Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
JoviBan schreef:Urielle schreef:Er is me verzekerd dat een bitloos hoofdstel scherper inwerkt dan een bit
Ben wel benieuwd wie jou dat zo overtuigend verzekerd heeft.
Het is namelijk kinklare onzin.
Daan_Ordeal schreef:Sowieso vraag ik mij eigelijk af waarom iedereen het steeds over die druk heeft, hoeveel heb je in je handen? Ik heb alleen maar een hele lichte verbinding en zou over het algemeen niet eens over druk willen spreken.
Urielle schreef:In een vorig topic waarin dus werd gevraagd wat je vond van het toestaan van bitloos rijden op wedstrijden, legde ik uit dat ik twijfels had bij het losrijden, omdat het soms/vaak enorm druk is met losrijden en niet iedereen zich even goed aan bakregels houdt, ofwel er zijn geen bakregels toe te passen (open veld waar iedereen kriskras overheen rijdt) en dat het dan toch wel noodzakelijk is je paard in een keer op de rem te kunnen zetten. Waarbij ik uitlegde dat mijn ervaring is dat het met een jong paard in bijv. de B en L al niet meevalt met een bit in op het moment dat ze wat heet of angstig zijn of zoveel te zien hebben dat ze jou even vergeten zijn.
Daar hoefde ik me niet druk over te maken werd me verzekerd, omdat een bitloze optoming veel scherper in zou werken dan een bit, dus boem ho moest daarmee nog eerder mogelijk zijn dan op een trensje, zelfs bij een onbekwame ruiter.
Toen heb ik ook al de vraag gesteld of het dan niet tegenstrijdig was dat een bitloze optoming scherper is en toch werden door sommigen in het topic 'bitrijders' nog net geen dierenbeulen genoemd. Daar kreeg ik toen geen duidelijk antwoord op.
Dus zo kom ik aan dat antwoord
Karl66 schreef:Maar als een kruislings systeem ook achter de oren inwerkt, dan lijkt het mij dat je daarmee ook niet met een constante aanleuning wilt rijden. Want dan werk je dus continue op het evenwichtsorgaan van het paard in en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.
Urielle schreef:Daan_Ordeal schreef:Sowieso vraag ik mij eigelijk af waarom iedereen het steeds over die druk heeft, hoeveel heb je in je handen? Ik heb alleen maar een hele lichte verbinding en zou over het algemeen niet eens over druk willen spreken.
Ja, ik wil die druk wel hebben. Mijn paard moet in verbinding van achteren naar voren lopen, als een springveer in een doosje. Hij gaat al heel ver gevorderd zijn in de africhting als hij uit zichzelf die 'springveer' gaat onderhouden, en de verbinding aan de voorkant nauwelijks voelbaar gaat zijn. Aangezien die draagkracht er bij de jongere paarden nog niet is, sluit ik het doosje zelf, door met mijn been tegen mijn hand op te rijden. Als de verbinding dan niet gesloten is, loopt het paard op de voorhand en uit elkaar.
Overigens vind ik bitllos best interessant als ik daar hetzelfde mee kan bereiken maar de info spreekt elkaar steeds zo ontzettend tegen dat ik dan liever gewoon een beproefd trensje inhang.
Daan_Ordeal schreef:Ik heb het ook niet over losse teugels, maar over een contactteugel. Mijns inziens hoeft daar nauwelijks druk op te staan en spreek je dus van een verbinding.
Ik wil inderdaad ook een gevoel van verbinding hebben, zodat de signalen direct doorkomen, maar dan wel zo subtiel mogelijk.
Nibbit schreef:Dat zou ik er net nog bij zetten Arabesk
Er zijn trouwens wel aparte wedstrijden voor Fjorden en voor Friezen. Vind ik ook discriminatie. Dressuur is dressuur
Daan_Ordeal schreef:Ik bergijp dat je dan ook van voren wel eens opvangt, maar toch niet zoveel dat je continue echt druk hebt op de teugels? Zo doe ik het niet in ieder geval.
Lielle schreef:En dat versta ik onder lichte druk, of beter gezegd aanleuning. Maar dat kan dus niet met een waslijntje, want dan is er geen verbinding meer in de letterlijke zin des woords.
kohtje schreef:Je kan in mijn ogen een paard niet trainen met losse teugels. Maar ik zou graag het tegendeel willen zien. Hoe krijg je bv een gespierde hals als een paard nooit rond loopt. Zie namelijk veel bitloze paarden met "een bezemsteel"