Maar IMO heeft een paard met vertrouwen in zijn ruiter helemaal geen reden om door het lint te gaan van een zweep, en is het dus ook geen enkel probleem om dat mee te nemen in de africhting (en IMO is het er gewoon een onderdeel van).
Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
buster4ever schreef:ik heb 1 keer een paard gereden die mocht ook zeker niet met zweep gereden mocht worden...nou ik heb t geweten toen ik een keer met zweep erop stapte ben er denk 3 keer in 3 minuten afgevallen paard was zo panies van een zweep...
daarna gewoon zonder zweep maar weer verder gaan rijden ook al wou ze niet voorwaarts..
buster4ever schreef:ik heb 1 keer een paard gereden die mocht ook zeker niet met zweep gereden mocht worden...nou ik heb t geweten toen ik een keer met zweep erop stapte ben er denk 3 keer in 3 minuten afgevallen paard was zo panies van een zweep...
daarna gewoon zonder zweep maar weer verder gaan rijden ook al wou ze niet voorwaarts..
Equimotion schreef:En dat argument vond ik ook betrekkelijke onzin. Ik heb nog nooit meegemaakt dat een paard over de rooie is gegaan van normaal zweepgebruik van een andere ruiter. Voor de excessen die je op concours een enkele keer tegenkomt ga ik mijn paarden niet desensibiliseren hoor.
Als ze het nodig hebben in de africhting leren ze het vanzelf als je er een zweep bijpakt. De paarden die door het dak gaan hebben het 9 vd 10 keer niet nodig.
Lielle schreef:Ik vind het een noodzaak dat ze ermee gereden KUNNEN worden, niet om ze er altijd mee te rijden
KiWiKo schreef:alleen is het gros van de paarden die niet met zweep gereden kunnen worden gewoonweg een stuk slimmer dan de eigenaar, en daar gaat deze discussie over
KiWiKo schreef:buster4ever schreef:ik heb 1 keer een paard gereden die mocht ook zeker niet met zweep gereden mocht worden...nou ik heb t geweten toen ik een keer met zweep erop stapte ben er denk 3 keer in 3 minuten afgevallen paard was zo panies van een zweep...
dabedoel ik![]()
![]()
meer respect voor de zweep dan voor de ruiter
Lielle schreef:Dat kan. Zou ik niet blij mee zijn als ik jouw paard wilde kopen (theoretisch voorbeeld). Als ik met proefrijden te horen krijg 'pak maar geen zweep want daar is hij niet aan gewend', stap ik er wsl al niet meer op.
Equimotion schreef:KiWiKo schreef:alleen is het gros van de paarden die niet met zweep gereden kunnen worden gewoonweg een stuk slimmer dan de eigenaar, en daar gaat deze discussie over
Kun je dan niet beter de rijkunst van de eigenaar aanpakken ipv het paard aan een zweep te leren wennen?
Lielle schreef:Idje, jij haalt twee voorbeelden aan van hoe het dus absoluut niet moet, en voor betreffende instructeur en jager heb ik geen goed woord over.
Equimotion schreef:Lielle schreef:Ik vind het een noodzaak dat ze ermee gereden KUNNEN worden, niet om ze er altijd mee te rijden
Dat is voor mij dus niet nodig, dus vind ik het ook geen noodzaak
Equimotion schreef:KiWiKo schreef:alleen is het gros van de paarden die niet met zweep gereden kunnen worden gewoonweg een stuk slimmer dan de eigenaar, en daar gaat deze discussie over
Kun je dan niet beter de rijkunst van de eigenaar aanpakken ipv het paard aan een zweep te leren wennen?
Lielle schreef:Ik vind het een heel fijn hulpmiddel,
Equimotion schreef:Ik heb liever dat ze de zweep wegleggen want dan moet je wel leren om je hulpen goed te timen.