Op elk paard kunnen wegrijden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 10:43

KiWiKo schreef:
..... nu rij ik weer gewoon voor mezelf op een braaf paard 2 dagen in de week.

En dat doe je hartstikke goed, ik ben reuze blij met je!

:D

KiWiKo

Re: Op elk paard kunnen wegrijden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 19:18

hihihi en ik blij met jullie :D :D :D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:22

kazary schreef:
Toch als je even het gemiddele paard neemt, dan zie je dat ze met 2 maanden een B proef lopen en zelfs vaak al een laag parcourje kunnen.
Gemiddeld betelend dat er zijn die je met 3 maanden net wat aan de gang hebt, maar ook waar je op gaat zitten en je afvraagt of hij zadelmak is geboren.

Klopt!
Maar niet in een keer of 7 rijden naar een winstpunt in de B-dressuur!

En een laag parcoursje lopen ze vaak makkelijker dan een correcte dressuurproef,omdat je met wat handigheid een paard makkelijk over een paar hindernissen kunt laten springen.
De paarden die ik in de 4-jarige proeven rijd, kunnen meestal nog niet een hele dressurproef lang alle figuren correct lopen, doordat ze snel afgeleid zijn en nog vaak wat weinig balans hebben.

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:31

Ligt eraan op wat voor niveau je aftraint bent, rijd je Z mag je toch wel L/M oefeningen op een ander paard kunnen rijden (na wat oefenen)

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:35

Heb ook wel eens Z- ruiters en hoger vlieglessen zien krijgen van een minder goed opgeleid paard... Nivo zegt me weinig als het om rijkunst aankomt. Als je op paard A het Z of hoger weet te halen is er geen enkele garantie dat je dat met een ander paard ook kan, of zelfs maar in de buurt kan komen. Sommigen die met hun eigen paard, dat ze door en door kennen heel leuk meedoen in de sport kunnen geen B- proef rijden op een ander paard, hoe braaf die ook is.

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:40

Daarom zeg ik ook, dan mag je die op een ander paard toch wel kunnen rijden.
Wil je dergelijk niveau halen, mag je wel van iemand verwachten dat hij/zij aardig kan rijden, ook op andermans paard.

Of dat in werkelijkheid ook zo is, is een 2e

vivana

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:15

M_R schreef:
Wil je dergelijk niveau halen, mag je wel van iemand verwachten dat hij/zij aardig kan rijden, ook op andermans paard.

niet mee eens dus...er zijn nl ook ruiters die niet op niveau kunnen rijden maar wel goed zijn in het zadelmak maken...
En de meeste die op Z-niveau rijden of hoger (profs in dit geval)laten zijn of haar paard wel door iemand anders zadelmak maken (logisch toch)?! Zij kunnen zich niet perimenteren dat ze eraf vallen en iets breken oid.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:16

schoentje schreef:
kazary schreef:
Toch als je even het gemiddele paard neemt, dan zie je dat ze met 2 maanden een B proef lopen en zelfs vaak al een laag parcourje kunnen.
Gemiddeld betelend dat er zijn die je met 3 maanden net wat aan de gang hebt, maar ook waar je op gaat zitten en je afvraagt of hij zadelmak is geboren.

Klopt!
Maar niet in een keer of 7 rijden naar een winstpunt in de B-dressuur!

En een laag parcoursje lopen ze vaak makkelijker dan een correcte dressuurproef,omdat je met wat handigheid een paard makkelijk over een paar hindernissen kunt laten springen.
De paarden die ik in de 4-jarige proeven rijd, kunnen meestal nog niet een hele dressurproef lang alle figuren correct lopen, doordat ze snel afgeleid zijn en nog vaak wat weinig balans hebben.

Dat ben ik dan weer helemaal met jou eens. :)

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:29

Op ELK paard wegrijden? Kuggur stipte het in het begin al aan: niemand kan binnen vijf minuten op ELK paard wegrijden. Een przewalski die 20 jaar lang in het wild in Mongolië heeft geleefd, kun je niet binnen vijf minuten beleren, laat staan een b-proefje mee rijden.

Okee, misschien lukt het met veel dwang en gesteiger wel, maar wie zo te werk gaat is heel dom bezig.

We hebben het hier over ELK paard, toch? Niet over elk ingereden en beleerd manegepaard.

Marij

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:38

We hebben het over een gewoon normaal, gedomesticeerd paard, die gewoon op stal leeft etc. etc., die ook al een zadel kent *in mijn optiek* En niet over wilde / half wilde beesten die nog nooit een mens hebben gezien....

klomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:44

Arno8 heeft wel een punt, het gaat immers om elk paard dus wat de titel betreft heeft hij gelijk, maar het lijkt me ook niet reeël om een paard wat al 20 jaar in de wildernis leeft ineens te "temmen".

Edit: foutje aangepast

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:55

arno8 schreef:
Op ELK paard wegrijden? Kuggur stipte het in het begin al aan: niemand kan binnen vijf minuten op ELK paard wegrijden. Een przewalski die 20 jaar lang in het wild in Mongolië heeft geleefd, kun je niet binnen vijf minuten beleren, laat staan een b-proefje mee rijden.

.

Dat beest mag blij zijn als hij 10 wordt in Mongolie, die haalt de 20 nooit.
beetje kinderachtig vind je niet Arno?
iedereen die een beetje logisch nadenkt snapt dat dat niet wordt bedoeld....

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 09:56

Billy schreef:
arno8 schreef:

.

Dat beest mag blij zijn als hij 10 wordt in Mongolie, die haalt de 20 nooit.
beetje kinderachtig vind je niet Arno?
iedereen die een beetje logisch nadenkt snapt dat dat niet wordt bedoeld....

Nee maar ik vind hem wel fantastisch gevonden :D Een beetje autistische manier van denken

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:01

Dat is wel bekend ja :j

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:05

Mensen die denken dat ze op elke beestje direct een B-proefje kunnen rijden..wees welkom bij mij op stal..heb nog wel twee 'moeilijke' beestjes..ze zijn wel zadelmak hoor..maar slechts 3 jaar oud..

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:16

Mijn instructrice kan zich ontzettend goed aan een paard aanpassen, heeft een vriendelijke manier van rijden en denkt vanuit het paard. Hele 'gestoorde' paarden koopt ze niet aan, dus ik weet niet hoe of wat. Maar ze rijdt wel hele sensibele paarden, en je ziet ze gewoon tot rust komen bij haar.

seabiscuitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 10:23

Gaaf als je dat kan..ze is gezegend!

M_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:14

vivana schreef:
M_R schreef:

niet mee eens dus...er zijn nl ook ruiters die niet op niveau kunnen rijden maar wel goed zijn in het zadelmak maken...
En de meeste die op Z-niveau rijden of hoger (profs in dit geval)laten zijn of haar paard wel door iemand anders zadelmak maken (logisch toch)?! Zij kunnen zich niet perimenteren dat ze eraf vallen en iets breken oid.

Ik zeg ook niet dat alleen Z ruiters dat kunnen, en mensen die B rijden dat niet kunnen, integendeel.
Maar van zo'n ruiter mag je VERWACHTEN dat ze dat kunnen, Of ze het kunnen en of ze het Doen is heel wat anders

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:19

ik vind dit dus niet zo! ieder paard of wezen is anders
en daar moet je anders mee omgaan! als jij altijd op bijv een slome fjord hebt gereden en daarna bijv op een arabier gaat zitten waarbij je bij been gebruik flink wegschiet dan is dat een hele omschakeling! en als een paard niet is beleerd dan kan je er ook niet op wegrijden :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:23

We gaan er denk ik wel van uit dat paardending beleerd is. Zou het vrij paardonvriendelijk vinden om bv een jaarling een zadel op de rug te smijten en een bit in de mond te douwen enkel om te bewijzen dat je op ELK paard weg kan rijden. ;)

Overigens is het prima te doen om van een hete arabier naar een slome fjord te gaan (of van een hete fjord naar een slome arabier)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:25

Ik kan met de meeste paarden goed overweg. Meestal heb ik snel uitgevonden hoe een paard in elkaar zit en kan ik ze ook in no time aan het werk krijgen.
Maar er zijn nou eenmaal paarden waar je op kunt wegrijden-en er weer afvliegen na 3 minuten :)
En dat is me ook regelmatig gebeurd :D

DDW1190

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:26

haha nouja het ligt eraan hoe lang je rijd! als je 1 jaar rijervaring heb beschouw ik dat niet als veel ervaring toch?
ik heb het over het algemeen :+

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:27

Ken mensen die op een jaar meer rijervaring hadden dan anderen op tien jaar :=

ravellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:27

Nou, dat geldt voor mij dan niet hoor :D

Ik stap echt niet zomaar op ieder paard en erop wegrijden al helemaal niet :+
Voor alles wat groot , nerveus en springerig is, ga ik een blokje om :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:28

Mijn instructrice... die kan echt op elk paard wegrijden dat je denkt van......kan die zo lopen...... :? :?
echt ongelovelijk. Die rijdt zo alle oefeningen uit een paard waarmee de eigenaar al 3 jr bezig is het erin te krijgen.
Die heeft zo'n talent, ongelovelijk.