als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

niet te rijden... ruiterfout of niet

ja
207 (75%)
nee
13 (4%)
weet niet
16 (5%)
anders nl
40 (14%)

Totaal aantal stemmen: 276

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:55

wellicht, maar een paar posts terug geef je aan dat ik na de eerste keer geen verbetering te hebben gevoeld, ik hem aan een ander over had moeten laten. En daar ben ik het dan niet mee eens.
*gaat nu echt slapen*

KiWiKo

Re: als het rijden niet gaat... ruiterfout of niet???

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-09 22:57

weet niet....... ik zeg slechts dat als je erop gaat zitten en er zit geen verbetering in dat je dan kan zeggen dat je niet de juiste ruiter bet.....

verbeteringen kunnen in hele kleine dingen zitten, zelffs als het niet te zien is vanaf de grond kan een verbetering zitten in het gevoel........

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 22:58

Anya schreef:
altijd ruiterfout.
Hoeft niet direct de ruiterfout van de huidige ruiter te zijn. Kan ook ruiterfout van een eerdere ruiter zijn. Maar dan hoor je met die fout wel adequaat om te gaan.

Paarden zijn nooit 100% voorspelbaar. Dat klopt. Dus het kan je overvallen. Een paard dat je eraf wil krijgen, krijgt je eraf. En soms kunnen ze zo weinig vooraf laten merken, dat je het gevoel hebt te worden 'overvallen' door 'bokken uit het niets o.i.d.'. Als je goed terugdenkt is er altijd wel een klein signaal geweest waar je dan maar alert op had moeten zijn. Waardoor je de keuze had moeten maken om iets ander te doen, een andere hulp te geven, het bokken voor te zijn of desnoods af te stappen. Bijvoorbeeld omdat het te gevaarlijk wordt.

Ultiem kun je ook nog kiezen voor 'niet meer rijden'. Omdat een paard het gevraagde gewoon niet kan doen en een ruiter blijft proberen. Dat gehannes vind ik ook een ruiterfout.

Dat gezegd hebbende breng ik mijn leven door met terugkijken op grotere en minder grote ruiterfouten. En ik count mijn blessings: de meeste paarden zijn vergevingsgezind en best wel braaf :j :D :D

Hier kan ik me wel aardig in vinden.
Herken er zelf erg veel in met mijn merrie namelijk die na een hoop geploeter nu zo goed als een grasmaaier is.
Alleen de dingen die zij nog aan kan en aan wil mag ze doen, ik terg haar niet langer omdat ik er dingen uit wil halen die er in haar verleden uitgemept zijn.
Als ik wat meer ervaring had gehad met het kopen van een eigen paard in de tijd, ha dik haar niet gekocht.
Dus, te weinig ingelezen....paard met gebreken...te goed van vertrouwen....en te snel willen....allemaal mijn eigen fout geweest.
Maar uhhh....ben nog steeds dolblij met mijn grasmaaiertje hoor.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:10

laat ik dan maar lekker dwars zitten en me bij de 5% voegen die 'nee' heeft gestemd :D

ik ben van mening dat er ook paarden zijn die een kronkel in de kop hebben en niet voor je willen werken. Ik ben het helemaal met je eens dat het overtuigende overgrootste gedeelte van de paarden waarvan de ruiter zegt 'hij doet ut nie' gevallen zijn waarbij de fout bij de ruiter ligt, al dan niet wegens medische klachten of gewoon niet kunnen rijden, maar ik ben er net zo goed van overtuigd dat er hier en daar een uitzondering tussen zit. Om wat voor reden dit uitzonderlijke paard dan niet mee wil werken laat ik in het midden, er zullen er best tussen zitten die door een voorgaande ruiterfout zo gruwelijk verpest zijn dat het niet meer te redden is, maar ik denk persoonlijk niet dat dat in elk geval zo is.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:15

Jade, tuurlijk zijn er ook paarden met een kronkel, maar dan weer is de mens fout als die op zo'n malloot stapt.
Met een kronkel paard zal het dus snel einde oefening zijn.

Ineke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:16

Ben het eens met de stelling dat het altijd een ruiterfout is als er iets niet goed gaat. Helaas is het wel zo dat niet alle ruiters optijd iets aanvoelen inclusief ikzelf.

Kiwiko weet vast nog wel dat ik een paar jaar terug nog vrij vaak zei "Hij doet het niet!" en dan boos was/werd.

Als nu iets niet lukt ga ik wat anders doen en een paar minuten later probeer ik het nog eens. Als ik bang word ga ik stappen of er zelfs af als dat mogelijk is. Even grondwerk doen en er dan weer op. (ligt wel aan de situatie, want soms moet ik zelf gewoon een schop onder mijn hol en doorrijden, niet afwachtend zijn en hem aanpakken, maar dat moet wel veilig zijn. Langs een drukke weg kies ik daar toch liever niet voor)

Als ik sjacho ben ga ik er niet op, alleen een rondje bos, maar anders longeren, wandelen o.i.d.
Werkt anders toch niet...

Gaat nu stukken beter al hebben wij heus nog wel is menigsverschillen en blijft het een ondeugende donderstraal :D
Laatst bijgewerkt door Ineke2 op 24-05-09 23:18, in het totaal 1 keer bewerkt

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:17

@Onassa: Maar je hebt best kans dat dit paard met een kronkel in de kop voor iemand anders dus wél wil werken.
Ik heb zo'n paard gekend. Niet te rijden leek het. Viel aan tijdens het longeren als je je ogen even afwendde. Had van mij (en een aantal anderen) het stempel levensgevaarlijk gekregen.

En toch is ditzelfde paard uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die er wel mee overweg kon. Dit paard (waarvan het litteken van een bijtwond tijdens een aanval nog in mijn lijf staat) blijkt door deze ruiter gewoon te rijden te zijn. Het heeft even geduurd, maar het is wel gelukt. En het is al die andere ruiters (waarvan een aantal toch flink uitgebreide ervaring hadden) niet gelukt.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:19

Anya, dat hoor je idd wel vaker, maar dat is dus juist het bewijs dat het iets met de ruiter van doen heeft,a nders zou het paard het echt bij niemand willen.
Iets is er dan misschien in je houding of uitstraling wat je misschien zelf niet weet dat een paard zo'n reaktie doet geven.

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:23

Onassa excuus.. ik sprak jou aan, maar wij zijn het eens. Ik bedoelde Jade aan te spreken.

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:37

Anya schreef:
@Onassa: Maar je hebt best kans dat dit paard met een kronkel in de kop voor iemand anders dus wél wil werken.
Ik heb zo'n paard gekend. Niet te rijden leek het. Viel aan tijdens het longeren als je je ogen even afwendde. Had van mij (en een aantal anderen) het stempel levensgevaarlijk gekregen.

En toch is ditzelfde paard uiteindelijk bij iemand terecht gekomen die er wel mee overweg kon. Dit paard (waarvan het litteken van een bijtwond tijdens een aanval nog in mijn lijf staat) blijkt door deze ruiter gewoon te rijden te zijn. Het heeft even geduurd, maar het is wel gelukt. En het is al die andere ruiters (waarvan een aantal toch flink uitgebreide ervaring hadden) niet gelukt.

klinkt als een vrij extreem geval wat niet uit de lucht is komen vallen. Ik geloof ook best dat sommige van die paarden nog goed terecht kunnen komen, maar ik ben nog niet ervan overtuigd dat dit bij alle paarden het geval is.

Ik denk dat het misschien ook afhankelijk is van je doelstelling. Een paard wat gewoon echt geen lol heeft in bijvoorbeeld springen en/of dressuur en ongemotiveerd is en daardoor niet te rijden kan het natuurlijk prima doen bij een recreatieruiter die in feite niks van het beestje vraagt. de vraag is dan alleen of dat ook onder 'niet te rijden' valt.

onassa: volgens jouw stelling bestaan er geen fouten van paarden omdat het in geval van een 'niet te rijden' paard de fout van de ruiter is erop te stappen. ik geloof niet dat ik het daar mee eens ben als er geen ruiter te vinden is die het paard aan het lopen kan krijgen :)
of je dat dan een 'fout' van het paard moet noemen is natuurlijk een tweede, ik kan me er zomaar iets bij voorstellen :Y)

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:46

Dit paard loopt inmiddels in de hogere klasse van de westernsport. Dus is geen recreatiepaard geworden. Dus er werd wel degelijk wat gevraagd. Het was ook geen geval van 'erop gaan zitten en niets vragen en wat rondsjokken'. Het betrof een paard dat gericht aanviel en gericht aktie ondernam om ruiters op de grond te krijgen.

Een paard dat ergens geen lol in heeft en alleen happy is als recreatiepaard, hoort een ruiter ook van te kunnen constateren dat het een fijn leven als recreatiepaard kan hebben. Dan is het een ruiterfout als iemand toch door pushed. Vind ik dan.

Soms past een paard ook gewoon niet bij de ruiter, of andersom. Ik kan me niet voorstellen dat iedereen met ieder type paard even makkelijk uit de voeten kan. Ongeacht je rijkunsten, heb je ook nog persoonlijke voorkeuren. Karakters die je aanspreken of niet. Ik vind dat je dat van jezelf moet weten.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:51

Ik vind wel dat je het probleem bij jezelf moet zoeken, maar het ene paard laat zich nu eenmaal fijner bewerken dan het andere. Zoeken naar een passende combinatie is daar ook een onderdeel van, wat ik een fijn paard vind is voor een ander misschien verschrikkelijk, en v.v.

Toch zijn er paarden die gewoon echt geen fijn gevoel geven. Deels is dat vaak te verwachten obv hoe ze in elkaar zitten, maar er zit ook een beetje een X-factor bij in. Ik heb in het verleden nog wel eens veel te lang doorgemodderd met dat soort paarden, omdat ik het probleem per se bij mezelf wilde zoeken. Het rijden van paarden die je niet passen belemmert je in het ontwikkelen van je ruitergevoel.

En er is zeker een kleine groep paarden die het nooit gaan doen. Ik heb een aantal jaren voor een hele handige africhter gewerkt en een relatief groot percentage "kronkels" voorbij zien komen, sommige letterlijk in hun laatste kans op weg naar de dood. Het gros daarvan knapt gelukkig heel erg op bij de juiste aanpak, maar er zijn ook hopeloze gevallen. In veel gevallen is het echter een geval van gebruiksdoel dat niet past bij het karakter van het paard, en daar heb je als ruiter/eigenaar wel een verantwoordelijkheid.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-09 23:57

Is het een continu probleem, dan ligt het wel aan de ruiter. (tenzij paard echt niet spoort) Maar een paard kan zelf ook een slechte dag hebben. Al is het aan de ruiter om daarmee om te gaan. Heeft mijn pony een slechte dag? Dan mag ie lekker in het land blijven staan! Ik ga het 'gevecht' dan niet aan, omdat het geen zin heeft. Dus dan kom ik een dag later wel weer terug :P

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 05:52

KiWiKo schreef:
en inderdaad heeft een goed verstaander bij de eerste 3 seconden zitten al genoeg om te weten of het wel of niet klikt....... een nog betere verstaander weet dat vanaf de grond al.

Niet eens :)
Als ruiter moet je ook 'handig' worden in het rijden van (en omgaan met!) verschillende types van paarden. Het kan zijn dat je even overbluft wordt door de bokken van die hete warmbloed, of dat je even niet weet wat te doen als zo'n Fjord zijn nek erop zet en jij bent juist een iele NRPSer gewend, en dat kan geleerd worden. Dan kunnen de eerste keren rijden best faliekant misgaan, daar kun je van leren en zo breid je je ervaring en handigheid uit om later weer andere paarden mee te kunnen rijden (waarmee je dan weer een heel ander probleem tegenkomt hahaha!). Als ruiter leer je er heel veel van en kun je jezelf ook echt verbazen door net even een treetje hoger te gaan qua paarden.

Is het werkelijk zo'n probleem dat je niet 'opstapt en wegrijdt' met een paard? Imo niet hoor!

Maaike14

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 06:09

Ik ben het met de TS niet eens.

Er zitten ook wel krengen bij die het extra doen om de ruiter eraf te gooien ken er genoeg....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 06:51

Urielle schreef:
KiWiKo schreef:
en inderdaad heeft een goed verstaander bij de eerste 3 seconden zitten al genoeg om te weten of het wel of niet klikt....... een nog betere verstaander weet dat vanaf de grond al.

Niet eens :)
Als ruiter moet je ook 'handig' worden in het rijden van (en omgaan met!) verschillende types van paarden. Het kan zijn dat je even overbluft wordt door de bokken van die hete warmbloed, of dat je even niet weet wat te doen als zo'n Fjord zijn nek erop zet en jij bent juist een iele NRPSer gewend, en dat kan geleerd worden. Dan kunnen de eerste keren rijden best faliekant misgaan, daar kun je van leren en zo breid je je ervaring en handigheid uit om later weer andere paarden mee te kunnen rijden (waarmee je dan weer een heel ander probleem tegenkomt hahaha!). Als ruiter leer je er heel veel van en kun je jezelf ook echt verbazen door net even een treetje hoger te gaan qua paarden.

Is het werkelijk zo'n probleem dat je niet 'opstapt en wegrijdt' met een paard? Imo niet hoor!

nee tuutlijk is dat geen probleem :) :) helemaal niet zelfs

maar als je niet handig genoeg bent dan is dat toch gewoon een ruiterfout, of als je overbluft word??

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-09 06:52

Maaike14 schreef:

Er zitten ook wel krengen bij die het extra doen om de ruiter eraf te gooien ken er genoeg....

maar daar zijn dan misschien andere ruiters voor waar ze het wel braaf gaan doen :)

maybe2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:03

ik ben van mening dat 99% aan de ruiter ligt en die ene procent een keer een paard is met een kronkel in de kop. dat is wat ik in de jaren geleert heb.

MamboBeach

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:06

Ik lees het iedere keer bij maar vind het wel erg zwart-wit, ik zie geen grijs gebied.
Mag ik vragen Kiwiko wat je met deze stelling wilt?

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:17

Jade schreef:
laat ik dan maar lekker dwars zitten en me bij de 5% voegen die 'nee' heeft gestemd :D

ik ben van mening dat er ook paarden zijn die een kronkel in de kop hebben en niet voor je willen werken. Ik ben het helemaal met je eens dat het overtuigende overgrootste gedeelte van de paarden waarvan de ruiter zegt 'hij doet ut nie' gevallen zijn waarbij de fout bij de ruiter ligt, al dan niet wegens medische klachten of gewoon niet kunnen rijden, maar ik ben er net zo goed van overtuigd dat er hier en daar een uitzondering tussen zit. Om wat voor reden dit uitzonderlijke paard dan niet mee wil werken laat ik in het midden, er zullen er best tussen zitten die door een voorgaande ruiterfout zo gruwelijk verpest zijn dat het niet meer te redden is, maar ik denk persoonlijk niet dat dat in elk geval zo is.

Hier ben ik het wel mee eens.
Zelden zijn er paarden waar gewoon echt niks mee te beginnen is, hoe ervaren en goed de ruiter ook is. Kan zijn omdat ze bedorven zijn geweest, maar er zijn er ook die zo van het land af komen.
In 99.9% van de gevallen is het ruiterfout, maar er bestaan écht geschifte paarden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:55

KiWiKo schreef:
Maaike14 schreef:

maar daar zijn dan misschien andere ruiters voor waar ze het wel braaf gaan doen :)

Da's wel een kwestie van inschatten ja. Op bepaalde types paarden (Fjorden, Haflingers, behalve de luxe types) stap ik zelf gewoon niet, ik heb daar niets mee, en ben ook gewoon niet handig genoeg voor die paarden. Doe mij idd maar een NRPS, of een KWPN...... en dan nog niet allemaal natuurlijk :))

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 08:58

Heb gekozen voor anders, omdat ik denk dat het soms aan het paard kan liggen, aand e ruiter, of aan beide in combi.

vind dit nét te zwart wit om te zeggen: : "Het is altijd de ruiter!"..

Er bestaan in mijn optiek paarden die gewoon echt lui zijn of echt geen zin hebben.

Wél is het dan aand e ruiter de uitdaging aan te gaan en om te zien wat een dier wél aan kan!

In die zin is het zeker boeiend eens boeken van Henry Blake te lezen.
Stond nb een rengefokt dier in wat onder de man niks wilde en dwars lag en voor de wagen erg gelukkig was!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:05

Maar dat is ook aan de ruiter om dat te zien :)
Een paard wat gek is op springen, moet je imo ook regelmatig laten springen..... een paard wat houdt van mennen, moet je ook regelmatig voor de wagen zetten.

Sommige paarden zijn heel gelukkig als ze alleen recreatief gereden worden.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 09:06

idd!
maar dat het altijd aan de ruiter ligt vind ik een te simpele conclusie, no offense naar de mensen die dat wél vinden, hoor!

ik ga trouwens uit van een gezond paard, zonder gebreken.

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-09 10:27

Paardrijden is gewoon heel moeilijk. Het is dan wel zo makkelijk als het niet zo gaat als we voor ogen hebben om een ander ( in deze het paard ) de schuld te geven. Het ligt immers nooit aan je jezelf.

Als je weet dat dat onwaarheid is, kan je echt leren paardrijden, om vervolgens nog 100 keer je neus te stoten. Maar ik vind het geweldig. Elke keer als ik een stukje van de puzzel heb opgelost, voel ik een stukje zekerheid en trots. Trots ben ik elke keer weer op mijn paard, dat hij mij duld. Want snappen doe ik het nog lange niet, maar begrijp wel dat alles aan mij ligt. En dat is ook het enige wat ik kan verbeteren om mijn paard te verbeteren.

Het paard is zo goed als zijn ruiter, en zo vriendelijk als zijn begeleider.