"Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: "Mijn paard kan niet met zweep gereden worden."

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:17

Nou, als ik op bokt al die verhalen lees over mishandelde paarden die al in paniek raken van een zweep die op de grond ligt (ik zeg dus niet dat dat voor jouw paarden geldt), lijkt me dat dan juist hoogstnoodzakelijk Knipoog

Maar IMO heeft een paard met vertrouwen in zijn ruiter helemaal geen reden om door het lint te gaan van een zweep, en is het dus ook geen enkel probleem om dat mee te nemen in de africhting (en IMO is het er gewoon een onderdeel van).

Qimm

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:18

buster4ever schreef:
ik heb 1 keer een paard gereden die mocht ook zeker niet met zweep gereden mocht worden...nou ik heb t geweten toen ik een keer met zweep erop stapte ben er denk 3 keer in 3 minuten afgevallen paard was zo panies van een zweep...
daarna gewoon zonder zweep maar weer verder gaan rijden ook al wou ze niet voorwaarts..

slim paardje dus. Kun je lekker lui doen want nou durft ze geen zweepje meer vast te houden.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:18

buster4ever schreef:
ik heb 1 keer een paard gereden die mocht ook zeker niet met zweep gereden mocht worden...nou ik heb t geweten toen ik een keer met zweep erop stapte ben er denk 3 keer in 3 minuten afgevallen paard was zo panies van een zweep...
daarna gewoon zonder zweep maar weer verder gaan rijden ook al wou ze niet voorwaarts..

dabedoel ik Haha! Haha! Haha! meer respect voor de zweep dan voor de ruiter Lachen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:21

Een-nul voor de pony...Haha!

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:22

Een paard dat te vaak geslagen is raakt niet in paniek van een zweep maar is er in de meeste gevallen op afgestompt.

Ik vind een zweep onder de man geen standaard onderdeel van africhting. Ik gebruik hem wel bij correctiepaarden, maar verder eigenlijk maar zelden. Ik vind het voor mezelf alleen maar irritant, en als je een paard scherper aan het been wilt maken kun je dat beter oplossen met snel en op het juiste moment corrigeren met je been, dan er een zweep bij te pakken. De enige manier waarop ik hem gebruik is om een paard een aantal keer kort en snel bij te tikken om hem een beetje "wakker te kietelen", bij een hele luie kun je dan van die activiteit gebruik maken.

Ik zie dus gewoon de noodzaak niet en vind het dus geen "must" in de africhting.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:23

Ik vind het een noodzaak dat ze ermee gereden KUNNEN worden, niet om ze er altijd mee te rijden Knipoog
Net zo goed als dat ik altijd wil dat ik mijn paard bij zijn eten kan weghalen, ook al doe ik dat zelden of nooit. (en voordat er weer verwarring komt, ik zal dus niet mijn paard met een zweep wegslaan bij zijn voer Extreme duivel )
Laatst bijgewerkt door Lielle op 11-01-09 14:24, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:24

ik snap helemaal wat je zegt equimotion Lachen denk er hetzelfde over...............

alleen is het gros van de paarden die niet met zweep gereden kunnen worden gewoonweg een stuk slimmer dan de eigenaar, en daar gaat deze discussie over Lachen

Inoterry

Equimotion schreef:
En dat argument vond ik ook betrekkelijke onzin. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard over de rooie is gegaan van normaal zweepgebruik van een andere ruiter. Voor de excessen die je op concours een enkele keer tegenkomt ga ik mijn paarden niet desensibiliseren hoor.

Als ze het nodig hebben in de africhting leren ze het vanzelf als je er een zweep bijpakt. De paarden die door het dak gaan hebben het 9 vd 10 keer niet nodig.

Ik dus wel, zodra mijn paard een zweep in de hand van iemand anders zag, ging hij er vandoor. En dat terwijl het een paard is wat leiver geen stap teveel zet. Ik heb hem dus langzaam maar zeker aan een zweep laten wennen, beginnent met een springzweep. Nu gaat het prima, en rijd ik zelf met zweep.
Ik heb een paar keer tegelijk in de bak gereden met paard wat niet tegen tongklikken zou kunnen. Dan werd er al van te voren geroepen als zij de bak in kwam, dat er niemand met zijn/haar tong mocht klikken Verward . Paardje liep ook voorwaarts zat, en hoefde ook niet met tonggeklik gereden te worden.

Equimotion

Lielle schreef:
Ik vind het een noodzaak dat ze ermee gereden KUNNEN worden, niet om ze er altijd mee te rijden Knipoog

Dat is voor mij dus niet nodig, dus vind ik het ook geen noodzaak Lachen

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:25

KiWiKo schreef:
alleen is het gros van de paarden die niet met zweep gereden kunnen worden gewoonweg een stuk slimmer dan de eigenaar, en daar gaat deze discussie over Lachen

Kun je dan niet beter de rijkunst van de eigenaar aanpakken ipv het paard aan een zweep te leren wennen?

x_Quinta_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:26

Ik wil graag even iets zeggen dat een beetje wel en niet hoort bij de topic. (Jaja lekker moeilijk doen Knipoog)
Ik was eens een keer in een ruitersport winkel en daar hing een dressuurzweep met een S-vormig handvat. Zou dit een zweep zijn voor paarden die er bang van hebben, maar het tergelijkertijd toch wel nodig hebben?
Door de S-bocht in het handvat blijft het uiteinde van de zweep verder weg van het paard.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:26

Dat kan. Zou ik niet blij mee zijn als ik jouw paard wilde kopen (theoretisch voorbeeld). Als ik met proefrijden te horen krijg 'pak maar geen zweep want daar is hij niet aan gewend', stap ik er wsl al niet meer op.

Dat laatste ben ik helemaal met je eens trouwens Haha!

@quinta, fijn voor de mederuiters in de bak Knipoog

NathalietjeB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:27

KiWiKo schreef:
buster4ever schreef:

dabedoel ik Haha! Haha! Haha! meer respect voor de zweep dan voor de ruiter Lachen

ja maja ik kon dat hele paard niet.... vooral niet als t net een paar weken op stal stond..... je kent de achtergrond niet en dan laat ik t liever achterwege de zweep dan dat ik nog vaker op de grond dender...
en dan zeggen mensen wel ga grondwerk doen met het paard maar stel nou dat een manege pony zo reageert??
dan kan je dat wel als ruiter zeggen maar met manege paarden word dat dan niet gedaan hoor...
dan word er maar gewoon gezegd geen zweep..
ben benieuwd hoe jullie er dan mee om gaan

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:27

Lielle schreef:
Dat kan. Zou ik niet blij mee zijn als ik jouw paard wilde kopen (theoretisch voorbeeld). Als ik met proefrijden te horen krijg 'pak maar geen zweep want daar is hij niet aan gewend', stap ik er wsl al niet meer op.

Dat zou je niet eens te horen krijgen want je kunt er op 2 vingers mee wegsturen Knipoog
Dat bedoel ik dus precies, waarom zou je uberhaupt een zweep willen pakken op een paard dat je uitstekend zonder kunt rijden Verward Verward
Laatst bijgewerkt door Equimotion op 11-01-09 14:29, in het totaal 1 keer bewerkt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:28

Equimotion schreef:
KiWiKo schreef:

Kun je dan niet beter de rijkunst van de eigenaar aanpakken ipv het paard aan een zweep te leren wennen?

hihihi lijkt me wel Lachen maargoed eigenaren zijn er altijd van overtuigd dat hun paard vroeger wel mishandeld zal moeten zijn geweest Lachen Lachen

En het gaat niet over wennen Lachen het gaat erom dat veel van die problemen voortkomen uit het feit dat het paard meer respect heeft voor de zweep dan voor de ruiter (zie post Buster4ever)

dus het paard hoeft er niet aan te wennen, die kent het al wel Lachen

idje

Lielle schreef:
Idje, jij haalt twee voorbeelden aan van hoe het dus absoluut niet moet, en voor betreffende instructeur en jager heb ik geen goed woord over.

Beide heren doen me tig jaar na dato mijn bloed nog koken.

Maar weer ontopic, afgezien van dit soort gevallen, ben ik van mening dat de meeste paarden er dus WEL aan kunnen wennen (en hun ruiters ook
Clown )

x_Quinta_x

@ lielle Wat bedoel je? Lachen

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:29

Equimotion schreef:
Lielle schreef:

Dat is voor mij dus niet nodig, dus vind ik het ook geen noodzaak Lachen

Mmm, de ervaring leert mij... althans, mijn 'ogen leren mij' dat men toch iets al te gretig gebruik maakt vh slaghout en aanverwante 'hulpmiddelen'. Correct en goed getimed gebruik kun je over het algemeen wel vergeten, zo kundig zijn we met z'n allen niet.... blijkbaar.
Ik kan uitstekend zonder en rijdt dus zonder... paard heeft geen problemen met de zweep, maar werkt graag en het is dus alleen maar extra 'bagage' waar we niks mee doen.

Ik zou liever willen dat minder mensen zo'n ding op zak hadden en op zo'n manier reden dat hun paard iets gretiger is om voor ze te werken.....

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:30

Equimotion schreef:
KiWiKo schreef:

In mijn ogen is dat een kip-ei probleem. Ik ben het er helemaal mee eens om fouten bij de ruiter te zoeken en niet bij het paard, maar in dit geval los je dit gedrag niet rijtechnisch op. Het dominantieprobleem moet van de grond worden aangepakt met behulp van grondwerk. En daar heb je een stokje bij nodig.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:30

Ik heb liever dat ze de zweep wegleggen want dan moet je wel leren om je hulpen goed te timen.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:32

@equimotion, Ook met zweep in mijn handen? Want daar doel ik op, niet of het nodig is om hem te gebruiken met rijden. Als dat gewoon kan, zijn we het volkomen eens.

@ninx, ik doe geen uitspraak over anderen, alleen over wat ik wenselijk vind met rijden. En ik wil gewoon ieder paard met zweep kunnen rijden, los van of ik die gebruik of niet. Ik vind het een heel fijn hulpmiddel, zoals ik al eerder heb gezegd, maar de laatste keer dat een paard met rijden een klap als straf heeft gekregen kan ik me niet meer herinneren.

@quinta, als zo'n zweep verder van je paard af blijft, steekt die dus uit en hebben andere ruiters er last van. Als je je zweep correct vast houdt, raakt die je paard al sowieso niet. Kun je dat niet, moet je iets aan je handhouding doen.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-01-09 14:34

Maar dat gaat over wanneer je een zweepje wel of niet moet gebruiken, en dat is weer een hele andere discussie.

Mijn punt is eigenlijk heel simpel. Tong uitsteken
Mensen rijden een paard waar ze een zweepje bij zouden kunnen gebruiken. Omdat het nodig is, omdat ze niet anders kunnen/beter weten, maakt nu eventjes niet uit. Maar ze doen het niet omdat het paard bang zou zijn.

DAT is mijn probleem.

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:34

En S vormige zweep is wel leuk verzonnen, nieuw gadget, en als iedereen elkaar gek gaat praten, is de nieuwe modetrend geboren.

Equimotion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:35

Lielle schreef:
Ik vind het een heel fijn hulpmiddel,

Ik niet. Daar zit hem het verschil.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-09 14:35

Equimotion schreef:
Ik heb liever dat ze de zweep wegleggen want dan moet je wel leren om je hulpen goed te timen.

Tadaaaaaaaaahhhhhh! Maar ja, daar is geen tijd voor! Want we moeten een paard zo rond z'n derde in de krul vooruit gaan slaan (op een heerlijk onvolgroeide rug), en dan tegen zijn zesde moet ie toch wel ongeveer het Z bereikt hebben. Het slaghout hebben we wel nodig, want het ontbeert ons aan rijkunstige vaardigheden en geduld, en het dier is ongemotiveerd door het vele binnen staan en eindeloos dezelfde oefeningen doen...

Okay, ik 'chargeer' nu een beetje.... maar het geeft wel even uitdrukking aan mijn frustratie: ik begrijp heel goed dat erg veel paarden er geen 'trek' meer in hebben... en ja, dan is zo'n slaghout een prima middel om de 'zin' en 'gehoorzaamheid' er in te tikken.... Clown Knipoog
Laatst bijgewerkt door Ninx op 11-01-09 14:40, in het totaal 1 keer bewerkt