sanne83 schreef:Anoeska schreef:Zeker ook niet te veel prutsen en mutsen met je paard. Zie bij mij op stal weekelijks een vrouw met een hengst freestylen in de buitenbak. Paard kijkt alle kanten uit, en doet lekker een half uurtje waar hij zin in heeft. Dat vind ik geen toegevoegde waarde.
jammer dat deze discussie tot dit niveau is afgezakt. Had best interessant kunnen zijn. Het is duidelijk dat de traditionele hun mening op bovenstaande ervaringen (of gelijksoortige) baseren. Ik heb nog geen enkel constructief punt gehoord tegen een goede nh methode (behalve van randalin-pony dan, maar die discussie is al weer verzand).
Het geeft voor mij aan dat niemand van de tegenstanders ook maar zich enigzins in de theorie heeft verdiept en dus precies hetzelfde in het wilde weg loopt te blaten als de mensen die zeggen dat dressuur/traditioneel "met de kop in de krul is".
Zucht... ik word een beetje moe van een discussie die alleen maar gericht is op de negatieve stukjes uit iemands posts halen. Dit was namelijk de hele tekst.
Anoeska schreef:Zodra je dingen gaat veroordelen kan je ook een tegenreactie verwachten. Zeker wanneer die veroordeling ongefundeert is.
Ben het wel met je eens dat traditioneel een vaag begrip is. Ik associeer het met oa met boerenwijsheid. Doen wat werkt, en wat je paard aangeeft. Ik ben zelf niet zo van boekjes lezen en dvd's kijken. Vind dat weinig toevoegen. Ga gewoon lekker met je paard aan de slag.
Zeker ook niet te veel prutsen en mutsen met je paard. Zie bij mij op stal weekelijks een vrouw met een hengst freestylen in de buitenbak. Paard kijkt alle kanten uit, en doet lekker een half uurtje waar hij zin in heeft. Dat vind ik geen toegevoegde waarde.
Misschien heel traditioneel, maar dan ga ik er liever op zitten, uur hard werken aan losheid, voorwaarts zijn enz. enz. van mijn paard, en daarna lekker een rondje door de bossen samen uitstappen. Ik probeer ook zoveel mogelijk dingen te doen zodat het voor paard en mij leuk blijft.
En inderdaad soms moet ze niet zeuren en luisteren (bv bij het oversteken van een weg), maar het grootste deel van de tijd kijk ik gewoon naar het gedrag van mijn paard en pas ik mijn gedrag daarop aan. En als ze soms over me heen probeert te walsen omdat ze persé naar een stuk gras of een vriendje wil lopen, dan wordt ze gewoon streng gecorrigeerd, en dan is het ook over.
Waarin ik dus precies aangeef wat ik wel en niet toegevoegde waarde vind voor mijn paard. Ik ben helemaal niet super traditioneel, maar heb wel mijn voorkeuren voor hoe ik mijn paard aanpak.
Ik heb ook duidelijk getypt dat deze vorm van omgang met mijn paard niet iets voor mij is, maar dat je vooral lekker moet doen waar je zin in hebt met je paard
Anoeska schreef:Mij maakt het persoonlijk niet uit wat iedereen met z'n paard doet. Al wil je de hele dag alleen maar grondwerken en vrijheidsdressuren. Lekker doen. Ik heb er alleen andere ideeen over.
Laten we nu verder gaan met een redelijke discussie ipv mensen op zinnetjes die uit context worden gehaald proberen te pakken.