moderne dressuur slecht voor het paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

callunairis

Re: moderne dressuur slecht voor het paard??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 01:15

Nuno oliveira, dat is nu echt wel veel meer een voorbeeld voor de klassieke dressuur, veel meer dan Branderup...

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 01:32

Sammie schreef:
Ben ik hopeloos ouderwets als ik zeg dat er maar één dressuur is.

Moderne dressuur.. wat een kreet. Zeg dan gewoon waar het op staat en dat je de rollkur wil bespreken.

Dressuur is dressuur. Niks modern, niks ouderwets, niks adb methode. Het komt op hetzelfde neer, maar mensen willen weer graag in hokjes stoppen.

Nee het is gewoon jou schuld (sorry flauw, zie onderschrift)

Maar ik ben het wel eens met Sammie, dressuur is dressuur hoe je het ook toepast,

rollkur ben ik zelf ook niet weg van, maar dit is ieder voor zich, ik zie liever een paardje dat lekker rond loopt en wat af en toe wat achter de teugel loopt dan een paardje dat in de krul word getrokken.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 19:57

dressuur is misschien dressuur, maar er zijn wel degelijk verschillende methodes om dressuur te trainen. Voor de verduidelijking van de discussie noem ik hier 'klassiek' en 'modern' niet omdat ik vind dat iedereen die 'modern' rijdt verkeerd bezig is, maar om methodes aan te halen die in de laatste (10-80) jaren ontwikkeld en zijn en tegenwoordig (moderne tijd) veel te zien zijn op wedstrijden.
In de 'klassieke' tijden werden deze methodes niet gebruikt.

Wat betreft het hoofd van het paard, ik zie zelfs niet graag een paard dat maar een beetje achter de teugel loopt, ook dit hoort (lees goed) -over het ALGEMEEN- bij de 'moderne' dressuur...
WANT het gaat niet om de houding van het hoofd, door het hoofd in een houding te trekken (of zelfs 'vragen') krijg je geen ontspannen paard, en toch is dit (lees goed!) -over het ALGEMEEN- gangbaar in 'moderne' dressuur.

(Toch jammer dat mensen zich vastklampen aan de termen die hier gebruikt worden... het is hier geen semantische discussie??)

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-09 20:06

Ik vind dat je jezelf nogal tegenspreekt. Eerst zeg je "ik zie zelfs niet graag een paard dat maar een beetje achter de teugel loopt", en daarna "het gaat niet om de houding van het hoofd". Ik krijg daardoor niet echt het idee dat je weet waar je het over hebt. Je geeft de indruk veel "boeken"wijsheid te hebben, maar weinig verstand van echt rijden. Dat maakt de discussie er niet makkelijker op.

Een paard in de mond trekken is op geen enkele manier goed, of jij het nou modern of klassiek of whatever wil noemen. En dat is ook helemaal niet wat er gebeurt bij goed LDR rijden. Ik doe er niet aan, want ik kan het niet, maar dat betekent nog niet dat iedereen dat het wel doet slecht is.

Misschien moet je wat meer gaan rijden, lessen nemen, en wat minder boeken lezen. Dan kom je misschien tot een wat meer gefundeerde mening.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:06

Anoeska schreef:
Ik vind dat je jezelf nogal tegenspreekt. Eerst zeg je "ik zie zelfs niet graag een paard dat maar een beetje achter de teugel loopt", en daarna "het gaat niet om de houding van het hoofd". Ik krijg daardoor niet echt het idee dat je weet waar je het over hebt. Je geeft de indruk veel "boeken"wijsheid te hebben, maar weinig verstand van echt rijden. Dat maakt de discussie er niet makkelijker op.

Een paard in de mond trekken is op geen enkele manier goed, of jij het nou modern of klassiek of whatever wil noemen. En dat is ook helemaal niet wat er gebeurt bij goed LDR rijden. Ik doe er niet aan, want ik kan het niet, maar dat betekent nog niet dat iedereen dat het wel doet slecht is.

Misschien moet je wat meer gaan rijden, lessen nemen, en wat minder boeken lezen. Dan kom je misschien tot een wat meer gefundeerde mening.

Jammer dat je deze discussie niet helemaal gelezen hebt, want dan zou je weten dat ik het WEL DEGELIJK over mensen heb die volgens bepaalde methoden rijden en dus WEL DEGELIJK het hoofd maar in de houding trekken en denken dat ze verzameld lopen!

Jammer dat je gelijk met modder moet gooien...
Ik zou deze discussie helemaal niet starten als ik dit niet heb meegemaakt, ik heb zelf ook ooit LES heb gekregen van enkel mensen die op deze manier reden! Ik heb deze mening gevormd toen ik het gevoel kreeg dat dit het niet was, en al helemaal toen ik zelf meer terug ben gegaan naar het 'klassieke' model.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-03-09 22:08

Daarnaast zou het misschien voor jou wel beter zijn dat je JUIST iets meer theorie hierover ging lezen...
maar nu ben ik ook aan het modder gooien, en dat wil ik juist voorkomen...

CaroleKlomp

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 00:46

Ja, ik ben van mening dat de moderne dressuur schadelijk is voor het welzijn van het paard.

Ik zal ook uitleggen waarom ik dat vind.

Ik zie bij de paarden die volgens de moderne dressuur gereden worden te weinig balans. Dat betekent dat een paard dat wat mist moet compenseren. Het is immers een gegeven dat een volautomatisch evenwichtsmechanisme alles in het werk zal stellen om niet te vallen. Net zoals dat overigens bij mensen gebeurd. Dat houdt dus in dat het paard ergens in het lichaam zichzelf zal overbelasten. Wanneer een paard in balans is, is de belasting immers gelijk verdeeld.

Een mens die moet compenseren bv. na een operatie aan een been, moet ook tijdelijk compenseren. Dat moet niet te lang duren omdat er dan overbelastingsverschijnselen kunnen gaan optreden aan het niet geopereerde been en misschien zelfs wel aan armen, handen, nek.....etc

Aan een paard die gereden wordt kan je goed zien of het in balans loopt. Op dat moment bewegen de 4 benen gelijk. Op zo'n moment mag er geen verschil zijn bijvoorbeeld in de hoogte van het optillen van de benen (heel goed zichtbaar bij verzameling), moeten de hoeken in de achterbenen gelijk zijn, de driehoeken tussen de voor- en achterbenen moeten gelijk zijn en zo zijn er nog heel veel op te noemen.

Wanneer dat allemaal niet klopt, moet een paard dus compenseren om toch in balans te kunnen blijven en dus niet te vallen of te struikelen.
Om 3 redenen vind ik de moderne dressuur dus niet goed voor het welzijn van het paard

1 omdat ik denk dat compenseren overbelasting met zich meebrengt en dus de kans op blessure's en/ of
letsel aanzienlijk verhoogd
2 omdat ik denk dat een voortdurend gevoel hebben om te vallen stress en vermoeidheid met zich mee
brengt (net zoals dat bij mensen het geval is) en dus ten koste gaan van de conditie van het paard
3 omdat ik denk dat deze 2 factoren niet een ideaal uitgangspunt kunnen zijn om te kunnen presteren

Ik ben er van overtuigd dat wanneer hier meer aandacht aan wordt gegeven het rijden (recreatief of professioneel) voor het paard en de ruiter een stuk plezieriger kan worden. Met name het welzijn speelt hierbij een belangrijke rol voor mij maar ook zeker het kunnen verbeteren van de prestatie van de combinatie en niet te vergeten het wederzijds respect en vertrouwen wat er dan kan ontstaan.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 04:10

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 04:17

Oooo, je bent geen Anky-fan, tja over smaak valt niet te twisten :D
Verder vind ik dat je niet veel kunt afleiden aan zo'n kort filmpje van een kwaliteit die bar en boos is.

callunairis

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-03-09 05:48

Ik vind anders dat er ondanks slechte kwaliteit tenminste genoeg is af te leiden om iets te kunnen zeggen |( helaas kan zelf de ruis dat niet verhullen

Ach en wat betreft dat ik geen Anky fan ben, nee niet echt, maar ik wil ook geen persoonlijke fete beginnen, helemaal niet, als persoon is ze vast heel aardig en heeft ze vast een goed karakter...
Het is alleen nu toevallig zo dat van haar de meeste voorbeelden te vinden zijn! (of is dat nu net GEEN toeval)
Ik kan ook wel wat andere voorbeelden laten zien, maar lees dan eerst de volledige discussie maar eens door, dan heb je er al vele gezien :o

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:03

voor meer beeldmateriaal zie de OS van 2008 ;)

MarjonTampon

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:06

Mijn instructrice wil ook graag zien dat na het losrijden het hoofd van het paard hoger komt. "Het is natuurlijker voor het paard om met het hoofd iets lager te lopen, maar in de dressuur... blablabla". Ik denk, nouja, aangezien ik gewoon een recreatieruiter ben hoeft ze voor mij echt niet onnatuurlijk te gaan lopen.

Waarom zou zo'n beest een onnatuurlijke houding moeten aannemen met zijn hoofd alleen omdat dat er mooi uitziet??? Voor mij hoeft dat dus echt niet.

Roos_s

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 10:11

Anoeska schreef:

idd de stand van het hoofd doet er ook niet toe, maar als je kijkt naar de paarden die achter de loodlijn lopen moet je kijken naar hoe deze hun lichaam gebruiken. Je ziet dat ze dan voorbeenzwaaiers worden, uit balans lopen etcetc en vervolgens wordt er niet getraint dat wat juist zo essentieel is naar mijn idee.

Ik zal proberen een plaatje te zoeken van de piaff. Hier kun je zien hoe een paard volgens de klassieke dressuur piaffeert en hoe de paarden op de 'Moderne' dressuur piafferen, een wereld van verschil helaas.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:38

callunairis schreef:
Het is alleen nu toevallig zo dat van haar de meeste voorbeelden te vinden zijn! (of is dat nu net GEEN toeval)
Ik kan ook wel wat andere voorbeelden laten zien, maar lees dan eerst de volledige discussie maar eens door, dan heb je er al vele gezien :o

Er zijn inderdaad heel wat voorbeelden van haar te vinden; legio verschrikkelijk goede staaltjes dressuur, en enkele mindere voorbeelden meer. Ik vind het geen toeval meer dat de mindere voorbeelden van haar hier steeds maar weer aangehaald worden... Ik kijk naar het totaalplaatje en vind de enkele mindere voorbeelden niets afdoen aan de vele prachtige staaltjes dressuur, en dus niets afdoen aan haar deskundigheid...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:44

Kijk en daar zit het hem nu jasmijn... jij vind het prachtig en heel mooi en ik vind het nergens naar lijken. Is dus een meningsverschil waar ik natuurlijk mijn kant wel heel uitgebreid kan uitleggen, maar iemand die haar geweldig vind rijden en niet openstaat voor de klassieke dressuur, zal dit verschil dan ook niet (kunnen/willen) zien. En ik wil hier nog 1 ding over zeggen: als zij echt zo perfect was, dan had je al die voorbeelden waarin het nergens naar lijkt en het haast richting "mishandeling" (in mijn ogen) gaat niet op you tube staan. van mij zul je niet zulke voorbeelden zien, aangezien ik niet op die manier mijn paarden train. Tuurlijk ben ik geen prof, ;) maar als ik dit al zie bij trainingen op wedstrijden, dan ben ik erg bang voor hetgeen er achter gesloten deuren gebeurd...

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 13:57

jij komt ook niet in de buurt van wat anky doet als ze ladida aan het rijden is :)

Kijk dat je het niet begrijpt kan ik me voorstellen, maar dat iemand oordeeld over iets dat ze niet begrijpen dat kan ik me niet voorstellen

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:11

Begrijp je nu even niet kiwiko. En jij weet niet hoe ik rijdt, dus wil je daar ook niet over oordelen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:13

ik lees uit je posts dat je niet weet wat en waarvoor en hoe en waarom anky de dingen doet die ze doet........... ik zeg volgens mij niks over jouw rijden toch?

je kan nog zo een leuk stukje sturen en geen snars snappen wat zij of nerovonogwatte of branderup, of parelli doet :)

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:14

Dat heb ik niet gezegd. Ik weet donders goed waarom Anky zo rijdt..

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:15

KiWiKo schreef:
jij komt ook niet in de buurt van wat anky doet als ze ladida aan het rijden is :)

Dit heb je toch tegen mij?!?

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:17

ja, dat klopt :) :) en er is geen een bokker die in de buurt van Anky haar dingen komt.......... dus ik neem aan dat je dit wel in zijn context ziet toch?

of sta jij ook ergens op een wereldranglijst?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:23

haha, dat is dus wat ik al een hele tijd probeer te zeggen: De wereldranglijst zegt bij de dressuur niets. De circusvertoningen van tegenwoordig worden juist aangemoedigd door de jury's en als ze dan eens minder punten hebben, dan ligt het altijd aan de ene ***jury en nooit aan zichzelf. Gelukkig sta ik niet zo in het leven. Zou het tegenover mijn paarden niet kunnen. Jij hebt er blijkbaar geen problemen mee...
Het is en blijft gewoon een jij tegen ik verhaal. Heeft in mijn ogen dan ook geen zin om hier verder over door te gaan, want jij wilt je gelijk en ik ook :D

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:24

Pff die discussies altijd.

Alle basis ligt bij het klassiek (scala etc), waar ik zelf ook voorstander van ben. Echter is er een verschil wanneer we de sport willen bedrijven. Dus dat als eerste.

Verder zag ik eerder prentjes van de hoofdhouding en bijhorende drukpunten. echter wordt er bij dergelijk onderzoek (bewust of onbewust) wel vergeten dat die rug niet horizontaal blijft. want een paard inverzameling, treed onder waardoor een ruimte vrijkomt vanvoor.

Ldr is een goede manier om je training te verfijnen en gangen te cultiveren. en tja dat is sport. De discussie over welzijn, is een die we nooit zullen achterhalen, want paarden spreken niet. welzijn is meer dan enkel rijden.

Ik train dus op een Anky manier, maar die vloeit wel voort uit een grondige basis, waarbij het paard geleerd heeft op zichzelf te lopen, rechtgericht is etc.

Rollkur op zich heeft ook niets te maken met kracht, want als man zijnde, wil ik niet op kracht rijden. Maar weer alles heeft te maken met een grondige basis, want dat is het platform waarvan je kan vertrekken. Zij het dressuur, springen of wat dan ook.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:27

Zammie schreef:
haha, dat is dus wat ik al een hele tijd probeer te zeggen: De wereldranglijst zegt bij de dressuur niets. De circusvertoningen van tegenwoordig worden juist aangemoedigd door de jury's en als ze dan eens minder punten hebben, dan ligt het altijd aan de ene ***jury en nooit aan zichzelf. Gelukkig sta ik niet zo in het leven. Zou het tegenover mijn paarden niet kunnen. Jij hebt er blijkbaar geen problemen mee...
Het is en blijft gewoon een jij tegen ik verhaal. Heeft in mijn ogen dan ook geen zin om hier verder over door te gaan, want jij wilt je gelijk en ik ook :D

of je begrijpt niet wat er gedaan word :) :)

het is toch frappant dat de grote der aarde in de hokkies zitten en een Zammie zegt dat het allemaal heeeeeelemaal fout is :) :)

ligt aan hun ervaring, kennis en kunde..... en absoluut niet aan de jouwe :)

en ik heb het dan over het hele wereldtop niveau, niet alleen over Anky :) want Anky is ook niet mijn voorbeeld, al zou ik willen dat ik het talent had wat zij in haar haarpunten heeft

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-09 14:33

Tuurlijk, ik had niet anders van je verwacht kiwiko... Ik ben tegen alles... Ik weet helemaal niets, ben zo dom, heb echt totaal geen verstand van paarden en trainingen en hoe een paard in elkaar steekt... Je hebt helemaal gelijk...
Ik wil best serieus op je opmerkingen ingaan, maar dat is bij jou niet mogelijk. Dus nogmaals: laten we er maar over ophouden.