Is spelen met teugels goed of fout?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

robyn1985

Re: Is spelen met teugels goed of fout?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:08

maar een beetje bewegen met je vingers zodat hij niet in je hand gaat hangen kan geen kwaad.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:40

Oke, maar de meeste mensen gebruiken het om het paard in een valse knik te krijgen, want dat word dan "aan de teugel"genoemd :j

En overigens, hangen los je op met een ophouding en meer aan het been rijden ;)

RainyDays

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:42

Ik heb begrepen dat het maken van een ophouding een behoorlijk hefboomeffect heeft in de mond van je paard. Ik kan zo snel niet vinden waar ik dat gelezen heb, maar het was hier op bokt. Volgens mij ooit in een stukje van Huertecilla. Ik zal het eens nazoeken als ik tijd heb.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:45

Een ophouding wil gewoon zeggen even wat meer druk op de teugels, en tegelijkertijd been. Weet niet wat jij onder een ophouding verstaat?
Bij zagen word er om beurten aan de teugels getrokken...

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 13:57

crossmonster schreef:
Een ophouding wil gewoon zeggen even wat meer druk op de teugels, en tegelijkertijd been. Weet niet wat jij onder een ophouding verstaat?
Bij zagen word er om beurten aan de teugels getrokken...

Een ophouding en tegenlijk been geven is natuurlijk tegenstrijdig!
Paard moet remmen en je geeft gas, dan kan hij slechts omhoog.
Ophouding en daarna been is wel correct en zal het paard actief blijven.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:20

Waaron vind je dat tegenstrijdig?
Bij een overgang terug blijf je ook been geven, wat je in de hand remt moet je altijd bijgassen met je been.

x_hielke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 16:59

je zegt hem dat hij moet stoppen. maar als je dat verteld kan hij ook denken van ja ik moet nu stilstaan.
een mooie overgang rijd je door een ophouding te geven en een klein beetje been(matuurlijk niet veel!)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:02

Of je zit er aan, of niet. Spelen moet je sowieso niet doen. Ik versta onder spelen "prutsen met je teugels" wat niet doelgericht is wat je doet eigenlijk maar wat.

Als mijn paard niet los wilde laten boog ik haar de kant om waar ze niet los wilde laten. Overdreven stelling zeg maar.
Nu trouwens nog steeds als ze 1 kant net ietsjes vast zit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 17:03

superwoman schreef:
Een ophouding en tegenlijk been geven is natuurlijk tegenstrijdig!
Paard moet remmen en je geeft gas, dan kan hij slechts omhoog.
Ophouding en daarna been is wel correct en zal het paard actief blijven.

hoe rijd jij een paard tegen je hand aan dan?
dan gooi je de teugels ook niet los omdat je been geeft.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:17

VivaLaVida schreef:

Waar haal je het nu weer vandaan dat de teugels los gegooid worden? :roll:

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:22

crossmonster schreef:
Bij een overgang terug blijf je ook been geven, wat je in de hand remt moet je altijd bijgassen met je been.

Zoals ik eerder schreef, daarom vind ik dat tegenstrijdig ;)
Zodra ik mijn hand (iets) sluit, geef ik geen been, maar gelijk daarna wel.
Ik snap niet dat jij dat niet tegenstrijdig vind om te remmen en te gassen tegenlijk.... wat moet het paard daar nu mee...... remmen of gassen?

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-02-09 18:57

Bij een ophouding wil je attentie, geen tempoverandering, zou je eerst teugel dan been doen, dan kun je een kleine tact/tempo verandering krijgen, en dat is niet de bedoeling ;)

Dus ik blijf erbij, ophouding is hand en been tegelijk, even paard een fractie van sec meer opsluiten,zoals je zowiezo voor elke overgang al moet doen ;)

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:12

superwoman schreef:
crossmonster schreef:

Ik snap niet dat jij dat niet tegenstrijdig vind om te remmen en te gassen tegenlijk.... wat moet het paard daar nu mee...... remmen of gassen?

Travers en galophulpen lijken ook veel op elkaar, maar door de juiste combinatie van je hulpen begrijpt een paard wat je bedoeld zo ook met de overgangen en het spelen.
Zoals crossmonster zegt is een ophouding en been attenderen en bij mijn paard ook zeker niet remmen, als ik rem, zoals jij dat zegt vang ik hem op met mijn zit en mijn handen doen niks, totdat hij niet reageerd, dan attendeer ik hem met een ophouding....

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:17

superwoman schreef:
crossmonster schreef:

Zoals jij het schrijft is het nog tegenstrijdiger, jij remt en geeft gelijk erna weer gas..wat wil je daar mee berijken dan ??
Als je je hand sluit met gelijk been, vraag je je paard meer (activiteit ) bij elkaar te komen. Als je alleen sluit valt je paard uit elkaar en remt idd...en daarna geef jij weer gas ?? Met welk doel ??
Laatst bijgewerkt door flugeltje op 10-02-09 11:28, in het totaal 1 keer bewerkt

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:26

Voorbeeld: Mijn paard pakt vast op rechts omdat hij rechts achter niet onder de massa wil zetten. Dat ra been moet geactiveerd worden dmv been geven, maar als ik dat doe gaat mijn paard harder en dat wil ik niet,ik wil alleen meer activiteit, dus moet ik dat tempo weer opvangen met mijn zit om het om te zetten in activiteit en zet hem iets schouder voor om de balans meer op ra te krijgen en ondertussen maak ik wat ophoudingen op rechts om hem van het bit los te werken en hem goed bij elkaar te krijgen..
Laatst bijgewerkt door flugeltje op 10-02-09 11:30, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:27

superwoman schreef:
VivaLaVida schreef:

Waar haal je het nu weer vandaan dat de teugels los gegooid worden? :roll:

Okee ik zal het anders formuleren, hoe rijd jij een paard in middendraf? Laat je m dan aan de voorkant langer worden dan in arbeidsdraf?

Elegant

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:31

Ik vind het woord ''spelen'' ook zo apart gekozen, echt goedpraterij van wat er vaak werkelijk gebeurt.

Even daarbuiten snap ik niet wat TS met het constant bewegen van de ringvinger wil bereiken, wat wil je hiermee duidelijk maken bij je paard?

Mijn hand-mond verbinding kan je vergelijken met een gesloten vuist die op dat moment licht contact heeft met de mond. Wil hij tegen de hand komen of wil ik een oefening inzetten, dan knijp ik iets harder in die vuist. Ontspant hij weer of is hij attent op de oefening, dan ga ik weer terug naar een normale/ontspannen vuist.
Je kunt het ook zonder teugel zien, maak eens een vuist en knijp er nog iets harder in, wat zal het schelen? Bij mij nog geen 0,5 cm. Er is wel een licht drukverschil op dat moment, waar paard op reageert d.m.v. ontspannen of attentie. Mijn handen zijn dan ook ten alle tijden stil. (Evenals mijn been, slechts kuitdruk ter ondersteuning of bij een hulp)

NdewildeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:35

ik vind dat je je handen mooi recht op moet houden dus tussen 2 teugels rijden en je been er goed aan blijft houden dan gaat hij vanzelf aan de teugel lopen, zo loopt hij ook tegen de teugel aan, zo voorkom je ook dat het paard scheef gaat lopen! en de gangen worden er ook nog eens beter van!

flugeltjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:42

Jen_Elegance schreef:
Ik vind het woord ''spelen'' ook zo apart gekozen, echt goedpraterij van wat er vaak werkelijk gebeurt.

Even daarbuiten snap ik niet wat TS met het constant bewegen van de ringvinger wil bereiken, wat wil je hiermee duidelijk maken bij je paard?

Mijn hand-mond verbinding kan je vergelijken met een gesloten vuist die op dat moment licht contact heeft met de mond. Wil hij tegen de hand komen of wil ik een oefening inzetten, dan knijp ik iets harder in die vuist. Ontspant hij weer of is hij attent op de oefening, dan ga ik weer terug naar een normale/ontspannen vuist.
Je kunt het ook zonder teugel zien, maak eens een vuist en knijp er nog iets harder in, wat zal het schelen? Bij mij nog geen 0,5 cm. Er is wel een licht drukverschil op dat moment, waar paard op reageert d.m.v. ontspannen of attentie. Mijn handen zijn dan ook ten alle tijden stil. (Evenals mijn been, slechts kuitdruk ter ondersteuning of bij een hulp)

Klein rijden heet dat en dat is ook het streven voor elke ruiter, maar is wel een gevoel wat je moet krijgen en leren. Als jij voor het eerst op een paard stap kan je niet gelijk met zulke kleine hulpen rijden, dat duurt soms wel jaren en ook niet elk paard begrijpt zulke kleine hulpen.
Mijn paard begon ook met grote hulpen, maar naarmate ik verder kom, worden die hulpen steeds kleiner omdat je er meer feeling voor krijgt, maar af toe is het toch echt nog wel eens nodig om grote hulpen te geven..

Een beginnende of gevorderde ruiter is daarin niet te vergelijken

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:48

crossmonster schreef:
Bij een ophouding wil je attentie, geen tempoverandering, zou je eerst teugel dan been doen, dan kun je een kleine tact/tempo verandering krijgen, en dat is niet de bedoeling ;)

Dus ik blijf erbij, ophouding is hand en been tegelijk, even paard een fractie van sec meer opsluiten,zoals je zowiezo voor elke overgang al moet doen ;)

Dan heb ik het woord 'ophouding' wat te letterlijk genoemen en snap ik nu wat je bedoeld.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 11:51

VivaLaVida schreef:
Okee ik zal het anders formuleren, hoe rijd jij een paard in middendraf? Laat je m dan aan de voorkant langer worden dan in arbeidsdraf?

In het begin laat je idd de hals langer worden. Naarmate het paard verder in de africhting komt en dus ook sterker wordt, dan wordt dat vanzelf beter.

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:18

Oke gelukkig SW , dan zijn we het weer eens, meestal sluit mijn visie wel aan op die van jou, vandaar dat ik nu wat verbaast was :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 14:23

superwoman schreef:
VivaLaVida schreef:

In het begin laat je idd de hals langer worden. Naarmate het paard verder in de africhting komt en dus ook sterker wordt, dan wordt dat vanzelf beter.

Dat zit dus niet in mijn visie op middendraf... ik ben van mening dat paarden dan loperig worden en gaan krabbelen. Ik zou eerder een paar wat langer laten worden aan de voorkant als het paard verder in de africhting is dan andersom.

ook middendraf hoort gecontroleerd te zijn. Als een paard nog niet ver in de africhting is valt het uit elkaar als je m in de middendraf langer laat worden....

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:06

VivaLaVida schreef:
Dat zit dus niet in mijn visie op middendraf... ik ben van mening dat paarden dan loperig worden en gaan krabbelen. Ik zou eerder een paar wat langer laten worden aan de voorkant als het paard verder in de africhting is dan andersom.

ook middendraf hoort gecontroleerd te zijn. Als een paard nog niet ver in de africhting is valt het uit elkaar als je m in de middendraf langer laat worden....

Ik weet niet waar jij begint in de africhting?
Ik begin bij het zadelmak maken....
'Krabbelende' paarden heb ik geen last van.

superwoman

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-02-09 16:07

crossmonster schreef:
Oke gelukkig SW , dan zijn we het weer eens, meestal sluit mijn visie wel aan op die van jou, vandaar dat ik nu wat verbaast was :D

klopt :D Fijn zo!