bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Olikea

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 20:39

Twiggy2008 schreef:
Ik heb zowel met bit als bitloos leren rijden vroegah. ;)
Net zoals ik met als zonder zadel heb leren rijden.
Daar werd nooit een heisa van gemaakt eigenlijk..... :D

zo heb ik ook leren rijden, en ik zou het niet anders willen..
Ik je kunt imo het best bitloos beginnen, en dan het bitje erbij pakken voor de verfijning.

Anoniem

Re: bitloos met nevzorov(de waarheid!)

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:12

Zonder teugels beginnen is nóg beter :D

Eerst goed leren zitten, zodat je handen kunnen doen wat ze moeten doen, maar vooral kunnen laten wat ze móeten laten :j
Want of het nou de neus of de mond is, eraan rukken lijkt me in beide gevallen nogal pijnlijk.
Ik heb nooit bitloos leren rijden (al reed ik weleens gewoon met een stalhalster) wel zonder zadel. Ik vind het erg prettig, al begreep ik later dat het niet erg goed is voor de rug, ik doe het dus niet meer. Af en toe nog wel.
Even een paard naar de wei brengen kun je net zo goed rijdend doen, oh, dan rijd ik wel bitloos, gewoon op het halstertouw :D

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 22:17

Ik moest de eerste lessen als jong meisje gewoon aan de longe op een zadeltje zonder beugels, geen teugels niets. Balans leren houden, leren voelen, leren zitten. Jaren 70 heb ik het dan over..... Ben heel blij dat ik het zo geleerd heb. Ging rustig met een van mijn verzorgpaarden (we hadden een behoorlijke kudde tot onze beschikking) met halstertje het bos in. Heb me nooit druk gemaakt over wel of geen bit, nooit. Is altijd prima gegaan.
En daar stonden allerlei verschillende paarden en pony's. Ja, ben ook 100x gevallen, maar dat hoorde erbij. Lag dan ook echt aan mezelf eigenlijk......

Maar goed, aan circustruukjes en hoge dressuur deden we niet, hoor. :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:45

Ik ook :j
Was in de jaren 80, maar groot zal het verschil nog niet geweest zijn :) Gewoon goed leren zitten, goed leren voelen idd. Heb tot op de dag van vandaag profijt van die lessen, en volgens mij missen mensen die het niet zo gehad hebben, het elke dag ;)

Oh wij wel O:)
Elke dag piaffe en passage, gewoon om te oefenen O:) Verschil moet er wezen, hè :+

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 23:52

;)

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 10:33

Citaat:
Als het GEEN dressuur is maar circus, dan moet je beide ook niet gaan vergelijken. Dan werk je juist vooroordelen in de hand.

Verder hoop ik dat als weer eens een topruiter ter discussie staat men dan ook eens wat genuanceerder kan zijn ihet het oordeel. Gewone dressuur is nu eenmaal geen circus en andersom

Nou en? Circusdressuur, gewone dressuur, zelfde bron. En ook een 'circuspaard' kan min of meer expressiever passageren.
Bovendien, vraag ik me weleens wat af over het verschil tussen kunstjes en dressuur....

Ik hoop dat men op bokt over alle onderwerpen genuanceerd kan zijn. Het is zo makkelijk om iets af te branden zonder kennis van zaken, dat bewijzen de reacties in deze draad maar weer.

Wat mij vooral opvalt, ook in de HAW topics, is dat bokkers vooral goed fouten kunnen kijken.

Doet me altijd denken aan mensen die een keurmerrie afbranden omdat ze een simpel waarneembaar foutje als een heeeeeeel lichte franse stand hebben waargenomen (waar ze zelf heel trots op zijn...).
Vergeten ze voor het gemak dat geen paard volmaakt is, en dat het dier in kwestie eigenschappen heeft waar een echte kenner kwijlend naar kijkt....

Blijft allemaal mensen en paardenwerk. ;)

En dan doel ik op reacties zoals 'ja, die paarden gaan niet uit zichzelf steigeren.'

Nee, natuurlijk niet. :+

Maar goed, de uitnodiging blijft staan: wie meer wil weten over kunstjes voor hij een oordeel geeft, mag altijd langskomen.
Niet dat ik dresseer op wereldniveau, maar de simpele basis van liggen, steigeren, en beginnende scholen boven de aarde geven een aardige illustratie van de methode. ;)

Wie écht wil weten van hoed en rand, kan natuurlijk altijd een training van Freddy Knie bijwonen... zijn altijd vrij toegankelijk voor publiek. (Heeft volgens mij rijles van Christine Stuckelberger gehad, zo uit mijn hoofd.)
Vele mensen zouden van hem kunnen leren.

Misschien dat we dan een gefundeerde discussie over in ieder geval VD kunnen voeren. :)

tobyy_mies

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 16:33

wow het ziet er wel stoer uit hoowr je kan zeggen wat je wil :P

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 17:32

Valt die even stevig door de mand. Ik weet helemaal niks van NH en allerlei 'ijzerloze-methodes', maar hier moest ik wel even keihard om lachen, aangezien veel mensen deze man als hét voorbeeld gebruiken van NH/bitloos werken en deze mensen klaarblijkelijk zelf ook niet zo goed weten wat ze aan het doen zijn.

Prachtig geopend dit topic!

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:33

Ik zou het even lezen als ik jou was, dit topic :9

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 18:40

Ik weet het fijne er niet van, maar ik vind beide foto's fantastisch! Steigeren op commando is perfect uitgevoerd naar mijn idee...En ach, ben niet tegen bitloos, maar al helemaal niet tegen rijden met bit, dus dit doet me allemaal niet zo veel moet ik eerlijk zeggen...

Op de eerste pagina werd aangegeven dat het promoten van bitloos door deze man gewoon een verkoopsstunt is als het ware, dat zou best kunnen, en gelijk heeft hij, hij kan het en het verkoopt, waarom zou je het niet doen?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:03

HannahFrouk schreef:
Ik zou het even lezen als ik jou was, dit topic :9

Waarom als ik vragen mag :) Ik vind de OP al top.
Ik heb het idee dat het weinig zal toevoegen omdat dit een van de discussies zijn die erg fel zijn en oneindig.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:09

De opening is speculatief en de ts weet niet in welke tijdperk de foto's zijn genomen. Als je je eerst had ingelezen in het onderwerp, had je geweten dat deze vent, net als een ieder, is begonnen met rijden met een bit. Het zou je niet misstaan als je eerst leest, eer je met dit soort opmerkingen komt.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:15

Nee, helemaal niet. Het gaat mij er niet om dat deze vent wel of niet met bit rijdt, maar om het feit dat hij een heilige zou zijn en hij hét voorbeeld voor de dressuur was, ipv ´wij, met het al het ijzer´ en dat hij zelf alles eerst met bit heeft gedaan.

Ik bedoel, dit zou Anky ook kunnen. Die kan haar proefje inmiddels ook wel met een touwtje rijden. Evengoed knap wat deze meneer kan, maar ik noem dit nou niet dé persoon om anderen mee onder te delven hoe goed hij wel niet is en hoe bagger de huidige dressuur en omgang met paarden - wat ik bij menig fanatiek Natural kan opmaken.

En dan zet ik mijn vraagtekens bij de perfectheid van Natural rijden. Tuurlijk begrijp ik dat jullie doel het zo natuurlijk mogelijk omgaan is met paarden, prima. Ieder zn ding. Maar al die filmpjes en foto´s op youtube en ieders profiel met openstaande monden, bloedende neuzen en rollkuren van de tegenwoordige dressuur. :n
Laatst bijgewerkt door smeetjoew op 06-05-09 19:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:16

smeetjoew schreef:
Nee, helemaal niet. Het gaat mij er niet om dat deze vent wel of niet met bit rijdt, maar om het feit dat hij een heilige zou zijn en hij hét voorbeeld voor de dressuur was, ipv ´wij, met het al het ijzer´ en dat hij zelf alles eerst met bit heeft gedaan.

Ik bedoel, dit zou Anky ook kunnen. Die kan haar proefje inmiddels ook wel met een touwtje rijden. Evengoed knap wat deze meneer kan, maar ik noem dit nou niet dé persoon om anderen mee onder te delven hoe goed hij wel niet is en hoe bagger de huidige dressuur en omgang met paarden - wat ik bij menig fanatiek Natural kan opmaken.

Als Anky bitloos gaat, vreet ik mijn pet op

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:17

ik denk dat als het mag Anky met sommige paarden echt wel bitloos gaat.............

bitloos werkt veel scherper in dan al het ijzerwerk in de mond :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:17

Arabesk schreef:
smeetjoew schreef:

Als Anky bitloos gaat, vreet ik mijn pet op

Ehm... en waar staat dat dat zo zou zijn >;)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:18

Bij wijze van spreken. Het gaat om het principe. Leer je knol iets aan, doe het 100 keer. Gooi er vervolgens een touwtje om, doe de oefening en maak 80 foto´s. Neem precies de foto waar hij net met zn halsje in een knikje loopt en oooooohhhhhh wat magisch. Nog een argument om de dressuur mee dood te gooien.

Adil

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:21

smeetjoew schreef:
Bij wijze van spreken. Het gaat om het principe. Leer je knol iets aan, doe het 100 keer. Gooi er vervolgens een touwtje om, doe de oefening en maak 80 foto´s. Neem precies de foto waar hij net met zn halsje in een knikje loopt en oooooohhhhhh wat magisch. Nog een argument om de dressuur mee dood te gooien.

*Proest* _O-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:21

Adil18 schreef:
smeetjoew schreef:

*Proest* _O-

Het ís wel zo :')

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:22

smeetjoew schreef:

En dan zet ik mijn vraagtekens bij de perfectheid van Natural rijden. Tuurlijk begrijp ik dat jullie doel het zo natuurlijk mogelijk omgaan is met paarden, prima. Ieder zn ding. Maar al die filmpjes en foto´s op youtube en ieders profiel met openstaande monden, bloedende neuzen en rollkuren van de tegenwoordige dressuur. :n

Zoals ik al eerder aangaf, reed hij vroeger met bit, heden ten dage niet meer. Het extremisme waar jij tegenaan loopt, kan je voor de schenen schoppen, maar goed, zoals je al zegt: ieder zijn ding. :)
Over je vraagtekens over de perfectheid: dat mag, een leuke discussie is nooit weg.
(Nb. ik ben geen Natural. Vind dit soort onderwerpen wel altijd boeiend en pik hier en daar heel wat op.)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:49

Al rij je op je hoofd paard of hang je onder de buik van je paard. Ieder doet wat hij of zij denkt het beste voor zijn of haar paard is. Ieder zn eigen ding ja.
Maar ik vind de OP van dit topic gewoon een schitterend voorbeeld hoe de Naturals op dit vlak volledig onderuit gehaald worden met hun zwart/witte beeld waar klaarblijkelijk toch niet zo sterk is als dat ze dachten dat het was. Want dit soort dingen hebben ze nooit bij hun beschuldigende collages en verhaal verteld, sterker nog; ze wísten het zelf niet eens. En dat vind ik toch eigenlijk wel kwalijk met hun beledigende opmerkingen tegenover de tegenwoordige dressuur, wat ongeveer als mishandeling omschreven wordt.

En dat is dan waar ik op dit moment dan even ´tegenaan schop´.

dejavu

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 19:59

smeetjoew schreef:
Al rij je op je hoofd paard of hang je onder de buik van je paard. Ieder doet wat hij of zij denkt het beste voor zijn of haar paard is. Ieder zn eigen ding ja.
Maar ik vind de OP van dit topic gewoon een schitterend voorbeeld hoe de Naturals op dit vlak volledig onderuit gehaald worden met hun zwart/witte beeld waar klaarblijkelijk toch niet zo sterk is als dat ze dachten dat het was. Want dit soort dingen hebben ze nooit bij hun beschuldigende collages en verhaal verteld, sterker nog; ze wísten het zelf niet eens. En dat vind ik toch eigenlijk wel kwalijk met hun beledigende opmerkingen tegenover de tegenwoordige dressuur, wat ongeveer als mishandeling omschreven wordt.

En dat is dan waar ik op dit moment dan even ´tegenaan schop´.

Ik snap persoonlijk niet zo goed waarom jij dit een schitterend voorbeeld vindt van hoe Naturals onderuit gehaald worden. (Onderuit halen vind ik bij niemand gerechtvaardigd.) Het zegt wel wat over jouw houding t.o.v. Naturals. Het feit dat zij (ik generaliseer even voor het gemak) dressuur beledigen, wat jou stoort, zou jou juist moeten bewegen om het niet te doen.

Daarbij weet de gemiddelde Natural heus dat Nevzorov vroeger met bit reed, dus zo schokkend werd het niet ervaren in Naturalland. ;) Mensen die zich niet bezig houden met NH zagen deze foto's als de uitkomst om het NH-wereldje onderuit te halen. Precies wat jij zo leuk vindt. Het zegt in deze echt meer over jou en jouw houding dan over Nevzorov, bitloos, NH of wat dan ook. :)

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:02

Ja, dat laatste ja.
Maar ik heb het eigenlijk ook echt tegen het kleinste, meest extremistische deel van de naturals. En ja, ik heb al toegegeven dat ik er weinig van weet omdat ik het over het algemeen geen verbetering vind tov de huidige methode (tenzij om medische redenen).

Ik blijf het een sterk voorbeeld vinden, want ik wist dit niet en kijk maar goed. Deze man is of was altijd een geliefd plaatje in vele natural profielen.... En dat bewijst voor mij dan nogmaals dat ze zich ergens aan binden waarvan ze het fijne dan blijkbaar nog niet weten.

Ik begrijp alleen jouw laatste zin van je eerste alinea niet. Zouden zij mij willen bewegen geen dressuur te rijden? Want zo komt het naar voren. Of begrijp ik het verkeerd?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:05

Tja, naturals die écht niet weten waar 'gewoon' paardrijden op gebaseerd is en dus gemakshalve de excessen verwarren met een hele methode, ze bestaan.

Ik kom in de naturalhoek van bokt toch echt regelmatig uitspraken tegen die dat bevestigen.

En ze zijn verrekte irritant.

De keerzijde van de medaille, het onderuit halen van alles 'wat de boer niet kent' is echter al even irritant.

Gelukkig zijn de meeste mensen wijzer en staan heus wel open voor allerlei nieuwe invloeden. Maar een beetje kritische blik kan daarbij nooit kwaad.

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-09 20:09

Dat weet ik niet. Ik mag er toch vanuit gaan dat men enigzins verstand heeft van wat men zo hevig beweert en anderen mee onderuit haalt? En tja, ik mag dan zelf niet veel weten van Naturals, maar het komt we wel bekend voor en ik reageer gewoon op wat ik in de OP zie. En die vind ik dus gewoon heel goed gevonden!

Maar het onderuit halen van deze methode is niet waar, ik heb het met name tegen de lekkere extremisten onder jullie naturals en die extremisten zijn geen 3 a 4 mensen. Dat vormt nu toch wel een hele groep. En het is zo zwart/wit. Dus wat dat betreft slaat die uitspraak ook heel goed terug op de dressuurwereld.