Paardentango:
Citaat:
Stelling: We (vinden) 'weten' dat we de baas moeten zijn over het paard, wel zo makkelijk om het dier te laten doen wat je vraagt. We sluiten vriendschappelijkheden uit. da's menselijk sentiment wordt gezegd. (Taboe?)
We 'weten' ook dat een paard gevoelig is en er zijn twijfels over of paarden toch niet iets voelen. Net als wij mensen dat doen.
Ten eerste lopen de lijnen in een kudde wel degelijk via hierarchische weg. Dat dáárnaast ook vriendschappelijke banden zijn waar te nemen doet daar niets aan af.
Wie denkt dat dat bij mensen heel anders zit, heeft nog nooit goed naar een kudde mensen gekeken.
Dat het voor een paard in geen enkel geval voordelig kan zijn wanneer hij hoger in rangorde staat dan zijn mens, lijkt me duidelijk.
Wij trekken paarden uit hún wereld de ónze in. Hoe kunnen ze in godsnaam in ónze wereld functioneren zonder leiding?
Nog even afgezien van het feit dat wie alleen maar vriendjes wil worden, daarmee eigenlijk arrogant genoeg boven de aard van zijn paard gaat staan.
Citaat:
Ik haalde idd Machteld van Dierendonck aan, ik ken haar proefschrift en heb 10 jaar terug één van haar paarden ontmoet. Ben me toen al ROTgeschrokken.
Citaat:
Is dat ècht kameraadschap wat je ziet ?
Of zijn het, op autoritair, 'aangeleerde kunstjes' van Parelli en kornuiten.
(In het circus in NL mag dit namelijk niet meer vertoond worden)
Apart he, Nederlandse meisjes met een engels forum vind je niet?
Nou heb ik af en toe moeite met je redeneertrant, maar ik vraag me toch af wat met bovenstaande nou precies bedoeld wordt.
Dat kunstjes niet meer vertoond mogen worden in NL wist ik niet, maar wat heeft dat verder ergens mee te maken? En wat heeft Parelli te maken met wat op dat forum vertoond wordt?