Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
Anya schreef:altijd ruiterfout.
Hoeft niet direct de ruiterfout van de huidige ruiter te zijn. Kan ook ruiterfout van een eerdere ruiter zijn. Maar dan hoor je met die fout wel adequaat om te gaan.
Paarden zijn nooit 100% voorspelbaar. Dat klopt. Dus het kan je overvallen. Een paard dat je eraf wil krijgen, krijgt je eraf. En soms kunnen ze zo weinig vooraf laten merken, dat je het gevoel hebt te worden 'overvallen' door 'bokken uit het niets o.i.d.'. Als je goed terugdenkt is er altijd wel een klein signaal geweest waar je dan maar alert op had moeten zijn. Waardoor je de keuze had moeten maken om iets ander te doen, een andere hulp te geven, het bokken voor te zijn of desnoods af te stappen. Bijvoorbeeld omdat het te gevaarlijk wordt.
Ultiem kun je ook nog kiezen voor 'niet meer rijden'. Omdat een paard het gevraagde gewoon niet kan doen en een ruiter blijft proberen. Dat gehannes vind ik ook een ruiterfout.
Dat gezegd hebbende breng ik mijn leven door met terugkijken op grotere en minder grote ruiterfouten. En ik count mijn blessings: de meeste paarden zijn vergevingsgezind en best wel braaf![]()
![]()

Anya schreef:@Onassa: Maar je hebt best kans dat dit paard met een kronkel in de kop voor iemand anders dus wél wil werken.
Ik heb zo'n paard gekend. Niet te rijden leek het. Viel aan tijdens het longeren als je je ogen even afwendde. Had van mij (en een aantal anderen) het stempel levensgevaarlijk gekregen.
En toch is ditzelfde paard uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die er wel mee overweg kon. Dit paard (waarvan het litteken van een bijtwond tijdens een aanval nog in mijn lijf staat) blijkt door deze ruiter gewoon te rijden te zijn. Het heeft even geduurd, maar het is wel gelukt. En het is al die andere ruiters (waarvan een aantal toch flink uitgebreide ervaring hadden) niet gelukt.

KiWiKo schreef:en inderdaad heeft een goed verstaander bij de eerste 3 seconden zitten al genoeg om te weten of het wel of niet klikt....... een nog betere verstaander weet dat vanaf de grond al.

Urielle schreef:KiWiKo schreef:en inderdaad heeft een goed verstaander bij de eerste 3 seconden zitten al genoeg om te weten of het wel of niet klikt....... een nog betere verstaander weet dat vanaf de grond al.
Niet eens
Als ruiter moet je ook 'handig' worden in het rijden van (en omgaan met!) verschillende types van paarden. Het kan zijn dat je even overbluft wordt door de bokken van die hete warmbloed, of dat je even niet weet wat te doen als zo'n Fjord zijn nek erop zet en jij bent juist een iele NRPSer gewend, en dat kan geleerd worden. Dan kunnen de eerste keren rijden best faliekant misgaan, daar kun je van leren en zo breid je je ervaring en handigheid uit om later weer andere paarden mee te kunnen rijden (waarmee je dan weer een heel ander probleem tegenkomt hahaha!). Als ruiter leer je er heel veel van en kun je jezelf ook echt verbazen door net even een treetje hoger te gaan qua paarden.
Is het werkelijk zo'n probleem dat je niet 'opstapt en wegrijdt' met een paard? Imo niet hoor!
helemaal niet zelfs Jade schreef:laat ik dan maar lekker dwars zitten en me bij de 5% voegen die 'nee' heeft gestemd
ik ben van mening dat er ook paarden zijn die een kronkel in de kop hebben en niet voor je willen werken. Ik ben het helemaal met je eens dat het overtuigende overgrootste gedeelte van de paarden waarvan de ruiter zegt 'hij doet ut nie' gevallen zijn waarbij de fout bij de ruiter ligt, al dan niet wegens medische klachten of gewoon niet kunnen rijden, maar ik ben er net zo goed van overtuigd dat er hier en daar een uitzondering tussen zit. Om wat voor reden dit uitzonderlijke paard dan niet mee wil werken laat ik in het midden, er zullen er best tussen zitten die door een voorgaande ruiterfout zo gruwelijk verpest zijn dat het niet meer te redden is, maar ik denk persoonlijk niet dat dat in elk geval zo is.
KiWiKo schreef:Maaike14 schreef:Ik ben het met de TS niet eens.
Er zitten ook wel krengen bij die het extra doen om de ruiter eraf te gooien ken er genoeg....
maar daar zijn dan misschien andere ruiters voor waar ze het wel braaf gaan doen