Instappen: Hoe lang doe jij het?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Misty2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:00

Avalon_ schreef:
Echt alleen stappen tussen de 5 en de 10 minuten. Daarna begin ik met overgangen, figuren en stukjes draf om haar warm te rijden.

ja zo doe ik dat ook, en met het instappen al wel bezig zijn met voltes, en 8tjes draaien.. niet allen suf stappen dat niet.. en daarna ga ik ook overgangen rijden daar worden ze al snel losser van, en dan ook daaarmee aan het werk gaan en ik de galop net zo.. maar ondertussen als het in de draf goed gaat en hij doet het super doe ik ook wel lange teugel of terug naar stap. ik stap wel veel ondertussen, alleen met de les niet. maarja door de week is ook maar gewoon training.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 15:02

VEGASS schreef:
Ongelofelijk, weet niemand nou dat je je paard heel houd door minimaal 10 minuten in te stappen?? In een paard zijn gewrichten zit de gewrichtssmeer "synovia". Synovia is de motorolie voor de gewrichten van het paard. Dat smeert dus de gewrichten die het paard gebruikt. Die zgn synovia wordt pas vloeibaar na 10 minuten beweging. Na 10 minuten stappen doet die synovia dus pas zijn werk. Korter instappen is dus eigenlijk de gewrichten van het paard slopen. Eigenlijk hetzelfde als met je auto met een koude motor vol gas wegscheuren. Dan is de olie ook nog niet warm, en smeert dat dus de motor nog niet.
Mensen wees een beetje zuinig op je paard en neem deze raad dus ter harte......minimaal 10 minuten instappen!!!!

Ik zal tegen mijn paard zeggen dat als hij een sprintje wil trekken in de wei, voortaan eerst 10 min. moet warm stappen.

Sietsx3

Re: Instappen: Hoe lang doe jij het?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 17:26

Stap eerst altijd 10 minuten, rijd dan hier en daar een volte. En dan overgangen, met figuren en ga daarna pas echt draven.

ClaudiaMP

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:09

naja ligt eraan of gelongeerd heb anders 10 minuten of langer of korter meestal voel jezelf het best aan wat goed voor je paard is maar zou niet gaan draven omdat je paard dat uiteindelijk doet :+ ( wil )

marrlinde

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 18:11

Met dit weer hou ik niet zo van instappen :+ dan ga ik maar helemaal niet rijden :P

paardnpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 20:30

verschilt per keer. Meestal zo'n 10 - 15 minuten.
Ben dan wel recreatieve ruiter. En hou wel van een aardig stukje stappen.

Bismarck

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:13

Ik doe eerst grondwerk, waar ik altijd begin met stappen. Als ik hem daarna opzadel stap ik ook altijd nog minstens vijf minuten.
Dus er zijn meestal al 20 min voorbij voordat ik echt aan het werk ga.

38UNmz

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:23

meestal doe ik er ongeveer 10 minuten over,,
hij is meestal beetje stijf in het begin,,
dus doe ik ook met een redelijk los teugeltje,. :Y)

Mallow

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 21:25

10 - 15 minuten :)

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-01-09 22:29

5-10 minuten lang gewoon alleen stappen, dan ga ik loswerken in stap.
Ga nu even uitproberen om daar tussenin nog evne met lange teugel alleen maar voorwaarts te rijden, dan zou het dus eerst 5-10 minuten lang stappen, dan ???minuten voorwaarts rijden en dan loswerken in stap, draf erbij pakken, galop erbij pakken en dan aan het werk (laatste kwartier/half uur dus echt serieus proefgericht rijden)

Sterre2000

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 10:38

Ligt er een beetje aan, als het heel koud is buiten en ze net het dek afhebben, stap ik 2 min warm met zweetdeken op en begin ik dan met loswerken in draf. Als het gewoon warm weer is buiten, dat het niet veel uitmaakt dat ze zonder dek lopen doe ik eerst wat oefeningetjes in stap, 7 minuten ongeveer.

PPPeet

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:15

Echt aan de lange teugel stappen verschilt altijd. Ik pak me teugels soms best snel op maar blijf dan wel gewoon in stap en rij wat figuren. Maar ik draaf sowieso niet eerder dan dat ik ongeveer 15 minuten gestap heb.

Vilanootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 13:39

Ligt er een beetje aan wat ik ga doen, op dagen dat we hard werken, stappen we wat langer los, denk dan aan zo'n 10/15 minuutjes

Melia

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 16:34

10 minuten ;)

_Sanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-01-09 23:37

Heb vandaag denk zo'n 15 á 20 minuten ingestapt. Haha beetje lang maar was zo druk aan het praten met stalgenootje die ook ging rijden. Op gegeven moment hadden we zoiets van: "Ojaa, zullen we maar gaan rijden?!" :P
Normaal stap ik zo'n 5 á 10 minuten in.

Fleurtje100

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 00:00

Brainless schreef:
VEGASS schreef:
Ongelofelijk, weet niemand nou dat je je paard heel houd door minimaal 10 minuten in te stappen?? In een paard zijn gewrichten zit de gewrichtssmeer "synovia". Synovia is de motorolie voor de gewrichten van het paard. Dat smeert dus de gewrichten die het paard gebruikt. Die zgn synovia wordt pas vloeibaar na 10 minuten beweging. Na 10 minuten stappen doet die synovia dus pas zijn werk. Korter instappen is dus eigenlijk de gewrichten van het paard slopen. Eigenlijk hetzelfde als met je auto met een koude motor vol gas wegscheuren. Dan is de olie ook nog niet warm, en smeert dat dus de motor nog niet.
Mensen wees een beetje zuinig op je paard en neem deze raad dus ter harte......minimaal 10 minuten instappen!!!!

Ik zal tegen mijn paard zeggen dat als hij een sprintje wil trekken in de wei, voortaan eerst 10 min. moet warm stappen.

Het is misschien niet zo handig gezegd, maar het is wel waar wat Vegass zegt. Minimaal 10 minuten losstappen voor een paard wat van stal komt, is wel noodzakelijk. Hoe ik het begrijp vergelijkt ze een auto helemaal niet met een paard, maar gebruikt ze een auto als voorbeeld om het uit te leggen. Ik verbaas me ook echt over sommige reacties. Van een ruime binnenstal of twee uur geleden in de wei/paddock hebben gestaan is een paard echt niet losgestapt. Het gaat ook om de bloedsomloop die niet voldoende op gang komt wanneer een paard op stal staat. Als een paard gaat lopen klieren met losstappen kun je hem toch ook in stap al aan het werk zetten/ bezig houden? Je kunt toch ook in stap wat oefeningen rijden, paar keer halthouden, weer wegrijden, een paard nagefelijk vragen etc.? En als het koud is inderdaad met een deken losstappen.
Ik ken een wat ouder paard die na 2 maanden een nieuwe bijrijder te hebben (die nooit losstapte) ineens artrose had. Wat ik ook altijd vreemd vind is dat mensen vaak als ze gaan rijden wel die 10 minuten losstappen, maar als ze 'even snel longeren' een paard dat recht uit de stal komt meteen 10-15 minuten laten draven/galloperen.
Als een paard op de wei een sprintje strekt heeft hij meestal zichzelf al losgestapt tijdens het grazen, en het eerste sprintje iedere ochtend als hij de wei op mag, vind ik ook het 'gevaarlijkste' van de dag wat mijn paard doet. Want blessures en dergelijke onstaan ook veel sneller op koude spieren en pezen.

xannemijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 12:03

5 á 10 minuten stap ik los, daarna pak ik wat op en dan stap ik nog 2 minuten.

daynici

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-01-09 15:48

bij mij ligt de duur van het instappen eigenlijk meer aan de duur van de taring en hoe zwaar de training is

Eelmo

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 16:12

Ik weet eigenlijk niet eens hoe lang ik losrijd... Eerst een paar rondjes helemaal lang en dan wat meer op pakken, lekker laag en rond.. Zal zo ongeveer een minuut of 7 a 8 zijn denk ik.

Mellanie_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-09 19:14

ik stap iets van 5 tot 10 minuuten in, en ga daarna nog verder losrijden in stap.

Mowoah

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:13

Ik stap met lange teugel 5 minuten ongeveer in, daarna moet hij laag en rond losstappen. In totaal ben ik dus 10-15 minuten bezig met losstappen. Soms ook niet hoor, weet dat het slecht is maar dan stap ik maar 5 minuten en moet hij vanaf het begin rond.

Heb ook wel eens een uur losgestapt, maar dat was omdat ik zo gezellig aan het kletsen was met mijn mede-bakruiter haha. :Y)

Saaaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 15:42

Ik doe het ook ongeveer 5 -15 minuten :)

Katarine

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 16:36

Zolang dat het nodig is en alle spieren losgewerkt zijn. Soms is dit 10 min. soms 20 min.

milatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-09 17:23

5 minuten ongeveer

Klaartje_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-09 01:10

tussen de 5 en de 10 in, eerst beetje lange teugel, daarna wat oppakken.. maar ik doe eigelijk niet veel het eerste kwartiertje