Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:39

Province schreef:
Ik heb ook op een manege gereden, van mijn 5e tot mijn 14e. Ik heb er niks geleerd dat ik nu weet. Staan zit staan zit, dat heb ik geleerd, en dat ik recht moet zitten. Maar hoe ik een paard mij leer dragen, het paard leer met schwung te lopen, en soepel door het lichaam en over de rug.

Nee dat kenden wij toen niet hoor, en ik zie dat op de manege lessen tegenwoordig ook niet aan het bod komen. Oja, en hoeken rijden kon ik als de BESTE!!

En dat is nou précies waarom ik ook graag wat bijleer door af te kijken en te lezen. :D Hèhè.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:40

Oh, maar ik kom drie keer per week, minstens, op de plaatselijke manege. Heb mijn ogen niet in mijn zak zitten ;) ik weet precies hoe het op een manegebedrijf reilt en zeilt.
Helaas hadden mijn ouders vanaf dat ik jong was, ruimte en centjes voor eigen paarden, dus ik denk dat ik een stuk van mijn jeugd heb overgeslagen ;)
Ik heb leren "rijden" op ponies, tuigpaarden en oude Friese boerenknollen en heb het leven met daarin les pas opgepakt toen ik een auto had.

En in de manegelessen is het nog altijd sta zit sta zit en kneepjes geven in de teugels en als Polly niet wil, een skup in de ribbekast.

lientjeds

Dames???
Hoeft dit nou echt allemaal???

Anoniem

Province schreef:
Jorine_Falco schreef:
Hmm, vindt dat er wel wat minder heftige dingen mogen worden gezegt: ''en ik heb er vaak genoeg een onder mijn kont gehad, paarden die verziekt worden als meisjes zoals JIJ''.
Je hebt haar niet zien rijden, dus vind tniet dat je dit zomaar kan beoordelen toch?

Ik heb geleerd om selectief te lezen, maar ook alles te lezen.
Als ik aan haar vraag hoe ze een paard achterwaarts vraag (of zet, volgens haar woorden), dan krijg ik wel een beetje een idee.
Er valt gewoon geen end aan te knopen, en welke ervaring heeft ze precies, buiten de manege om?

Toen ik van de manege kwam, toen ik 14 was, zat ik in de vergevorderde les (Zo hé, dat was wat toen hoor, hoger kon niet!!) dacht ik dat ik alles al geleerd had. Dat was een tegenvaller zeg, toen ik mijn eerste paard kreeg!

Er komen Grand prix ruiters bij ons op stal, die zo, hup gewoon weer bij de basis moeten beginnen hoor, handen van de teugeltjes af, en gas, en kilometers maken.

tsjaah, maar ik vindt dat je zo niet kan oordelen. Ik denk juist dat Juul heel goed voor paarden is, anders zou ze een oude merrie niet verzorgen waar ze (haast) niet op kan rijden toch? Manege kan je ook veel van leren, als t een goede is hoor. :) Niet elke manege is hetzelfde.

Er zijn op mijn manege, paarden die met een goede ruiter goed kunnen lopen. Ontspannend, achterhand erachter. Meisje hier rijd Fproeven, is bijna bij de laatste proef en een aantal kunnen veel: schouderbinnenwaarts, keertwending, wissel, travers etc. En die lopen ook met een beginners op hun rug, en de meeste vinden het hier nog leuk hoor. Want die zijn er ook echt wel: paarden die het leuk vinden in een GOEDE manege. Geloof me maar :).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:41

Citaat:
En dat is nou précies waarom ik ook graag wat bijleer door af te kijken en te lezen. :D Hèhè.

Daarmee vergroot je je rijvaardigheid niet :+ want rijden is doen en voelen. Mét goeie instructie, hehe.

NdewildeJarig

haha dus de discussie gaat nu over wat je hebt geleerd op maneges?
ik heb er leren rijden meer niet! totaal niet sportgericht!

Anoniem

suleilitha schreef:
Oh, maar ik kom drie keer per week, minstens, op de plaatselijke manege. Heb mijn ogen niet in mijn zak zitten ;) ik weet precies hoe het op een manegebedrijf reilt en zeilt.
Helaas hadden mijn ouders vanaf dat ik jong was, ruimte en centjes voor eigen paarden, dus ik denk dat ik een stuk van mijn jeugd heb overgeslagen ;)
Ik heb leren "rijden" op ponies, tuigpaarden en oude Friese boerenknollen en heb het leven met daarin les pas opgepakt toen ik een auto had.

En in de manegelessen is het nog altijd sta zit sta zit en kneepjes geven in de teugels en als Polly niet wil, een skup in de ribbekast.

Érg kortzichtig. Ben jij alle manege's in het land en daarbuiten afgeweest? Zo niet, dan weet je niet waar je over praat. En dat weet je blijkbaar ook niet. Bij de meeste moderne maneges gaat het er namelijk gelukkig iets anders aantoe.

Anoniem

Re: Ik heb geen les nodig, ik kan al goed genoeg rijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:43

Bij enkele hoog aangeschreven maneges wel maar die van jou valt niet in die categorie.
Tijdens vakanties ben ik veel bij Beukers over de vloer geweest, daar gaat het er heel wat anders aan toe, maar daar zit ook een prijskaartje aan.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:43

suleilitha schreef:

Hier zijn inderdaad nog altijd maneges van, staat de kleine even stil? geef 'm maar flink op zn flikker!
MAAR je mag niet alles over een kam scheren toch? Hier worden de paarden wel eerlijk beoordeld, en de ruiters ook. Meisje kwam op de manege, was ervaren, haalde in in mijn les, en er werd me heel wat heen en weer gezaagt. Nou, toen heeft mijn instructrice even heel goed duidelijk gemaakt dat wij hier niuet van gediend zijn en dat ze er OF nu afkon en niet meer terugkomen, of het paard lekker voorwaarts en ontspannen te laten lopen zonder getrek en gepluk.
Later heeft de instructrice ook uitgelegt waarom niet en waarom we dat hier niet willen. Dit had ze op een andere manege geleert, meisje is er van geschrokken als de dood dat ze zo trok. Dit moest ze op haar manege.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:44

suleilitha schreef:
Citaat:

Daarmee vergroot je je rijvaardigheid niet :+ want rijden is doen en voelen. Mét goeie instructie, hehe.

Hou nou toch eens op met steeds hetzelfde zeggen en LEES een keer.

Ik kijk af - pas toe & voel verschil - krijg positieve reactie van instructeur - ga door. En nou stop ik hiermee want je haalt het bloed onder me nagels vandaan met je negatieve gezeik de hele tijd en overal overheen lezen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:44

suleilitha schreef:
Bij enkele hoog aangeschreven maneges wel maar die van jou valt niet in die categorie.
Tijdens vakanties ben ik veel bij Beukers over de vloer geweest, daar gaat het er heel wat anders aan toe, maar daar zit ook een prijskaartje aan.

Je scheert eerst alle maneges over 1 kam en dan kom je er ineens op terug? Juistem.

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:45

Jorine_Falco schreef:
tsjaah, maar ik vindt dat je zo niet kan oordelen. Ik denk juist dat Juul heel goed voor paarden is, anders zou ze een oude merrie niet verzorgen waar ze (haast) niet op kan rijden toch? Manege kan je ook veel van leren, als t een goede is hoor. :) Niet elke manege is hetzelfde.

Er zijn op mijn manege, paarden die met een goede ruiter goed kunnen lopen. Ontspannend, achterhand erachter. Meisje hier rijd Fproeven, is bijna bij de laatste proef en een aantal kunnen veel: schouderbinnenwaarts, keertwending, wissel, travers etc. En die lopen ook met een beginners op hun rug, en de meeste vinden het hier nog leuk hoor. Want die zijn er ook echt wel: paarden die het leuk vinden in een GOEDE manege. Geloof me maar :).

Goed voor paarden? Wat heeft dat te maken met goed paardrijden? Meid mijn oude besje staat ook lekker in het rusthuis, die mag lekker genieten van zijn pensioen, en die is de helft van haar verzorgpony.

F-proefjes? Ben benieuwd wat voor punten ze scoort als ze officieel gaat starten.
Wij hadden op de manege ook van die meiden, die F-startte, en voor de kleinere meiden "heel goed" waren, en bij de KNHS werden ze genadeloos bepunt met 130 puntjes (in de oude telling.)

NdewildeJarig

sorry hoor maar met kijken leer je ook een hoop!

Sunrise_

Juul schreef:
Ik kijk af - pas toe & voel verschil - krijg positieve reactie van instructeur - ga door. En nou stop ik hiermee want je haalt het bloed onder me nagels vandaan met je negatieve gezeik de hele tijd en overal overheen lezen.

Maar...hoe kun je iets toepassen als je zelf niet weet hoe een correctie uitvoering ervan zou moeten voelen? :)
Geen aanval hoor, gewoon een vraag.

NdewildeJarig

sorry hoor maar met kijken leer je ook een hoop!

Province

Juul schreef:

En jij lest met die 27-jarige?

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:46

Sunrise_ schreef:
Juul schreef:

Maar...hoe kun je iets toepassen als je zelf niet weet hoe een correctie uitvoering ervan zou moeten voelen? :)

Juist, en een hele goede vraag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:46

Krijg je wel eens negatieve reactie van een instructeur, Juul?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:47

Province schreef:
[naam] schreef:

En jij lest met die 27-jarige?

Uh, nee dat lijkt me niet. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:47

Sunrise_ schreef:
[naam] schreef:

Leeeezen.

Ik voel VERSCHIL. en hoor van de instructie dat het er goed uitziet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:48

suleilitha schreef:
Krijg je wel eens negatieve reactie van een instructeur, [naam]?

Tuurlijk wel.

Anoniem

O dus jij wilt zeggen dat F proeven meestal te makkelijker beoordeelt worden? Kom maar eens een keer kijken hier.
Wanneer het niet zo goed ging wordt je ook gewoon gestraft met 180/190 punten (ook wanneer de ruiter niet goed rijd).
Jmm, officieël zal ze ook hele goede punten halen, kom maar een keer een proef kijken van haar, toch heel aardig.
Maargoed, jij denkt natuurlijk dat het veelste mild beoordeld wordt :roll:

Dat heeft te maken met paardenwelzijn, had jij het ook deels over hoor (welzijn is ook met het schoppen van de pony in het ribbekastje, zoals je zei).

Province

Maar verschil tussen wat? Je deed het immers al goed?

Ik kan je echt niet volgen hoor Juul. Met wat voor paard heb je prive lessen? En bij wie les je?

Province

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:49

Jorine_Falco schreef:
O dus jij wilt zeggen dat F proeven meestal te makkelijker beoordeelt worden? Kom maar eens een keer kijken hier.
Wanneer het niet zo goed ging wordt je ook gewoon gestraft met 180/190 punten (ook wanneer de ruiter niet goed rijd).
Jmm, officieël zal ze ook hele goede punten halen, kom maar een keer een proef kijken van haar, toch heel aardig.
Maargoed, jij denkt natuurlijk dat het veelste mild beoordeld wordt :roll:

Dat heeft te maken met paardenwelzijn, had jij het ook deels over hoor (welzijn is ook met het schoppen van de pony in het ribbekastje, zoals je zei).

Zullen we over 10 jaar verder praten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-02-09 16:50

Ik krijg bij elke les op mijn donder :D en niet te zuinig!!!
Verder scheer ik niet alle maneges over een kam, maar er zijn maar enkele uitzonderingen die echt echt echt goed zijn. Die moet je met een lampje zoeken.