3 jarige, geen gelul in de krul

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Urielle

Re: 3 jarige, geen gelul in de krul

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:42

Nee, Kim reageerde eerder op deze opmerking: OOOOO? En daarom mag je er zolang aan gaan trekken en plukken zodat 'de knop' er dan wel op zit? Of een slof om gooien om de knop te krijgen?

Dus volgens mij heeft MRGAN niet goed gelezen?

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 18:54

lijntje87 schreef:
.......

Ik heb ook nergens gesteld dat het voor de paarden niet beter is om buiten te lopen dan binnen. Helaas leven we in een vol land met druk verkeer en vind ik het dus tegenover de rest van de wereld niet verantwoord om met een jong ding buiten te gaan pionieren.

Mijn eisen daarvoor zijn gas/rem/stuur in stap, draf en galop. Waarop jouw reactie kwam dat als je rem hebt in draf, je ook rem hebt in galop. Waar ik het dus niet mee eens ben.

Daarop beargumenteer je (als ik het juist lees) dat je ook kunt beginnen met draven buiten, maar als je paard ergens van schrikt kan het toch goed zijn dat je helaas onbedoeld in galop zit. Gelukkig is het je nog nooit gebeurd dat er onbedoeld iets fout ging, maar het wil niet zeggen dat het niet kan.

Je kunt en mag mij gerust betweterig vinden, of een ouwe zeur Knipoog en dat zul je ook wel vinden, maar ik schrik er echt van dat er mensen zijn (en ik weet dat ze er zijn) die paarden gewoon op de openbare weg aan het inrijden zijn. Paarden zijn onbetrouwbaar genoeg om al een risicofactor te zijn in het verkeer, waarom nog extra moeilijk maken?

Mijn merrie is overigens heel braaf hoor, alleen een enorme schrikkepiet en door haar grootte en jeugdigheid nog een tikkeltje lomp Lachen

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:02

Ik zal ook nooit met een groentje langs de weg rijden, maar wel in de bospaden.

en ik bedoel, buiten rijden betekend niet alleen maar galloperen, maar voor mij, zeker met een jong paard, lekker dravend door de bossen (na dat er is ingestapt natuurlijk) hierdoor leren ze (in mijn ogen) ontspannen door de bossen te rijden, op hun eigen benen te lopen, en op te letten, want de paden zijn nog wel eens hobbelig, en zo houd je de aandacht dus iets meer bij jou.

natuurlijk kan het gebeuren dat je paard schrikt en in galop schiet, nog meer schrikt van het schrikken (ja die sukkels heb je ) en in blinde paniek er vand door gaat. maar dat heeft niets met leeftijd te maken, dat kan een ouder paard ook doed.

en ik merk dat als je met een jong paard veel buiten rijd, dat hij/zij én braver is én beter op zijn pootjes leert te lopen.

ik laat mij dus niet afschrikken om met een jong paard (waarvan ik het gevoel heb de controlen te hebben) niet te gaan buiten rijden, omdat hij misschien kan schrikken.

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:03

het zelfde geld voor het weiland

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:18

Maar moet jij dan niet over de weg om in het bos te komen? Bij ons is er alleen verharde weg en een stuk recht zandpad (waar we meestal even kunnen galopperen omdat er verder geen mogelijkheid is). Het bos kan wel met de trailer, maar daar zijn ook altijd veel wandelaars, mountainbikers en er lopen een aantal paden doorheen waar ook auto's zijn toegestaan.

Schrikken kan idd altijd, maar ik vind het wel een fijn idee dat ik een paard vanuit galop makkelijk weer kan stoppen (wat je pas weet als je het gedaan hebt Haha! De grote merrie heb ik bijv. wel een goede rem op in stap en draf maar in galop is ie steevast pleitte Clown ) Jonge paarden kunnen soms ook nog eens extra schrikken als je met je hand inkomt om ze te remmen, met doorgereden paarden is dat er ook al af. En toevallig heb ik vorige week een jong paard die ik alleen nog in de binnenbak gereden had, mee naar de buitenbak genomen (grote zandvlakte) maar ik had dus echt 0,0 controle meer. Had ik totaal niet verwacht, van te voren had ik zelfs nog gezegd dat ik misschien over de weg een blokje zou uitstappen Clown

Ik vind het voor de paarden dus zonder meer een pre, begrijp me niet verkeerd, maar ik weet (behalve schijnbaar de Veluwe) geen stukken meer waar je onbelemmerd kunt rijden zonder ander verkeer tegen te komen. (Helaas Scheve mond )

De eerste galopjes zou ik sowieso wel ergens op een mooie vlakke bodem doen, juist omdat ze al geen blijf weten met die pootjes.

We zitten trouwens wel vreselijk offtopic bedenk ik me nu

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:22

toen ik in hilversum werkte als jong meiske, deden we ook buiten de paarden zadelmak maken Knipoog Lachen maar de achterkant van de manege grensde aan de hei Lachen Lachen

soort van geen verkeer enzo Lachen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:33

mijn jonge in te rijden paarden gaan eerst mee aan de hand de straat op, en als handpaard. Pas als ze normaal doen buiten en niet 'ie auto, ie grassprietje, ie flapperding', gaan we beginnen met inrijden.

Wij rijden bijna nooit in de bak, dus ze moeten wel buiten-proof zijn. Knipoog

lijntje87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 19:53

arabaesk, ik ben enorm an het buiten inrijden.
maar aan de hand? dat vind ik wel spannend, heb het idee dat je dat weinig te zeggen hebt.
loop je dan met halster? of hoe los je dat op als hij/zij schrikt?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:15

lijntje87 schreef:
arabaesk, ik ben enorm an het buiten inrijden.
maar aan de hand? dat vind ik wel spannend, heb het idee dat je dat weinig te zeggen hebt.
loop je dan met halster? of hoe los je dat op als hij/zij schrikt?

eerst in de paddock een enge situatie creeëren en die stimuleren te overwinnen en belonen als dat goed gaat

hetzelfde doe ik buiten, zodat een enge situatie meer een uitdaging wordt voor het paard dan een reden om te gaan rennen

We wandelen buiten met een touwhalster en een leadrope, die is lang genoeg om zelf nog opzij te kunnen springen als er wat gebeurt, bovendien loopt ik niet direct naast het paard. Én ik heb hem al geleerd dat bovenop baasje springen géén goed idee is.

Als handpaard:

met een rustig ervaren paard gaan rijden en dan het nieuwe paard ernaast, die ziet dan ook dat witte tuinhekjes niet paard-etend zijn, want het ervaren paard reageert er totaal niet op.

Even foto geleend van spirithorses:

Afbeelding

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:18

In de krul, nee.
Probeer je 3 jarige dan lekker ontspannen te rijden lekker laag en ontspannen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:21

Arabesk, kunnen ze in Wenen garanderen dat alle paarden die daar opgeleid worden, de leeftijd van 30 jaar halen? Als het inderdaad zo is, dan gaat die van mij morgen nog op de trein daarnaartoe, want wie wil er nu geen paard van 30 Lachen.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:26

Lovely schreef:
Arabesk, kunnen ze in Wenen garanderen dat alle paarden die daar opgeleid worden, de leeftijd van 30 jaar halen? Als het inderdaad zo is, dan gaat die van mij morgen nog op de trein daarnaartoe, want wie wil er nu geen paard van 30 Lachen.

ik zou zeggen bel ze eens op

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:28

het ene paard doet er langer over dan de andere om het te "leren" dus ik vind gewoon rustig op het nivo van het paard Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:29

Arabesk schreef:
Lovely schreef:

ik zou zeggen bel ze eens op

Jij bracht het op als argument, dus ik dacht even dat je het wel zou weten. Maar het was dus weer een van je ononderbouwde kreten blijkbaar Lachen.

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:31

Haar hele eerste post in dit topic had ook iets te maken met alles wat er in de vorige 7 pagina's gezegd is.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:40

Een 3-jarige die net beleerd is moet eerst op z'n eigen benen leren lopen. Z'n evenwicht zoeken. Daarbij moet die dus niet teveel met de hand geholpen worden. Hij zoekt vanzelf wel de hand op als je lichtjes contact houd. Mijn paard is ook beleerd toen die 3 was, maar omdat ie al 1.73 was hebben ze em eerst een jaar weg gezet. Hij is nou 11 en 1.80.

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 20:46

zag gister iemand met een s&t rijden dat paard was net 4 Verward

Horsea_nl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:10

ja, extreme dingen heb je wel eens!

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:14

miss_kippie schreef:

Dat meen je niet??!!
mag niet generaliseren, maar was dat toevallig een uber penny???

Meerreell

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:18

Hmm nou, je kan wel beginnen met leren denk ik, maar dan met zachte hand. en wedstrijden zou ik zowiezo niet doen.

MyHorseGirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:18

Onassa schreef:
miss_kippie schreef:

Dat meen je niet??!!
mag niet generaliseren, maar was dat toevallig een uber penny???

Idd.. Dat lijkt mij ook een uber penny die heel wat wil lijken.. Mensen met een beetje hersens weten dat dat gewoon slecht is.

horsefriend7

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:20

Wat is een s&t?

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:21

uhmz vrouw van jaar of 29 denk ze zei dat hij met een trens niet te rijden is dus ja wat moet je daar nou op terug zeggen Ziek

steinstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:22

horsefriend7 schreef:
Wat is een s&t?

Stang en Trens

miss_kippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-09 21:23

jep