Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Aquilia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:13

Hulpteugel moet je pas gebruiken als het echt niet anders kan, anders gewoon een martingaal (goed geschreven) gebruiken. Overbodig gebruik vind ik zo wie zo al stom...

mick75

Re: Manegepaarden met hulpteugels.... goed idee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-09 23:35

Bij manegepaarden die dagelijks tig ruiters moeten rondsjouwen, met elk een ander nivo en andere rijstijl kan een hulpteugel buiten het helpen bij het ontspannen ook gewoon een ruststukje zijn. Een goed afgestelde hulpteugel (martingaal, thiedemann) treedt immers als het goed is in werking voordat de ruiter aan het betere ruk en plukwerk toekomt. En geeft in die zin het paard een beetje rust in de mond wat ook weer helpt bij het ontspannen.

__Leonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-09 08:50

Bij ons worden er bijna geen hulpteugels gebruikt.
Alleen bij 2 paarden in de beginnersles.
Daar word soms een elastiek omgedaan omdat ze snel er vandoor gaan.

BIj de gevorderden moeten ze trouwens zonder hulpteugels rijden. :D

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:07

Hmja raar verhaal.
natuurlijk not done.
Maar goed op een manege tref je soms vreemde dingen aan vooral ook niet goed passende zadels want het moet geld in het laatje brengen en zo word er soms temakkelijk gedaan over dat soort dingen.

Ik zeg niet dat het overal gebeurt en dat het goed is totaal niet maar zie het heel vaak. :j
Vooral zadels wat je echt al op een kilometer afstand al kan zien dat het totaal verkeerd ligt of niet pas. |(
Zonde...

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 19:12

Ja dat ken ik wel zadels die verkeerd liggen, te krap en dan toch een bontje eronder ofzo...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 20:59

dat zie je ook erg vaak bij privepaarden........

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:03

bij ons op de manege
wordt er niet zoveel mee gereden
alleen wat wel raar is de mensen worden voor getrokken
mogen op een stijf paard wel met een hulpteugel zodat die gebogen loopt
en anders niet
en dat was zo laatst zo en de manege paard stribbelde erg tegen en ging
bokken en stijgeren
verder een paar hebben een martingaal
en voor de beginners soms een touwtje door hetbit heen

meeikk

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 21:05

Snoevie schreef:
dat zie je ook erg vaak bij privepaarden........

of 2 dekjes over elkaar heen :(:)
Maar wat kun je er tegen doen he....

ArabicQueen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:11

Ik zie dat ook heel vaak dat er op manege's veel met hulp teugel word gereden heb wel eens gevraagd waarom antwoord wat ik hierop kreg was dat de paarden dan beter over de rug gingen lopen aan de ene kant misschien waar MAAAR de meeste mensen die op manege's rijden (en echt niet iedereen maar over het algemeen) kunnen de les klanten en neit met zn hulpteugel omgaan en als je er dan al mee rijd moet je veel been geven dat het van achter naar voor komt en op de meeste magene's zijn de les klanten allemaal beginners en geven dus niet de juiste hulpen om goed met een hulpteugel om te gaan dus ik vind het onzin ... heeft geen nut en op meeste momenten word het nog slecht gebruikt ook WAAROM?!

EDIT*: dit is nogmaals mijn mening

jolin

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:20

Hallo ik meng me ook even. Er is meer voor nodig om een paard "goed" over de rug te krijgen, en soms houdt een hulpteugel dat zelfs tegen. Kijk eens bij "dressuur onder vuur".

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 11:24

Wat betreft tuigage is weer een andere soort discussie maar bekijk het ook eens van de kant van de manege-eigenaren…
Die blijven maar investeren en investeren en als er opeens op zéér rare wijze een aantal zadels weg blijken te zijn, hoofdstellen gejat worden bij vleet, beugelriemen nergens meer terug te vinden zijn en er blijkbaar klauw-kabouters blijken te zijn die vele singels steeds weer ontvoeren, dan word je het wel zat en tja, op den duur komen er steeds minder mooie spullen…hetgeen natuurlijk niet hoeft te betekenen dat een zadel niet goed moet liggen…maar ja, splinternieuwe Stubens zul je dan ook echt niet tegenkomen…
Een complete borstelbak vol met borstels t.b.v. de manegedieren…nergens meer te vinden, langzamerhand leeg gejat. Longeerlijnen voor de opstaplessen…zomaar vanzelf opgelost??? Splinternieuwe halsters en bijbehorende touwen? Nou, laat maar…kost je klauwen met geld als manegehouder en tja, dan moeten je lessen toch minimaal met 7,50 omhoog…

Nu kun je ervoor kiezen om een ander systeem te bedenken maar hoe ver moet je daarin gaan als je een druklopend (groot) manegebedrijf runt???

Dus…het verhaal gaat wel twee kanten op !

idonea

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 12:05

ik vind het geen goed idee omdat als je de paarden op dat niveau wilt beleren dan moeten ze ook door maximaal 3 ruiters bereden worden omdat iedereen weer anders in de handen is en niet iedereen er evenveel vanaf weet als ze zo'n paard aangeboden krijgen. Het is echt precizie werk en dat gaat gewoon niet met manege paarden. Het werk dat die paarden doen moet ook te doen zijn voor ze en ik denk niet dat het ze hiermee makkelijker gemaakt wordt.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 20:28

Het echte precisiewerk komt pas op de hogere nivo's, en dan hebben we het over nivo's waarvan niemand mag verwachten dat die met manegepaarden gehaald kunnen worden.

Er zijn echter wel manegepaarden die met manegeruiters het heel leuk doen in de sport, en in het M2/ Z1 lopen. En die paarden lopen toch ook gewoon hun manegelessen en hebben over het algemeen echt wel meer dan 3 ruiters op hun rug.

Maargoed, een goede manege kijkt ook goed naar het gebruik van de hulpteugels, en gebruikt alleen hulpteugels die praktisch niet verkeerd gebruikt kunnen worden zoals martingaal of thiedemann- teugels. En ik ben er van overtuigd dat een manege die daar goed over nadenkt beter is voor de paarden dan maneges die dat niet doen.

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-09 21:15

heb met t bestuur van de manege gebeld, over het probleem met 1 pony die steeds teugels uit handen trekt bij kleintjes
ik mag dus proberen om er een bijzetje aan te doen, als dat niet werkt gaan ze misschien op zoek naar een stootteugel of andere oplossing... deze manege is ook niet van de hulpteugels, alleen martingaal, of soms een thiedemann. Je mag zelf nooit zomaar iets veranderen, altijd toestemming vragen, en dat vind ik wel een goed idee. Ben benieuwd of de bijzet effect zal hebben...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 06:48

ik snap alleen niet hoe een bijzet kan helpen bij een pony die teugels uit de handen trekt?dat kunnen ze dan toch alsnog doen?

Retlaw

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 13:48

ja, misschien doet ie het dan nog wel inderdaad, maar ik ga het zeker proberen, wie weet reageert hij er positief op.. ik heb geen idee...

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:01

Snoevie, hulpteugels werken soms magisch. Je kent bij ons wel die hele kleine pony die zijn naam soms eer aan doet? Hang er een bijzetje aan en hij is zo mak als een lammetje. Zelfs zonder dat de bijzet wat doet. Wonderlijk. Maar als het helpt...

sashafierce

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:06

Devenyy schreef:
Hulpteugel moet je pas gebruiken als het echt niet anders kan, anders gewoon een martingaal (goed geschreven) gebruiken. Overbodig gebruik vind ik zo wie zo al stom...

Helemaal mee eens! En al helemaal geen slof of iets dergelijks, 9van de 10mensen kunnen daar totaal niet mee ryden en gaan op de slof ryden.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 15:09

Een martingaal is bij mijn weten nog steeds een hulpteugel? :-s

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:08

Een bijzet dan kan je paard toch echt geen kant meer uit hoor. Dat helpt echt wel tegen ruiter uit het zadel trekken. Zover kan zijn hoofd niet meer komen.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:18

Dat is dus maar net hoe strak je ze bijzet. Vanaf het punt van de singel heeft het paard de radius van zijn hals. Theoretisch gezien een halve circel mogelijkheid om te bewegen, dus ook naar beneden. Dan zijn er dus ook nog heel 'slimme' paarden, die tijdens de beweging naar beneden, ook een beweging richting boeg maken en zo een onverwachte ruk aan de ruiter kunnen geven. En zijn die licht en onervaren genoeg en liggen ze pardoes in het zand!

En fatsoenlijk bijgezet paard heeft nog steeds bewegingsvrijheid.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:25

Dan zit een ruitertje wel héél erg los.

Ilja000

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:27

Tja, je hebt ze er bij he.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:31

Ilja000 schreef:
Dat is dus maar net hoe strak je ze bijzet. Vanaf het punt van de singel heeft het paard de radius van zijn hals. Theoretisch gezien een halve circel mogelijkheid om te bewegen, dus ook naar beneden. Dan zijn er dus ook nog heel 'slimme' paarden, die tijdens de beweging naar beneden, ook een beweging richting boeg maken en zo een onverwachte ruk aan de ruiter kunnen geven. En zijn die licht en onervaren genoeg en liggen ze pardoes in het zand!

En fatsoenlijk bijgezet paard heeft nog steeds bewegingsvrijheid.

Ik heb er eentje die zich helemaal op kan vouwen als je haar met een touwtje bij zet waardoor het bij echte kleintjes (van 5 á 6 jaar) wel gebeurd. Ze kan nog steeds bij de grond om een hapje gras te nemen.
Ik zet haar nu iets anders bij waardoor ze er nog heerlijk met haar neus uit kan lopen, maar niet meer echt naar beneden kan met haar hoofd (alleen bij de aller kleinste, bij iets grotere probeerd ze het niet eens).
Had een ander die met een heel los bij zet touwtje deed alsof ik haar op knoopte, kin op haar borst lopen(zo erg dat ze bijna in het bijzet touw kon gaan staan).

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-03-09 16:32

stef schreef:
iemand van 14 hoeft geen beginner te zijn hoor.... Beetje kort door de bocht

Precies. Ik ben 15, en ben toch niet echt beginner hoor :=
Ik rij al 7 jaar, en ben echt geen beginner meer hoor ;)

Hier op de manege lopen sommige met een elastiek. Niet heel strak, gewoon dat ze in kop niet in de lucht kunnen gooien en kunnen racen. Ben je wat verder, hoeft dat niet meer met die pony's.
Ik denk dat van de 80 paarden, er 7/8 elastiek soms opmoeten.