CeesRinko schreef:Als je dit doet in een parcour (springen) dan word je de ring uit gestuurt!!
Weet zeker met dressuur ook.
Ik vind het onmenselijk...
ik vind het dier onwaardig dat een dier een ander dier zodanig in gevaar brengt
Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
CeesRinko schreef:Als je dit doet in een parcour (springen) dan word je de ring uit gestuurt!!

midgie schreef:Als een paard al achter over slaat in het steigerne dan heb je hem al behoorloijk ver , want een paard weet zijn eigen grenzen en als hij achter over gaat met of zonder ruiter , is de ruiter toch echt fout in mijn ogen, te veel druk , te veel kabaal, ja er kunnen zo veel oorzaken zijn.
Komt nog van zijn veulentijd af, het is een extreem gevoelig paard wat met boerenbotheid is aangepakt geweest. Omdat hij extreem gevoelig is, kan elke minimale invloed van buitenaf hem ineens van het padje brengen. Ik heb dat paard zien omslaan in de stalgang waar hij klaarstond voor het poetsen omdat er buiten een eikeltje uit een boom viel. Dat is een paard wat ik dus ook nooit flink erdoor zal pakken omdat dat bij hem de volkomen verkeerde aanpak is. Dat paard moet met rust en ontspanning weer even op de juiste plek in zijn koppie terecht moet komen en dan weer gewoon braaf is. Hij wordt steeds braver en braver maar een gewone zal dat nooit worden.CeesRinko schreef:Als je dit doet in een parcour (springen) dan word je de ring uit gestuurt!!
detour schreef:Hey Sul, van jij regelmatig paarden op in dit soort gevallen? Dat wist ik niet, beste wensen by the way!
detour schreef:Betekent dit dat je hem dan gewoon zijn gang laat gaan? Wat bedoel je met behandelen als een klein kind?
Het is toch een paard?
) Als hij later huppeltjes maakte, van ik ga zo omhoog, pas maar op, en ik dit gewoon negeerde, en deed alstof ik dom was, niets door had, en gewoon verder reed zoals we deden was dit het snelste over, de lol was er dan af van hem.
en hier is hij behoorlijk aan gewend geraakt. detour schreef:3 Steigeraars?
Oeii...
ja maar dat is niet mijn fout, maar van de vorige eigenaars, doordaar ook weg gedaan, in fouten handen gaan ze idd de lucht in, maar als je er normaal mee omgaat is er niets aan de hand, het zijn schatjes maar met een gebruiks aanwijzing.detour schreef:Echt? nou, dan valt Monty toch ff heel erg door de mand bij me.. Voel me ineens beetje naief...

suleilitha schreef:[ alleen gemakshalve zet ik dan de ruiter ook maar gelijk even met beide pootjes terug op de grond.
!!
ais schreef:detour schreef:Betekent dit dat je hem dan gewoon zijn gang laat gaan? Wat bedoel je met behandelen als een klein kind?
Het is toch een paard?
Niet zijn gang laten gaan, het stiegeren wat hij deed was niet hoog, hij weet dondersgoed dat als hij toen 5 cm omhoog ging, ik bijna aan het huilen was van angst, zo bang was ik toen (ik heb toen ook overwogen hem te verkopen, maar dit gelukkig niet gedaan) Als hij later huppeltjes maakte, van ik ga zo omhoog, pas maar op, en ik dit gewoon negeerde, en deed alstof ik dom was, niets door had, en gewoon verder reed zoals we deden was dit het snelste over, de lol was er dan af van hem.
Behandelen als een klein kind, als 'kom maar Cajero, het is niet eng', dit vooral buiten, hij is heel bang geweest buiten, wat zich uitte in een bokkend, soms stiekem wel gevaarlijk paard, dit heb ik opgelost door er af te gaan als hij iets eng vond, op dat moment voorop/ernaast lopen (tussen hem en het 'gevaar' in) en hem gerust stellen, ook toen heb ik vanalles geprobeerd, waaronder ook boos worden, stem verheffen e.d. Ik merk nu dat het, bij hem, juist zo goed geholpen heeft dat ik er af gegaan ben, hem er rustig voorbij geholpen heb, en dan weer op gestapt ben, en dat hij mij daardoor wel is gaan vertrouwen, hij reageert ook heel er op mijn stem. Ik praat dan ook wel bijna constant tegen hemen hier is hij behoorlijk aan gewend geraakt.
suleilitha schreef:Ais, waarom heb ik bij jouw posts heel sterk het gevoel dat jij je eigen angst op je paard projecteert?
Ik denk namelijk, dat wanneer iemand er geheel blanco op gaat zitten, dat er niks zal gebeuren.

midgie schreef:detour schreef:3 Steigeraars?
Oeii...
ja maar dat is niet mijn fout, maar van de vorige eigenaars, doordaar ook weg gedaan, in fouten handen gaan ze idd de lucht in, maar als je er normaal mee omgaat is er niets aan de hand, het zijn schatjes maar met een gebruiks aanwijzing.
Als je die leert kennen dan is er niets aan de hand, maar helaas lezen heel veel mensen de gebruiksaanwijzing niet.

suleilitha schreef:Cook? Monty Roberts??
Ais, het is een misvatting als je mocht denken dat bijvoorbeeld Kiwiko en ik, menen dat we een bepaald gedrag er wel even uitslaan, want zo werkt het dus helemaal niet.
Het enige doel van een welgemikte mep op de kop op het juiste moment is bij het paard de suggestie wekken, dat hij zichzelf heeft bezeerd door het hoofd te stoten en de tik te associeren mét het steigeren. Oorzaak en gevolg, zeg maar.
De meeste paarden die worden behandeld als een klein kind, belanden tenslotte bij mensen als Kiwiko en bij mij, om weer paards gedrag aan te leren, met andere woorden, voor heropvoeding.
Maar waar ik heb leren rijden, ben ik met best veel van zulke mensen in aanraking gekomen, een van de uitspraken van mijn eerste instructeur was ook 'krabt m, bijt m, slaat m, tis jullie moeder nie', sommige paarden zijn hier van onder de indruk, maar daar behoort mijn paard niet bij.suleilitha schreef:Ik zou er inderdaad een deel van mijn inkomen mee kunnen verdienen, maar het is lang niet altijd zonder gevaar en daar wringt hem de schoen. Ik ben de veertig voorbij, zit nog goed in elkaar, daar niet van, maar ben niet meer van elastiek
Verder is het vaak ook nog ondankbaar werk want eigenaren van een vernield paard hebben vaak grote moeite met de spiegels die ik ze voor hou. Ik ben niet lief, en neem geen blad voor de mond en zeg waar het op staat.
suleilitha schreef:Ik zou er inderdaad een deel van mijn inkomen mee kunnen verdienen, maar het is lang niet altijd zonder gevaar en daar wringt hem de schoen. Ik ben de veertig voorbij, zit nog goed in elkaar, daar niet van, maar ben niet meer van elastiek
Verder is het vaak ook nog ondankbaar werk want eigenaren van een vernield paard hebben vaak grote moeite met de spiegels die ik ze voor hou. Ik ben niet lief, en neem geen blad voor de mond en zeg waar het op staat.