Paard met zweep op hoofd slaan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Re: Paard met zweep op hoofd slaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:20

CeesRinko schreef:
Als je dit doet in een parcour (springen) dan word je de ring uit gestuurt!!
Weet zeker met dressuur ook.

Ik vind het onmenselijk...

ik vind het dier onwaardig dat een dier een ander dier zodanig in gevaar brengt

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:20

ROBBERTS Haha! Haha! Haha!

Sorrie, de uitvinder is ROBBERTS Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:21

Hey Sul, van jij regelmatig paarden op in dit soort gevallen? Dat wist ik niet, beste wensen by the way!

Urielle

midgie schreef:
Als een paard al achter over slaat in het steigerne dan heb je hem al behoorloijk ver , want een paard weet zijn eigen grenzen en als hij achter over gaat met of zonder ruiter , is de ruiter toch echt fout in mijn ogen, te veel druk , te veel kabaal, ja er kunnen zo veel oorzaken zijn.

Ik heb zo'n peerd staan, mijn eigen zwartje Vork Komt nog van zijn veulentijd af, het is een extreem gevoelig paard wat met boerenbotheid is aangepakt geweest. Omdat hij extreem gevoelig is, kan elke minimale invloed van buitenaf hem ineens van het padje brengen. Ik heb dat paard zien omslaan in de stalgang waar hij klaarstond voor het poetsen omdat er buiten een eikeltje uit een boom viel. Dat is een paard wat ik dus ook nooit flink erdoor zal pakken omdat dat bij hem de volkomen verkeerde aanpak is. Dat paard moet met rust en ontspanning weer even op de juiste plek in zijn koppie terecht moet komen en dan weer gewoon braaf is. Hij wordt steeds braver en braver maar een gewone zal dat nooit worden.

Maar ik heb er ook een gereden (correctie) die het deed omdat ie wist dat de ruiter afstapte als ie omhoog ging. Dus hoe hoger ie ging, hoe eerder de ruiter er naast stond en hem op stal zette. En zo niet, dan maar om. Dat was geen overgevoelig beest maar een dominante bok die precies wist hoe hij zijn ruiter de bagger in zijn broek kon doen krijgen. En het enige wat die nodig had was merken dat er een ruiter opzat die gewoon doorreed en er evt. weer terug opstapte als ie omging. Met een keer rijden was het probleem ook opgelost, alleen niet met de eigen ruiter natuurlijk.

Zoals ik zei meen ik heel goed te zien/aan te voelen wat voor vlees ik in de kuip heb.

De buckstopper is van Monty Roberts trouwens

Anoniem

CeesRinko schreef:

Ik vind het onmenselijk als een van mijn paarden met zijn beslagen voorhoeven boven op een ander paard of mens zou belanden Knipoog

Leonora

CeesRinko schreef:

wordt eens wakker

zie het regelmatig gebeuren

en heb er nog nooit iemand om weggestuurd zien worden!

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:22

Echt? nou, dan valt Monty toch ff heel erg door de mand bij me.. Voel me ineens beetje naief...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:23

detour schreef:
Hey Sul, van jij regelmatig paarden op in dit soort gevallen? Dat wist ik niet, beste wensen by the way!

Jup, het gebeurt helaas nog heel heel erg vaak, dat ik word gebeld om even raad en daad te verlenen bij paarden met dit soort gedrag. Vaak is het afdoende dat ik er twee keer op rij. Maar ik betreur het dat het nog zo vaak nodig is dat paarden op hun plek moeten worden gezet alleen gemakshalve zet ik dan de ruiter ook maar gelijk even met beide pootjes terug op de grond.

Jullie ook allemaal de beste wensen!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:24

Kun je niks aan doen, Detour. Mensen vertellen over goeroes als Monty vaak alleen de mooie gekleurde verhaaltjes. De rest hoor je vaak niet Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:25

Je zou een trainingsstal kunnen opzetten! Haha!

Ik help mensen ook wel eens, hoor, maar niet vaak.
Eigenlijk is mijn visie gewoon otnwikkeld door jaren ervaring met de dieren, stukkie opleiding etc; maar zie mezelf ook weer niet als iemand een ieder zou kunnen helpen; sommige paarden en vooral hun eigenaren vind ik mega complex!

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:26

detour schreef:
Betekent dit dat je hem dan gewoon zijn gang laat gaan? Wat bedoel je met behandelen als een klein kind?
Het is toch een paard? Pling

Niet zijn gang laten gaan, het stiegeren wat hij deed was niet hoog, hij weet dondersgoed dat als hij toen 5 cm omhoog ging, ik bijna aan het huilen was van angst, zo bang was ik toen (ik heb toen ook overwogen hem te verkopen, maar dit gelukkig niet gedaan Lachen ) Als hij later huppeltjes maakte, van ik ga zo omhoog, pas maar op, en ik dit gewoon negeerde, en deed alstof ik dom was, niets door had, en gewoon verder reed zoals we deden was dit het snelste over, de lol was er dan af van hem.
Behandelen als een klein kind, als 'kom maar Cajero, het is niet eng', dit vooral buiten, hij is heel bang geweest buiten, wat zich uitte in een bokkend, soms stiekem wel gevaarlijk paard, dit heb ik opgelost door er af te gaan als hij iets eng vond, op dat moment voorop/ernaast lopen (tussen hem en het 'gevaar' in) en hem gerust stellen, ook toen heb ik vanalles geprobeerd, waaronder ook boos worden, stem verheffen e.d. Ik merk nu dat het, bij hem, juist zo goed geholpen heeft dat ik er af gegaan ben, hem er rustig voorbij geholpen heb, en dan weer op gestapt ben, en dat hij mij daardoor wel is gaan vertrouwen, hij reageert ook heel er op mijn stem. Ik praat dan ook wel bijna constant tegen hem Bloos en hier is hij behoorlijk aan gewend geraakt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:26

wie denkt er eigenlijk dat ik het paard in mijn avatar ooit een tik kon geven?????????? ding was al diep beledigd als ik hem een onterechte gefluisterde foei binnensmonds toemompelde.........

midgie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:27

detour schreef:
3 Steigeraars?
Oeii...

Haha! ja maar dat is niet mijn fout, maar van de vorige eigenaars, doordaar ook weg gedaan, in fouten handen gaan ze idd de lucht in, maar als je er normaal mee omgaat is er niets aan de hand, het zijn schatjes maar met een gebruiks aanwijzing.
Als je die leert kennen dan is er niets aan de hand, maar helaas lezen heel veel mensen de gebruiksaanwijzing niet.

Urielle

detour schreef:
Echt? nou, dan valt Monty toch ff heel erg door de mand bij me.. Voel me ineens beetje naief...

Buckstopper wordt wel alleen in de hele extreme gevallen toegepast, en mag ook niet aan klanten verkocht worden maar goed, ik heb hem bij een demonstratie wel eens uit de kast gehaald zien worden.

Anoniem

Ik zou er inderdaad een deel van mijn inkomen mee kunnen verdienen, maar het is lang niet altijd zonder gevaar en daar wringt hem de schoen. Ik ben de veertig voorbij, zit nog goed in elkaar, daar niet van, maar ben niet meer van elastiek Haha!
Verder is het vaak ook nog ondankbaar werk want eigenaren van een vernield paard hebben vaak grote moeite met de spiegels die ik ze voor hou. Ik ben niet lief, en neem geen blad voor de mond en zeg waar het op staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:28

Ais, waarom heb ik bij jouw posts heel sterk het gevoel dat jij je eigen angst op je paard projecteert?
Ik denk namelijk, dat wanneer iemand er geheel blanco op gaat zitten, dat er niks zal gebeuren.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:29

suleilitha schreef:
[ alleen gemakshalve zet ik dan de ruiter ook maar gelijk even met beide pootjes terug op de grond.

!!

en DAT is wel weer een leuk onderdeel van het werk Haha! Haha! Haha!

peerd kan er weinig aan doen, maar moet wel de gevolgen ondervinden............

en het is heerlijk een eigenaar daarop te mogen wijzen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:30

ais schreef:
detour schreef:
Betekent dit dat je hem dan gewoon zijn gang laat gaan? Wat bedoel je met behandelen als een klein kind?
Het is toch een paard? Pling

Niet zijn gang laten gaan, het stiegeren wat hij deed was niet hoog, hij weet dondersgoed dat als hij toen 5 cm omhoog ging, ik bijna aan het huilen was van angst, zo bang was ik toen (ik heb toen ook overwogen hem te verkopen, maar dit gelukkig niet gedaan Lachen ) Als hij later huppeltjes maakte, van ik ga zo omhoog, pas maar op, en ik dit gewoon negeerde, en deed alstof ik dom was, niets door had, en gewoon verder reed zoals we deden was dit het snelste over, de lol was er dan af van hem.
Behandelen als een klein kind, als 'kom maar Cajero, het is niet eng', dit vooral buiten, hij is heel bang geweest buiten, wat zich uitte in een bokkend, soms stiekem wel gevaarlijk paard, dit heb ik opgelost door er af te gaan als hij iets eng vond, op dat moment voorop/ernaast lopen (tussen hem en het 'gevaar' in) en hem gerust stellen, ook toen heb ik vanalles geprobeerd, waaronder ook boos worden, stem verheffen e.d. Ik merk nu dat het, bij hem, juist zo goed geholpen heeft dat ik er af gegaan ben, hem er rustig voorbij geholpen heb, en dan weer op gestapt ben, en dat hij mij daardoor wel is gaan vertrouwen, hij reageert ook heel er op mijn stem. Ik praat dan ook wel bijna constant tegen hem Bloos en hier is hij behoorlijk aan gewend geraakt.

Oke, dan snap ik je- al is angst iets dat voor mij al een grens te ver is bij een paard (of ander dier, of de bewoners waar ik bij werk) want dan is er al eea verloren (vertrouwen, kunnen handelen, etc)...

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:31

suleilitha schreef:
Ais, waarom heb ik bij jouw posts heel sterk het gevoel dat jij je eigen angst op je paard projecteert?
Ik denk namelijk, dat wanneer iemand er geheel blanco op gaat zitten, dat er niks zal gebeuren.

Ach, angst kun je ook vrij weinig aan doen, dat is instinctief. Ik ben ook geen flinke ruiter, maar hou wel altijd vol. Uiteindelijk kom je er daar ook wel mee Knipoog
Uiteindelijk is het de ruiter die het met het paard moet doen tenslotte, dan kun je er wel een lefruiter opzetten maar ik vind het goed dat een bange ruiter het toch zelf oplost, die moet het uiteindelijk ook gaan doen.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:32

midgie schreef:
detour schreef:
3 Steigeraars?
Oeii...

Haha! ja maar dat is niet mijn fout, maar van de vorige eigenaars, doordaar ook weg gedaan, in fouten handen gaan ze idd de lucht in, maar als je er normaal mee omgaat is er niets aan de hand, het zijn schatjes maar met een gebruiks aanwijzing.
Als je die leert kennen dan is er niets aan de hand, maar helaas lezen heel veel mensen de gebruiksaanwijzing niet.

dat ze nog steeds steigeren (anders had je geen steigeraars staan toch??) is wel degelijk jouw fout......... Lachen

en het ligt ook altijd aan de vorige eigenaars, die het paard mishandeld hebben...... toch?

Irisjuuuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:32

Ik vind het echt niet kunnen!!
Wie hier JA zegt, hoort hier niet thuis!

ais

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:33

suleilitha schreef:
Cook? Monty Roberts??

Ais, het is een misvatting als je mocht denken dat bijvoorbeeld Kiwiko en ik, menen dat we een bepaald gedrag er wel even uitslaan, want zo werkt het dus helemaal niet.
Het enige doel van een welgemikte mep op de kop op het juiste moment is bij het paard de suggestie wekken, dat hij zichzelf heeft bezeerd door het hoofd te stoten en de tik te associeren mét het steigeren. Oorzaak en gevolg, zeg maar.
De meeste paarden die worden behandeld als een klein kind, belanden tenslotte bij mensen als Kiwiko en bij mij, om weer paards gedrag aan te leren, met andere woorden, voor heropvoeding.

Dat dacht ik eigenlijk niet Lachen Maar waar ik heb leren rijden, ben ik met best veel van zulke mensen in aanraking gekomen, een van de uitspraken van mijn eerste instructeur was ook 'krabt m, bijt m, slaat m, tis jullie moeder nie', sommige paarden zijn hier van onder de indruk, maar daar behoort mijn paard niet bij.
Afgezien van het feit dat ik niet denk dat dit een juiste methode is.
Het idee van de welgemikte tik snap ik, alleen denk ik niet dat dit bij mijn paard werkte of dat ik het niet goed kan/kon.
En het behandelen als klein kind doe ik niet altijd, op momenten dat het voor mijn paard het beste werkt, als het nodig is geef ik mijn paard ook een schop of mep, maar doe ik dit op het moment dat het niet verdient is, kan ik het beter achterwege laten, mijn paard is wat dat betreft heel eerlijk. Doe ik iets wat niet kan, dan laat hij dit ook merken, maar als het terecht is accepteerd hij het wel.

detour

suleilitha schreef:
Ik zou er inderdaad een deel van mijn inkomen mee kunnen verdienen, maar het is lang niet altijd zonder gevaar en daar wringt hem de schoen. Ik ben de veertig voorbij, zit nog goed in elkaar, daar niet van, maar ben niet meer van elastiek Haha!
Verder is het vaak ook nog ondankbaar werk want eigenaren van een vernield paard hebben vaak grote moeite met de spiegels die ik ze voor hou. Ik ben niet lief, en neem geen blad voor de mond en zeg waar het op staat.

Heb zelf inmiddels drie mensen geholpen bij het rijden van hun dier (waar ik ook mee weg reed en dacht:"Goh, dit zijn eigenlijk erg leuke dieren"..

Maar het waren niet die paarden maar die eigenaren waar ik niet mee om kon gaan; die smoesjes, het verwijten naar het dier, de negativiteit, soms overmoed, niks willen aannemen, en dan werd ik te direct; kortom, daarvoor ben ik niet geschikt. Dit waren voerigens volwassen vrouwen, kids helpen vind ik ge-wel-dig!!! Haha!

En weet je? je hoeft helemaal geen begenadigd Z ruiter te zijn, hoor, want dat ben ik niet. Pling

KiWiKo

suleilitha schreef:

ik doe het ook niet meer.......... ben ook 40 en ikheb het wel gehad, de ruzies met paarden............. en dan vooral de eigenaren Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-09 12:34

Ik heb ook mijn bedenkingen, Kiwiko want ook ik las dat ze nog steeds steigeren, en dát is waar ik niet bij kan.
Urielle, soms is het handig om even een lefruiter in te schakelen en gek genoeg komt een paard dan vaak niet eens van de grond. Vaak kan de eigenaar er nadien zelf ook gewoon weer zonder problems op, althans, dat is mijn ervaring.