wat is het nut van een slof en elastiek?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

rijd jij met slof of elastiek

Poll eindigt op

1. Jaah met slof
15 (16%)
2. Jaah met elastiek
2 (2%)
3. Geen van beide
66 (71%)
4. Ik vind het zielig
9 (9%)

Totaal aantal stemmen: 92

Schoentje

Re: wat is het nut van een slof en elastiek?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 18:10

Ik rij zelf regelmatig met een slofteugel. Ik vind het een goed hulpmiddel, omdat je het paard kunt begrensen en er doorheen kunt werken daar waar nodig is. En je kunt hem langer doen als je hem niet meer nodig hebt.

Persoonlijk zie ik liever iemand die z'n paardMet een slof z'n hoofd begrenst, dan iemand die z'n paard constant met z, hoofd bij jezus op tafel rijd.
Dan bedoel ik natuurlijk dat ik graag zie dat iemand z'n paard met de kin op de borst in de slofteugel hangend rijd.

PonyDakota

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-05-09 20:57

Ik zag vandaag iemand rijden en die hed het elastiek vastzitten aan het bit en daarna een de ringen aan het zadel waar je een bokriempje aan kunt vastmaken. Het elastiek was niet lang, maar ook niet superkort.

sabinaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:42

Als het niet nodig is moet je gewoon geen stiek of slof gebruiken. Het is het beste als je het paard gewoon zonder hulpmidden in de juiste positie krijgt.
Als je een slof goed gebruikt en je hebt er ervaring mee, kan het in sommige gevallen best een goed hulp middel zijn. Als je met slof rijd is het balangrijk dat je de slof op op het juiste moment erbij pakt maar ook weer op tijd los laat. Je kan de slof er ook alleen even bijpakken als het nodig is, bijvoorbeeld bij paarden die de rug weg drukken en sterk worden, gaan rennen of erg moeijk nagevelijk te rijden zijn. Bij verkeerd gebruik van de slof kan het eerder schade aan je paard toebrengen als dat het ten goede komt aan het paard. Bij een stiek hebben ze meer ruimte om te bewegen, maar is ook niet goed bij te lang gebruik. Als je deze hulpmiddelen te vaak en te lngang gebruikt loopt het paard in een houding die hij niet zelf aan neemt en krijgt spierontwikkeling op de verkeerde plaatsen en zal zonder slof eerder moelijker als beter in de juiste positie gaan lopen. Kortom de slof en het stiek zijn bij verkeerd gebruik wel schadelijk voor je paard

sabinaaaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 12:45

Kijk ook voor tips over trainingsmogelijkheden op de site van Verenigng Eigen Paard, daar staan ook altijd wel nuttige tips over paardrijden verzorging voeding etc

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:31

sabinaaaa schreef:
Als het niet nodig is moet je gewoon geen stiek of slof gebruiken. Het is het beste als je het paard gewoon zonder hulpmidden in de juiste positie krijgt.
Als je een slof goed gebruikt en je hebt er ervaring mee, kan het in sommige gevallen best een goed hulp middel zijn. Als je met slof rijd is het balangrijk dat je de slof op op het juiste moment erbij pakt maar ook weer op tijd los laat. Je kan de slof er ook alleen even bijpakken als het nodig is, bijvoorbeeld bij paarden die de rug weg drukken en sterk worden, gaan rennen of erg moeijk nagevelijk te rijden zijn. Bij verkeerd gebruik van de slof kan het eerder schade aan je paard toebrengen als dat het ten goede komt aan het paard. Bij een stiek hebben ze meer ruimte om te bewegen, maar is ook niet goed bij te lang gebruik. Als je deze hulpmiddelen te vaak en te lngang gebruikt loopt het paard in een houding die hij niet zelf aan neemt en krijgt spierontwikkeling op de verkeerde plaatsen en zal zonder slof eerder moelijker als beter in de juiste positie gaan lopen. Kortom de slof en het stiek zijn bij verkeerd gebruik wel schadelijk voor je paard

Sorry, maar met de kop in de krul wordt dat echt niet beter.....
Dan ben je bezig met het maskeren van het probleem, alleen ziet een goede ruiter gelijk dat het paard niet goed aan de hulpen staat.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:42

superwoman schreef:
sabinaaaa schreef:

Dan ben je bezig met het maskeren van het probleem, alleen ziet een goede ruiter gelijk dat het paard niet goed aan de hulpen staat.

Wil nog aanvullen dat het voor de ruiter ook een vals gevoel van correctheid geeft, een slof zonder begeleiding gebruiken om je paard over de rug te laten lopen heeft daardoor vaak een negatief effect. Het voelt nl allemaal gemakkelijker, de pony kan immers je hulpen niet meer ontwijken waardoor hij deze wel opvolgt. Maar dat heeft niets met correctheid te maken. Daarom dus dat je een hele, hele goede begeleiding moet hebben als je de slof hier voor wil gebruiken.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-05-09 22:46

Een slof of elastiek kan zijn nut bewijzen mits doordacht en correct gebruik en afhankelijk van het paard. Zoals ik eerder al eens tegen kwam kan de slof het ideale hulpmiddel zijn voor het ene paard en het compleet foute voor het ander.
Aan de ruiter/trainer om aan te voelen wat kan en wat niet en daar wringt vaak het schoentje. Maar ondoordachtheid verkl*t elk paard met of zonder toeters en bellen

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:25

je laatste zin ben ik het helemaal mee eens.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:29

pharagirlke schreef:
superwoman schreef:

Wil nog aanvullen dat het voor de ruiter ook een vals gevoel van correctheid geeft, een slof zonder begeleiding gebruiken om je paard over de rug te laten lopen heeft daardoor vaak een negatief effect. Het voelt nl allemaal gemakkelijker, de pony kan immers je hulpen niet meer ontwijken waardoor hij deze wel opvolgt. Maar dat heeft niets met correctheid te maken. Daarom dus dat je een hele, hele goede begeleiding moet hebben als je de slof hier voor wil gebruiken.

Idd, bedankt!
Dat valse gevoel dat het makkelijker gaat, terwijl het paard zich alle bochten heeft gewrongen en zich alsnog aan de hulpen heeft ontrokken. Een minder ervaren ruiter voelt dat niet!
Paard wordt alleen maar schever en krommer.

corina21

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-09 10:39

als ik mijn paard longeer heb ik een elestiek eraan opadvies van da,
om hem lekker over zijnrug te laten lopen.
paard had eerst een iets wat doorgezakte rug,maar sinds ik haar train aan de long is de rug een stuk omhoog gekomen,
slof teugel heb ik een paard mee gereden toen hij super fel onder me uitliep,
op de slof ontspande hij meer.
dat is nu 4 jaar geleden,dat was de eerste en laatste keer dat ikdie gebruikte.