Waar gebruik jij je zweep voor?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Stravero

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:19

Ik gebruik mijn zweep niet, ik rijd zonder zweep, met knopjessporen deze, de rechtse* en ik pak afentoe één rondje de zweep erbij om hem een beetje wakker te maken en actief te maken. :)

Zqw39

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 11:25

Ik rijd er maar heel af en toe mee, ik gebruik hem soms met wijken, en om hem actief van achteren te houden als ik bijvoorbeeld ga doorzitten.

M3lisss

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 14:32

in de bak alleen als ze echt vervelend is en niet door de hoeken wil. Dan ga ik wel meteen rodeo-en dus pak hem zo min mogelijk. Buiten heb ik hem altijd bij me want dan is ze vrij heet en eigenwijs!
ohja en met longeren natuurlijk altijd!

cemi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:27

voor als hij gaat bokken of als hij niet luistert naar mn benen

Sodeletuut

Re: Waar gebruik jij je zweep voor?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 21:31

Ik gebruik geen zweep, niet nodig. Ook geen sporen.

aml95

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-08-09 22:17

als ik de zweep gebruik is het met stappen daar heeft ze niet genoeg inpuls, als ik dan been geef wil ze daar nog wel eens door heel lopen en gewoon verder slenteren
dan is het been(geen reactie?>tikje zweep)
als ik dat 2 keer heb gedaan is ze weer heel fijn!

Lolacabana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 08:54

Ik gebruik de zweep corrigerend. Een klein tikje als hij niet op mijn benen reageerd, maar eigenlijk heb ik deze bijna nooit nodig.

Laureeenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 09:10

Ik gebruik niet zo vaak een zweep ,
alleen by men welsh a , die gaat in de piste staken .
Als ik ze gewoon vast heb durft hy zelfs niet te staken .
x

_Athar_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 15:14

Ik heb wel een zweep, maar gebruik hem alleen om te corrigeren. Als je een duidelijke hulp geeft en er wordt niet gereageerd, ook als de hulp nog een keer gegeven wordt,dan een corrigerende tik. Geen lel ofzo. Ik rij ook op een manege dus das ietsje anders

marloezzke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-08-09 20:42

eerst reed ik ook altijd met zweep. maar tegenwoordig niet meer.
ik ben vrijwel tot de conclusie gekomen dat het weinig nut heeft.
straffen heeft sowieso weinig zin, tenzij je het direct doet. maar waarom straf je............ omdat je paard je 9 van de 10 keer niet begrijpt! terug naar de ontspanning en het weer opnieuw proberen waar het ook om gaat is veel effectiever dan straffen.
tuurlijk ik zet mijn paard echt wel ooit op zijn nummer, (al is dat tegenwoordig zelden nodig) en zeker niet tijdens het rijden. meestal gaat het om communicatie fouten of niet begrijpen.

daarbij komt ook nog dat wanneer je de zweep gebruikt meestal je het paard stoort in de mond en dat wil ik ook niet. is mijn paard te traag voor het been, dan ga ik schakelen, hij moet overigens wel reageren voor mijn been maar dat gaat prima zonder zweep.
verliest hij ergens impuls in een oefening dan wil dat meestal zeggen dat hij het nog niet aankan en ik te lang door ga en ga ik dus weer terug en probeer ik het weer opnieuw daarna.

enz enz enz

ik moet zeggen dat ik zo stukken lekker en vooral beter rijdt. duidelijk, gedult en heel veel rust in het rijden.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-08-09 16:32

als hij gaat uit proberen door niet door 1 bepaalde hoek te gaan ofzo dan houd ik in die hoek mijn zweep tegen zn binnenschouder en als hij het dan nog doen geef ik een tikje op zijn binnenschouder want dan kan hij niet zo makkelijk naar binnen ontsnappen, verder gebruik ik hem als ik nergens reactie op krijg,dan vergeet hij als het ware te luisteren en dan maak ik hem even wakker door middel van een klein tikje achter mijn kuit

Amira_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 10:27

Ik zag laatst een meisje op een paard.Dat paardluisterde niet en ze ramde wel 20 keer achter elkaar op ze kont. Heel hard ook! Echt zooo zielig! ;( ;( ;(
Ook een keer struikelde dat paard. Toen viel hij. Toen gaf de juf hem zo een tik met een zweep in ze nek! ;( ;(
Hij kon er helemaal niks aan doen! ;( ;(

I love spet

Lriissaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:51

Als het paard niet goed reageerd op mijn been tik ik hem bij.

MieLo

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:57

Op mijn eiegen paard rij ik met een kort zweepje, zonder sporen. Ze is voorwaarts genoeg, maar wil buiten zonder zweep nog wel eens de benen nemen of ergens niet langsdurven, 1 zachte tik wil dan net die omslag geven dat ze er langsgaat. Verder heb ik hem erbij voor noodgevallen of als Miek echt doordramt (sla echter nooit hard).

Op mijn bijrijdpaarden heb ik een langere die ik gebruik als zij niet naar mijn beenhulpne luisteren, wederom zachte tik. Ik heb enkelproblemen rechs, waardoor ik daarmee niet/ nauwelijks kan aandrijven, en dan is een lang zweepje wel zo handig. 1 van mijn bijrijdpaarden kan echter aardig lopen bokken als het haar niet zint, dan geef ik wel tikken.
maar ik loop nooit zinloos met mijn zweep te tikken zonder dat de reden hiervan onterecht zou zijn (bv een fout van mij).

Bij ons op de manege kunnen sommige ook aardig tekeer gaan met zwepen, nergens voor nodig. ik merk dat als ik laat zien dat ik mijn paard respecteer, zij ook veel meer respect voor mij hebben en ook veel beter meewerken

Lavitabella

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 15:59

ik gebruik hem alleen om te corigeren.
verder heb ik hem ook niet nodig

Pareltje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-08-09 16:59

@ Marloezzke, ik vind dat een zweep niet alleen als straf wordt gebruikt hoor. Ik zelf heb wel een zweep bij de hand, mocht ze soms bijvoorbeeld in een eigenwijze bui niet af willen wenden of juist niet de hoek in buigen, dan leg ik het zweepje naast haar hals als een soort "muur". Niet om mee te slaan, maar als een soort correctie. Natuurlijk heb je wel gelijk, als je zegt dat daarmee je aanleuning meteen weg is. Tja, het gebeurt ook heel af en toe hoor.

mis_je

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 15:05

voor stof te laten vergaan, gebruik er dus geen maar heb er wel 3

Htoer

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:11

Om het paard actief te houden

lissaagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 17:37

voor kleine tikjes als die bokt.

star33

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 19:48

ik gebruik hem niet , heb hem niet nodig!!

IlseW

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-08-09 23:14

Voor ze wakker te houden, te straffen, dreigement(dus dat ik hem heb dat ze dan beter luisteren).

Ijsvogel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 07:55

Ik gebruik de zweep als aanwijsstok. Als hij bijvoorbeeld zijn binnen achterbeen er niet goed onder plaatst en hij reageert niet op mijn been, dan leg ik mijn zweepje even aan.

Urbiezira

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:00

-Om het paard duidelijk te maken dat het op moet letten (als het niet oplet, en dan een klein aanwijzingstikje, geen klap)
-Als het paard niet luistert naar een kleine kuitaanwijzing, ook niet naar een grote, dan een tik (geen klap, wel harder dan de aanwijzing)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:17

SETEFURII_ schreef:
'k rij niet met zweep, dan vliegt m'n paard weg terwijl ik haar nog nooit met zweep heb gereden
(oke 1x, om te kijken wat ze deed) ja, mijn paard heeft er echt schrik van...
dat is natuurlijk niet echt handig, zeker als ik de achterhand wat wil activeren bevoorbeeld,
nu moet 't echt op de benen :)

zo'n paard heb ik dus ook,als hij merkt dat ik een zweep in m'n handen heb dan ga ik als een raket door de bak,wel jammer want bv. met wijken voor het been is het weleens handig om met het zweepje hem even aan te tikken om z'n achterhand mee te nemen.

Whoopi1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-08-09 08:43

Bij mijn ene paard rij ik zonder zweep en sporen en bij mijn jonge paard die net ohz is gebruikt ik hem af en toe, ligt eraan hoe ze der pet heeft staan.
Soms heeft ze nog niet genoeg aan mijn kuitdruk en moet ik haar iets bijtikken achter mijnkuit om haar wat scherper te maken en de andere keer hebben we het nodig voor het weglopen over de buitenschouder, dan leg ik de zweep op haar schouder, dus tik ik haar niet.
Ben niet zo'n voorstander van zwepen en sporen, en gebruik het dan ook liever zo min mogelijk.