Wanneer ben je een beginner?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Wanneer ben je een beginner?

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:09

naah, ze kunnen wat sensibel zijn, snel over de zeik en dan groot reageren :)

maar dit soort paarden zijn ook voor niet manegeruiters vaak niet geschikt hoor :D :D

Zij wilde volgens mij alleen maar aangeven dat er nogal een verschil zit in een B proef rijden op een lastig manegepaard en een B proef rijden op een jong heet dier......

Manegepaarden hebben weinig last van bakkabouters ed, terwijl je bij een rare lichtinval met je kop in het zand kan liggen bij een jong sportpaard, die verder gewoon superbraaf is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:29

ja dat snap ik wel.
ik wil ook alleen maar zeggen dat het echt niet altijd brave sulletjes zijn(iig hier niet.....ik ben trouwens geen manegeruiter,ik heb een eigen pony. maar ik sta wel op een manege dus misschien ben ik dan toch manegeruiter)
en natuurlijk is het echt wel wat anders als een jong sportpaard met een heet karakter.
maar je moet toch allebei aan dezelfde eisen voldoen als je aan een B proef meedoet.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:37

absoluut :) :)

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 07:38

nou ik moet ik ook wel toegeven dat je echt wel verschil ziet ook op B niveau al.
en dat zal zich dan openbaren in de hogere klasses,waarin het ene paard dan makkelijker zal doorstromen.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 09:56

Je moet aan dezelfde eisen voldoen, dat klopt.
Maar om die eis te halen hoef je een stuk minder ruiter te zijn omdat op een manege paard te halen dan op die jazz.
En die manege ruiter kan zelfs met vlag en wimpel van die jazz winnen. Simpel omdat hij braaf zijn voltes laat zien, braaf en netjes zijn overgangen, daar waar de jazz net in de overgang een overstekende bakkabouter ziet en daardoor zijn overgang verprutst. En er nog 3 rondjes van onder de indruk is, als het al niet de hele proef is dat hij dat stuk bak eng vindt.
En ook al staat dan die manege ruiter eerste en die jazz laatste, die jazz ruiter zal dan een heel stuk meer ervaring moeten hebben en geen beginner moeten zijn. Ondanks de plaatsing en punten.

delfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 16:04

als je je paard niet onder controle hebt :+

lindake

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-03-09 21:09

delfa schreef:
als je je paard niet onder controle hebt :+

Als je jou paard niet onder controle hebt ben je een beginner?

Dus als je de ene dag op een paard rijdt wat je redelijk onder controle hebt en de andere dag op een paard rijdt waar je helemaal niets mee aankunt ben je de ene dag (half)gevorderde ruiter en de andere dag beginner?

Is het al den niet beginner zijn afhankelijk van op welk paard men zit?

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 06:24

kazary schreef:
En ook al staat dan die manege ruiter eerste en die jazz laatste, die jazz ruiter zal dan een heel stuk meer ervaring moeten hebben en geen beginner moeten zijn. Ondanks de plaatsing en punten.

dit vind ik een beetje jammer.
of bedoel je gewoon het rijden in zn algemeen met een Jazz bv?en het hangt toch ook af van de reden waarom die Jazz laatste staat?
nou weet ik heus wel dat het niet altijd te vergelijken is met een manegeruiter/paard maar het zijn niet allemaal dooie makkelijke sufferds op wedstrijden hoor

dan ben je eerste met hard werken,en dan word je nog gezien als minder goede ruiter.

en over het onder controle houden,soms heeft mijn pony ook weleens een gekke dag en is de controle soms ook een beetje zoek.
ben je dan meteen beginner>

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 08:59

Ik snap even niet wat er jammer is. Ik dacht dat mijn bericht eigenlijk wel duidelijk was. De reden dat hij laatste staat kan bijvoorbeeld zijn doordat hij die bakkabouter ziet en de hele proef gespannen is. Dat is iets wat jazzen kunnen hebben, zijn dan net ballonetjes op spannig. 1 hand of beenhulp teveel en hij knapt. Dan moet je echt flink kunnen aanvoelen om hem wel door de bak heen te krijgen want doe je niks sta je in een hoek en kom je de bak niet rond en dus precies weten hoeveel je kunt vragen zonder dat hij explodeert. Dat gebeurd bij teveel doen.

Ja, iedereen werkt hard. Maar om een goede ruiter te zijn heb je meer nodig dan een winstpunt in de B.
Als iemand dat niet kan halen op een braaf paard mag die zich echt wel af gaan vragen waar die het rijden heeft geleerd.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-03-09 18:38

braaf staat niet gelijk aan makkelijk.
en je bericht was wel duidelijk,ik ben het er alleen niet mee eens,niks raars verder hoor.

en tuurlijk,om een goede ruiter te zijn heb je wel meer nodig dan een B winstpunt.
maar je start daar wel als het goed is en je kan er ook naartoe groeien,denk ik.

maar dat is weer een heel andere discussie :D

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 13:05

Braaf is naar mijn idee wel gemakkelijk.

Natuurlijk kun je er naar toe groeien. Maar dan ben je nog niet ineens beginner af. :) Zelfs niet al wordt je eerste.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:19

nouja dan blijkt maar weer dat mensen toch heel anders tegen een begrip aan kunnen kijken,ik denk namelijk dat als je een B wedstrijd goed rijdt je niet een beginner bent.
maarja dat is voor iedereen dus duidelijk anders. :)

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:41

Pas als je dat op verschillende paarden kunt, paarden met een verschillend karakter ben je voor mij beginner af.
Want zet die B ruiter van dat brave paard op die Jazz dan komt die de proef niet rond.
En als je een advertentie leest waar bij staat dat het paard niet voor de beginner is, dan staat niet dat brave paard te koop, maar die jazz. Die ook braaf is, maar door zijn karakter wel heel anders te rijden is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:43

natuurlijk dat is ook zo.
daarom zei ik ook dat je tegen hetzelfde begrip heel anders kunt aankijken.

kazary

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:44

Natuurlijk kijken we er anders tegen. Maar ik vraag me dan wel af of iemand die een brave B proef heeft gereden op zo'n advertentie gaat reageren.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 15:46

nouja je zal ze er vast bijhebben.
ik zou het zelf niet doen iig.

ik ben wat dat betreft geen held,en zou,ondanks dat ik best een B proef op verschillende paarden af zou kunnen leggen :P niet op zo'n advertentie reageren.
maar ik ben ook niet heel erg gericht op de wedstrijdsport.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 16:50

Je bent een beginner als je nog niet helemaal een stabiele zit hebt in alle drie de gangen, en ook nog wat angstig bent om 'echt' te rijden..... Dan ben je een beginner vind ik :)

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-03-09 23:52

ik vin dat je GEEN beginner meer bent al je:

- aardig stil zit, met handen en benen.
- ook zonder beugels kan rijden (niet klemmen, trekken, knijpen enz.)
- je alle gangen los kan doen, en er viguren mee kan doen.
- je een beetje kan springen
- je niet meer schopt het je voeten, alleen drukken. (ja, tenzij..... bla bla bla....jou know :p )

natuurlijk hoeven al die dingen niet perfect te gaan, maar minimaal voldoende :P

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:32

Ja goeie vraag.

Mijn zus zocht iemand voor haar paard.
Wel een pittig ding.
En die was ook absoluut niet geschikt voor beginners.

En ja dan de vraag wat is een beginner.
Dat je hem toch minimaal wel gewoon de bak rond kan krijgen en ergens een beetje nagevelijk kan krijgen.
Nu is elk paard weer anders dus ja lastige vraag stel je eigenlijk. :')

Moeilijk moeilijk.

Claire_xLY

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:32

Bizzybijtje schreef:
Je bent een beginner als je nog niet helemaal een stabiele zit hebt in alle drie de gangen, en ook nog wat angstig bent om 'echt' te rijden..... Dan ben je een beginner vind ik :)

Ja jij verwoord precies wat ik eigenlijk een beetje wil zeggen.

Celeone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:35

loveidefix schreef:
ik vin dat je GEEN beginner meer bent al je:

- aardig stil zit, met handen en benen.
- ook zonder beugels kan rijden (niet klemmen, trekken, knijpen enz.)
- je alle gangen los kan doen, en er viguren mee kan doen.
- je een beetje kan springen
- je niet meer schopt het je voeten, alleen drukken. (ja, tenzij..... bla bla bla....jou know :p )

natuurlijk hoeven al die dingen niet perfect te gaan, maar minimaal voldoende :P

Ik ben het ermee eens, maar je hebt ook uitzonderingen van mensen die niets van springen moeten weten, maar wel goed kunnen rijden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-09 14:36

Maar het is toch wel handig als je mooi kan blijven zitten in een sprong, aangezien je nooit weet wat je buiten tegenkomt. Is ook tevens weer een test of je evenwicht goed is.

vilouma

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-09 15:59

`zodra je je balans hebt en onhafhankelijk kan zitten,en je paard door de bak kan sturen ben je naar mijn idee gevorderd,daaronder ben je dan een beginner,zo bekijk ik het;)

Springruit06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:27

Dat verschilt per persoon vind ik.
Als je 10 jaar rijd, op een manegepaard dat als een olifantje achter de rest aan loopt. Dan ben je in het aantal jaren dat je rijd gevorderd, maar de kwaliteit van het rijden is nog beginner.
En als je op allerlei echte rijpaarden hebt leren rijden in 1 jaar. Dan rijd je nog niet zo lang, maar is de kwaliteit veel gevorderder.

[*denkt nu aan een jaar of 2 geleden* toen was ik heel trots dat ik 'al 8 jaar paardreed (op een manege) en vond dat ik geweldig kon rijden. Daarna heb ik een jaar een verzorgpaard gehad, en daar ook verschillende paarden gereden, en nu heb ik mijn eigen paard. En ik denk dat ik 10 keer zoveel heb geleerd, in dat jaar van mijn verzorgpony & andere paarden. Dan in die 8 jaar dat ik op een manege reed]

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-09 20:28

wat bedoel je dan precies met echte rijpaarden?