezelf gelukkig prijzen dat ik die nog niet heb gehad.

Ja je hebt gelijk. Gelukkig heb ik ook wel de ervaring dat de meeste eigenaren dat wel begrijpen. En verder probeer ik het op te lossen door eventueel gewoon te vragen hoe ze het paard rijden/het liefst gereden zien worden. Overigens zijn mijn ervaringen ook weer niet zo slecht hoor en zijn het er ook niet zoveel, voordat hier een verkeerd beeld ontstaat :+ Maar het is wel voldoende om te weten dat ik, tenzij ik echt iets leuks vind, gewoon lekker wacht tot ik straks een baan heb en weer een eigen paard kan kopen ;)

enjoy74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:00

kijk eens bij werkenmetpaarden.nl

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 10:03

enjoy74 schreef:
kijk eens bij werkenmetpaarden.nl

Die hebben bijrijders?

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:15

vorame schreef:

Maar als dat verschil niet gezien wilt worden en dan maar meteen te zeggen dat sportpaarden eigenaars niet open staan is wel erg kort door de bocht.

Beetje lichtgeraakt? Jij mag wel beweren dat een ander er geen reet van begrijpt maar accepteerd geen weerwoord. IK heb nergens gezegd dat jij of wie dan ook ergens wel of niet voor openstaat, bovendien heb ik je geen ongelijk gegeven inzake jouw eigen situatie maar ik vind ook niet dat je maar mag zeggen dat manegeruiters niet deugen. Schoppen en trekken zie ik ook zat mensen op een sensibel sportpaard in de Z2.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:19

daniella74 schreef:
vorame schreef:

Beetje lichtgeraakt? Jij mag wel beweren dat een ander er geen reet van begrijpt maar accepteerd geen weerwoord. IK heb nergens gezegd dat jij of wie dan ook ergens wel of niet voor openstaat, bovendien heb ik je geen ongelijk gegeven inzake jouw eigen situatie maar ik vind ook niet dat je maar mag zeggen dat manegeruiters niet deugen. Schoppen en trekken zie ik ook zat mensen op een sensibel sportpaard in de Z2.

Dan is het paard niet sensibel.

Het lichtgeraakte zie ik juist andersom.
Je mag niet zeggen dat een manege ruiter nog veel moet leren en niet voor elk paard geschikt is.
Dat staat gelijk aan vloeken in de kerk.

daniella74

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:30

Ze trekken er aan omdat ze hem anders niet onder controle kunnen houden.

Nu zeg je wat anders en dat zal ik ook nooit ontkennen maar dat geldt overigens voor ALLE ruiters dat ze nooit uitgeleerd zijn.
Onlangs hebben we op FNRS cursus KNHS sportruiters gehad die echt de grootste moeite hadden met het rijden van de > F15, dat is L2/M niveau terwijl op de wedstrijden de manegeruiters die in deze proeven rijden bijna altijd echt dik hun punten halen en vaak ook bij de KNHS leuk meerijden met een manegepaard. Zo'n ruiter kan en mag je niet vergelijken met de ruiter die elke dinsdagavond zich een uurtje laat entertainen te paard (wat overigens zijn/haar goed recht is). Helaas is dit type ruiter de maatstaf voor veel mensen voor de manegeruiter enik krijg de indruk dat jij ook sterk dit beeld voor ogen hebt.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:43

De ruiters die jij nu noemt rijden ook zo een proef op het jouw eerder genoemde Z paard.
Een niet sensibel dier die niet over de zeik raakt van een te grote hulp.
Die rijden dus ook met gemak die L/M proef.
En dat zal ik ook niet ontkennen en heb ik ook nooit gedaan.
Wat iemand op een wedstrijd rijd is voor mij namelijk ook geen graadmeter.

Maar,
een sensibel paard dat is een maatje teveel.
Ook voor verschillende eigen paarden ruiters, zeker weten.
Maar dus ook voor manege ruiters.
Sensibele paarden staan er geen op de manege.
En genoeg eigen paarden die je vandaag in een manege les kunt inzetten.

Ik heb zelf dus een sensibel paard, wat daarbij ook nog eens jong is.
Dubbele moeilijkheids factor dus.
Waar ik al telkens op aan heb gegeven dat grotere hulpen bij hem niet kunnen.
Hij is echt niet zo flauw als je een keer wat verkeerd doet hoor dat hij ontploft.
Maar als je een te grote hulp geeft schiet hij naar voren, heb je dan je balans niet mee en trek je hem daardoor weer onbedoeld in de mond of knijp je daardoor met het been heb je wel een probleem.
Dat zijn voor hem dan ook weer hulpen.

En dat is een probleem dat je ziet bij manege ruiters.
Dat kunnen die nog niet oplossen.
Is geen schande, is niet erg.
Maar waarom mag dat niet gezegd worden?
waarom is dat zo verkeerd om gewoon eerlijk te zijn daar in.

Je leert ook niet fietsen op een grote dames fiets maar ook op een kleine makkelijke en gaat naar steeds een moeilijkre :)
Met paardrijden niet anders.
Zonder tussenstapjes zijn niet alle paarden zomaar te rijden.
Ik weet dat op veel maneges wel aangepraat wordt dat de ruiters nu klaar zijn voor het echte werk.
En dat is erg jammer.

dan krijg je dit soort geneuzel in topics.
Ik ken mijn paard, ik ken manege ruiters, ook goede.
Maar ik weet dat dat niet samen gaat werken.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 11:59

Lagency schreef:
laetitia schreef:
Ik denk dat het niet vinden van een goede bijrijder ook deels KAN liggen aan de houding die de eigenaresse aanneemt.

Een eigenaar die een houding heeft van "een manegeruiter komt never nooit op mijn sportpaard want die rijdt mijn paard geheid naar de k*l*t*" is denk ik niet een toegankelijke instelling die een onzekere, wellicht nog onervaren maar wel verantwoordelijke bijrijder kan treffen.

TS heeft nog steeds niet duidelijk gemaakt wat zij nu te bieden heeft aan de jonge talentvolle amazone en wat zij van deze amazone daadwerkelijk verwacht.

Daarnaast is het zo dat met goede les, minstens 2 keer in de week, een beginnend bijrijder heel veel goeds kan leren en dat dit echt zijn vruchten af kan gaan werpen.

Maar wat wel belangrijk is, is dat de les gegeven wordt door een onafhankelijk persoon. Niet door de eigenaar zelf, aangezien de ruiter bijna altijd onzeker wordt als de eigenaar de ruiter beoordeeld op zijn of haar rijkunst.

Ik ben 32 en heb het nog steeds! Eigenaar is vriendin van me, maar toch word ik onzeker als ik haar paard rijd en ze is erbij.
Want vind ze mijn manier van rijden wel goed? Vind ze dat ik het paard te veel doorpak of juist te weinig?

Ik ben trouwens vroeger gewoon manegeruitertje geweest, tot mijn 16e.
Daarna ben ik 10 jaar gestopt met paardrijden en op mijn 26e begonnen met bijrijden. Jawel op een draver die nog bijna alles moest leren (draver was dus niet verkloot maar kende gewoon alleen maar hard rennen).

Door 2 x in de week les te nemen (1x groepsles op de vereniging en 1 x priveles) zijn we samen,inclusief de eigenaresse die ook 1x in de week les had gegroeid.
Ik in mijn rijtechnische niveau en het paard in de training.

Ik ben geen topruiter, maar door de lessen heb ik heel veel geleerd en zijn we uiteindelijk, heel langzaamaan, op M-niveau gekomen qua training (wedstrijden reden we niet).

In feite was dit dus ook een combinatie van 'groen met groen', maar met goede instructie moet dat geen problemen opleveren.

PS: rijd nu op een ander paard en ook daar gaan we weer helemaal terug naar de basis.

Zo is het nou precies +:)+
Ik zou bijna gaan denken dat je zelf ervaring met TS hebt.

Even ter verduidelijking: Ik heb geen ervaring met TS, ken haar helamaal niet.
Ik verwoord gewoon hoe het e.e.a. overkomt op mij in dit topic.

Waarom lukt het sommigen niet om een goede en leuke bijrijder te vinden? Veel mensen schuiven dat meteen toe aan de ander, in dit geval dus de bijrijders, manegeruiters, jonge talentvolle ruiters.

Maar waarom lukt het anderen dan wel om een goede bijrijder te vinden? Waarom kiezen betreffende bijrijders, jonge talenten of handige manegeruiters niet voor desbetreffende paard en eigenaar?

Misschien omdat ze liever iemands anders paard rijden?

Daarbij is er voor een bijrijder met een hoog verantwoordelijkheidsgevoel sprake van druk.
Je handelt immers met, in meeste gevallen, het kostbaarste bezit van iemand anders en dat speelt bij mensen met verantwoordelijkheidsgevoel altijd in hun achterhoofd.

Daarom is het heel erg belangrijk dat je als bijrijder en als eigenaar op 1 lijn zit, met elkaar goed kan communiceren en dat jullie elkaar in elkaars waarde laten.

Als je als bijrijder niet leuk wordt behandeld, dan is het plezier in de omgang en het rijden van het paard heel snel verdwenen...

(Ik heb dit bijv. meegemaakt toen ik die draver in het begin reed. Eigenaar zat toen niet goed in haar vel, had heel veel stress en priveproblemen en reageerde dat continu op mij af, door mij af te snauwen en uit te kafferen. Op een gegeven moment pikte ik het niet meer en ben er tegen in gegaan, dat ik bijv. ook een naam heb, ipv voorgesteld te worden als 'mijn bijrijder" zonder ook maar mijn naam te noemen, dat ik het zat was om het slachtoffer te zijn waarop afgereageerd wordt omdat zij stress had etc.
Ik was op stal voor haar paard aan het zorgen toen wij zo'n enorme ruzie hadden over de telefoon.
Heb nog haar paard gereden, want het was mijn dag en ik ben dan wel zo verantwoordelijk om haar paard te verzorgen. Dit had zij niet verwacht, had verwacht dat ik mijn spullen had gepakt en weg was gegaan, ze was toen naar stal gekomen. Heeft haar excuses aangeboden en hebben elkaar daarna eens flink geknuffeld en omhelst...Nu zijn we hele goede vriendinnen :D , juist door die ene ruzie...)

Ayasha
Blogger

Re: Handige ruiters/amazone's

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:40

Ik heb een zeer sensibel paard, die wat dat niet geloven mogen haar een keer komen proberen als ze genezen is. Maar die kan best een schop verdragen.... Je krijgt dat wel op je bord overigens als je haar onterecht schopt. Maar ook een sensibel paard kan je te hard aanpakken. Veel heel sensibele paarden worden net verkeerd aangepakt omdat ruiters denken dat door hard te zijn, die dieren luisteren. Als je dat lang genoeg vol houd heb je het dier bang genoeg om er toch naar te luisteren, maar dat maakt het dier niet minder sensibel. Sorry vorame, ik vind je meningen erg kortzichtig.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 14:44

pharagirlke schreef:
Ik heb een zeer sensibel paard, die wat dat niet geloven mogen haar een keer komen proberen als ze genezen is. Maar die kan best een schop verdragen.... Je krijgt dat wel op je bord overigens als je haar onterecht schopt. Maar ook een sensibel paard kan je te hard aanpakken. Veel heel sensibele paarden worden net verkeerd aangepakt omdat ruiters denken dat door hard te zijn, die dieren luisteren. Als je dat lang genoeg vol houd heb je het dier bang genoeg om er toch naar te luisteren, maar dat maakt het dier niet minder sensibel. Sorry vorame, ik vind je meningen erg kortzichtig.

En dan is mijn mening kortzichtig? Wat denk jij dat een te harde beenhulp op dat moment voor een dergelijk paard is? :)
Wat is er overigens kortzichting aan mensen willen behoeden voor een val?
Dat is eerder medeleven.
En ik heb te vaak mensen zien vallen of bijna vallen omdat ze overschat waren.
Daar heeft niemand wat aan.
Op ongelukken zit niemand te wachten.

Ik vind dat je geen 1 paard hard aan moet pakken.
Wel duidelijk en consequent.
Want van hard word een paard niet beter.
Dat schrijf je zelf overigens ook.
Dus voor mij een erg verwarrend bericht om te lezen. :)

aerdenhout1

Re: Handige ruiters/amazone's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-07-09 15:03

Ik denk dat ik toch niet helemaal duidelijk ben geweest.
Er rijden ook een paar niet zulke handige ruiters op mijn paarden en pony's, waaronder zelfs een die pas 1 jaar manege ervaring heeft en een meisje van 12 wat ook alleen maar manege ervaring heeft. Natuurlijk krijgen die ook wel les en worden geholpen, maar daar verlang ik natuurlijk niet van dat die een paard verder kunnen helpen ( tenminste NU nog niet!!) in de africhting.
De handige ruiters die ik zoek zijn voor een paar moeilijker paarden, die paarden met dat verleden. En juist die zijn moeilijk te vinden.
SuperRupsje rijd een van mijn merrie's trouwens niet onverdienstelijk rond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:05

joyce B schreef:
Dat merk ik ook met instructie. Als het op een te negatieve manier gedaan wordt, dan klap ik dicht, wordt gespannen en dan gaat het alleen maar nog meer achteruit. .

Dan kan die gene niet lesgeven, want dat is echt een foute manier... Je wil mensen verder helpen, niet afkraken..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:10

vorame behoeden voor een val kan je niet. Elke ruiter kan vallen, ik rijd nu drie jaar een paard dat me met schade en schande heeft geleerd op ontzettend snel te zijn. Ik kruip op een doodbrave 4-jarige die bij wijze van spreken NERGENS van schrikt (dachten we tenminste :') ) en hij gooit er een stel bokjes uit, tja daar istie jong voor he? En ineens schiet ie me weg en heb ik me moeten laten vallen omdat het anders te gevaarlijk werd voor me... (is een buitenpiste met hekjes en dan een meter er tussen en dan een weide hek en het zag er verdacht wel naar uit dat ie daar overheen wilde hupsen... Dat zag ik dus niet zitten om daar te vallen.) Ik weet nog dat ik dacht "heb ik drie jaar op die ezel gezeten die op alles overdreven reageert, is het een brave vier jarige die de grond aanveegt met me... :')" Dat kan elke ruiter gebeuren. Die vier jarige kan je zo een manege ruiter op zetten volgens mij. Dier is doodbraaf maar hij schrok... Tja dat heb je met jonge paarden en dan moet je keuzes maken tussen blijven zitten en op een gevaarlijke plek ongewilt moeten afstappen.

Ik ben er van overtuigd dat hard zijn niet het gewenste resultaat geeft in mijn mening, maar voor hen teld enkel dat het paard "luisterd". Hoe maakt niet uit. Dan heb ik liever een manegeruiter die wil leren dan zo een typetje, want er zitten er veel meer die het denken te kunnen tussen die met eigen paarden, dan tussen manege ruiters ;) En dat is wat ik je duidelijk wil maken.

Ik heb hele fijne maar sensibele paarden op een harde manier gedwongen te luisteren... Dat werkt, een jaar, een maand, een week... Misschien langer of korter. Het dier blijft echter sensibel en dan gaat dat bommetje een keer barsten, dus dat zo'n paard dat een tijdje pikt betekent niet dat ie niet sensibel is.

vorame

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:20

Ik weet dat vallen altijd kan.
Maar je kan een val ook uitlokken.
En dat ga ik toch bewust niet doen.
Vind ik niet eerlijk voor de ruiter en niet voor het paard.

Ik heb niets tegen manege ruiters op zich.
Maar ik heb daar nu niet het geschikte paard voor.
Ik heb nog een jonge 2 jarige staan, die is heel anders van karakter.
Ik denk dat ik daar dadelijk gerust een manege ruiter op kan zetten. (en zou dat dan ook echt niet tegen houden, waarom wel?)
Dat is geen sensibel paard, eerder wat lomp en op die manier eens een boefje.
Kun je dan ook zeker eens afvallen, maar zeker weten op een andere manier.
Hoe leg je dat uit? (kan dat van mezelf niet hebbend atniet beter onder woorden te krijgen)

Ik snap nog steeds niet wat je nu wilt over een sensibel paard (niet rot bedoeld)
Ja een sensibel paard is een sensibel paard en dat blijft het.
En die moet je kunnen rijden.
Wat ik eerder al zei, ook niet iedereen met een eigen paard zou ik daar op zetten.
Genoeg eigen paarden die je vandaag in de manege inzet.
Als dat de enige ervaring is van de ruiter, hoef ik die ruiter ook niet.
Al heeft die buiten de manege om ervaring.
Voor mij staat dat gelijk aan manege ruiter
Maar dat heb ik ook al eerder aangegeven.

En ik bedoel manege ruiter niet negatief.
Maar hoe geef je dan een bepaald niveau aan?
Mensen leren daar geen sensibele net zadelmakke jonge paarden rijden.
En als mensen Z zijn op een bombroof paard kunnen ze ook geen sensibel jong paard rijden.
dat moet je leren met stapjes van een droog paard tot steeds een iets heter paard.
En niet iedereen wil en doet dat.
Hoeft ook niet. Ieder zijn ding.
Maar ik mag dan toch wel aangeven dat ik een ruiter zonder die tussenstapjes niet op mijn paard wil?
En als er dan in dit topi gesproken wordt ga eens kijken op de manege daar zijn goede ruiters genoeg, dan zeg ik op mijn beurt, niet voor mij momenteel.

eekhoornerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-09 15:32

Vorame: Jij hebt blijkbaar een sportgefokt paard die erg sensibel is.
En ik begrijp dat je daar echt niet de eerste beste ruiter opzet. stalgenote heeft een jonge Jazz * 0700 die net door haar is ingereden. Dit beest is zo enorm gevoelig en heet, eigenaresse is enorm rustig en geduldig en heel erg licht met alles.

Daar kan echt niet zomaar een 'doorsnee' ruiter op (manege of bijrijder of eigenpaardenmens).
Ik waag me er niet aan om op dat paard te klimmen!

Maar het gaat hier ook om de ponies van TS, naar wat ik zie op haar site over het algemeen de wat mindere sensibele rassen zoals haflingers en fjorden. In ieder geval geen sportgefokt paard a la Jazz * 0700.

Dus nogmaals mijn vraag (die nog steeds NIET beantwoord is door de TS):

Wat heb jij de talentvolle amazone/ruiter te bieden?
En wat vraag jij ervoor terug?

Lijkt mij niet echt een lastige vraag...

Edit: een manegeruiter kan tegenwoordig F-proeven rijden, aan de hand daarvan wordt het niveau bepaald van die ruiter.
Het is dus wel degelijk mogelijk om het niveau van een manegeruiter te bepalen...
Laatst bijgewerkt door eekhoornerik op 16-07-09 15:34, in het totaal 1 keer bewerkt