DendroFleur schreef:Juist de "druk" van een wedstrijd heb ik nodig om een stap vooruit te maken in de training.
Mij ook, ik vind het ontzettend leuk om ergens naar toe te trainen. Om een doel te hebben. En om dan te testen of al mijn inspanningen het juiste resultaat hebben gehad. Daarom geloof ik ook niet in week-in-week-uit op concours gaan. Ik plan altijd een aantal weken wedstrijden echter elkaar en dan weer een wee of 6 niet. Dan gaan we weer trainen. Dan kijk ik wat er goed is gegaan en wat niet en dat ga ik dan weer in mijn training proberen te verbeteren (net als met kwaliteitsmanagement: plan-do-check-act
)
Equimotion schreef:Ik geloof ook niet dat het winstpuntensysteem volledig debet is, maar ik vond het wel een opvallend verschil hoe mensen daar heel anders tegenover de wedstrijdsport staan daar hier. Ze hebben hun paarden gewoon stukken beter voor elkaar voordat ze weggaan van huis.
Volgens mij is de paardensport in Nederland ook populairder en toegankelijker dan bij jullie. Als je een halve dag moet reizen voor een wedstrijd denk je waarschijnlijk wel 3 keer na voordat je je opgeeft. Hier kun je iedere week binnen een straal van 15-30 km van je woonplaats wel een wedstrijd rijden. Dat maakt de drempel toch lager om te gaan en maar te zien wat er van komt.
Bandida schreef:Er komt bij jou toch ook niemand kijken hoeveel uur het paard in een box staat of wat het te eten krijgt enz..
Ze komen bij mij wel op wedstrijd kijken of ik geen hulpteugels gebruik, scherpe bitten, akelige dingen onder mijn bandages, doping (dus indirect wordt wel gecontroleerd wat er IN het eten wordt gedaan van mijn paard). Ook beoordeelt de jury tijdens je proef de conditie van je paard. Als je paard echt te schraal/te vet/onregelmatig of wat dan ook is krijg je daar een opmerking over. En bij kreupelheid wordt je uitgesloten. (ik heb toch wel eens de opmerking gehad dat mijn paard echt iets te vet was
Storm wordt al dik als hij naar eten kijkt
) Nogmaals: bij exessen/overtreding van de regels volgen er flinke boetes. De kans dat je op dit al tijdens een boscrosritje of op een AR showtje/evenement wordt gecontroleerd en daardwerkelijk beboet is vrijwel nihil.
Hermelientje schreef:Ik kan wel een aantal dingen heel goed begrijpen die jij zegt, al weet ik niet goed waarom je je zo aangesproken voelt.
Ik wind me gewoon af en toe een beetje op dat door dit soort indianenverhalen (als het artikel) de gewone wedstrijdruiter weer in een kwaad daglicht wordt gesteld...
Hermelientje schreef:behalve dat er in de lagere dressuurklassen toch nog opvallend vaak lintjes worden gehaald, maar daarna houdt het op.
Even ter relativering: stelregel in de dressuur is dat er per 4 ruiters een prijs wordt verdeeld. Dus als er op een achteraf-manegewedstrijd 3 deelnemers zijn in de B-rubriek, hebben die 33% kans op een lint. Als er slecht gereden wordt, wordt dat lint ook gewoon verdeeld.
Een betere vergelijking is eens te kijken naar rubrieken op de grotere wedstrijden met 25-30 deelnemers per rubriek. Dan zul je zien dat de linten niet aan de eerste beste rukkeplukker worden uitgedeeld. Dus kijk vooral naar WAAR de linten worden behaald en met welke punten. Maar op zich is een lintje behalen geen kunst, dat ben ik met je eens.
Hermelientje schreef:Als iemand die bij die 90% hoort dan een andere leukere manier vindt om met paarden bezig te zijn (ik noem maar wat westernrijden) dan gaan ze vaak afgeven op dressuur.
Hier in de buurt is een westernvereniging met veel ex-dressuurruiters... Als je het over trekken/rukken/plukken etc. hebt
En dan doen ze dat ook nog eens met bitten met lange scharen en hele grote sporen... Een vriendin van mij rijdt fanatiek western, en de westernsport kent, zeker in de lagere klassen, dezelfde 'problematiek' als dressuur... (verder niets ten nadele van western an-sich hoor!) Het niveau van de mensen veranderd helaas niet als ze voor een andere discipline kiezen. Dat willen ze graag zelf denken, maar dat is niet zo. Daar is meer voor nodig. Iemand die echt feeling voor goed paardrijden heeft en de juiste attitude zal goed weg kunnen komen in dressuur, western, springen of waar diegene maar voor kiest.
Hermelientje schreef:Maar 1 dingetje snap ik niet, waarom reageerde je zo gepikeerd op de Spaanse rijschool. Er zijn toch mensen zat uit de absolute top van de wedstrijdsport die goede contacten onderhouden met mensen uit Wenen. Daar zit toch ook een geweldige schat aan ervaring en kennis, waarom zou je daar geen gebruik van maken.
Ik heb echt helemaal niets tegen de spaanse rijschool hoor! Ik heb er juist veel bewondering voor. Het ging mij om de context waarin de spaanse rijschool werd aangehaald (zelfs als er slecht gereden werd bij een klassieke instructeur afkomstig van de spaanse rijschool, dan was dat nog de schuld van het 'moderne' rijden... Daar kwam het feitelijk op neer...)
Ik geloof echt wel dat men daar veel kennis en ervaring heeft. Ik mag graag kijken naar een optreden. Ik heb laatst ook op TV een hele uitzending van optredens van de Cadre Noir gezien. Vond ik ook prachtig. Ik hou van dressuur en ik heb bewondering voor iedereen die op hoog niveau wat kan laten zien. Zelfs als dat niet helemaal technisch perfect/correct wordt uitgevoerd. Perfectie zul je namelijk in beide kampen (klassiek/modern) bijna niet vinden. Het gaat mij er om met welke ogen je er naar kijkt. Nu ik zelf steeds meer snuffel aan de zwaardere oefeningen weet ik hoe moeilijk het is om je paard bijvoorbeeld goed verzameld, tactzuiver, recht en met voldoende impuls te laten gaan. Als ik dan iemand een tactfout zie maken (of dat nu een klassieke of moderne topruiter is) denk ik: jammer van die tactfout, maar wat goed dat hij/zij al zoveel passen wel goed kan laten zien! Ik weet hoe moeilijk het is! Ik irriteer mij dan aan mensen die zo'n ruiter dan af gaan z**ken (zie bijvoorbeeld de hele discussie over Totilas en Edward Gal op het NK). Dat heeft niets meer te maken met kijken en leren, of met kunnen zien wat wel/niet goed gaat. Ik denk dat pas als je je enigzins in kan leven hoe moeilijk echt goed dressuurijden is, je dan pas verrichtingen van ruiters op de juiste waarde kunt schatten.
En ik denk dus dat er veel (top)ruiters onterecht van 'onkunde' worden beschuldigd door bokkers (en mensen zoals de auteur van het artikel) die totaal geen sjoege hebben van 'what it takes' om een verrichting op hoog niveau (al dan niet perfect) neer te kunnen zetten.
Hermelientje schreef:Het is gewoon lastig als je zelf nog niet zoveel kunt en weet, je denkt dan dat gediplomeerd en een hoog niveau in de sport en zelf gelest bij een absolute topper garant staat voor goede instructie, nou dat kan dus vies tegenvallen, ik spreek uit ervaring (heeft wel veel centjes gekost en heeft weinig goeds opgeleverd).
Toch is een goede instructeur vinden niet alleen maar een kwesie van geluk. Ook als je nog geen verstand van dressuur hebt kun je wel je kansen vergroten een goede instructeur te vinden. Door bijvoorbeeld eerst eens de theorie van dressuur goed te bestuderen (dan weet je in ieder geval wat achtergronden). Door te gaan kijken bij lessen; bij een goede instructeur zou je verbetering moeten kunnen zien bij de mensen die hij/zij lesgeeft. Je kunt uitzoeken hoe de leerlingen het doen op wedstrijden en in welke klassen zij uitkomen. Je kunt 3 proeflessen afspreken; volg in die lessen exact op wat je verteld wordt (anders kun je nooit het effect van zijn/haar visie ervaren). Merk je na 3 lessen geen vooruitgang, heb je geen a-ha! momenten etc. dan is die instructeur misschien niet goed voor jou.
En soms kan een instructeur ook alleen maar in een bepaalde fase goed voor je zijn. De man waarbij mijn paarden op stal staan kan mij ontzettend goed helpen met jonge paarden en echt een aantal basisaspecten. Voor de puntjes op de I en het verder uitbouwen en het aanleren van de moeilijkere zaken (zeg vanaf Z-niveau) ga ik naar een andere instructeur.