steeds eerder?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

flugeltje

Re: steeds eerder?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:10

maarja, dan worden de goede ruiters weer gestraft das ook weer niet eerlijk.. het blijft toch wat die dressuur..

Hoipiepeloii

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-08 21:18

Precies, hier valt geen regel voor te bedenken...
@Imago01; ik zie dr zat rondhobbelen en heb er ook bij verscheidenen iets van gezegd. Die mensen reageerden eigenlijk altijd wel dat ze het wel met me eens waren en hun paard maar eens vakantie gingen geven... Koe Frusty

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 08:25

flugeltje schreef:
ze moeten de regel gewoon afschaffen, dat wanneer jezelf Z... en nog wat bent, je een paard gelijk in het Z mag startten toch....of hoe zat dat precies

Maar dan krijg je weer van die jankerds in de B die zeggen dat het niet eerlijk is omdat zij net beginnen en tegen allemaal Z ruiters moeten rijden...

De Zruiters moeten gewoon verstandiger zijn en juryleden moeten op dat punt gewoon hard afstraffen of gewoon meteen die punten uitdelen, kan het dier tenminste weer lekker met haar kleine het land op!

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:17

ja oke wat dat B betreft... en ja sorry, maar er zijn ook genoeg juryleden die zo rijden, dus die zouden dat ook weer niet afstraffen

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-08 10:26

maar ik vind wel dat veel paarden in het Z gewoon heel de BASIS niet beschikken, dat is puur volgens mij dat ze hoger mogen startten, en de zo belangrijke basis gewoon overslaan en gelijk met de travers ed beginnen. Waar ik voornamelijk op let is vaak de scheefheid van de hogere paarden, omdat ik over de oefeningen niet kan oordelen, maar ik ben er echt van geschrokken hoeveel bananen er in het M en Z lopen, het recht richten uit de basis word dan gewoonweg overgeslagen...
Goede Z en M ruiters ter zijde gehouden dan he.... Maa r wat die jankerds betrefd, zou het mij geen moer interesseren als er Z ruiters tegen me moeten rijden, ten 1e word mijn kans daar niet kleiner door( ivm het bovengenoemde) en ten 2e rijd ik voor mijn punten en niet voor de bekers

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-08 22:11

Ik heb zelf een 3,5 jarige haflinger, ik heb haar sinds haar 2de. Ze is nu wel zadelmak maar ik heb er in totaal nog maar ongeveer 15 tot 20 keer op gezeten. Ik heb tot nu toe nooit meer dan 2 keer per week gereden, meestal 1 keer per week, ongeveer een kwartier of 20 minuten per keer. Het is algemeen bekend dat paarden op 3 jarige leeftijd niet volgroeit zijn, en daarom zetten de meesten een 3 jarige ook nog niet echt aan het werk. Waarom je ze wel op 3 jarige leeftijd beleerd is bij mijn weten omdat ze het dan makkelijker aannemen. En om eerlijk te zijn geloof ik niet dat mijn pakweg vijftig kilo+ licht winteczadel die 2 kwartier per week mijn vijfhonderd kilo wegende haflinger een rugblessure of beenblessure op gaan leveren.

JLR

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:43

ik vind het ook storend dat steeds meer mensen er vroeger op kruipen hem meteen mee na wedstrijden nemen en het allemaal zo snel mogelijk willen doen ik vind geduld toch wel het belangrijkste met het inrijden van een paard..

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 12:45

En ik denk dat je meer aan deskundigheid dan aan geduld hebt bij het inrijden van een paard.
(want die deskundigheid geeft je genoeg inzicht in wanneer je geduld moet hebben, en wanneer je wel een stapje verder kan gaan)

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:00

Vroeger wat het algemeen dat men begon met zadelmak maken op 3 jaar, ik heb het nu over de meeste paarden (nl de recreatiepaarden/amateur wedstrijdjes). Daarvoor werden vele paarden al eens in de koets gezet, dan werden ze gelijk verkeersmak. Zo werden paarden nu eenmaal opgeleerd. Die paarden werden dan wekelijk een paar keer gereden, zoals ook hoort, want anders leer je ze niets bij. Zag het paard op z'n 3 jaar er nog wat slungelig uit, dan bleef die nog wat op de wei, totdat die er wat steviger begon uit te zien. Merendeel van die paarden hebben nooit iets gemankeerd ...

Nu, de laatste 5 jaar, is er ineens commotie over dit alles. De ene maakt nu z'n paard op 2.5 zadelmak, de ander op 6 jaar! Ik vind het zeer goed dat hier over paardenwelzijn wordt over nagedacht, maar mensen overdrijf niet hé. Ik heb lang achter een 3-jarige gezocht waar nog niets mee gedaan was en NIET gevonden.

Zoals hier wordt vermeld is het vooral de kunst om niet te overhaasten met een paard. Je kan ieder paard (jong of oud) kapot rijden door sneller te willen gaan dan het paard aankan (zowel psychisch als fysisch). Ik denk dat vooral daar het grootste probleem ligt.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:05

Bolieke schreef:
Vroeger wat het algemeen dat men begon met zadelmak maken op 3 jaar, ik heb het nu over de meeste paarden (nl de recreatiepaarden/amateur wedstrijdjes). Daarvoor werden vele paarden al eens in de koets gezet, dan werden ze gelijk verkeersmak. Zo werden paarden nu eenmaal opgeleerd. Die paarden werden dan wekelijk een paar keer gereden, zoals ook hoort, want anders leer je ze niets bij. Zag het paard op z'n 3 jaar er nog wat slungelig uit, dan bleef die nog wat op de wei, totdat die er wat steviger begon uit te zien. Merendeel van die paarden hebben nooit iets gemankeerd ...

Nu, de laatste 5 jaar, is er ineens commotie over dit alles. De ene maakt nu z'n paard op 2.5 zadelmak, de ander op 6 jaar! Ik vind het zeer goed dat hier over paardenwelzijn wordt over nagedacht, maar mensen overdrijf niet hé. Ik heb lang achter een 3-jarige gezocht waar nog niets mee gedaan was en NIET gevonden.

Zoals hier wordt vermeld is het vooral de kunst om niet te overhaasten met een paard. Je kan ieder paard (jong of oud) kapot rijden door sneller te willen gaan dan het paard aankan (zowel psychisch als fysisch). Ik denk dat vooral daar het grootste probleem ligt.

Mijn merrie was compleet groen, 5 en zeer zelfstandig, net twee weken in handen.

Kreeg na twee weken in handen te zijn geweest een ongeluk in dr stal, moest behandeld worden door
de mens en het is nooit helemaal goed gekomen qua vertrouwen.
Ach gut

Ik heb ze daarom liever groen op hun derde of nog eerder, want hoe uoder en zelfstandiger ze zijn, hoe meer moeite en tijd het kost ze in te rijden, band te krijgen, dingen aan te leren, etc. Als ze het ongeluk niet had gehad was het waarschijnlijk anders gegaan.. Maar het rugliggen is ze blijven doen. Hoe vaak die zichzelf niet beschadigde, bizar.

Ferrieteel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:06

jasmijn78 schreef:
indymo schreef:
Mijn vraag is nou, wat vinden jullie ervan?

Ik vind: bemoei je lekker met je eigen paard Lachen Mijne heb ik beleerd met 3, met 4 gingen ze op wedstrijd en met 6 breng/bracht ik ze in de Z uit en ze zijn nog kerngezond. De een is nu 9 en loopt ZZ-licht. Dus jouw voorbeeld van met 8 jaar verpest gaat in mijn praktijk niet op. Dus wat jij ervan vind zal mij een zorg zijn Lachen

Groetjes

Je hoeft toch niet zo te reageren?
Het is toch een mening.
Je mag je mening geven.

Ook al ben ik het wel met je eens.
Mijne was ook beleerd op zn 3é, en toen de mijne bijna 4 was hebben we ook onze eerste wedstrijd gestart.
Dat is nu zo'n 5 jaar geleden, rijd nu Z1 met hem.
Niet dat ik elk weekend wedstrijd rijdt, maar gewoon omdat ie hoge punten loopt als we rijden.

quadripes

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:08

misschien het mooiste bewijs voor het later beginnen met paarden, zijn de renpaarden van het oude rome. Deze werden pas op hun vijfde beleerd en vele liepen nog koersen op hun 18e of 20e jaar... in alle antieke bronnen over paardengeneeskunde staat dat paarden pas vanaf hun vijfde jaar volwassen zijn en dan pas getraind zouden moeten worden. Zij deden het in hun tijd dus eigenlijk beter dan wij tegenwoordig, maar da's mijn bescheiden mening.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:11

Ehm ik weet niet of dat een goed bewijs is... Bonfire won op 17 of 18 jarige leeftijd nog goud, en denk maar niet dat die tot zijn vijfde in de wei heeft gestaan Knipoog

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:14

quadripes schreef:
misschien het mooiste bewijs voor het later beginnen met paarden, zijn de renpaarden van het oude rome. Deze werden pas op hun vijfde beleerd en vele liepen nog koersen op hun 18e of 20e jaar... in alle antieke bronnen over paardengeneeskunde staat dat paarden pas vanaf hun vijfde jaar volwassen zijn en dan pas getraind zouden moeten worden. Zij deden het in hun tijd dus eigenlijk beter dan wij tegenwoordig, maar da's mijn bescheiden mening.

hey, heb even in je profiel gespiekt, volgens mij heb ik je paard een keer op marktplaats gezien 9die donkere), ik hoop dat je het dier terugvindt.. Ach gut

heb zelf ook renpaarden getraint en de merrie uit mijn profiel heeft me enorm veel geleerd bij het omscholen. Echter ga ik er niet helemaal inm ee dat de paarden ouder zouden worden, langer mee gaan als ze op hun 5de ipv hun 3de worden ingereden.

Maar je hebt zelf gewerkt met renpaarden, had je dan geen moeite met het feit dat ze op hun tweede al zadelmak worden gemaakt?..
Her vlakbij staat een exprenpaard die geracet heeft, militairy in Boekelo heeft gelopen en nu dik 20 is n nog onder de man loopt. Hij was twee toen hji werd ingereden. Knipoog

Dana82

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:23

[quote="detour]
Ik heb ze daarom liever groen op hun derde of nog eerder, want hoe uoder en zelfstandiger ze zijn, hoe meer moeite en tijd het kost ze in te rijden, band te krijgen, dingen aan te leren, etc. Als ze het ongeluk niet had gehad was het waarschijnlijk anders gegaan.. Maar het rugliggen is ze blijven doen. Hoe vaak die zichzelf niet beschadigde, bizar.[/quote]

Ten eerste, wat jammer van je paard.

Ten tweede, vind ik dat je helemaal gelijk hebt. Ik zocht dus ook een groene jong paard om dezelfde reden dat jij aanhaalt.
Een jong paard staat inderdaad meer open voor vele indrukken. Hun karakter moet gevormd worden, waar jij als trainer daarin kan begeleiden en op inspelen. En neen, wij maken geen misbruik van hun jonge geest omdat wij deze beter kunnen manipuleren (heb ik eens als reactie gehad). Want iedereen die met jonge paarden werkt, weet dat met jonge paarden werken niet makkelijk is. Ze weten snel genoeg wat ze aan hun "leider" hebben. Maar een groen paard van wat leeftijd (6 jaar bv), is nog veel moeilijker te bespelen. Zoals je zei: hun karakter is gevormd, het is moeilijker toegang krijgen tot die paarden omdat zij al veel mindere openstaan voor nieuwe indrukken en situaties. En ja, er zullen hier ook wel uitzonderingen op zijn hoor.
Dat is mijn indruk.

Er zijn zat paarden die op hoog niveau hebben gepresteert (en dus meestal jong opgeleerd zijn) en die op hun 20 jaar nog goed meedraaien. Vergeet ook niet dat je niet alle paarden over één kam mag scheren. Er zijn er bij die gewoon een sterker gestel hebben, betere rug, betere benen etc. Maar je hoort alleen de zielige verhalen van de paarden die (jammer genoeg) minder sterk zijn, vanalles mankeren en dan steekt men dat dikwijls op het "te vroeg" beleren.

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-08 13:32

Ik ga daar idd in mee, Bolieke, hier worden misschien de zwakkeren genoemd, er zijn echter tig factoren te bedenken waarom de een het beter aankan op zijn derde dan de ander...

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 13:22

En wat vinden jullie van het 'Jonge paarden traject' van Emiel Voest?
Ik zou dat graag gaan doen met mijn 3,5 jarige ruin.
Hij kent de basiscursus al.

Hinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-08 13:29

Licht toe indymo? Wat is dat project?

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-08 18:08

Hinke schreef:
Licht toe indymo? Wat is dat project?

Voor het zadelmak maken van Jonge Paarden is binnen het Freestle systeem met ingang van 2008 een nieuw traject opgezet. Dit traject is speciaal bedoeld voor mensen die graag zelf hun eigen jonge paard willen beleren, maar net niet genoeg kennis en ervaring hebben om dit zonder professionele hulp te doen. Diegene die de cursus gaat doen dient wel over voldoende rijervaring te beschikken om een jong paard in deze fase van zijn opleiding te kunnen rijden. De paarden die aan dit traject meedoen moeten minimaal drie jaar oud en fysiek in goede conditie zijn. In geval van twijfel is het raadzaam om het paard voor aanvang van het traject door een instructeur van het Freestyle systeem te laten bekijken.

Zadelmak
Een paard zadelmak maken is een van de belangrijkste periodes in het leven van een rijpaard volgens de Freestyle filosofie. Als dit proces rustig en met zo min mogelijk stress verloopt heeft het paard en daarmee zijn eigenaar er een heel leven lang plezier van. Dit rustig en stressloos bezig zijn met een paard kost veel tijd. Een paard in 2 weken of zelfs nog korter zadelmak maken past dan ook niet binnen de Freestyle filosofie.

Basisopleiding

Binnen het Emiel Voest Freestyle systeem vinden we het belangrijk dat een paard een goede basisopleiding krijgt voor zijn verdere carrière als rijpaard. Deze basisopleiding bestaat voor een groot deel uit leren communiceren. Wij moeten leren het paard te begrijpen en andersom. Het beleren van jonge paarden begint dus eigenlijk al op de veulenleeftijd. Met alles wat we van het paard vragen willen we bijvoorbeeld, dat het paard leert te wijken voor fysieke druk. Terwijl het paard van nature eerder tegen deze druk in zal bewegen. Meer hierover kun je lezen in de Handleidingen Loswerken en Grondwerk, geschreven door Emiel Voest.

Wat houdt het Freestyle Jonge Paarden Traject in?
Het traject bestaat uit:

1. Driedaagse basis of grondwerkcursus
2. Driedaagse cursus dubbele lange lijnen
3. Thuiswerk tussen de cursussen in
4. Twee weken interne training
5. Privé ondersteuning
Ad 1 Driedaagse Basis- of Grondwerkcursus
Het jonge paarden traject begint met een basis- of grondwerkcursus Freestyle. In deze cursus starten we met het trainingsonderdeel: Loswerken en Grondwerk. We werken tijdens deze cursus voornamelijk aan de dominantieverhouding, controle over richting en snelheid. Dit doen we zowel los als aan de hand. Het doel is een basisniveau gehoorzaamheid bereiken als voorbereiding op het zadelmak maken. In deze cursus zit ook een schrik- en obstakeltraining.
Ad 2 Driedaagse cursus Dubbele Lange Lijnen.
In de tweede cursus gaan we werken aan gewenning aan het materiaal. Zoals het Bare Back Pad als voorbereiding op het zadel en aan het hoofdstel met of zonder bit. Verder staat deze cursus vooral in het teken van het werken aan de Dubbele Lange Lijnen. Hiermee leert het paard belangrijke vaardigheden als voor bereiding op het rijden. We leren het paard sturen, nageven, stelling en buiging en balans aan voordat we op zijn rug gaan zitten. Ook hier werken we weer met een schrik- en obstakelparcours.
Ad 3 Thuiswerk
Tijdens dit traject is de inzet en invloed van de eigenaar (deelnemer) groot. Tussen de cursussen in moet het geleerde zeer serieus en intensief worden geoefend. Na de twee bovenstaande cursussen krijgen de deelnemers ook huiswerk mee. Oefeningen volgens een trainingsschema.
Ad 4 Interne Training
Onder interne training verstaan we dat het paard twee weken op het trainingscentrum komt te staan en door de desbetreffende instructrice dagelijks wordt getraind. Ook deze training gaat in overleg en samenwerking met de eigenaar/deelnemer. De eigenaar/deelnemer dient minimaal bij twee trainingen per week aanwezig te zijn. In overleg kunnen natuurlijk meer trainingen worden bijgewoond. Ook in deze trainingen heeft de eigenaar/deelnemer een actieve rol! Het is de bedoeling dat de deelnemer aan het einde van deze twee weken zelfstandig op het paard in de bak kan stappen en draven.

Hier staat dat het in 2 weken is, maar het moet een maand zijn.

Ik heb de basiscursus al gedaan, en dat is me heel goed bevallen, en omdat ik nog niet genoeg ervaring heb om het allemaal in mijn eentje te doen lijkt mij dit geweldig.
En wat vinden jullie?

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 09:24

Sorry hoor (heb het topic niet gelezen), maar paard is echt niet kapot op 8jarige leeftijd, omdát je 'm als 3 jarige hebt beleerd. Dat komt dan door de betreffende ruiter/amazone die erop zit te klooien. Dáar gaat een paard kapot van. Ook al is 'ie beleerd op 5 jarige leeftijd. Lachen

detour

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 11:28

smeetjoew schreef:
Sorry hoor (heb het topic niet gelezen), maar paard is echt niet kapot op 8jarige leeftijd, omdát je 'm als 3 jarige hebt beleerd. Dat komt dan door de betreffende ruiter/amazone die erop zit te klooien. Dáar gaat een paard kapot van. Ook al is 'ie beleerd op 5 jarige leeftijd. Lachen

Dat denk ik dus ook. het gaat er vooral om hoe je het dier laat werken en wat je er mee doet. Knipoog

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-08 12:58

indymo schreef:
Dit traject is speciaal bedoeld voor mensen die graag zelf hun eigen jonge paard willen beleren, maar net niet genoeg kennis en ervaring hebben om dit zonder professionele hulp te doen. Diegene die de cursus gaat doen dient wel over voldoende rijervaring te beschikken om een jong paard in deze fase van zijn opleiding te kunnen rijden.

Ik vraag mij dan wel af wat Emiel Voest onder 'voldoende' ervaring verstaat... Volgens mij is het voldoende je portomonee te trekken. Ik geloof echt niet dat er ruiters voor zo'n cursus worden afgewezen omdat meneer Voest vindt dat ze onvoldoende ervaren zijn. De schoorsteen in huize Voest moet ook roken.

indymo schreef:
Een paard in 2 weken of zelfs nog korter zadelmak maken past dan ook niet binnen de Freestyle filosofie.

Wel in mijn filosofie Tong uitsteken

indymo schreef:
Wij moeten leren het paard te begrijpen

Het scheelt dat ik dat niet meer hoef te leren Tong uitsteken

indymo schreef:
Met alles wat we van het paard vragen willen we bijvoorbeeld, dat het paard leert te wijken voor fysieke druk.

Ik snap nooit dat er zo ingewikkeld gedaan moet worden over 'wijken voor druk' (FYSIEKE druk nog wel... Clown) Echt knap dat mensen daar een complete cursus van weten te maken... Ik geef mijn paard gewoon een duwtje als hij om moet... En als hij niet reageert krijgt hij een wat harder duwtje. En als ze dat begrijpen, gaan ze vanzelf al om of terug etc. als dat nodig is... een 3-jarige die vers uit het kand komt heeft dat ECHT binnen twee dagen begrepen Verward

indymo schreef:
We werken tijdens deze cursus voornamelijk aan de dominantieverhouding,

Ik heb eigenlijk nooit problemen met de 'dominatieverhouding'... Die is altijd vanaf dag 1 duidelijk en staat niet ter discussie Haha!

Al met al levert zo'n traject Dhr. Voest 6 dagen cursus en 1 maand training op per deelnemer... Handig bekeken van Dhr. Voest, zo'n traject... Overigens denk ik dat Dhr. Voest zelf best handig is met paarden... Maar ik denk dat onervaren ruiters hun jonge paard beter goed zadelmak kunnen laten maken door een prof, en het beest een maand of twee goed door kunnen laten rijden, en dat zelf onder strikte begeleiding verder moeten gaan (dus meerdere keren per week begeleiding...)

Voor mijzelf zie ik geen enkele toegevoede waarde in zo'n traject... Al lijkt het mij wel een keer leuk om met Dhr. Voest van gedachte te wisselen.

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-08 16:59

jasmijn78 schreef:
indymo schreef:
Dit traject is speciaal bedoeld voor mensen die graag zelf hun eigen jonge paard willen beleren, maar net niet genoeg kennis en ervaring hebben om dit zonder professionele hulp te doen. Diegene die de cursus gaat doen dient wel over voldoende rijervaring te beschikken om een jong paard in deze fase van zijn opleiding te kunnen rijden.

Ik vraag mij dan wel af wat Emiel Voest onder 'voldoende' ervaring verstaat... Volgens mij is het voldoende je portomonee te trekken. Ik geloof echt niet dat er ruiters voor zo'n cursus worden afgewezen omdat meneer Voest vindt dat ze onvoldoende ervaren zijn. De schoorsteen in huize Voest moet ook roken.

Ik heb wel eens meegemaakt dat mensen een aantal rijlessen hebben gehad, en dachten dat ze al echt goed konden rijden, ik had dat ook bij eencursus, wat bleek ze wisten nog neit eens wat een halster of hoofdstel was en hoe je alles goed op een paard meost doen. Ik denk dat hij bedoelt, dat je tjah.. moeilijk eigenlijk. Dat je je kan voorbereiden als je op een paard zit voor wat er kan gebeuren, dat je niet verkeerd zit en en.. de basisdingen, het is natuurlijk niet verstandig om als beginner een jong paard zadelmak te maken. Als je er over na gaat denken, jah wat is dan voldoende ervaring....?

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-08 08:39

indymo schreef:
Als je er over na gaat denken, jah wat is dan voldoende ervaring....?

Als je voldoende ervaring hebt, heb je de cursus meneer Voest eigenlijk niet nodig Pling

Maar goed; als meneer Voest mensen zou gaan adviseren dat ze beter een wat ouder, eenvoudiger leerpaard kunnen nemen, en daar eerst een paar jaar ervaring op moeten gaan doen, dan zal hij daar een stuk minder aan verdienen... (bovendien denk ik ook niet dat mensen daarnaar zullen luisteren...)

En ach.... Op de doorsnee huis- tuin en keuken 3-jarige fjord, fries, draver, tinker of haflinger gaat het geklungel van een onervaren ruiter meestal nog wel goed (lees: geen ongelukken)... En aangezien dergelijke huis-tuin en keukenpaarden meestal geen grote wedstrijdsportpotentie hebben, en er een beetje recreatief mee rondgehobbeld wordt is een gebrekkige opleiding ook niet zo'n probleem (voor zowel paard als ruiter). Het wordt een ander verhaal als je met een intelligent kwaliteitsvol hoog in het bloed staand sportpaard te maken hebt... Die zijn over het algemeen toch een stuk minder vergevingsgezind t.a.v. ruiterfouten, en DAT kan wel gevaarlijke situaties opleveren. (Overigens is er helemaal niets mis met een huis-tuin en keukenpaard en recreatief rondhobbelen! Maar het scheelt wel degelijk of je met een koudbloedig ras te maken hebt, of een draver die meestal in hun jonge leven al heel veel in handen zijn geweest... of met een hoog in het bloed staand paard)

indymo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-10-08 14:46

jasmijn78 schreef:
indymo schreef:
Als je er over na gaat denken, jah wat is dan voldoende ervaring....?

Als je voldoende ervaring hebt, heb je de cursus meneer Voest eigenlijk niet nodig Pling

Maar goed; als meneer Voest mensen zou gaan adviseren dat ze beter een wat ouder, eenvoudiger leerpaard kunnen nemen, en daar eerst een paar jaar ervaring op moeten gaan doen, dan zal hij daar een stuk minder aan verdienen... (bovendien denk ik ook niet dat mensen daarnaar zullen luisteren...)

En ach.... Op de doorsnee huis- tuin en keuken 3-jarige fjord, fries, draver, tinker of haflinger gaat het geklungel van een onervaren ruiter meestal nog wel goed (lees: geen ongelukken)... En aangezien dergelijke huis-tuin en keukenpaarden meestal geen grote wedstrijdsportpotentie hebben, en er een beetje recreatief mee rondgehobbeld wordt is een gebrekkige opleiding ook niet zo'n probleem (voor zowel paard als ruiter). Het wordt een ander verhaal als je met een intelligent kwaliteitsvol hoog in het bloed staand sportpaard te maken hebt... Die zijn over het algemeen toch een stuk minder vergevingsgezind t.a.v. ruiterfouten, en DAT kan wel gevaarlijke situaties opleveren. (Overigens is er helemaal niets mis met een huis-tuin en keukenpaard en recreatief rondhobbelen! Maar het scheelt wel degelijk of je met een koudbloedig ras te maken hebt, of een draver die meestal in hun jonge leven al heel veel in handen zijn geweest... of met een hoog in het bloed staand paard)

Haha jah, maar als je voldoende ervaring hebt, je kan altijd bijleren, maarja.
Maar wat vind jij van de Emiel Voest methode? is dat wat? of denk je waar gaat dat heen?
Zelf heb ik met mijn 3jarige kwpner de basiscursus gedaan, veel geleerd ging ook super na die tijd. Hij kent nou alles wat we op die cursus hebben geleerd, hij wil ook graag leren maar is al snel flauw van iets. En dan gaat hij er proberen onderuit te komen, en in het begin lukte dat wel maar nou zetten we gewoon door totdat meneer doet wat ik wil en dan is het klaar.
Maar mijn vraag is, is het wat om het jonge paardentraject te volgen? of door iemand 'uit de buurt' hem zadelmak laten maken.