De Traditionele Manier van inrijden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: De Traditionele Manier van inrijden

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:44

Twiggy2008 schreef:
Dorientjuh, laat ze toch kletsen, joh. Knipoog

Hahahahaha, onverbeterlijk. Als dat altijd je antwoord is op informatie waar je je niet direct in kunt vinden, zul je nooit echt iets leren. We zijn op bokt om over bepaalde zaken te discussieren Lachen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:44

Dorientjuh, de meeste hardschreeuwende tegenstanders hier op bokt weten totaal niets van NH en/of Parelli. Dat is bij mij algemeen bekend inmiddels en daarom lach ik ook maar om onwetende nare reacties. Laat ze lekker, ze weten niet beter. Knipoog
Ik zou er niet teveel woorden aan vuil maken, is alleen maar verspilde energie.

(Edit: dat is nou precies wat ik bedoel en het zijn altijd dezelfde personen;) )

Goofy44

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 14:50

MarcR schreef:
Mijn dochter is na acht jaar manege en LRV rijden,
(....)

Ik denk dat de vergelijking die je maakt niet juist is. Echter in je verhaal zitten wel een aantal elementen die weergeven wat er met rijden in het algemeen vaak fout gaat, terwijl het als normaal of goed wordt bestempeld. Hier rijden ook profies, die zouden het voorbeeld moeten geven. Alle handelingen die ze met een paard doen vanaf geleiden en opstijgen gaat feitelijk al verkeerd. Het staat misschien stoer en het is leuk als je achteloos en nochelant op die manier op een paard kan klimmen en zitten. Daarna volgen meestal de oefeningen om het paard te verbeteren...... Het paard wordt door deze oefeningen in staat gesteld het werk steeds gemakkelijker en beter te kunnen uitvoeren. Als je ziet hoe dat gaat en welke manieren er gebruikt worden, dan heeft dat weinig met een systeem van rijden te maken. Deze mensen laten met een paard in de ring hun kunstjes zien en daarmee is het afgelopen Dat heeft niets maar dan ook niets met goed rijden te maken. Je kan er in de sport kennelijk wel mee scoren. Een oranje lint op een dressuur wedstijd uitgereikt, is naar mijn mening dan ook geen bewijs van goed paardrijden.

Er zijn nog best paardenvrouwen en paardenmannen, die nooit een lint halen of aan die "wedstrijden" meedoen deelnemen, maar die mensen kunnen wel paardrijden en vaak beter dan een sport ruiter. Die mensen rijden met een paard op het strand, in het bos, in het duin, in het terrein, gaan over hindernissen en rijden tussen neus en lippen door de figuren, die als hoogstandje in dressuur worden beschouwd.
Echter de spoeling van dit soort mensen wordt steeds dunner, ze verdwijnen langzaam maar zeker.
Als je niet meedoet in de hedendaagse tijd, dan hoor je er niet bij. Als je elke dag bepaalde handelingen ziet en hoort dat het goed is, dan denk je dat het goed is. In werkelijkheid is het fout en je kan er nog mee scoren ook..... Veel cursussen en instructie wordt tegenwoordig al door de generatie mensen gegeven die nauwelijks tot geen echte band met paarden hadden. Tegenwoordig rol je daar door je score en het volgen van wat cursusjes in.

Ook kom je rijden tegen dat als klassiek wordt bestempeld. De mensen benoemen zichzelf tot klassiek ruiter of instructeur of worden als zodanig benoemd door mensen die vinden dat ze dat zelf zijn. Veel beter zou zijn een Academie waarbij je op grond van je kwaliteiten objectief beoordeeld kan worden. Dat zou nu nog kunnen, over een tien jaar zijn degenen die dat nog kunnen er niet meer of doen niets meer met paarden.

Houden van paarden en paarden lief vinden is wat anders als op de goede manier met paarden omgaan.
Het is een bedrijfstak die vrij is, dus je kan jezelf een titel geven en kennis en ervaring toedichten, die niet gekoppeld is aan objectieve beoordeling en bevestiging. In de sport zijn de prestaties maatgevend, maar succes in de sport, betekent niet per definitie dat je goed paardrijdt in de zin zoals dat bedoeld is.
Het paardrijden van nu, de moderne methode, is iets van we weten niet beter. Als je wint dan moet het wel goed zijn. Als je flink verdient aan paarden, dan moet wat je doet wel goed zijn. Er zijn echt wel goede ruiters, maar in doorsnee is het rapport cijfer dat je objectief gezien zou krijgen waarschijnlijk lager, dan de resultaten in de breedtesport je moeten doen geloven. M.a.w. de inflatie wordt flink gecorrigeerd. Het oog van de meester, is niet meer het oog wat het geweest is. In het land der blinden, blijft éénoog nog altijd koning.

Leuk dat jullie optreden zo lekker ontspannen ging.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:10

Meld ik me weer even, heb niet alles onthouden!

Ik geef mijn klanten les op verschillende niveaus!
Meeste gewoon de basis, bij 1 zijn we langzamerhand wat oefening mee aan het pakken! En ja, zodra dit mijn pet te boven gaat, raad ik haar dan ook aan om er iemand anders voor te zoeken Ja

Over het "'meeliften'' zoals iemand het zei: ik ben nog bezig dit paard in te rijden, het sturen is nog niet eens bevestigd! We hebben er nu net een tijdje uitgelegen door een hoefzweer enzo, nu weer 2 dagen aan de gang, en errug rustig aan! Ze is zowiezo nog wat slap en gewoon nog erg jongig, dus geen haast! En dat blijft mijn motto, zowiezo!

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:38

Lovely schreef:
Twiggy2008 schreef:
Dorientjuh, laat ze toch kletsen, joh. Knipoog

Hahahahaha, onverbeterlijk. Als dat altijd je antwoord is op informatie waar je je niet direct in kunt vinden, zul je nooit echt iets leren. We zijn op bokt om over bepaalde zaken te discussieren Lachen.

Nee, dit soort opmerkingen zijn goede toevoegingen in een normale discussie!!
Ik proef hier ook een beetje een sfeer van een aantal mensen, die volledig achter de echte traditionele methode staan (ik blijf erbij dat traditioneel gewoon een heel erg vaag woord is en vele interpretaties kan hebben, maar blijkbaar mogen we het nu alleen nog maar over de oude, paardvriendelijke en eigenlijk klassieke methodes hebben als je spreekt van traditioneel?) en andere methodes en toevoegingen in dit topic, die niet in dat straatje passen, keihard afkraken. De discussie wordt er niet leuker op zo!! Was te verwachten met een vaag begrip als traditioneel... en tja als sommigen hier niet willen aannemen dat anderen een totaal ander beeld kunnen hebben van traditioneel... dan gaat het nooit wat worden hier vrees ik.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 16:41

Dat moet dan wel ven twee kanten komen, want 'Dorientjuh, laat ze toch kletsen, joh. ' is natuurlijk ook niet erg bevordelijk voor een discussie.

Ik denk dat wanneer er twee verschillende denkbeelden tegenover elkaar staan, altijd een felle discussie kan ontstaan. Heb alleen het gevoel dat sommige mensen zich persoonlijk aangevallen voelen.

Mij maakt het persoonlijk niet uit wat iedereen met z'n paard doet. Al wil je de hele dag alleen maar grondwerken en vrijheidsdressuren. Lekker doen. Ik heb er alleen andere ideeen over.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:01

Anoeska schreef:
Zeker ook niet te veel prutsen en mutsen met je paard. Zie bij mij op stal weekelijks een vrouw met een hengst freestylen in de buitenbak. Paard kijkt alle kanten uit, en doet lekker een half uurtje waar hij zin in heeft. Dat vind ik geen toegevoegde waarde.

jammer dat deze discussie tot dit niveau is afgezakt. Had best interessant kunnen zijn. Het is duidelijk dat de traditionele hun mening op bovenstaande ervaringen (of gelijksoortige) baseren. Ik heb nog geen enkel constructief punt gehoord tegen een goede nh methode (behalve van randalin-pony dan, maar die discussie is al weer verzand).
Het geeft voor mij aan dat niemand van de tegenstanders ook maar zich enigzins in de theorie heeft verdiept en dus precies hetzelfde in het wilde weg loopt te blaten als de mensen die zeggen dat dressuur/traditioneel "met de kop in de krul is".

@randalinpony: Parelli is vooral een leerproces voor mensen, bepaalde oefeningen worden niet voor altijd zo uitgevoerd, maar zijn om de mens (of het paard) iets op een makkelijkere manier aan te bieden. Als je ergens tegenaan loopt, wil ik het altijd graag aan je uitleggen.

daarnaast toch nog even over de one-rein stop, deels inderdaad als noodstop te gebruiken, maar wordt vooral gebruikt om de achterhand te disengagen (als in: kracht eruit halen, dit in tegenstelling tot verzamelen/engagen).

Ik ben toch nog stiekum heel benieuwd wat de traditionelen dan van deze mensen vinden: http://www.luislucio.com (hier staat trouwens precies hetzelfde als wat ik ook al zei, mentaal/emotioneel tegenover fysiek..) http://www.walterzettl.net
uber klassiek, maar kunnen toch nog verder kijken dan hun neus lang is... mensen met paarden?

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-12-08 17:04

Hmz.

Mijn insteek is nou juist, dat 'traditioneel' helemaal niet bestaat. Juist omdát het zon vaag begrip is, kan iedereen het naar eigen inzichten en voordeel toepassen.

Dat er een scherpe tegenstelling tussen verschillende stromingen zou ontstaan, had ik natuurlijk ingeschat toen ik dit topic opende.

Toch denk ik dat we voor het grootste deel een best wel vruchtbare discussie hebben gevoerd.

Misschien dat voor de 'naturellen' nu wel duidelijker is geworden dat onder de vlag van 'traditioneel' ook van alles meelift, ook mensen die vanuit een heel paardvriendelijke insteek werken, via oude, bewezen methodes die precies die uitgangspunten hebben, die naturel ook heeft.

Dat op het gebied van 'traditioneel' nog best wat te winnen is, mag uit sommige posts in dit topic ook blijken. Ook dat in het traditionele wereldje de neuzen lang niet allemaal dezelfde kant op staan.

En dat is ook niet erg.
Wat voor de een werkt, werkt niet voor de ander.

Ik kijk graag naar allerlei mensen uit iedere tak van paardensport. En naar een heleboel minder graag. Ook persoonlijke voorkeur, denk ik.

@Sanne 83: ik zal zo eens een blik op die sites werpen.

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:05

Anouska, gezien je opmerking vanwege mijn ene opmerking, raad ik je aan anders even de laatste pagina's eens goed te lezen. Ik geloof dat ik zeer zeker wel iets toegevoegd heb aan deze discussie, maar gezien de ietwat vreemde posts van een paar mensen, kun je op een gegeven moment wel een reactie terug verwachten. Knipoog

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:17

randalinpony schreef:
Misschien dat voor de 'naturellen' nu wel duidelijker is geworden dat onder de vlag van 'traditioneel' ook van alles meelift, ook mensen die vanuit een heel paardvriendelijke insteek werken, via oude, bewezen methodes die precies die uitgangspunten hebben, die naturel ook heeft.

.

dat wist ik allang hoor Knipoog je ziet alleen zeer weinig mensen die echt serieus bezig zijn, dan wel klassiek, dan wel nh.
Heb een tijdje op een stal gestaan met een zeer klassieke ruiter, die ging ook echt fijn met haar paarden om. Niet zoals ik zelf zou doen, maar verder niets mis mee. Was ook erg leuk om met haar wat te discussieren. Ik vind verder ook niets mis met bezig zijn met de fysieke kant van je paard, ik wil alleen meer en daarvoor zoek ik op andere plekken.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:18

randalinpony schreef:
Hmz.

Mijn insteek is nou juist, dat 'traditioneel' helemaal niet bestaat. Juist omdát het zon vaag begrip is, kan iedereen het naar eigen inzichten en voordeel toepassen.

Dat er een scherpe tegenstelling tussen verschillende stromingen zou ontstaan, had ik natuurlijk ingeschat toen ik dit topic opende.

Toch denk ik dat we voor het grootste deel een best wel vruchtbare discussie hebben gevoerd.

Dat op het gebied van 'traditioneel' nog best wat te winnen is, mag uit sommige posts in dit topic ook blijken. Ook dat in het traditionele wereldje de neuzen lang niet allemaal dezelfde kant op staan.

Helemaal waar. Alleen de laatste pagina's leek het er erg op dat dus de traditionele methode werd gezien als de oude, paardvriendelijke methodes zoals eerder uigelegd zijn. Andere traditionele methodes zijn er niet, althans, zo kwam het over bij meerdere mensen hier. Als je een ander beeld erbij hebt was het gelijk onzin, fout en heb je je niet verdiept. Terwijl er door dezelfde mensen weer vooroordelen over NH e.d. zijn geuit als argument tegen "natural". Aan beide kanten zijn duidelijk vooroordelen naar voren gekomen en daar kunnen we ook al veel van leren!
Ik vind het ook zeker een vruchtbare discussie (geweest? hopelijk nog niet), al is het enkel omdat ik zelf ook weinig besef had van de oude, paardvriendelijke methodes. Jammer van de scherpe toon, die blijkbaar onvermijdelijk is als je beide kampen bij elkaar zet...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:23

Sanne83, misschien heb je mijn posts over het hoofd gezien, maar ik heb geprobeerd duidelijk te maken wat er niet zuiver is aan diverse NH-methoden en hoe dat in de praktijk wordt gebracht. Het uitgangspunt moet dan zijn de paardvriendelijke benadering zijn, maar in de praktijk is het aardig bruut. Bij traditionele methoden zie ik wel degelijk een constructieve en paardvriendelijke benadering van het dier, en de wie niet luisteren wil moet maar voelen ideeén houd ik er niet op na.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:29

sorry lovely, maar ik heb je over één paard gehoord die je hebt gereden die met dually halster/monty robberts beleerd is. Nou vind ik monty robberts zowieso geen nh en begrijp ik ook helemaal niet wat men daar eventueel paardvriendelijk aan zou kunnen vinden. Daarnaast is het dually halster een ontzettend slecht ontwerp.

Ik kan daar nu tientallen verhalen tegenover zetten van slecht traditioneel, waar paarden super reageren op mijn natural aanpak na in elkaar te zijn geramd door verschillende proffesionele trainers, maar wat schieten we daar mee op? is alleen maar slecht traditioneel afzetten tegenover goed nh of andersom..

Twiggy2008

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:32

Sanne83, ben het helemaal met je eens Ja . En dat is ook wat ik bedoelde met mijn post over dat een aantal tegenstanders hier op bokt volgens mij weinig ervaring hebben met NH. Knipoog

Monty Roberts is ook niet bepaald mijn ding.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:40

Sanne83, oh aha, het klopt dat ik in deze discussie heel veel niet naar voren heb laten komen wat ik wel al jarenlang observeer in paardenland. Het voorbeeld dat ik hier gaf, is heel, heel, heel erg beeldend voor al die andere dingen die ik heb gezien. Dus dat paardvriendelijke aspect is me nog niet zo opgevallen aan welke NH methode dan ook. De reden dat men ervoor kiest heeft imo vaker te maken met problemen in de mens dan met problemen in het paard.

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:46

nee, maar als ik om me heen kijk in paardenland wordt ik nog veel treuriger van alle niet nh-ers/traditionelen of wat ze dan ook aan het doen mogen zijn Knipoog
Als ik een level 1 iemand bezig zie, wordt ik ook niet perse blij, maar het scheelt in ieder geval al dat diegene de wil heeft om te leren en de schuld bij zichzelf legt ipv van z'n paard een "proffesionele" aframmeling te laten geven..
Dat zie ik dan weer te vaak Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-12-08 17:52

Oh oke, dus jij wilt erbij blijven dat traditioneel hetzelfde is als professioneel aframmelen? En alleen bij NH toon je de wil tot leren??

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 04:35

*zucht* slecht nh afzetten tegen goed klassiek is net zo nutteloos als goed nh afzetten tegen slecht klassiek.
Jij geeft aan dat je vooral slechte nh-ers ziet. Ik geef alleen aan dat ik dat precies hetzelfde heb met traditionelen Knipoog
Het heeft zo weinig nut alleen over slechte uitvoeringen te praten..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 10:44

sanne83 schreef:
Anoeska schreef:
Zeker ook niet te veel prutsen en mutsen met je paard. Zie bij mij op stal weekelijks een vrouw met een hengst freestylen in de buitenbak. Paard kijkt alle kanten uit, en doet lekker een half uurtje waar hij zin in heeft. Dat vind ik geen toegevoegde waarde.

jammer dat deze discussie tot dit niveau is afgezakt. Had best interessant kunnen zijn. Het is duidelijk dat de traditionele hun mening op bovenstaande ervaringen (of gelijksoortige) baseren. Ik heb nog geen enkel constructief punt gehoord tegen een goede nh methode (behalve van randalin-pony dan, maar die discussie is al weer verzand).
Het geeft voor mij aan dat niemand van de tegenstanders ook maar zich enigzins in de theorie heeft verdiept en dus precies hetzelfde in het wilde weg loopt te blaten als de mensen die zeggen dat dressuur/traditioneel "met de kop in de krul is".

Zucht... ik word een beetje moe van een discussie die alleen maar gericht is op de negatieve stukjes uit iemands posts halen. Dit was namelijk de hele tekst.

Anoeska schreef:
Zodra je dingen gaat veroordelen kan je ook een tegenreactie verwachten. Zeker wanneer die veroordeling ongefundeert is.

Ben het wel met je eens dat traditioneel een vaag begrip is. Ik associeer het met oa met boerenwijsheid. Doen wat werkt, en wat je paard aangeeft. Ik ben zelf niet zo van boekjes lezen en dvd's kijken. Vind dat weinig toevoegen. Ga gewoon lekker met je paard aan de slag.

Misschien heel traditioneel, maar dan ga ik er liever op zitten, uur hard werken aan losheid, voorwaarts zijn enz. enz. van mijn paard, en daarna lekker een rondje door de bossen samen uitstappen. Ik probeer ook zoveel mogelijk dingen te doen zodat het voor paard en mij leuk blijft.

En inderdaad soms moet ze niet zeuren en luisteren (bv bij het oversteken van een weg), maar het grootste deel van de tijd kijk ik gewoon naar het gedrag van mijn paard en pas ik mijn gedrag daarop aan. En als ze soms over me heen probeert te walsen omdat ze persé naar een stuk gras of een vriendje wil lopen, dan wordt ze gewoon streng gecorrigeerd, en dan is het ook over.

Waarin ik dus precies aangeef wat ik wel en niet toegevoegde waarde vind voor mijn paard. Ik ben helemaal niet super traditioneel, maar heb wel mijn voorkeuren voor hoe ik mijn paard aanpak.

Ik heb ook duidelijk getypt dat deze vorm van omgang met mijn paard niet iets voor mij is, maar dat je vooral lekker moet doen waar je zin in hebt met je paard

Anoeska schreef:
Mij maakt het persoonlijk niet uit wat iedereen met z'n paard doet. Al wil je de hele dag alleen maar grondwerken en vrijheidsdressuren. Lekker doen. Ik heb er alleen andere ideeen over.

Laten we nu verder gaan met een redelijke discussie ipv mensen op zinnetjes die uit context worden gehaald proberen te pakken.

storrum

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:02

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:48

Anoeska schreef:
Waarin ik dus precies aangeef wat ik wel en niet toegevoegde waarde vind voor mijn paard. Ik ben helemaal niet super traditioneel, maar heb wel mijn voorkeuren voor hoe ik mijn paard aanpak.

Ik heb ook duidelijk getypt dat deze vorm van omgang met mijn paard niet iets voor mij is, maar dat je vooral lekker moet doen waar je zin in hebt met je paard

Volgens mij is dit topic gestart naar aanleiding van mensen die slecht klassiek zien en het daarom afkraken. En hier doe jij met deze stukjes nog steeds precies hetzelfde, maar dan na het zien van slecht nh.

ik heb verschillende aanzetten gegeven om eens naar de verschillen te kijken tussen goed nh en goed klassiek, maar aangezien er totaal niet op gereageerd wordt, neem ik maar aan dat niemand zich echt in nh verdiept heeft en alleen het voorbeeld heeft van miep-op-de-hoek-met-de-wekelijkse-join-up..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 11:55

De vraag was waarom tradioneel aanrijden nou zo verkeerd zou zijn, wat zijn de bezwaren van de naturals tegen traditioneel?

sanne83

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 12:17

Ik vind puur klassiek niets mis mee, maar voor mij is het niet genoeg, vooral niet op het mentale/emotionele vlak je paard actief beinvloeden ipv vooral fysiek.

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:01

En daar gaat de vergelijking al mank... De gemiddelde proffesionele/traditionele/beroepsmatige paardenhouder zul je niet snel vinden op een paardenprijskamp in het dorp... Die hebben het veel te druk tijdens het keurings/wedstrijd/dekseizoen...[/quote]

Onder de deelnemers waren beroepsfokkers en een wereldtopper pony mennen en als ik dan zie hoe ze omgaan met hun paarden en je ziet de paarden bijten en stampen dan ben ik bij met onze weg.
En als wij en andere hobby ruiters reageerde toen hun gedrag de spuigaten uitliep dan kregen we een hoop geroep terug dat wij niets kennen en zij alles.......

Ik wou met mijn voorbeeld aangeven dat je het verschil in opleiding meestal ziet in het latere gedrag van een paard.

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-08 13:12

StalOJE schreef:
Citaat:
Verder zeg ik ook niet dat je niet een brokje moet geven of een wortel als ie in de trailer loopt. maar niet extra tijdens het rijden.
na het werk of als grond werk beloning kan het prima.

maar ik ben nu wel benieuwt wie de paarden man is.
(bedoel het zelf ook niet vel of banketstaaf. gewoon nieuwsgierig.)

Weet je, ik begrijp dat geneuzel over dat soort onbelangrijke details niet zo. Zeker niet van iemand die zegt zo ervaren en proffessioneel te zijn als jij. Deze meneer heeft gewoon echt zijn sporen in de paarden verdient. (Dhr. Wilhelm, hij is 72 en in zijn tijd was hij Ned. kampioen Z SWG en en Z springen geweest (met een paard wat destijds bestemd was voor de slacht) en daarnaast heeft hij talloze paarden zadelmak gemaakt en de basis bijgebracht)

Ik zie hoe hij te werk gaat, ik zie hoe zijn paarden op hem reageren. Ik zie waartoe zijn aanpak leidt (goed opgevoede en opgeleidde rij/sportpaarden) Voor mij is DAT resultaat het enige wat telt, en is in dat licht geneuzel over wanneer wel/geen snoepje geven totaal onzinnig. Het lijkt wel of jij bewust een detail/reden aan het zoeken bent om aan te kunnen tonen dat deze man misschien wel niet zo ervaren is, omdat hij hem een snoepje geeft en geen klopje. Uiteraard hoef je mij niet te geloven, maar zeg dat dan gewoon en kom dat niet met zo'n onzinnig wijsneuzerig argument aan.

Zoals iemand eerder al zei; binnen verschillende methoden moet ook ruimte zijn voor eigen invulling. Sjef gaf Bonfire ook altijd een klontje na zijn proef. Kyra Kirkland zag ik op J.A. haar paard vanuit het zadel ook een klontje geven. Kennelijk houden dus meer paardenmensen er zulke gewoonten op na. En of dat nu wel helemaal verantwoord is volgens de laatste wetenschappelijke inzichten? Als je zo goed met paarden om kunt gaan, who cares?

Mensen moeten eens ophouden met 'fouten' te zoeken bij een ander. Veel echte paardenmensen worden vaak ten onrechte beschuldigd van onkunde omdat men ze iets ziet doen wat in strijd is met wat ze ergens in een boekje of op internet hebben gelezen. Wat zij daardoor missen is al hetgeen dergelijke mensen WEL goed doen en vaak ook een totaal verkeerde inschatting maken van hoe relevant die details waarop men iemand afkraakt nu werkelijk zijn. (zoals in dit geval dus de kwestie wel/geen snoepje geven)