KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dressuurwedstrijden bitloos/bit gemengd of apart?

Apart
137 (33%)
Gemengd
206 (50%)
Maakt me niet uit
63 (15%)

Totaal aantal stemmen: 406

Anoniem

Re: KNHS gaat bitloze dressuurwedstrijden uitschrijven.

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:24

No offence, maar ik blijf erbij dat paarden toch verder kunnen komen mét bit. Daarom vind ik het prima om aparte wedstrijden te houden. Al is het maar om ruzie tussen de mensen te voorkomen ;)

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:28

Het lijkt mij eigenlijk ook wel weer interessant om een bitloze combinatie een (goede!) M of Z proef te zien rijden :j Maar dan heb ik het puur over mezelf.
Dressuur is dressuur en ook al rijd ik zelf niet bitloos, ik vind het vast wel mooi om te zien (als het goed gaat).

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:45

JoviBan schreef:
Urielle schreef:
Er is me verzekerd dat een bitloos hoofdstel scherper inwerkt dan een bit

Ben wel benieuwd wie jou dat zo overtuigend verzekerd heeft.
Het is namelijk kinklare onzin.

Een aantal bitloze ruiters op Bokt.
In een vorig topic waarin dus werd gevraagd wat je vond van het toestaan van bitloos rijden op wedstrijden, legde ik uit dat ik twijfels had bij het losrijden, omdat het soms/vaak enorm druk is met losrijden en niet iedereen zich even goed aan bakregels houdt, ofwel er zijn geen bakregels toe te passen (open veld waar iedereen kriskras overheen rijdt) en dat het dan toch wel noodzakelijk is je paard in een keer op de rem te kunnen zetten. Waarbij ik uitlegde dat mijn ervaring is dat het met een jong paard in bijv. de B en L al niet meevalt met een bit in op het moment dat ze wat heet of angstig zijn of zoveel te zien hebben dat ze jou even vergeten zijn.
Daar hoefde ik me niet druk over te maken werd me verzekerd, omdat een bitloze optoming veel scherper in zou werken dan een bit, dus boem ho moest daarmee nog eerder mogelijk zijn dan op een trensje, zelfs bij een onbekwame ruiter.
Toen heb ik ook al de vraag gesteld of het dan niet tegenstrijdig was dat een bitloze optoming scherper is en toch werden door sommigen in het topic 'bitrijders' nog net geen dierenbeulen genoemd. Daar kreeg ik toen geen duidelijk antwoord op.

Dus zo kom ik aan dat antwoord :)

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 22:56

Daan_Ordeal schreef:
Sowieso vraag ik mij eigelijk af waarom iedereen het steeds over die druk heeft, hoeveel heb je in je handen? Ik heb alleen maar een hele lichte verbinding en zou over het algemeen niet eens over druk willen spreken.

Ja, ik wil die druk wel hebben. Mijn paard moet in verbinding van achteren naar voren lopen, als een springveer in een doosje. Hij gaat al heel ver gevorderd zijn in de africhting als hij uit zichzelf die 'springveer' gaat onderhouden, en de verbinding aan de voorkant nauwelijks voelbaar gaat zijn. Aangezien die draagkracht er bij de jongere paarden nog niet is, sluit ik het doosje zelf, door met mijn been tegen mijn hand op te rijden. Als de verbinding dan niet gesloten is, loopt het paard op de voorhand en uit elkaar.

Overigens vind ik bitllos best interessant als ik daar hetzelfde mee kan bereiken maar de info spreekt elkaar steeds zo ontzettend tegen dat ik dan liever gewoon een beproefd trensje inhang.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:01

Urielle schreef:
In een vorig topic waarin dus werd gevraagd wat je vond van het toestaan van bitloos rijden op wedstrijden, legde ik uit dat ik twijfels had bij het losrijden, omdat het soms/vaak enorm druk is met losrijden en niet iedereen zich even goed aan bakregels houdt, ofwel er zijn geen bakregels toe te passen (open veld waar iedereen kriskras overheen rijdt) en dat het dan toch wel noodzakelijk is je paard in een keer op de rem te kunnen zetten. Waarbij ik uitlegde dat mijn ervaring is dat het met een jong paard in bijv. de B en L al niet meevalt met een bit in op het moment dat ze wat heet of angstig zijn of zoveel te zien hebben dat ze jou even vergeten zijn.
Daar hoefde ik me niet druk over te maken werd me verzekerd, omdat een bitloze optoming veel scherper in zou werken dan een bit, dus boem ho moest daarmee nog eerder mogelijk zijn dan op een trensje, zelfs bij een onbekwame ruiter.
Toen heb ik ook al de vraag gesteld of het dan niet tegenstrijdig was dat een bitloze optoming scherper is en toch werden door sommigen in het topic 'bitrijders' nog net geen dierenbeulen genoemd. Daar kreeg ik toen geen duidelijk antwoord op.

Dus zo kom ik aan dat antwoord :)

Dat is dan òf een onwetende bokker geweest òf het heeft er niet zo gestaan en heb jij dat zo gelezen.

Wat ik je kan vertellen, is dat een bit geen rem is.
En dat paarden zonder bit idd prima te houden zijn; niet omdat bitloos scherper inwerkt, maar omdat het juist nièt zo scherp inwerkt als een bit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-09 23:02

Karl66 schreef:
Maar als een kruislings systeem ook achter de oren inwerkt, dan lijkt het mij dat je daarmee ook niet met een constante aanleuning wilt rijden. Want dan werk je dus continue op het evenwichtsorgaan van het paard in en dat lijkt mij ook niet de bedoeling.

Toch eens een paar lessen anatomie nemen Karl.
Dit slaat werkelijk helemaal nergens op.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:54

Urielle schreef:
Daan_Ordeal schreef:
Sowieso vraag ik mij eigelijk af waarom iedereen het steeds over die druk heeft, hoeveel heb je in je handen? Ik heb alleen maar een hele lichte verbinding en zou over het algemeen niet eens over druk willen spreken.

Ja, ik wil die druk wel hebben. Mijn paard moet in verbinding van achteren naar voren lopen, als een springveer in een doosje. Hij gaat al heel ver gevorderd zijn in de africhting als hij uit zichzelf die 'springveer' gaat onderhouden, en de verbinding aan de voorkant nauwelijks voelbaar gaat zijn. Aangezien die draagkracht er bij de jongere paarden nog niet is, sluit ik het doosje zelf, door met mijn been tegen mijn hand op te rijden. Als de verbinding dan niet gesloten is, loopt het paard op de voorhand en uit elkaar.

Overigens vind ik bitllos best interessant als ik daar hetzelfde mee kan bereiken maar de info spreekt elkaar steeds zo ontzettend tegen dat ik dan liever gewoon een beproefd trensje inhang.

De verschillende uitspraken zul je altijd houden, omdat het meningen zijn. Zeker op een forum als dit neem ik uitspraken altijd wel met een korreltje zout. Ik verdiep me er dan liever zelf in om mijn eigen mening te vormen.

Met verbinding rij ik ook, maar dan wel met een hele lichte verbinding zodat eigelijk niet meer van druk valt te spreken. Hoe minder de ruiter doet hoe mooier vind ik. Dat lukt inderdaad niet direct, daar gaat een intensieve training aan vooraf. Ik bergijp dat je dan ook van voren wel eens opvangt, maar toch niet zoveel dat je continue echt druk hebt op de teugels? Zo doe ik het niet in ieder geval.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:56

wat is het verschil tussen verbinding en druk? Ik wil constant een soort levend gevoel in mijn hand hebben, met een paard dat zichzelf draagt maar wel continu 'luistert' (voelt) of er een nieuw signaal komt.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 13:59

Je kan in mijn ogen een paard niet trainen met losse teugels. Maar ik zou graag het tegendeel willen zien. Hoe krijg je bv een gespierde hals als een paard nooit rond loopt. Zie namelijk veel bitloze paarden met "een bezemsteel"

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:12

Ik heb het ook niet over losse teugels, maar over een contactteugel. Mijns inziens hoeft daar nauwelijks druk op te staan en spreek je dus van een verbinding.

Ik wil inderdaad ook een gevoel van verbinding hebben, zodat de signalen direct doorkomen, maar dan wel zo subtiel mogelijk.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:15

En dat versta ik onder lichte druk, of beter gezegd aanleuning. Maar dat kan dus niet met een waslijntje, want dan is er geen verbinding meer in de letterlijke zin des woords.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:19

Daan_Ordeal schreef:
Ik heb het ook niet over losse teugels, maar over een contactteugel. Mijns inziens hoeft daar nauwelijks druk op te staan en spreek je dus van een verbinding.

Ik wil inderdaad ook een gevoel van verbinding hebben, zodat de signalen direct doorkomen, maar dan wel zo subtiel mogelijk.

Ik bedoelde het niet voor jouw persoonlijk.

In de bitloze "wereld"zie je vaak met losse teugel of zelfs zonder hoofdstel maar hoe zou je dan spieren kunnen trainen.
Zou straks elke optoming mogen of een paar vastgestelde op wedstrijd?

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:23

Nibbit schreef:
Dat zou ik er net nog bij zetten Arabesk ;)

Er zijn trouwens wel aparte wedstrijden voor Fjorden en voor Friezen. Vind ik ook discriminatie. Dressuur is dressuur

Ja dressuur is dressuur maar hoe kan een jury nou een fjord met een lichtvoetige ruimbewegende losse KWPN'er vergelijken?
Dat kan gewoon niet niks ten nadele van een fjord hoor maar als ik met mijn merrie een mooie middendraf rij dan krijg ik een 7 terwijl een fjord nooit zo'n goede middendraf zou kunnen lopen door zijn beweging moet hij ook maar een 7 krijgen voor de moeite? Nee sorry ben ik het niet mee eens.

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 14:24

Kohtje ik vatte het ook niet persoonlijk op. Maar ik denk dat dat komt omdat veel mensen die bitloos rijden meer recreatief rijden dan dressuurmatig. Die zijn daar dus ook niet echt mee bezig.

Lielle dat versta ik ook onder aanleuning, en zoals ik zal zei is er van aanleuning geen sprake als je waslijntjes hebt. Ik vind alleen dat mensen die "tegen bitloos zijn" vaak beginnen over de druk op het hoofd of op de neus, dan begin ik me dus af te vragen met hoeveel druk die mensen dan wel niet op de teugels rijden.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 16:48

Daan_Ordeal schreef:
Ik bergijp dat je dan ook van voren wel eens opvangt, maar toch niet zoveel dat je continue echt druk hebt op de teugels? Zo doe ik het niet in ieder geval.

Met een jong paard: ja. Tenzij ik ofwel naar het halsstrekken rij, ofwel in trainingshouding, maar in dat opzicht kan ik ook niet spreken van correct in verbinding rijden want dan geef ik aan de voorkant veel te veel weg waardoor een paard lager gaat lopen dan zou mogen. Zodra een jong paard echt front moet maken en spectaculair moet lopen onder me, heb ik wel degelijk druk op mijn teugels, anders krijg ik dus ook nooit het 'springveereffect'.
Pas vanaf dat ze ongeveer M/Z-niveau lopen en het paard echt kan verzamelen en zichzelf kan dragen kom ik op een punt dat ik nauwelijks meer iets voel aan de voorkant en er toch geen waslijnen zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:14

Lielle schreef:
En dat versta ik onder lichte druk, of beter gezegd aanleuning. Maar dat kan dus niet met een waslijntje, want dan is er geen verbinding meer in de letterlijke zin des woords.

Toch kun je wel contact hebben als de teugels heel iets doorhangen........... 't is echt heel apart hoe licht je aanleuning kan worden :j

Maar de aanleuning, het contact moet er imo wel zeker zijn :j

Ik herken ook war Urielle zegt, dat je met jonge paarden wel een iets zwaardere aanleuning hebt. Toch hou ik er niet van een jonkie hoger te laten lopen dan hij aankan. Ik heb er niet veel problemen mee als het hoofdje wat lager is, zolang de achterkant maar aan het werk is.....

Daan_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:47

Yamcha dat ben ik met je eens. Eerst lekker voorwaarts en op vier benen lopen, dan komt die aanleuning ook wel. ALs je toe bent aan meer oprichting ben je als het goed is al zover dat de achterhand er wat meer onder komt en dan blijft het contact van voren ook licht.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 23:20

Yamcha, dat ben ik wel met je eens. Maar ik weet van mezelf dat ik daar iig nog niet aan toe ben, en ik vermoed met mij 99% van de deelnemers in deze discussie ;) En zolang het over waslijntjes gat, denk ik niet dat jij dat voor ogen hebt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:11

Dat heb ik idd niet voor ogen...... ik denk aan een verbinding waarij je zo'n beetje 100 gram in handen hebt, maar het contact "levend" en elastisch is......

Ik denk dat jullie bij waslijntjes denken aan echt doorhangende teugels, waarbij het paard een ruk in de mond krijgt, als je ze aanneemt? Dat is idd niet de bedoeling, ook als je je paard lang en laag rijdt moet er contact zijn :)

Sannessep

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 20:29

Wat wordt er toch een aanstoot gegeven aan die waslijntjes.. Het was maar een voorbeeld. Ik wilde weten of dat mocht of niet, mits je je proef correct daarmee kunt rijden. Maar het is ondertussen duidelijk, dat willen ze dus niet zien in de dressuur.

Verder ben ik het met Yamcha eens dat je wel degelijk met licht doorhangende teugels goed kunt rijden.

kohtje schreef:
Je kan in mijn ogen een paard niet trainen met losse teugels. Maar ik zou graag het tegendeel willen zien. Hoe krijg je bv een gespierde hals als een paard nooit rond loopt. Zie namelijk veel bitloze paarden met "een bezemsteel"

Uiteindelijk zul je een paard wel degelijk kunnen trainen met losse teugels. Bij de eerste jaren zal dit misschien niet gaan of in mindere mate gaan, maar zie bijvoorbeeld de pleasure bij western. Hier hebben ze pas waslijnen (en rijden daarmee ook correct)!

Dan tenslotte nog even algemeen, een paard wat altijd aan de losse teugel loopt hoeft niet per definitie een slechte rug te krijgen. Hij wordt namelijk ook niet belemmerd in zijn beweging, doordat hij kan lopen zoals hij zelf wil (kwa hoofd-hals-houding). Niet ieder paard kan dit ivm bepaalde fysieke eigenschappen, maar dit geld zeker voor de stevigere, grotere en bredere paarden. Dus het is niet per definitie slecht, als je je paard niet 'aan de teugel' rijdt. Hiermee doel ik op een deel van de recreatieve ruiters, die dus inderdaad bitloos willen rijden zonder hiermee wel dressuurmatig te willen/moeten rijden omdat anderen zeggen dat je anders je paard kapot rijd. Ik zeg niet dat dit met alle paarden kan, maar in principe met alle van nature gezonde en stevige paarden wel. (maar dit is weer oftopic, ik wilde het toch even zeggen)

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 20:43

verzameling aan een losse teugel, of geen teugel is zelfs mogelijk:

AfbeeldingAfbeelding

En natuurlijk kun je met een onvriendelijk bitloos hoofdstel je paard in een slechte krul trekken:

Afbeelding

KvE

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 21:33

grappig Arabesk dat je er meteen vanuit gaat dat iemand die bitloos rijd daarom wint :+

Maargoed, doe die wedstrijd maar apart als ze er komen.
Geen partijdige jury's en geen trubbel onder de ruiters

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:36

arabesk, ga jij nou maar bezig houden met die toltende arabier van je :D Je laatste beetje geloofwaardigheid is daar wel voorgoed ten grave gedragen wat mij betreft.

Sanne, een heel licht doorhangende teugel kan, maar dan heb je daar al een behoorlijk traject aan vooraf gegaan en ik heb het vermoeden dat dat voor 99 % van de ruiters hier op bokt (incl mijzelf) niet van toepassing is.

Ik zat toevallig in de auto over dit topic te denken. Ik ken nl een aantal situaties waarin ik dus heel duidelijk wel met veel druk, anders dan dus aanleuning rijd. Dat is bv in een middendraf met een paard dat anders te veel op de voorhand wil gaan. Door die druk krijgen ze meer steun en kunnen ze makkelijker blijven klimmen voor. Verder als ik naar een opsprong rijd in de cross, laag tempo en veel steun voor; idem in het water en in de landing van een afsprong.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-01-09 22:40

Ik sla inderdaad een flater in een ruimte van 20 x 40 :+, omdat ik nooit in zo'n krappe ruimte rij. ;-)

Ik zeg niet dat bitloze ruiters per se winnen. Ik reageerde op iemand die zei dat bitloze paarden rondlopen als bezemstelen. Verzamen kan dus ook zonder teugels, zie foto's. Maar je kunt paarden ook volledig verkeerd rijden met een bitloze optoming. Overigens hebben dat soort bitloze optomingen ook NIET mijn voorkeur. Te scherp, te gemeen.

Als het rijden van een dressuurwedstrijd niet zo'n gedoe was met inschrijven bij een vereniging etc bla bla bla, zou ik er nog best wel eentje willen rijden en zelfs daarvoor oefenen. Een geldig paspoort met geldige inentingen heb ik voor Arabesk.

Eigenlijk zouden ze eenzelfde soort systeem moeten maken als bij endurance 'drie proefwedstrijden rijden zonder lid te hoeven worden van een vereniging'
Laatst bijgewerkt door Arabesk op 21-01-09 22:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 22:42

als je denkt dat dat het probleem is, is het nog veel erger gesteld dan ik al dacht.

Maar kom gezellig crossen, dat mag ook bitloos :j